;
coinex

نحوه دریافت بسته حمایتی دولت در سال 97 ؛ چه کسانی سبد کالایی دولت را دریافت می‌کنند؟

نحوه دریافت بسته حمایتی دولت چگونه است؟ این سوالی است که شاید برای بسیاری از مشمولان دریافت آن مطرح شود، اما بسته حمایتی دولت چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

نحوه دریافت بسته حمایتی دولت چیست

دولت به منظور تعدیل کردن زندگی بیمه شدگانی که کمتر از 3 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، طرحی را با عنوان بسته حمایتی دولت ارائه کرد. این بسته حمایتی که گاهی اوقات از آن به عنوان سبد کالایی هم یاد می‌شود، مبلغی نقدی است که به حساب یارانه بگیران واریز خواهد شد.

البته گفته می‌شود که مبلغ نقدی برای اولین مرحله توزیع سبد کالایی دولت در نظر گرفته شده و در مراحل بعدی، افراد برای دریافت بسته حمایتی باید با مراجعه به مراکز توزیع، کالاهای اساسی همچون گوشت، مرغ، برنج و روغن دریافت کنند. فروشگاه های رفاه، اتکا، فرهنگیان و تعاونی های روستایی برخی از این مراکز توزیع هستند.

پیش از این وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری در پاسخ به اینکه بسته حمایتی دولت چیست توضیح داد:

برای کمک به وضعیت بهبود معیشت و دستمزد خانوارها در سه مرحله و متناسب با وضعیت آن خانوار بسته های حمایتی بین 100 تا 300 هزار تومان در دولت تعیین شده که به گروه های هدف پرداخت خواهد شد

شروع اولین مرحله واریز بسته حمایتی دولت از روز 29 دی ماه با واریز مبالغ نقدی به حساب بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با حقوق کمتر از 3 میلیون تومان، آغاز شده است.

بسته حمایتی دولت یا همان سبد حمایت کالایی به اقشار کم درآمد تعلق خواهد گرفت، اما چه کسانی جزو این دسته محسوب خواهند شد؟

چه کسانی بسته حمایتی دولت را دریافت می‌کنند

اگر بخواهیم به طور کلی به این سوال پاسخ دهیم که بسته حمایتی دولت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؛ باید گفت که این بسته در بین افرادی توزیع خواهد شد که درآمد ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان داشته باشند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی چندی قبل اعلام کرد که برای دریافت بسته حمایتی دولت چیزی در حدود 2 میلیون و 600 هزار بازنشسته، از کار افتاده و بازماندگان کسانی که زیر 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، شناسایی شده‌اند. در دریافت مرحله اول از سبد کالا 97 حداکثر تا مبلغ 300 هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

مددجویان و مشمولین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از دیگر گروه های دریافت کننده بسته حمایتی دولت هستند.

البته این افراد تنها کسانی نیستند که سبد کالایی را دریافت خواهند کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین مدعی شده که برای کارکنان دولت نیز یک سیاست جبرانی اتخاذ شده است. به این افراد که باید حقوقشان زیر ۳ میلیون تومان باشد، اعم از شاغلین و بازنشستگان، به طور متوسط مبلغ ۲۰۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: سبد حمایتی دولت برای هر خانواده چقدر است

علاوه بر این پیش بینی شده که با همین شرایط حقوق، اشخاصی همچون کارگران ساختمانی، رانندگان، صیادان و بسیاری از گروه های دیگر که در لیست دریافت بسته حمایتی دولت نبوده‌اند، بتوانند از آن استفاده کنند.

 

وب‌سایت فرارو با عنوان جزئیات جدید بسته حمایتی دولت برای کارگران، از زبان معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی از سهم هر خانوار ایرانی برای سبد کالا گفت.

رحیم اردلان در مورد پرداخت سبد کالای کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی گفت: هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم و رقم‌ها اعلام شده و با هماهنگی‌هایی که با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشته ایم، طی امروز و فردا سبد کالا به کارگران تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

او عنوان کرد که سبد کالا طی امروز و فردا به حساب کارگران سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود و بسته به تعداد هر خانوار مبلغ دریافتی متفاوت خواهد بود.

معاون اداری مالی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این موضوع که تاکنون 6 میلیون و 150 هزار خانواده که تحت پوشش تامین اجتماعی بوده و زیر 3 میلیون حقوق می‌گیرند، مشمول دریافت بسته حمایتی دولت هستند، گفت:

بازنشسته‌های تامین اجتماعی سبد کالا 200 هزار تومانی گرفته، اما مبلغ واریزی برای کارگران بر اساس تعداد خانوارشان، متفاوت خواهد بود.

  • مبلغ بسته حمایتی دولت برای 1 نفر، 100 هزار تومان است.
  • خانواده 2 نفره مبلغ 150 هزار تومان دریافت می‌کنند.
  • دریافتی یک خانواده 3 نفره 200 هزار تومان است.
  • خانواده 4 نفره مبلغ 250 هزار تومان دریافت خواهند کرد.
  • خانواده های 5 نفره به بالا مشمول دریافت بسته حمایتی دولت به مبلغ 300 هزار تومان هستند.

توجه کنید که سبد کالا تنها به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود. حتی اگر فرزند خانواده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد و سرپرست خانواده بدون بیمه، سبد کالا بازهم به سرپرست خانواده پرداخت خواهد شد.

آیا خانواده هایی که در آنها دو یا سه بیمه شده تامین اجتماعی وجود دارد و همگی شاغل هستند، بسته حمایتی دولت را دریافت خواهند کرد؟

رحیم اردلان در پاسخ به این سوال می‌گوید که به هر خانواده یک سبد کالا تعلق می‌گیرد و این موضوع به تعداد افراد شاغل در خانواده بستگی ندارد فقط باید دریافتی بیمه ششده زیر 3 میلیون تومان باشد.

نحوه اعتراض به عدم دریافت بسته حمایتی دولت

همان طور که گفته شد، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد، بیمه شدگان تأمین اجتماعی، بازنشستگان این سازمان و بازنشستگان کشوری و لشکری مشمول بسته حمایتی دولت هستند.

افرادی که مشمول دریافت سبد کالا بوده، اما هنوز به حساب آنان هیچ مبلغی واریز نشده است، می‌توانند با مراجعه به سایت بهزیستی اعتراض خود را در این سامانه ثبت کرده و پیگیری های لازم را از طریق آن انجام دهند.

یازدهم آذرماه 97 اولین مرحله توزیع بسته‌های حمایتی بین افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) اجرا شد و در مراحل بعد بازنشستگان کشوری و لشکری و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی سبد کالایی خود را دریافت کردند.

توجه داشته باشید، اشخاصی که زیر ۳ میلیون تومان درآمد داشته و جزو هیچ یک از نهاد‌ها و سازمان‌های اعلام شده نیستند، می‌توانند برای دریافت بسته حمایتی دولت به مراکز مربوطه از جمله سازمان تأمین اجتماعی، بهزیستی و کمیته امداد مراجعه کنند یا بر اساس اطلاعیه‌ها منتظر بمانند تا دولت در مراحل بعد از افرادی که تحت پوشش هیچ صندوق و سازمانی نیستند، حمایت کند.

دیروز محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشره به این موضوع که 145 میلیارد تومان برای دریافت بسته حمایتی دولت توسط کارگران در نظر گرفته شده است، درباهر دریافت سبد کالا 97 کارگران فاقد بیمه تامین اجتماعی گفت:

کارگران فاقد بیمه‌ که درآمد زیر سه میلیون تومان دارند برای بهره‌مندی از سبد کالا به سازمان‌های حمایتی مراجعه کنند و اگر مایل بودند تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد قرار بگیرند تا از بسته حمایت کالایی بهره مند شوند.

دریافت بسته حمایتی دولت برای کسانی که فاقد بیمه هستند، چالش برانگیز شده است. رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پیشنهاد کرد وزارت کار از طریق حسابهای یارانه، کارگران فاقد بیمه مستحق دریافت سبد کالا را شناسایی کند.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که بودجه اختصاص یافته برای توزیع بسته‌های حمایتی تنها نیمی از مشمولان قانون کار را پوشش می‌دهد. این در حالی است که بیش از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی به سازمان تامین اجتماعی بیمه‌ پردازی دارند و از این تعداد تنها ۶ میلیون نفر مشمول دریافت بسته حمایت غذایی شده‌اند. به نظر می‌رسد که منابع تخصیص یافته برای بسته حمایتی کفایت نمی‌کند و باید تامین اعتبار بیش‌تری صورت بگیرد.

از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن پوزش از آن دسته از بیمه‌شدگانی که مشمول دریافت سبد کالا می‌شوند، اما تا این لحظه وجوه مربوط به حسابشان واریز نشده است، اعلام کرد:

علی‌رغم تلاش و پیگیری‌های سازمان تامین اجتماعی برای واریز وجه سبد کالا در سال 97 متاسفانه بدلیل مغایرت‌های مربوط به شماره حساب دریافت شده و برگشت اطلاعات از سوی بانک‌های عامل، واریزی توسط تعدادی از بانک‌ها به روز دوشنبه، اول بهمن ماه موکول شد.

کلیه افرادی که از تاریخ اول فروردین تا مهر ۹۷ حق بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده‌اند، مشمول دریافت بسته حمایتی دولت می‌شوند. به این ترتیب اگر فردی بعد از مهر ماه جز مشمولان بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته باشد، مشمول دریافت بسته نخواهد شد.

کسانی که تاکنون بسته حمایتی دولت را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از روز دوشنبه برای کسب اطلاع از دلیل عدم دریافت سبد کالا به سامانه #۴*۴* مراجعه کنند. افراد تحت پوشش با استفاده از این سامانه متوجه خواهند شد که چرا سبد کالایی نقدی را دریافت نکرده‌اند.

پیش از این نیز گفته می‌شد که سرپرستان خانوار برای اطلاع از اینکه مشمول دریافت این بسته حمایتی هستند یا نه، می‌توانند کد ملی خود را به شماره پیامک 5000499 ارسال کرده و پس از چند ساعت پاسخ آن را دریافت کنند.

سامانه ۱۴۲۰ نیز آماده پاسخ به سوالات بیمه شدگان تامین اجتماعی است. سامانه‌های ستاره 4 ستاره 4 مربع و تلفنی 1420 صرفا برای اطلاع از دلیل عدم دریافت بسته حمایتی است و امکان پیگیری برای دریافت مجدد بسته از این طریق وجود ندارد.

آیا کسانی که بیمه بیکاری می‌گیرند، مشمول سبد حمایتی می‌شوند؟

افرادی که حق بیمه بیکاری از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کند نیز مشمول دریافت سبد کالایی دولت می‌شوند. بسته حمایتی به مانند یارانه های نقدی قابل برداشت بوده و به همان حسابی واریز می‌شود که سرپرست خانوار از آن حساب یارانه ها را دریافت می‌کند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    هر کاری میکنم یه وام بهم نمیدن که حداقل یه کاری راه بندازم شاید فرجی شد بخدا مام ادمیم تورو خدا به دادمون برسین 😔

    پاسخ

    اخه باین اوضاع گرونی مای بدبخت با ۱۰۰تون و ۲۰۰تومن چکار کنیم خودتون حساب کنین بینم میتونین با ۳۰۰هزار زندگی کنین 😔اخه این انصاف

    پاسخ