;
coinex

آیا تحریم دارویی ایران دروغ است؟

تحریم دارویی ایران برای افرادی که دچار بیماری هستند و به دارویی خاص نیاز خواهند داشت، مشکل ساز می‌شود. اما آیا تحریم دارویی ایران واقعیت دارد؟

به گزارش تکراتو، گفته شده که عدم تحریم دارویی ایران یک دروغ آشکار از سوی آمریکایی‌هاست. رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، تحریم دارویی ایران را یک بازی رسانه‌ای و دروغی آشکار اعلام کرد.

تحریم دارویی ایران یک مشکل بزرگ است که در نتیجه تحریم‌های اقتصادی علیه صنعت داروی ایران بوجود آمده و اکنون نیز با خروج آمریکا از برجام سایه آن روز به روز پر رنگ‌تر می‌شود. اکنون می‌پردازیم به اینکه آیا واقعا تحریم دارویی ایران واقعیت دارد؟


بیشتر بخوانید: لیست شرکت های خارج شده از ایران به دلیل تحریم ها


بررسی تاریخچه تحریم دارویی ایران

ایران پیش از این نیز با مشکلات تحریم روبه رو بوده است که تحریم دارویی نیز یکی از آنها است اما به صورت غیرمستقیم. با نگاهی به تاریخچه تحریم دارویی ایران می‌توان آن را به سال‌ها پیش نسبت داد. آنچه که در موضوع تحریم دارو جالب توجه است، تکذیب این امر توسط سیاست مداران غربی است.

پیش از این در جریان مذاکرات هسته‌ای که چند سال پیش انجام شده بود سخنگوی کاترین اشتون در مورد تحریم دارویی ایران اظهار کرده بود که :

ما دارو را برای مردم ایران تحریم نکردیم، دولت ایران خود دارو وارد نمی کند.

با وجود این صحبت‌ها بسیاری از رسانه های غربی با تکذیب این ادعای اشتون، از تاثیرات تحریم دارو در ایران سخن می‌گفتند. کشورهای غربی برخی استثنا‌ها را در تحریم‌های ایران اعمال کرده بودند اما این استثناءها کارایی نداشتند زیرا بواسطه تحریم‌ها انجام کارهای بانکی با ایران بسیار دشوار شده و مواد شیمایی که امکان استفاده دوگانه از آنها وجود دارد نیز دیگر به ایران ارسال نمی‌شدند.

آیا تحریم دارویی ایران دروغ است؟

یک روزنامه غربی به نقل از یکی از مدیران شرکت‌های دارویی ایران نوشته بود که:

ما می‌توانیم از شرکت‌های خارجی دارو خریداری کنیم اما با توجه به آنکه بواسطه اعمال تحریم‌ها پرداخت پول و انتقال آن غیر ممکن است، تهیه دارو مشکل شده است.

آن زمان نیز وزیر بهداشت دولت یازدهم عدم تحریم دارو را دروغ اعلام کرد. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی که وزیر بهداشت دولت یازدهم بود در مورد تحریم دارویی ایران سخن گفت و اعلام نمود که ادعای عدم تحریم دارویی ایران دروغی بیش نیست.


بیشتر بخوانید: لیست تحریم های آمریکا علیه ایران ؛ بزرگترین تحریم‌های تاریخ


هاشمی اشاره کرد که کشورهای غربی ادعا دارند که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تحریمی صورت نگرفته است اما به گفته وی در آن زمان نیز تمامی این حرف‌ها دروغ بوده زیرا در مبادی که باید پول وارد می‌شد مشکل ایجاد گشته بود.

آن زمان وزیر بهداشت اعلام کرده بود که بیش از 95 درصد تولیدات دارو در کشور داخلی است و باید بیش از گذشته به کیفیت آن توجه کرد. توجه به کیفیت مسئله‌ای مهم است که باید برای خودکفایی آن صد در صد تلاش کرد.

بررسی مشکلات ایجاد شده به دلیل تحریم دارو

ایران هیچ گاه به صورت رسمی مورد تحریم دارویی قرار نگرفت زیرا حق سلامت به‌عنوان یک حق اجتماعی در اساسنامه‌ی سازمان بهداشت جهانی و اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر ذکر شده و در صورت در نظر گرفتن تحریم دارویی، نقض حقوق بشر اتفاق می‌افتاد.

باید گفت که مراوده مالی با ایران یکی از موارد تحریم‌ها است و باعث شده که هیچ بانکی حاضر به نقل و انتقال پول به داخل ایران نباشد. در نتیجه ایران دیگر مقصد واردات دارو و مواد اولیه دارویی نبود و تحریم دارویی نانوشته به وجود آمد. لازم به ذکر است که این مساله بیش‌تر از آنکه دامنگیر حکومت شود، مردم را هدف قرار گرفته بود.


بیشتر بخوانید: تحریم دارویی ایران ؛ تاریخچه، دلایل و تاثیرات تحریم دارو بر کشور


در ادامه توافق برجام، پایانی بر این وضعیت و تحریم دارویی ایران بود. اما اکنون در شرایط تحریمی آینده تهیه دارو تبدیل به یک مساله جدی خواهد شد. اما شاید بهتر باشد مشکلات تحریم دارویی ایران را از زبان یک فردی که وظیفه تامین دارو دارد را شنید.

تحریم دارویی ایران

فرنوش علی‌پور بیشتر در حوزه تولید دارو فعالیت کرده و مدیر پروژه کنترل کیفیت یک شرکت داروسازی است. این داروساز در مورد وضعیت داروسازی در ایران گفت که تولید دارو در ایران روزگار خوبی نخواهد داشت. با شرایطی که اکنون برای تولیدکنندگان وجود دارد، این حرف، منفی بینی نیست. در کشور ما، مباحثی مثل مباحث اقتصادی هرچند سال تکرار می‌شود. با توجه به این تکرار‌ها و عاقبتی که صنایع مختلف مثل دخانیات، خودروسازی یا نساجی پیدا کرده‌اند، برداشت می‌کنیم که این وضعیت برای داروسازی هم تکرار شود.

آیا تحریم دارویی ایران فرصتی برای داروسازان داخلی است؟

علی پور در پاسخ به این سوال به تحریم‌های گذشته اشاره کرد و اعلام نمود که اصلا چنین چیزی نیست. شرکت‌های تولید کننده داخل قبل از تحریم‌ها فوق العاده پویا و فعالتر بودند. اما در زمان تحریم‌ها بیشتر شرکت‌های تولید کننده به این سمت رفتند که ریسک نکنند و اگر محصولی در بازار وجود دارد به عنوان تولیدکننده مثلا دهم وارد بازار شوند. آن‌ها نمی‌خواهند روی محصولات جدید ریسک کنند. محصول جدید ماده اولیه‌ای دارد که به خاطر تحریم‌ها ممکن است پیدا نشود.


بیشتر بخوانید: اعلام شرایط مرحله دوم تحریم ها ؛ کدام کشورها اجازه خرید نفت از ایران را دارند؟


اکنون وضعیت به گونه‌ای است که اکثر شرکت‌ها مشکل نقدینی و واردات محصول و مواد اولیه دارند و تولیداتشان به صورت جدی در حال لطمه خوردن است.

وضعیت بازار دارو به شدت تحریم‌ها بستگی دارد. درست است که ارسال دارو و ماده اولیه تحریم نشده است و تحریم‌ها مالی و اقتصادی‌اند. اما چون بانک تحریم شده، انتقال پول و ارز مشکل است. با توجه به اینکه پول همه شرکت‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود که نقدینگی آن‌ها نیز بالا برود، همه آن‌ها با مشکل رو به رو خواهند شد.

اعتراضات مردمی به تحریم دارویی ایران

گفته شده که در واقع تحریم بانکی است که باعث تحریم دارویی ایران شده است. اعتراض مردمی به تحریم دارویی ایران ، طرحی بود که اعتقاد داشت تحریم بانکی ایران منجر به این مشکلات شده ‌است. این کمپین که در سال ۱۳۹۲ شمسی آغاز به کار کرد، طی فراخوانی از مردم و چهره‌های سرشناس مردمی و غیر سیاسی ایران دعوت نمود تا با امضای کارت پستال‌هایی به دبیر کل سازمان ملل متحد، اعتراض خود به تحریم‌های بانکی که گفته شده باعث تحریم دارویی نیز شده است، اعلام کنند.

 تحریم دارویی ایران و مشکلات ان

تورج صابری‌وند، که راه‌انداز این کمپین است در مانیفست اعتراض مردمی به تحریم دارویی ایران نوشته بود که:

اینک برای این که در تاریخ بماند برای آقای بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌نویسم: عالی‌جناب! ما می‌دانیم در هیچ سندی، سطری هم دربارهٔ تحریم دارویی نوشته نشده‌است اما به اذعان نماینده‌های پارلمان اروپا، تحریم بانک‌های ایران و عدم امکان مبادلهٔ پول، ورود دارو به ایران را با سختی‌های بسیاری همراه کرده و اینک مردم کشور من، تاوان آن را می‌دهند. این در حالی است که سازمان ملل متحد در بیانیهٔ هزاره، خود را موظف کرده بود که تا سال ۲۰۱۵، مردم کشورهای در حال توسعه به داروهای حیاتی مقرون به صرفه، دسترسی پایدار و مداوم داشته باشند. آیا آیندهٔ پایدار با عزت برای همه که هدف سازمان ملل متحد برای سال‌های پس از ۲۰۱۵ است با وضع تحریم‌ها ممکن خواهد بود؟

در ادامه چیزی حدود ۱۵۰ نفر از هنرمندان، نویسندگان و فعالان سیاسی ایران به این کمپین پیوستند. سید محمد خاتمی، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، آیدین آغداشلو، مصطفی ملکیان، فاطمه هاشمی رفسنجانی، عزت‌الله انتظامی، مجید درخشانی، احسان شریعتی، رضا کیانیان، ابراهیم یزدی، پرویز کلانتری، تهمینه میلانی، رخشان بنی اعتماد، ناصر تقوایی، سعید لیلاز از جمله افرادی بودند که کارت پستال‌های این کمپین را خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کردند.

در این کمپین، از بان‌کی‌مون خواسته شد تا در تحریم‌های بین‌المللی که بر ضد ایران در نظر گرفته شده و باعث تحریم دارویی ایران نیز شده است، مداخله کند. این درخواست از طریق امضای کارت پستال‌های الکترونیکی که به بان‌کی‌مون فرستاده می‌شوند، انجام گرفت.

تحریم دارویی ایران زیرمجموعه سایر تحریم هاست

عباس کبریایی‌زاده در ارتباط با مسائل مختلفی که در مورد تحریم دارویی ایران از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود اعلام نمود که مقامات آمریکایی گفته‌اند تحریم دارویی ایران اعمال نشده است. وی ادامه داد که درست است ایران تحت تحریم دارویی قرار نگرفته اما وقتی انتقال پول ممکن نیست و تحریم بانکی وجود دارد مشکلاتی هم در بخش تامین مواد اولیه برای تولید دارو و چه در حوزه تامین قطعات و ماشین‌آلات به وجود خواهد آمد.

وی تاکید نمود که ایران برای تامین برخی قطعات و ماشین آلات تولید دارو به اروپا وابسته است و زمانی که انتقال پول به راحتی امکان پذیر نیست حتی در صورت وجود مواد اولیه هم امکان تولید فراهم نیست.

بررسی تحریم دارویی ایران

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید کرد که به طور حتم تحریم‌های بانکی عاملی برای آسیب به تامین دارویی مردم در ایران خواهند بود و اظهار کرد که در این خصوص فعالیت‌های جهانی مدنظر قرار گرفته و به سازمان ملل و سایر نهادهای بشردوستانه نامه‌نگاری شده که این اقدام آمریکایی‌ها غیرانسانی، غیرقانونی و برخلاف مقررات جهانی است.

آیا عدم تحریم دارویی ایران یک دروغ رسانه‌ای است؟

کبریایی‌زاده مسئله‌ی عدم تحریم دارویی ایران توسط آمریکا را یک بازی رسانه‌ای و یک دروغ آشکار اعلام کرد و ادامه داد زمانی‌که تحریم بانکی صورت می‌گیرد، امکان تهیه مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات داروسازی فراهم نیست و نباید فراموش کرد که تبادلات بانکی جزو جدانشدنی تامین دارو هستند. تحریم دارویی ایران غیرانسانی‌ترین اقدامی است که می‌توان مدنظر قرار داد.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: isna , Wikipedia , fararu

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر