;
coinex

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

کیا ریو 2019 نمونه‌ایست در کلاس اتومبیل‌های فوق کوچک شهری که در ۲ کلاس بدنه سدان و هاچ بک تولید می‌گردد. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر مشخصات فنی، تیپ‌های مختلف، موتور و قابلیت‌های دینامیکی مدل‌های GT-Line به همراه مروری بر تاریخچه آن.

قیمت و مصرف سوخت پایین دو فاکتور اصلی در ساخت و طراحی خودروهای جدید به حساب می آیند. این نمونه‌ها با توجه به در دسترس بودن برای اقشار بیشتری از جامعه، سود بیشتری را نصیب شرکت‌های خودروسازی کرده و به همین دلیل تولید کنندگان اتومبیل جهان، معمولا نمونه‌هایی از این دست را برای شهرهای شلوغ و پرترافیک و افراد با درآمد کم طراحی می کنند. کیا ریو 2019 نیز یکی از این نمونه‌هاست.

تاریخچه کیا ریو

شرکت‌های خودروسازی کره‌ای در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی و با مونتاژ اتومبیل‌های عموما کوچک کار خود را آغاز نمودند. سرمایه گذاری غول‌های خودروسازی آمریکایی در این کشور موجب شد که نمونه‌های ساخته شده بر پایه پلتفرم اتومبیل‌های این کشور ساخته شود. این روشی بود که بیش از ۴ دهه گذشته در ایران نیز پیاده شده بود و خودروهایی در کلاس سدان بزرگ و لوکس (مانند کادیلاک سویل) و شاسی بلند لوکس (مانند سیمرغ و جیپ آهو) وارد خط تولید شرکت‌های ایرانی قرار گرفتند. دوو (Daewoo) با سرمایه گذاری جنرال موتورز و کیا با همکاری فورد دست به تولید و مونتاژ نمونه‌هایی زدند که دوو سی‌یلو (Cielo) و کیا پراید (Kia Pride) از نمونه‌های موفق آن به شمار می آیند.

پراید که بر پایه پلتفرم فورد فستیوا (Festiva) ساخته شده بود، مابین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ میلادی در این شرکت تولید می‌شد. این خودرو در سال ۲۰۰۰ میلادی از رده خارج و با نمونه‌ای به نام کیا ریو جایگزین گردید. اما این خودرو با قدرت تمام به یکه تازی در ایران مشغول بوده و با جابجا کردن رکوردهای استانداردهای جهانی، هر ساله با یک فیس لیفت نصفه و نیمه، آمار کشته شدنگان در تصادفات جهانی را بهبود می بخشد.

نسل‌های مختلف

کیا ریو تاکنون ۳ نسل مختلف را پشت سر گذاشته و در حال حاضر و از سال ۲۰۱۷ در سومین نسل خود به سر می برد. این خودرو در نسل اول در دو گونه سدان و استیشن واگن تولید شد، ولی از نسل دوم به بعد مانند اکثر خودروهای کره‌ای با افزایش طولی اندکی روبرو شده و نمونه استیشن آن با کلاس هاچ بک جایگزین گردید. نسل دوم ریو در سال ۲۰۰۲ با یک فیس لیفت (Facelift یا تغییر ظاهری اندک بدون تغییر در ساختار کلی به منظور به روز سازی نما) روبرو شد و از همان سال نیز با ورود به ایران مورد توجه افرادی قرار گرفت که علاقه به هیجان در رانندگی نداشته و سواری نرم و بی دردسر و ارزان قیمت را ترجیح می دادند.

ریو (Rio) در حال حاضر با فروشی بیش از ۴۵۰.۰۰۰ دستگاه در نسل‌های مختلف، پرفروش‌ترین محصول این شرکت نیز به حساب می‌آید. نسل های مختلف کیا ریو که می‌توان آن را خواهر خوانده هیوندای اکسنت (Hyundai Accent) دانست عبارتند از:

  1. نسل اول مابین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی
  2. نسل دوم مابین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ میلادی
  3. نسل سوم مابین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ میلادی
  4. نسل چهارم از سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون

کیا ریو 2019

کیا ریو 2019 که در کلاس بدنه سدان ۴ در و هاچ بک  ۵ در و مدل ایپرت هاچ بک GT Line تولید می‌شود، بنا بر فلسفه قیمت کمتر، فروش بیشتر ساخته شده است و با ارائه مجموعه‌ای از قیمت مناسب پایه ۱۶.۰۰۰ دلاری (معادل ۶۷ میلیون تومان)، طراحی ظاهری زیبا و به روز و امکانات و تجهیزات مدرن، در کنار سواری نرم به رقبات با حریفانی مانند تویوتا یاریس (Toyota Yaris) و نیسان ورسا (Nissan Versa) و همچنین هیوندای اکسنت خواهد پرداخت. این خودرو در جایگاهی پایین‌تر از کیا سراتو در محصولات 2019 کیا قرار می‌گیرد.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

نقاط قوت

  • قیمت پایه بسیار پایین
  • طراحی اسپرت مدل هاچ بک
  • کابین با کیفیت قابل قبول برای بازه قیمتی
  • سواری و هندلینگ مناسب

نقاط ضعف

  • محدود بودن آپشن های قابل سفارش
  • نبود سیستم‌های ایمنی و کمکی رانندگی به روز
  • نبود سیستم فرمان تلسکوپی
  • محدودیت فضا در صندلی های بخش عقبی
  • صندوق عقب و محفظه بار نسبتا محدود
  • موتور و پیشرانه ضعیف

ابعاد

کیا ریو 2019 یک خودروی بسیار کوچک و جمع و جور شهری بوده و در گونه سدان طولی برابر با ۴.۳۸۵ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۷۲۵ میلیمتر، ارتفاعی برابر با ۱.۴۶۰ میلیمتر و فاصله ۲ محور عقب و جلویی برابر با ۲.۵۸۰ میلیمتر داشته و فاصله آن از سطح زمین نیز برابر با ۱۵۰ میلیمتر بوده که قابلیت عبور کم دردسر از سرعت گیرهای موجود در خیابان را به آن می‌دهد. برای درک بهتر ابعاد کیا ریو سدان 2019 می توان آن را با نمونه‌هایی مانند هیوندای اکسنت 2019، رانا و یا لوگان ال 90 و یا دانگ فنگ H۳۰ کراس مقایسه کرد.

کیا ریو هاچ بک 2019 طبیعتا کوچک‌تر و اسپرت‌تر بوده و طولی برابر با ۴.۰۶۵ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۷۲۵ میلیمتر، ارتفاعی برابر با ۱.۴۵۰میلیمتر، فاصله دو محوری برابر با ۲.۵۸۰ میلیمتر داشته و بافاصله از زمین ۱۴۰ میلیمتر، نمایی جذاب‌تر و جوان پسندانه‌تر به خود گرفته است. برای درک بهتر ابعاد می‌توان آن را با نمونه‌هایی مانند پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ و یا ساندرو وهیوندای i۲۰ مقایسه کرد.

طراحی ظاهری

از لحاظ ظاهری کیا ریو 2019 از زبان طراحی جدید این شرکت سود برده‌ که با جزئیاتی بیشتر در مدل‌هایی مانند سراتو (Cerato)، اپتیما (Optima) و یا حتی خودروی عضلانی کیا استینگر (Kia Stinger) به چشم می‌خورد.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

جلو پنجره بسیار باریک بوده و چراغ‌های جلویی با طراحی کشیده خود، نمایی از یک خودروی کاملا آسیایی را به تصویر می‌کشند. در بخش جانبی و گونه سدان، خط سقف مشابه با هیوندای اکسنت 2019 شیب ملایمی داشته و در بخش عقبی با چراغ‌های عقبی کشیده‌تر گونه‌ای از سراتو را در چشم بیننده تداعی می‌کند.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

در مجموع هرچند از لحاظ ظاهری گونه سدان نیز جذابیت کافی را داشته، اما قطعا گونه هاچ بک ریو 2019 با ظاهر اسپرت‌تر خود نمونه‌ای دلنشین‌تر برای رانندگان کم سن و سال‌تر خواهد بود.

طراحی داخلی

طراحی داخلی ریو 2019 مانند خواهر خوانده خود بسیار ساده و به دور از پیچیدگی بوده و مواد اولیه استفاده شده در ساخت آن با وجود سخت بودن، حس سواری با یک خودروی ارزان قیمت را به راننده و سرنشینان نخواهد داد.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

غربیلک فرمان کاملا مدور و سه شاخه بوده که کنترلرهای سیستم‌های صوتی و تلفن و کنترل سرعت در دو بخش جانبی آن تعبیه شده اند. صفحه پشت آمپر نیز ساده و متشکل از ۲ بخش مدور بزرگ برای نمایش سرعت و دور موتور بوده و شباهت کاملی با نمونه استفاده شده در هیوندای اکسنت 2019 دارد.

موتور و پیشرانه

برای کیا ریو 2019 پیشرانه های مختلفی شامل ۵ گونه مختلف بنزینی و گازوئیلی در نظر گرفته شده است. این موتورها عبارتند از:

  1. موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری GDi توربو تیپ GT Line
  2. موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری MPi
  3. موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری MPi
  4. موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TCi دیزل
  5. موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری MPi توربو دیزل

موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری GDi توربو GT Line

این موتور ۳ سیلندر خطی ۱۲ سوپاپه ۱.۰ لیتری به حجم دقیق ۹۹۸ سی سی که تنها قابل استفاده در گونه هاچ بک با کد GT Line است، با بهره‌گیری از سیستم توربوشارژر (Turbocharger یا پرخوران) توانایی تولید نیرویی معادل ۱۲۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۲۷ پاوند بر فوت (معادل ۱۷۲ نیوتون متر) را در بازه دور موتورهای ۱.۵۰۰ RPM تا ۴.۰۰۰ RPM تولید می‌کند.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

نیروی تولیدی نیز ۲ جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. عملکرد این پیشرانه که تنها برای کیا ریو هاچ بک موجود است، قابل قبول بوده و این خودرو در زمانی در حدود ۹.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در نهایت به حداکثر سرعتی برابر با ۱۱۸ مایل در ساعت (معادل ۱۸۹ کیلومتر در ساعت) خواهد رسید.

مصرف سوخت نیز با توجه به حجم و وزن کمتر ۱.۲ تنی قابل قبول بوده و این خودرو توانایی پیمودن مسافتی به طول ۴۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به صورت میانگین را دارد. البته این پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری یک گونه کم توان تر نیز داشته که با تولید نیرویی معادل ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۲۷ پاوند بر فوت (معادل ۱۷۲ نیوتون متر)، اندکی کم مصرف تر بوده ولی توانایی‌های دینامیکی آن کاهش یافته و شتاب اولیه آن به نزدیک ۱۰.۵ ثانیه افزایش می‌بابد.

موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری MPi

این موتور نیز تنها قابل نصب بر روی مدل هاچ بک کیا ریو 2019 بوده و از یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۲ لیتری ۱۶ سوپاپه تنفس طبیعی (بدون استفاده از توربوشارژر) به حجم دقیق ۱.۲۴۸ سی سی تشکیل شده است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل ۸۴ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM و حداکثر گشتاور ۹۰ پاوند بر فوت (معادل ۱۲۲ نیوتون متر) را در دور موتور ۴.۰۰۰ دور دقیقه دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد.

این پیشرانه طبیعتا توانایی‌های دینامیکی کمتری نسبت به موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری توربو داشته و برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود ۱۲.۵ ثانیه و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۰۷ مایل در ساعت (معادل ۱۷۲ کیلومتر در ساعت) را دارد. مصرف سوخت میانگین نیز بیشتر از موتور ۳ سیلندر بوده و این خودرو توانایی پیمودن مسافتی به طول ۴۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) را دارد.

موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری MPi

سومین موتور موجود برای کیا ریو 2019 یک موتور مشترک با هیوندای اکسنت 2019 بوده که قابل استفاده در هر دو کلاس سدان و هاچ بک است. این موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۶ سوپاپه VVT (با ضریب متغیر سوپاپ ها) به حجم دقیق ۱.۳۶۸ سی سی توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز که در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه حاصل می گردد، برابر با ۹۸ پاوند بر فوت (معادل ۱۳۳ نیوتون متر) است.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی در حالت پایه و ۴ سرعته اتوماتیک به صورت سفارشی به چرخ های جلویی منتقل می گردد. با توجه به قدرت کمتر موتور، کیا ریو 2019 مجهز به این پیشرانه در رده خودروهای بسیار کند (با معیارهای امروزی) قرار گرفته و برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با گیربکس دستی به زمانی در حدود ۱۲.۲ ثانیه و با گیربکس اتوماتیک به زمانی در حدود ۱۳.۵ ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت ریو جدید با این پیشرانه در حدود ۱۰۷ مایل بر ساعت (معادل ۱۷۲ کیلومتر در ساعت) خواهد بود.

اما مصرف سوخت پایین تر از مدل ۱.۶ لیتری بوده و این خودروی ارزانقیمت توانایی پیمودن مسافتی به طول ۳۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی، ۲۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری و ۳۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به صورت میانگین را دارد.

 

موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TCi

این پیشرانه نیز تنها قابل استفاده در مدل های هاچ یک کیا ریو 2019 بوده و از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه توربودیزل (گازوئیلی) به حجم دقیق ۱.۳۹۶ سی سی تشکیل شده است. این موتور در دو پیکربندی متفاوت توانایی تولید نیرویی برابر با ۹۰ و ۷۷ اسب بخار در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشناور تولیدی آن مشابه با خودروهای دیزلی بالاتر از نمونه‌های عادی و برابر با ۱۷۷ نیوتون متر است. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد.

شتاب اولیه و حداکثر سرعت با توجه به ماهیت خودروهای دیزلی پایین بوده و کیا ریو 2019 با این پیشرانه به زمانی در حدود ۱۱.۵ و ۱۳.۵ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت ریو با این پیشرانه رقمی در مابین ۱۰۲ تا ۱۰۸ مایل در ساعت (مابین ۱۶۴ تا ۱۷۴ کیلومتر در ساعت) خواهد بود. مصرف سوخت نیز پایین بوده و به این خودرو توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۵۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) را خواهد داد.

موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری MPi

این پیشرانه مشابه با نمونه موجود برای هیوندای اکسنت 2019 بوده و تنها بر روی گونه سدان قابل نصب خواهد بوداین موتور که از یک نمونه ۴ سیلندر خطی DOHC با ۱۶ سوپاپ و بلوک آلومینیومی به حجم دقیق ۱.۵۹۱ سی سی تشکیل شده است، توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۳۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۳۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور آن نیز برابر با ۱۱۹ پاوند بر فوت (معادل ۱۶۱ نیوتون متر) بوده که در دور موتور ۴.۸۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی (FWD) منتقل می گردد.

شتاب اولیه، سرعت و مصرف سوخت

هرچند قدرت تولیدی این موتور پایین بوده، اما وزن در حدود ۱.۲ تنی ریو موجب عملکرد قابل قبولی در حد خودروهای ارزان قیمت و کوچک شهری می گردد. با استفاده از این موتور شتاب اولیه کیا ریو 2019 در مدل دستی در حدود ۹.۵ ثانیه بوده که در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک با بیش از ۱ ثانیه افزایش به ۱۰.۵ ثانیه خواهد رسید. حداکثر سرعت آن نیز در حدود ۱۲۰ مایل در ساعت (معادل ۱۹۳ کیلومتر) بوده که برای برای یک خودروی اقتصادی کوچک شهری رقمی کافی خواهد بود.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

مصرف سوخت نیز با توجه به ابعاد و توانایی های موتور و وزن خالص کم، پایین بوده و این خودرو با توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۳۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۳۱ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به صورت میانگین در مدل دستی یک نمونه کم مصرف به حساب می آید.

استفاده از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته اگرچه توانایی های دینامیکی مانند شتاب را کاهش داده، اما موجب کاهش مصرف سوخت نیز شده و این خودرو توانایی پیمودن ۳۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی، ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری و ۳۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به صورت میانگین را خواهد داشت.

 

تیپ‌های مختلف، تجهیزات و امکانات

کیا ریو 2019 در دو گونه سدان و هاچ بک به فروش می‌رسد. مدل سدان در ۲ تیپ S و LX و گونه هاچ بک در یک تیپ به فروش می‌رسد:

تیپ LX

این تیپ، تیپ پایه موجود برای نسخه سدان کیا ریو 2019 بوده و با وجود قیمت پایین (در حدود ۱۶.۰۰۰ دلار معادل ۶۷ میلیون تومان)، تجهیزات قابل قبول ولی محدودی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. نمونه‌هایی از تجهیزات موجود عبارتند از:

  • جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک
  • موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری
  • رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک
  • کامپیوتر سفری
  • خروجی برق ۱۲ ولت
  • پوشش پاچه‌ای صندلی‌ها
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت به صورت دستی
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning)
  • ۶ کیسه هوای ایمنی
  • سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)
  • سیستم صوتی با ۴ بلندگوی جداگانه
  • صفحه نمایش ۵.۰ اینچی لمسی رنگی
  • اتصال به تلفن‌های همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث
  • ورودی USB و AUX

تیپ S

این تیپ، گونه پایه نسخه هاچ بک بوده و با قیمتی در حدود ۱۷.۰۰۰ دلار (معادل ۷۲ میلیون تومان) در مدل سدان و ۱۷.۵۰۰ دلار (معادل ۷۴ میلیون تومان) در مدل هاچ بک به فروش می‌رسد. تجهیزات و امکانات موجود در این خودرو علاوه بر نمونه‌های تیپ LX عبارتند از:

  • آیینه‌های جانبی الکتریکی مجهز به گرمکن
  • کنسول وسط با مکان قرار دادن آرنج
  • سیستم صوتی با ۶ بلندگوی جداگانه
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • نمایشگر ۷.۰ اینچی لمسی رنگی
  • ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto

از سایر تجهیزات سفارشی موجود برای کیا ریو 2019 می توان به مواردی مانند لامپ‌های LED برای چراغ‌های جلویی، صفحه ۳.۵ اینچی LCD در بخش پشت آمپر، سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS) و سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) اشاره کرد.

ایمنی

کیا ریو 2019 در آزمون‌های موسسه خصوصی IIHS در گونه سدان موفق به کسب نمره خوب شده و عنوانTop Safety Pick+ را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب یک نمونه ایمن برای مسیرهای شهری به حساب می آید.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

سواری و رانندگی

ریو مدل سال 2019 مانند تمامی خودروهای ارزان قیمت موجود در این کلاس، به سادگی در مسیرهای پر پیچ و خم حرکت کرده و سیستم فنربندی و تعلیق آن فشار زیادی را به سرنشینان تحمیل نمی کند. اما با توجه به قدرت پایین پیشرانه، توانایی‌های دینامیکی با استانداردهای امروزی پایین بوده است. اما این توانایی در حدی بوده که برای کورس‌های کوتاه شهری (که عموما پس از سبز شدن چراغ اتفاق می‌افتد) حس مناسبی به راننده و سرنشینان برای رقابت با نمونه‌های مشابه ارزا‌قیمت خواهد داد.

قیمت

کیا ریو 2019 بسته به تیپ و پیشرانه با قیمتی مابین ۱۴.۰۰۰ تا ۱۹.۰۰۰ دلار (مابین ۵۹ تا ۸۰ میلیون تومان) به فروش رسیده و یکی از ارزان‌ترین خودروهای مدرن و با طراحی جدید موجود در بازارهای جهانی به شمار می‌آید و رقابت نزدیکی را با خواهد خوانده کره‌ای خود اکسنت 2019 پیش دارد. در صورت تجهیز به بالاترین سطح تجهیزات و امکانات، باز قیت این خودرو رقمی در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار (معادل ۸۴ میلیون تومان) بوده و در رده خودروهای اقتصادی سال قرار می‌گیرد.

رقبا

از رقبای کیا ریو مدل سال 2019 میلادی در بازارهای جهانی می توان به نمونه های فهرست زیر اشاره کرد:

  • نیسان ورسا (Nissan Versa) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۳.۵۰۰ دلار (۵۷ میلیون تومان)
  • تویوتا یاریس (Yaris) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۷.۰۰۰ دلار (۷۱ میلیون تومان)
  • هیوندای اکسنت با قیمت پایه‌اب در حدود ۱۴.۰۰۰ دلار (۵۹ میلیون تومان)
  • فورد فیستا (Ford Fiesta) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۵.۰۰۰ دلار (۶۳ میلیون تومان)
  • میتسوبیشی میراژ (Mitsubishi Mirage) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۵.۵۰۰ دلار (۶۵ میلیون تومان)
  • شورولت سونیک (Chevrolet Sonic) با قیمت پایه‌ای در حدود ۱۶.۰۰۰ دلار (۶۷ میلیون تومان)

 

قیمت کیا ریو در ایران

در ایران به دلیل فساد گسترده اقتصادی، سقوط اسفناک ارزش ریال و …، این خودرو که در کشورهای با اقتصاد و مدیریت سالم نمونه‌ای مشابه با خانواده پراید و کوئیک سایپا به حساب می‌آید، برچسب قیمتی در حدود ۱۹۰ میلیون تومان داشته و عملا از دسترس بازار هدف خود (اقشار ضعیف و کم درآمد) خارج می شود.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

البته با توجه به شرایط فعلی و عدم حضور خودروسازان معتبر به صورت رسمی، قیمت کیا ریو در ایران حتی در صورت ورود با حفظ شرایط فعلی رقمی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان (معادل ۴۸.۰۰۰ دلار و تقریبا هم قیمت با ب ام و سری ۵ در کشورهای با اقتصاد غیر مقاومتی) بوده و نمونه‌ای گرانقیمت و مناسب برای قشر متوسط به بالا به حساب خواهد آمد.

سخن آخر

در مجموع کیار ریو 2019 یک خودروی کوچک و اقتصادی برای اقشار کم درآمد و مناسب برای حرکت در شهرهای کوچک بوده و با توجه به فضای کم برای سرنشینان صندلی های عقبی، نباید انتظار سفری راحت برای مسیرهای طولانی با ظرفیت کامل را داشت.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

کابین در حد استاندارد بوده ولی با توجه به کیفیت مواد اولیه متوسط، احتمالا پس از چند سال با صداهای اضافی در داخل کابین مواجه خواهید شد. شتاب و سرعت نیز هرچند مناسب برای مسیرهای کوتاه شهری بوده، اما به هیچ وجه نباید انتظار رقابت با حریفان کلاس‌های بالاتر را از آن داشته باشید. در مجموع می توان کیا ریو مدل سال 2019 را مشابه با هیوندای اکسنت 2019 اتومبیلی متوسط با قیمت پایین و نمونه‌ای مناسب برای بانوان و افراد با سن بالا و یا کسانی که علاقه به حضور هیجان و لذت در سواری خود ندارند دانست.

بررسی و مشخصات فنی کیا ریو 2019 (Kia Rio)؛ نسل جدید پراید!

متاسفانه این خودرو که معادل امروزی پراید فعلی به حساب می‌آید، از دسترس قشر وسیعی از خریداران ایرانی خارج بوده و یک خودروی فوق ارزان قیمت ۱۶.۰۰۰ دلاری، نه تنها از دسترس قشر ضعیف و کم درآمد خارج شده، بلکه تنها معدود خانواده‌های متوسطی نیز در شرایط فعلی توان و یا انگیزه کافی برای خرید آن را خواهند داشت.

مشخصات فنی کیا ریو 2019 سدان و هاچ بک در یک نگاه

کیا ریو 2019 GT Line 1.0 ۱.۲ MPi ۱.۴ MPi ۱.۴ TCi ۱.۶ MPi
کلاس بدنه هاچ بک هاچ بک سدان هاچ بک سدان
حجم موتور (سی‌سی) ۹۹۸ ۱.۲۴۸ ۱.۳۶۸ ۱.۳۹۶ ۱.۵۹۱
تعداد سیلندر ۳ توربو ۴ ۴ ۴ توربو دیزل ۴
تعداد سوپاپ ۱۲ VVT ۱۶ VVT ۱۶ VVT ۱۶ VVT ۱۶ VVT
قدرت (HP) ۱۲۰ ۸۴ ۱۰۰ ۹۰ ۱۳۰
گشتاور (NM) ۱۷۲ ۱۲۲ ۱۳۳ ۱۷۷ ۱۶۱
گیربکس ۵ دستی ۵ دستی ۴ اتوماتیک ۶ دستی ۶ دستی
مصرف (شهر) ۸.۱ ۸.۴
مصرف (بزرگراه) ۶ ۶.۳
مصرف (میانگین) ۵.۶ ۵.۹ ۷.۱ ۴.۰ ۷.۶
۰ تا ۱۰۰ ۹.۳ ۱۲.۵ ۱۳.۵ ۱۱.۵ ۱۰.۵
حداکثر سرعت (KMH) ۱۸۹ ۱۷۲ ۱۷۲ ۱۷۴ ۱۹۳
طول (mm) ۴.۰۶۵ ۴.۰۶۵ ۴.۳۸۵ ۴.۰۶۵ ۴.۳۸۵
عرض (mm) ۱.۷۲۵ ۱.۷۲۵ ۱.۷۲۵ ۱.۷۲۵ ۱.۷۲۵
ارتفاع (mm) ۱.۴۵۰ ۱.۴۵۰ ۱.۴۶۰ ۱.۴۵۰ ۱.۴۶۰
فاصله دو محور (mm) ۲.۵۸۰ ۲.۵۸۰ ۲.۵۸۰ ۲.۵۸۰ ۲.۵۸۰
فاصله از زمین (mm) ۱۴۰ ۱۴۰ ۱۵۰ ۱۴۰ ۱۵۰
ابعاد تایر (جلو) ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵
ابعاد تایر (عقب) ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵ ۱۸۵/۶۵/۱۵
قیمت پایه (دلار) ۱۹.۵۰۰ ۱۴.۵۰۰ ۱۵.۵۰۰ ۱۶.۰۰۰ ۱۷.۰۰۰
قیمت پایه (تومان) ۸۲ ۶۱ ۶۵ ۶۷ ۷۱.۵

بیشتر بخوانید:

گالری تصاویر ریو 2019

 

منبع: Kia Motors

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    بادرود
    مقاله خوبی بود
    باسپاس

    پاسخ