;
coinex

کاهش سطح آب دریای خزر ؛ بزرگترین دریاچه جهان یک متر پایین رفته است

کاهش سطح آب دریای خزر به میزان یک متر در طول یک دهه گذشته اتفاق افتاده است. به گفته رئیس سازمان نقشه‌برداری کاهش بارندگی و آب ورودی به این امر انجامیده است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری خبر داده است که به دلیل کاهش بارندگی‌ها در کنار کم شدن ورود آب از رودخانه، به ویژه حوزه ولگا در طی ده سال گذشته یک متر از سطح آب بزرگترین دریاچه جهان کاسته شده و این روند کاهش سطح آب دریای خزر ادامه خواهد داشت. به گفته مسعود شفیعی از دو سال گذشته تا به امروز 4 سانتی‌متر آب دریای خزر پایین آمده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا در اولین نشست خبری رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، مسعود شفیعی از کاهش سطح آب دریای خزر به میزان چهار سانتی‌متر طی دو سال اخیر و کاهش یک متری آن طی ده سال اخیر خبر داده است. وی اذعان داشته که در طول یک دهه منتهی به سال جاری به اندازه ۳۸۰ کیلومتر مربع معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی آن از آب دریای خزر کاسته شده و بنابر داده‌هایی که به طور ماهیانه از این حوزه دریافت می‌شود،‌ این روند کاهش سطح آب دریای خزر ادامه‌دار خواهد بود. شفیعی دو عامل “کمبود بارندگی” و “کاهش سطح ورودی آب از رودخانه‌ها بالاخص کاهش آب حوزه ولگا در روسیه” را از جمله مهمترین دلایل کاهش سطح آب دریای خزر عنوان کرده است.

کاهش سطح آب دریای خزر ؛ احتمال تغییر نام دریای خزر وجود دارد

شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با ذکر این نکته که سال گذشته موفق شدیم با ارائه چارت‌هایی از خلیج فارس، بعد از نیم قرن نقشه‌های ایرانی را جایگزین نقشه‌های انگلیسی کنیم، ادامه داد :

طبیعتا وقتی این اتفاق مهم رخ داد، نام خلیج فارس را درج کردیم و همه شناورهای خارجی از این نام استفاده می‌کنند. امسال هم امیدواریم در حوزه خزر، نقشه‌های ایران را جایگزین نقشه‌های روسیه کنیم. هم اکنون در دو منطقه نقشه‌های ما تایید شده و در پنج منطقه دیگر منتظر تایید IHO (سازمان بین‌المللی هیدروگرافی) هستیم تا به این مهم نیز دست پیدا کنیم.

سابقا هیچگاه چارت‌های ما در حوزه‌های بین‌المللی منتشر نمی‌شد،‌ چرا که باید با استانداردهای بین‌المللی تطبیق داده می‌شد. اما اخیرا از طریق کمیته ملی هیدروگرافی ایران و با همکاری سایر سازمان‌ها و ارتباط با سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در فاز اول ۴۱ چارت را از خلیج فارس منتشر کردیم و تعداد زیادی چارت دیگر در نوبت انتشار داریم.


بیشتر بخوانید : کشتی‌های چینی در خلیج فارس ؛ ۱۲۰۰ گونه دریایی در معرض خطر


آنطور که رئیس سازمان نقشه‌برداری اعلام می‌کند در حال حاضر از این دریاچه در نقشه‌های داخلی با عنوان “دریای خزر” و در نقشه‌های بین‌المللی با عنوان “دریای کاسپین” نام برده می‌شود. به نظر می‌رسد این سازمان درصدد است تا نام کاسپین را که به گفته رئیس این نهاد “ریشه‌ای ایرانی” دارد را جایگزین دریای خزر کند.

دریای خزر

شفیعی در ادامه نشست خبری خود با کنوانسیونی حقوقی دریای خزر که در 21 مرداد ماه سال جاری در کشور قزاقستان به امضاء رسید اشاره کرد و بیان داشت :

این کنوانسیون هم نکات فنی دارد و هم نکات حقوقی. در خصوص نکات فنی نظرات خود را اعلام کردیم و در مورد نکات حقوقی هم موضوعاتی را ارائه دادیم که به وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه دادیم. مهم‌ترین مسئله آن تعریف خط مبدأ است که بر مبنای ارتفاع منفی ۲۸ متر محاسبه شده است. در این خصوص با روسیه اختلاف حدود نیم متر تا یک متر داریم، البته بررسی‌های ما از کنوانسیون خزر نشان می‌دهد هم اکنون این معاهده مشکلی از نظر فنی ندارد.
رئیس سازمان نقشه برداری گفت که این سازمان از اواخر سال 2015 فروش چارت را آغاز کرده است. به گفته وی از آن زمان تا سال 2017 به میزان 63 هزار و 205 چارت مربوط به دریای عمان و خلیج فارس به فروش رفته است و عمده خریداران را شناورهای خارجی شامل می‌شده است. درآمد حاصل از این فروش چارت 450 هزار دلار بوده که نیمی از آن به موسسه پریمار اختصاص یافته است. او در ادامه عنوان کرد :
 اما از سال ۲۰۱۷ به بعد سهم موسسه پریمار از هر چارت به یک دلار کاهش یافته و بدین ترتیب از ۱۴۴ هزار و ۵۰۶ چارت فروخته شده درآمدی معادل ۸۲۲ هزار و ۷۲۹ دلار به دست آمده که بدین ترتیب با توجه به سهم ۸۰ درصدی ایران درآمد سازمان نقشه‌برداری ایران ۵۴۲ هزار دلار بوده است. روند کسب درآمد می‌تواند افزایش پیدا کند،‌ چرا که ما دائما در حال افزایش چارت‌های خود هستیم و با منابع حاصل از فروش آن‌ها می‌توانیم عملیات هیدروگرافی را افزایش دهیم، بطور مثال شناورهای بیشتری خریداری کنیم و محدوده خود را نیز گسترش دهیم.

شفیعی می‌گوید که به طور سالانه 2 تا 6 میلیارد تومان هزینه سازمان نقشه‌برداری می‌شود و “اگر نتوانیم درآمدهای خود را بالا ببریم، هزینه‌های ما حدر می‌شود. کما اینکه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ هیچگونه عملیات هیدروگرافی نداشتیم و درآمدی هم به دست نیاوردیم.” او در ادامه سخنانش در مورد شناورهای نقشه‌بردار ایرانی اظهار داشت:

 در حال حاضر سه شناور در آب‌های خلیج فارس داریم که یکی از آن‌ها به عنوان «ایران آب‌نگار یک» فعال است و بخش زیادی از چارت‌های ما توسط این شناگر تولید شده است. در شمال شناگر اختصاصی نداریم و از طریق اجاره کردن شناورهای دیگر از شیلات و سازمان بنادر و دریانوردی کار هیدورگرافی را انجام می‌دهیم. نکته مهم آن است که خلیج فارس و دریای عمان آب‌های مهمی هستند و در حوزه ورود به کشور محسوب می‌شوند، ‌بنابراین به یک شناور دیگر برای تولید چارت نیاز داریم که البته هزینه‌های سرسام‌آوری دارد. در دریای خزر هم جا دارد یک شناور اختصاص دهیم.

بیشتر بخوانید :‌

منبع : isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر