;
coinex

آغاز فاز دوم حمایت از پیام رسان های بومی ؛ ضرورت ارتقاء جایگاه پیام‌رسان‌های داخلی

فاز دوم حمایت از پیام رسان های بومی آغاز شد. معاون مرکز ملی فضای مجازی این خبر را اعلام و به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در این مورد اشاره کرد.

عباس آسوشه درباره سامان‌دهی پیام‌رسان‌ها و نیز آغاز فاز دوم حمایت از پیام رسان های بومی سخن گفت و بیان نمود که در فاز اول، دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط طبق مصوبه شورا و در حد توان، از پیام‌رسان‌ها حمایت کرده‌اند و امید است که در فاز دوم نیز این حمایت‌ها از پیام رسان‌های داخلی ادامه داشته باشد.

عباس آسوشه همچنین بر ضرورت ارتقاء جایگاه پیام‌رسان‌های داخلی برای اثرگذاری و تامین نیاز جامعه، تاکید کرد و اظهار داشت که تاکنون پیام‌رسان‌های داخلی موفق به کسب جایگاه مناسب نشده‌اند. وی ادامه داد که هنوز مشخص نیست که با شروع فاز دوم حمایت از پیام رسان های بومی مشکلات آنها حل شود و بتوانند به‌عنوان جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی به فعالیت ادامه دهند.


بیشتر بخوانید: عدم حمایت از پیام رسان های بومی ؛ پایان کار تعدادی از پیام رسان‌های داخلی نزدیک است


شروع فرآیند ساماندهی و اعطاء پروانه و مجوز به پیام‌رسان‌های بومی

آغاز فاز دوم حمایت از پیام رسان های بومی

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در ادامه‌ی صحبت‌هایش در مورد فاز دوم حمایت از پیام رسان های بومی به اجرای بخش دیگر مصوبه شورا درباره شروع فرآیند ساماندهی و اعطاء پروانه و مجوز به پیام‌رسان‌های داخلی سخن گفت و اعلام کرد که در این مصوبه گفته شده که پیام‌رسان‌ها چه خارجی و چه داخلی، برای فعالیت در فضای مجازی کشور باید مجوز داشته باشند. البته در حال حاضر این فرآیند هنوز شکل نگرفته و متاسفانه هر پیام‌رسانی با هر کیفیت و شرایطی و بدون رعایت ضوابط قانونی و کسب مجوز لازم در حال فعالیت در کشور هستند.

وی به تشریح روند گذشته تا حال پیام رسان‌های ملی پرداخت و اعلام نمود که در ابتدای کار هفت پیام‌رسان وجود داشته‌اند و قرار بر این بوده که وزارت  ICT، طبق مصوبه شورای عالی روند صدور مجوز را ساماندهی و عملیاتی کند که البته تاکنون که فاز دوم حمایت از پیام رسان های بومی در حال شروع است هنوز این روند اجرایی نشده است.


بیشتر بخوانید: حمایت های جدید از پیام رسان های بومی فقط برای سروش و گپ خواهد بود


به گفته آسوشه، در کمیسیون‌های مرکز ملی فضای مجازی که وزارت ارتباطات به همراه سایر دستگاه‌های ذیربط نیز حضور دارند، اعلام شده که هفت پیام‌رسان زیاد هستند و دو پیام‌رسان برای تامین نیاز جامعه کافی هستند. بنابراین دو پیام‌رسان انتخاب شده‌اند. با وجود اینکه دو پیام رسان برای حمایت انتخاب شده‌اند اما هنوز نهاد ارزیابی‌کننده برای تعیین پیام‌رسانی که قادر است در سطح ملی فعالیت کند، اعلام نظر نکرده است.

پیام رسان به عنوان کسب و کار پرهزینه است

به گفته آسوشه، پیام‌رسان به‌عنوان کسب و کار پرهزینه است و در حال حاضر پیام‌رسان‌های زیادی وجود دارند که درخواست فعالیت دارند، اما باید به این نکته توجه شود که به دلیل محدودیت‌هایی که از جهات مختلف وجود دارد، فعالیت همزمان همه آنها ممکن نیست و در حال حاضر نمی‌توان انتظار داشت که هفت پیام‌رسان یا بیش‌تر در کشور فعالیت کنند.


بیشتر بخوانید: تعیین تکلیف نسخه های فارسی تلگرام ؛ مهلت هاتگرام و تلگرام طلایی رو به پایان است


معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که وزارت ارتباطات با وجود اینکه تا امروز تمام تلاش خود را برای حمایت از پیام‌رسان‌ها انجام داده، اما فرآیند ساماندهی را باید سریع‌تر به سرانجام برساند. به گفته وی این کار برای ساماندهی فضای پیام‌رسانی در کشور لازم و ضروری است و مشکلات فنی این مدل کسب و کار نیز باید حل ‌شود و شرایطی فراهم گردد که پیام‌رسان‌ها بتوانند مانند اپراتورهای تلفن همراه، مجوز بگیرند و به مردم خدمت کنند.

آغاز فاز دوم حمایت از پیام رسان های داخلی

پیام رسان‌های بومی باید از قوانین کشور تبعیت کنند

به گفته معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، تبعیت کلیه پیام‌رسان‌ها از قوانین کشور ضروری است. وی گفت که در حال حاضر پیام‌رسان‌های خارجی از جمله واتس اپ بدون مجوز در داخل کشور فعالیت می‌کنند، این درحالی است که  طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، کلیه پیام‌رسان‌ها باید مجوز فعالیت را از مبادی ذی‌ربط دریافت کنند.

وی تاکید کرد که فیلتر نشدن یک پیام‌رسان فعال در کشور به‌معنای قانونی بودن فعالیت آن نیست و اضافه کرد که این پیام‌رسان‌ها نیز باید تقاضای مجوز کنند و دستگاه‌های ذی‌ربط هم باید برای آن‌ها شرایطی را از جمله حفظ کلیه اطلاعات مربوط به مردم در داخل کشور تعیین کنند. به گفته آسوشه این رویه فقط مختص کشور ایران نیست و اتحادیه اروپا قانونی را مصوب کرده که براساس آن اطلاعات مربوط به مردم کشورهای عضو اتحادیه در کشور خودشان نگهداری شود.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر این‌که پیام‌رسان‌ها نیز همانند سایر کسب و کارها باید در چارچوب قانون فعالیت کنند، اظهار امیدواری کرد که با آغاز فاز دوم حمایت از پیام رسان های بومی تمهیدات لازم در نظر گرفته می‌شود تا پیام رسان‌ها بتوانند همانند اپراتورهای همراه، فعالیت قانونی خود را آغاز کنند.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر