;
coinex

توقف طرح احداث دریاچه مصنوعی از حقابه دریاچه ارومیه

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه از توقف طرح احداث دریاچه مصنوعی از حقابه دریاچه ارومیه به دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد. این دریاچه مصنوعی قرار بود در استان آذربایجان شرقی ساخته شود.

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با ساخت یک دریاچه مصنوعی در آذربایجان شرقی با حقابه دریاچه ارومیه، گفت: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست دستور توقف احداث این طرح را صادر کرد.

به گزارش تکراتو به نقل از ایرنا، فرهاد سرخوش، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه، می‌گوید که طرح احداث دریاچه مصنوعی از حقابه دریاچه ارومیه از رود ِ”آجی‌چای” به دستور عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست، لغو شده است. سرخوش با تاکید بر اینکه کسی حق هدایت حقابه دریاچه ارومیه به سویی دیگر را ندارد، گفت:

س از انتشار این اخبار در شبکه های اجتماعی دستور بررسی این موضوع صادر و مشخص شد در مسیر این رودخانه برای ایجاد یک دریاچه مصنوعی، آب بند احداث شده است. تلاش ها برای توقف این طرح بدون درنگ آغاز شد. وی (عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست) به استاندار آذربایجان شرقی و وزیر نیرو اعلام کرده است که طرح ایجاد دریاچه مصنوعی از حق آبه دریاچه ارومیه باید متوقف شود.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با غیرمنطقی دانستن ایجاد پارک آبی در این وضعیت بحرانی آب در کشور، ادامه داد:

خشک شدن دریاچه ارومیه تبعات سنگینی برای آذربایجان شرقی خواهد داشت و مسوولان این استان هم باید برای احیای نگین آبی آذربایجان تلاش کنند.

آنطور که ایرنا می‌گوید، آب بند ایجاد شده در رودخانه ‘آجی چای’ توانایی ذخیره 500 میلیون مترمکعب آب را داراست. مطابق بررسی‌ها ارتفاع آب دریاچه ارومیه، نگین آبی ایران از سطح آبهای آزاد به هزار و 270 متر و 46 سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته همین موقع یک سانتی‌متر کاهش را شاهد بوده است.

پیش از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه این روند کاهش سالانه 40 سانتی‌متری را شاهد بوده است، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط این ستاد، این روند نزولی تقریبا متوقف شده است.

دریاچه ارومیه
بخش‌هایی از دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده است. به طوریکه از آنجا برداشت نمک انجام می‌شود. (اعتبار : تکراتو)

تجاوز به حقابه نظیر همین طرح احداث دریچه مصنوعی از حقابه دریاچه ارومیه، یکی از دلایل عمده خشک شدن آن طی سالیان گذشته بوده است. دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال (از سال 1394) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

وضعیت ورشکستگی و بحران آب در ایران بسیار وخیم است. جدا از طرح احداث دریاچه مصنوعی از حقابه دریاچه ارومیه که متوقف شده، یکی دیگر از عواملی که این‌ روز‌ها مانعی برای احیای دریاچه ارومیه شناخته می‌شود، جایگزینی چغندرقند به جای گندم، به عنوان کاشت اصلی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، محصولی که به مراتب آب بیشتری مصرف می‌کند. حتی آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید بخش عمده‌ای از کاشت چغندرقند در حوضه آبریز ارومیه توسط وزارت نیرو انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید : سایه جنگ آب بر سر ایران ؛ ۵ سال بیشتر وقت نداریم!

وضعیت کاشت بی‌رویه چغندر قند در این مناطق به حدی است که حتی مدیر محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید که اضافی تولیدات این محصول که از ظرفیت کارخانه‌های آنجا بیشتر است، به شهرهای مشهد و اصفهان که برای کاشت چنین محصولی آب کافی ندارند، صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر