;
coinex

سازمان غذا و دارو: داروخانه های مجازی حق فروش دارو ندارند

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام نمود که داروخانه های مجازی در کشور نداریم و این داروخانه‌ها حق فروش داروی اینترنتی ندارند.

به گزارش تکراتو، کیانوش جهانپور در مورد نحوه تعیین اصالت دارو و مکمل‌ها و فروش اینترنتی آنها سخن گفت و اعلام نمود که گاهی دارو و مکمل‌هایی از طریق سایت‌هایی تحت عنوان داروخانه آنلاین عرضه می‌شوند، که باید توجه کرد آنها مجوز لازم را ندارند.


بیشتر بخوانید: تحریم دارویی ایران ؛ تاریخچه، دلایل و تاثیرات تحریم دارو بر کشور


فروش دارو توسط داروخانه های مجازی ممنوع است

دکتر کیانوش جهانپور بر ممنوعیت تبلیغ دارو تاکید کرد و اعلام نمود که طبق قانون، تبلیغ دارو خلاف است و اگر دارویی در جایی تبلیغ شود، قطعا این دارو غیرمجاز و قاچاق است. از طرفی باید توجه کرد که تنها محل مجاز عرضه دارو و مکمل، داروخانه‌ها هستند زیرا بیشتر داروخانه‌های آنلاین مجوز ندارند.

وی ادامه داد که سخت‌گیری بیشتری بر روی ممنوعیت تبلیغ دارو نسبت به مکمل‌ها وجود دارد و تاکید کرد که باید توجه نمود که مکمل‌ها فقط می‌توانند در نشریات تخصصی به جامعه پزشکی معرفی شوند و اجازه تبلیغ ندارند. به‌طور کلی تبلیغ دارو ممنوع است.

جهانپور به تبلیغ یا فروش دارو یا مکمل‌ها در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی با عنوان داروخانه های مجازی اشاره کرد و گفت که داروخانه آنلاین زمانی می‌تواند مجاز باشد که داروخانه فیزیکی آن هم موجود باشد. یعنی داروخانه‌هایی که در سطح شهر هستند، می‌توانند مجوز سایت را هم دریافت کنند که در این صورت مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: دلیل گرانی چیست ؛ بررسی دلایل افزایش قیمت‌ها به زبان ساده


نحوه تشخیص اصالت و مجاز بودن داروها

سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد نحوه تشخیص اصالت و مجاز بودن داروها و مکمل‌ها، سخن گفت و اعلام کرد که مردم باید بدانند که یکی از راهبردهای تعیین اصالت و مجاز بودن دارو و مکمل‌ها داشتن برچسب اصالت است.

یعنی دارو یا مکملی که برچسب اصالت نداشته باشد، غیر مجاز است. برای شناسایی اصالت دارو و مکمل می‌توان کد برچسب اصالت کالای مورد نظر را که بر روی کالا درج شده، به سامانه ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرد. این سامانه بعد از چند دقیقه تاریخ تولید، محل تولید، تاریخ انقضا و قیمت کالای مورد نظر را برای فرد ارسال می‌کند و مجاز یا غیرمجاز بودن دارو و فرآورده را اعلام می‌نماید.

همچنین نرم افزار TTAC نیز به منظور استعلام تشخیص اصالت کالاهای سلامت محور راه‌اندازی شده و می‌توان این نرم‌افزار را بر روی گوشی‌های تلفن همراه اندروید نصب و از این طریق اصالت کالاهای سلامت‌محور از جمله دارو و مکمل را شناسایی کرد.

 

بیشتر بخوانید:

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر