;
coinex

رفع مسمومیت الکلی ؛ هنگام مسمومیت با الکل چه کار کنیم؟

آشنایی با راه‌های رفع مسمومیت الکلی بسیار مهم است زیرا فرد می‌تواند در هنگام برخورد با چنین افرادی کارهای لازم را انجام دهد و از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

مسمومیت الکلی جدیدا باعث شده تا آمار مرگ و میر در کشور افزایش یابد. شاید یکی از دلایل این امر عدم آگاهی افراد و اطرافیان انها درباره راهکارهای رفع مسمومیت الکلی باشد. زیرا با آشنایی با روش‌های درمان مسمومیت الکلی می‌توان کارهایی را انجام داد و سپس فرد را به مراکز درمانی رساند.

نوشیدنی‌های الکلی برای بسیاری از مردم جذاب است اما استفاده بیش از اندازه از آن نیز باعث مسمومیت می‌شود. نباید فراموش کرد که بدن در معرض نوشیدنی‌های الکلی در شرایطی قرار می‌گیرد که توانایی عملکرد صحیح را نخواهد داشت. در بسیاری از موارد در صورتی که رفع مسمومیت الکلی سریعا انجام نشود، ممکن است باعث مرگ فرد شود. اما در صورتی که از روش‌های رفع مسمومیت الکلی آگاه بود، می‌توان تاحدودی از وقوع مشکلات جدید جلوگیری نمود.

در این مطلب با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش تلفات ناشی از مسمومیت الکلی در کنار آمار کشته شدگان ویروس کرونا در ایران، قصد داریم راهکارهایی را برای رفع مسمومیت الکلی ارائه کنیم. از جمله موضوعاتی که بررسی خواهد شد، به شرح زیر است:

  • چگونگی بروز مسمومیت الکلی
  • میزان الکلی که می‌تواند باعث مسمومیت شود
  • راه تشخیص مسمومیت الکلی
  • علائم مسمومیت الکلی
  • راه‌های رفع مسمومیت الکلی
  • و …

با تکراتو در ادامه همراه باشید.

مسمومیت الکلی چگونه اتفاق می‌افتد؟

الکل چه تاثیری بر بدن دارد و چگونه می‌تواند باعث مسمومیت شود؟ الکل دارای انواع مختلفی است که نوع شرب آن باعث مستی و عوارض طولانی‌مدت و مسمومیت نمی‌شود اما در این چند وقت الکل‌های تقلبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند عوارض بسیاری داشته باشند.

درمان مسمومیت الکلی

الکل تولیدشده توسط کارخانه‌ها باید آزمایش ‌شود تا کیفیت آن تایید گردد اما چون این فعالیت‌ها در ایران ممنوع هستند، الکل به‌صورت غیرقانونی از منابع غیرقابل‌اطمینان تهیه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. همچنین آلودگی‌های احتمالی در روند تهیه این مشروبات ممکن است باعث تولید الکلی غیر از الکل اتیلیک (الکل شرب) در مشروب شود.

در این بین الکل متیلیک یا الکل چوب است که از مواد سلولزی موجود در مواد اولیه مشروبات الکلی مثل چوب متصل به انگور و کشمش یا هسته آنها ایجاد می‌شود. متاسفانه الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه نسبت به الکل شرب تشخیص داد.

این الکل بسیار خطرناک است و از جمله عوارض خطرناک آن می‌توان به نابینایی و مرگ اشاره کرد. بسیاری از الکل‌های شربی که در بازار غیرقانونی ایران به شکل پلمپ‌شده عرضه می‌شوند، تقلبی هستند. این مشروبات در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شوند و به اسم الکل‌های برند به فروش می‌رسند.

مصرف الکل متیلیک باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که عبارتند از :

  • علائم شکمی
  • تهوع
  • استفراغ
  • اختلال بینایی

بسیاری از کسانی که الکل مصرف می‌کنند به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی دچار نابینایی و حتی مرگ می‌شوند. متاسفانه در کشور، به‌خصوص سمت جنوب، فسا و استهبان هر از چند گاهی شاهد همه‌گیری‌های ناشی از مسمومیت با الکل‌های سمی و تقلبی هستیم.

رفع مسمومیت الکلی

مصرف چه میزان الکل باعث مسمومیت می‌شود؟

مصرف چه میزان الکل می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت الکلی در افراد شود؟ منظور از زیاده روی در مصرف الکل چیست؟ آیا در زنان و مردان میزان مصرف با مسمومیت رابطه دارد؟ یکی از دلایل ایجاد مسمومیت الکلی، زیاده روی در مصرف آن است.

برای زنان حداقل چهار و برای مردان حداقل پنج نوشیدنی طی دو ساعت می‌تواند مشکل ساز شود. با این حال، عوامل خاصی می‌تواند خطر ابتلا به چنین شرایطی را افزایش دهد. این عوامل شامل:

  • اندازه، وزن و سلامتی کلی شما
  • اگر اخیرا چیزی خورده باشید
  • استفاده از مواد مخدر
  • درصد الکل در نوشیدنی
  • میزان تکرار و کمیت مصرف الکل

سطح تحمل شما، که اگر دما بالا باشد، آب بدن تان کم شده باشد و یا از لحاظ فیزیکی از خود کار کشیده باشید، نیز می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی باید بر میزان مصرف کنترل داشت.

چگونه ابتلا به مسمومیت الکلی را تشخیص داد؟

وقتی در بدن فردی به دلیل مصرف الکل مسمومیت الکلی اتفاق می‌افتد باید بتوان آن را تشخیص داد و برای کمک به درمان مسمومیت الکلی در فرد، کارهایی را انجام داد. پس در ابتدا تشخیص مسمومیت الکلی مهم است و سپس باید برای رفع آن اقدام نمود.

مسمومیت الکلی چه علائم فیزیکی دارد؟

مسمومیت الکلی معمولا با علائم فیزیکی خاصی همراه است که باید متوجه آن شد و بتوان آن را به درستی تشخیص داد. البته علائل فیزیکی مربوط به مسمومیت الکلی با هم در یک فرد مشاهده نمی‌شود و ممکن است این علائم در افراد مختلف متفاوت باشد. از جمله علائم فیزیکی مسمومیت الکلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفراغ
  • تشنج
  • تنفس آهسته، کمتر از هشت نفس در دقیقه
  • تنفس نامنظم، بیش از ۱۰ ثانیه در هر نفس تعریف می شود.
  • پوستی رنگ پریده یا آبی کم رنگ
  • هیپوترمی، یا دمای پایین بدن
  • بی هوش شدن

منظور از علائم شناختی در مسمومیت الکلی چیست؟

علاوه بر علائم فیزیکی مسمومیت الکلی، تعدادی علائم شناختی نیز وجود دارد که باید به این علائم نیز دقت کرد و آنها را به خوبی شناخت. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرگمی ذهنی
  • بهت زدگی
  • اغماء یا بیهوشی
  • ناتوانی در از خواب و بیدار شدن
  • از دست دادن تعادل

راه‌هایی برای درمان و رفع مسمومیت الکلی در افراد

راه های رفع مسمومیت الکلی

مسمومیت با الکل از جمله مشکلاتی است که اگر برای مقابله و درمان آن طی یک مدت زمان مشخص کارهای لازم انجام نشود، می‌تواند باعث ناتوانی‌های جسمی، نابینایی و مرگ فرد گردد. بنابراین آشنایی با راه‌های درمان مسمومیت الکلی بسیار مهم است.

فردی که دچار مسمومیت با الکل شده، معمولا مقدار زیادی استفراغ می‌کند و یکی از نکات مهم در این حالت جلوگیری از ورود استفراغ به راه‌های هوایی است. باید محتویات استفراغ را تا حد امکان از دهان فرد خارج کرد.

برای رفع مسمومیت الکلی بدن فرد باید طوری قرار گیرد که سمت راست قفسه‌سینه بالاتر از سمت چپ آن باشد زیرا ریه راست مسیر مستقیم‌تری دارد و استفراغ خیلی راحت‌تر وارد آن می‌شود.

درخواست کمک از اورژانس

بهترین راه برای درمان مسمومیت الکلی کمک گرفتن از اورژانس و بردن فرد به یک مرکز درمانی است. در چنین مراکزی اقدامات لازم برای نجات فرد مسموم به خوبی انجام می‌شود.

در مدت زمانی که منتظر رسیدن اورژانس هستید نیز باید اقداماتی را برای رفع مسمومیت الکلی انجام دهید. فرد مسموم را زیر نظر داشته و کنار وی بمانید تا نسبت به علائم حیاتی وی مطمئن شوید.

فرد را مجبور به استفراغ نکنید

برای رفع مسمومیت الکلی استفراغ خوب است اما در بعضی شرایط می‌تواند باعث خفگی فرد شود. نباید فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ کرد. اگر هم فردی در حال استفراغ بود بهتر است او را در حالت نشسته قرار داد تا از خفگی و مرگ جلوگیری شود.

راه هایی برای رفع مسمومیت الکلی

بیدار نگه داشتن فرد مسموم

یکی از راه‌های دیگر که برای درمان مسمومیت الکلی مناسب است این است که از بیهوش شدن فرد جلگیری کرد و او را بیدار نگه داشت. اگر هم بیهوش شد باید او را به پهلو خوابانید.

دادن آب به مسموم برای رفع خطر کم آبی

بسیاری از افرادی که دچار مسمومیت الکلی شده‌اند با مشکل کم آبی رو به رو هستند. بنابراین برای اینکه بتوان اقدام به رفع مسمومیت الکلی در فردی کرد، یکی از راه‌ها دادن آب به فرد است تا بتوان مشکل کم آبی را در وی رفع کرد.

گرم نگه داشتن فرد مسموم

فردی که با الکل مسموم شده است را باید گرم نگه داشت. روی فرد را باید با پتو، کت و یا هر چیز دیگری بپوشاند تا گرم شود. این کار خطر شوک وارد شدن به فرد را کاهش داده و به درمان مسمومیت الکلی کمک می‌کند.

برای رفع مسمومیت الکلی چه کارهایی را نباید انجام داد؟

بعض افراد برای رفع مسمومیت الکلی اقداماتی را انجام می‌دهند که علاوه بر اینکه مفید نیستند می‌توانند مشکلاتی را نیز برای فرد مسموم ایجاد کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوشیدن قهوه
  • دوش آب سرد
  • پیاده روی
  • نوشیدن الکل بیشتر

برای رفع مسمومیت الکلی در بیمارستان چه اقداماتی انجام می‌شود؟

هنگامی که فردی در بیمارستان پذیرش شد، تحت بررسی و درمان مسمومیت الکلی قرار می‌گیرد. دکترها هرگونه علائم را مدیریت کرده و بیمار را نظارت می‌کنند. رفع مسمومیت الکلی در بیمارستان می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • لوله گذاری : قراردادن لوله‌ای در دهان و حلق، تا راه هوایی را باز کرده، به تنفس فرد کمک کند و هرگونه انسداد را از بین ببرد.
  • تزریق وریدی : قرار دادن یک IV داخل رگ برای تنظیم هیدراسیون، قند خون و میزان ویتامین
  • قرار دادن یک کاتتر در مثانه
  • پمپ کردن معده: قرار دادن لوله در دماغ یا دهان و تزریق کردن مایعات به بدن
  • دریافت درمان با اکسیژن
  • انجام همودیالیز: رفع ضایعات و سموم از بدن

در این مطلب با مجموعه‌ای از اقدامات لازم برای درمان و رفع مسمومیت الکلی آشنا شدیم. با آگاهی کامل نسبت به این راهکارها می‌توان هر زمان که لازم بود به فرد مسموم کمک کرد و او را از مشکلات جدی نجات داد.

اگر شما هم برای رفع مسمومیت الکلی راهکاری دارید آن را با ما و کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: drsalamatx , khabaronline

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (9 نظر)

    سلام دیشب الکل خوردم تا صب سه بار بالا اوردم الا حالت تهوع دارم و سستم توروخدا بگین چکار کنم؟!

    پاسخ

    حتما به درمانگاه مراجعه کنید. احتمالا سرم تجویز می‌کنن. تا زمانی‌که نرید، حالتون جا نمیاد

    پاسخ

    سلام..ممنون خوب بود.یه سوال اگه میدونستیم که فرد متانول مصرف کرده و مسموم شده ..)..من شنیدم که باید اتانل بهش داد تا سمی بودن متانل رو کمتر کنه ؟ این درسته ؟؟؟

    پاسخ

    مطلب مفیدی بود.
    خسته نباشین

    پاسخ

    سلام،دوست عزیزمون راهکارهای خوبی دادن هرکسی به اندازه اطلاعاتش میگه که خیلی هم خوب بودماوشماهم بایدممنون باشیم واستفاده ببریم وشمادوست عزیزی که توهین میکنی اگراطلاعات بیشتری داری که بزارتابقیه هم استفاده کنن اگرهم نداری پس تحقیقت روبیشترکن امابدون توهین کردن.

    پاسخ

    باسلام : ببخشید این نویسنده مسمومیت های‌ بالاتراز حد معمول را تزویج دادند درحد اوردوز که فرد مورد نظر آنقدر الکل مصرف کرده باشد‌که بیهوش شده باشد ولی ما درمان مسمومیت های حد پایین را راهکار میخواهیم نه‌ در دوز بالا که احتیاج به اورژانس داشته باشه. اگر توضیح بدهید ممنون میشیم. با تشکر از توضیح تون

    پاسخ

    اونجا که گفتی واسه رفع مسمومیت الکل،الکل ببشتر میخورن خیلی باحال بود.اخه کدوم احمقی اینکارو میکنه.😂😂😂😂😂خیلی باحالی.اینهمه حرف زدی که راهکار بدی آخرش گفتی اورژانس و دکتر.واقعا خسته نباشی.مقاله خارجی رو اشتباه واست ترجمه کردن داداچ.یه مروری بده بکننش.😂😂😂😂

    پاسخ

    😒

    پاسخ

    سلام.
    دوست عزیز لطفاً با دقت مطالعه کنید نوشته کار هایی که برای رفع مسمومیت نباید نجام داد.

    پاسخ