;
coinex

تبعیض جنسیتی در طراحی آیفون 2018 ؛ آیا اپل زنان را در نظر نمی‌گیرد؟

کمپانی اپل در طراحی آیفون‌هایش به تبعیض جنسیتی متهم شده است. برخی می‌گویند این شرکت در طراحی آیفون 2018 زنان را نادیده گرفته است. فعالان حقوق زن در این باره خرده گرفتند که اسمارت‌فون‌های این کمپانی اندازه بیش از اندازه بزرگی دارد.

غول خلاق سازنده موبایل آمریکایی از سوی برخی از فعالان حقوق زنان به تبعیض جنسیتی متهم شده است. آنها می‌گویند که در طراحی آیفون‌های 2018 که اندازه برزگ‌تری نسبت به نسل‌های پیشین دارند، اپل تنها مردان را لحاظ کرده و زنان را درنظر نگرفته است. هفته گذشته بود که پس از معرفی آیفون‌های 2018 4 نوع گوشی مختلف از وبسایت رسمی اپل حذف شدند. گوشی‌های سری SE که اندازه‌ای کوچک‌تر داشتند نیز جزو همین دسته هستند.

این فعالان حقوق زنان معتقدند که کمپانی اپل عامدانه تولید سری آیفون‌های SE که اندازه نمایشگر آنها 4 اینج کوچک بود را تعطیل کرده است. از سوی دیگر آنها می‌گویند که آیفون‌های 2018 یعنی سری XS آیفون نسبتبه سال گذشته بزرگتر شده‌اند. گوشی‌هایی که صفحه نمایش‌های 5.8 و 6.5 اینچی دارند. پرسش اینجاست که آیا این کمپانی درصدد است تا گوشی‌های کوچکتری را جایگزین سری SE بکند یا خیر.


بیشتر بخوانید : مایکروسافت و مسابقه ۴ میلیون دلاری برای تشویق زنان به حضور در دنیای فناوری


پیرو همین موضوع برخی کارشناسان این انتقاد را وارد کردند که آیفون‌های جدید شرکت اپل بیش از اندازه بزرگ هستند و کاربران زن نمی‌توانند براحتی آنها را در دست گرفته و از آنها استفاده کنند. آنطور که این منتقدان گفته‌اند دست خانم‌ها به طور متوسط بین 2 تا 3 سانتی‌متر از دست آقایان کوچکتر است و به همین دلیل استفاده از گوشی‌های بزرگ برای آنها مشکل‌تر است.

آیفون 2018
کمپانی اپل در طراحی گوشی‌های آیفون 2018 که اندازه بزرگی دارند به تبعیض جنسیتی متهم شده است. منتقدان می‌گویند این کمپانی که در سطوح ارشد مدیریتی‌اش زنان نقش کمرنگی دارند، در طراحی محصولاتش نیز زنان را در نظر نمی‌گیرد. (اعتبار : دیلی‌میل)

کارولین کریادو پرز (Caroline Criado Perez) یکی از آنهایی است که اپل را به تبعیض جنسیتی متهم کرده است. او می‌گوید به دلیل استفاده از آیفون 6 به “آسیب فشار تکراری” (Repetitive strain injury) دچار شده و استفاده از آیفون‌های سری SE منجر به بهبودی این عارضه شده بوده است. وی نتیجه گیری می‌کند که اندازه گوشی در سلامت دستان زنان تاثیرگذار است. پرز با این توضیح که خریداران زن آیفون بیشتر از مردان است این پرسش را مطرح می‌کند که چرا این کمپانی چنین مسئله‌ را در نظر نگرفته است. او در ادامه می‌گوید :

ما باید در این خصوص عصبانی باشیم. زنان و مردان هر دو مبلغ یکسانی برای خرید این گوشی هزینه می‌کنند، در حالی که کارکرد این گوشی برای هردو یکسان نیست.

جس فیلیپس (Jess Phillips)، نماینده کارگری بیرمنگهام یاردلی می‌گوید که کمپانی‌ها عمدتا تمایل دارند تا محصولات‌شان را برای مردان طراحی کنند و نه زنان. او به دیلی تلگراف گفته است که در طراحی و توسعه تکنولوژی، استاندارد پیشفرض همواره با مردان مطابق است. به گفته او کمپانی‌ها باید در نظر داشته باشند که ایده‌های آنها برای همه مشتریان‌شان یکسان خواهد بود.


بیشتر بخوانید : میزان تحصیلات روی انتخاب حجاب زنان تاثیرگذار است


سایر منتقدان نیز اشاره کرده‌اند که عدم وجود زنان در پست‌های ارشد کمپانی اپل منجر به اتخاذ این سیاست‌ها شده است. سوفی واکر (Sophie Walker)، رهبر جنبش برابری زنان، می‌گوید :

در مراکز اپل در بریتانیا می‌توان شکاف جنسیتی 24 درصدی را مشاهده کرد. پاداش‌هایی که به مردان تعلق می‌گیرد 57 درصد بیشتر از زنان است. بنابراین آیا من باید فکر کنم که مردان در سطوح بالای مدیریتی در طراحی گوشی‌ها زنان را هم لحاظ می‌کنند؟ پاسخ منفی است.

تا زمانی که کمپانی‌هایی نظیر اپل زنان را در سطوم ارشد و در همه زمینه‌های کسب و کار، سیاست‌گذاری و یا بخش‌های معمولی، به طور برابر با مردان به کار نگیرد، زنان همواره در مرحله دوم توجه خواهند بود.

سم اسمتر (Sam Smethers)،‌ از نهاد حقوق زنان فاوست سوسایتی، این نکته را مطرح می‌کند که اگر ما در جای دیگری که زنان همه چیز را برای زنان طراحی می‌کنند مجددا زندگی را آغاز کنیم، سطح زندگی زنان بهبود پیدا خواهد کرد و در این صورت همه ما سود خواهیم برد.

بیشتر بخوانید :

منبع : dailymail

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر