;
coinex

لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک ؛ داده‌های ۲۵۰ میلیون کاربر در یک پایگاه داده مخرب

لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک مجددا به تیتر یک خبرگزاری‌ها تبدیل شده و این بار یک پایگاه داده مخرب حاوی بیش از ۲۵۰ میلیون اطلاعات کاربران فیسبوک یافت شده است.

به تازگی پژوهشگران حوزه مسائل امنیتی از وجود یک پایگاه داده مخرب حاوی اطلاعات 267 میلیون نفر از کاربران فیسبوک خبر داده­ اند که اطلاعات محرمانه آنان را به صورت آنلاین لو داده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط Comparitech و گفته­های یکی از پژوهشگران حوزه امنیت مجازی به نام باب دیاچنکو (Bob Diachenko)؛ اسامی، شماره تلفن و شناسه کاربری مربوط به چیزی بیش از 267 میلیون نفر از کاربران فیسبوک به طور آنلاین افشا شده است.

این اطلاعات در پایگاه داده­ای یافت شده­اند که بدون هیچگونه روش اعتبارسنجی، از قبیل گذرواژه و غیره قابل دسترسی است. پژوهشگران معتقدند که این پایگاه داده، به عنوان بخشی از یک عملیات سرقت غیرقانونی یا سواستفاده از API این شبکه اجتماعی ایجاد شده است.

لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک ؛ این بار ۲۵۰ میلیون داده در یک پایگاه داده مخرب

دیاچنکو میگوید که او وجود این پایگاه داده را به سرعت به بخش مدیریت آدرس­های IP گزارش داده است، گرچه از زمان شناسایی آن حدود دو هفته می­گذرد. ظاهرا در همین مدت، این حجم وسیع از داده به اشتراک هم گذاشته شده است. بله آن هم در قالب یک فایل قابل دانلود و در میان یک انجمن هکری، به بیان بهتر هم اکنون داده­های شخصی و محرمانه بسیاری از افراد و کاربران فیسبوک در دسترس افراد مختلف (عموما کلاهبرداران اینترنتی) قرار گرفته است که میتوانند آز آن­ها برای انجام انواع کلاهبرداری و دزدی­های اینترنتی و مجازی از قبیل فیشینگ یا سایر اقدامات فریبکارانه استفاده کنند. سخنگوی فیسبوک در این باره گفته است:

ما در حال بررسی این مشکل هستیم، اما به احتمال زیاد این اطلاعات قبل از انجام تغییرات اعمال شده در چند سال گذشته به منظور بهبود امنیت اطلاعات شخصی افراد، جمع آوری شده اند.

اما نکته اسفناک ماجرا اینجاست که این اولین بار نیست که اتفاقاتی مانند لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک؛  برای این شبکه اجتماعی محبوب میفتد. فیسبوک قبلا هم سابقه چنین مواردی را داشت و برخی از کاربران این شبکه اجتماعی مهم و فراگیر قبلا بارها نسبت به افشای اطلاعات شخصی خود از این شبکه اجتماعی شکایت کرده­اند.

نشت‌های امنیتی در فیسبوک سابقه قابل توجه‌ای دارند. از همین رو مدیرعامل فیسبوک بارها از سوی نهادهای مختلف سیاسی مورد بازخواست قرار گرفته است. موضوع «کمریج آنالیتیکا» و دست داشتن فیسبوک در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا که به انتخاب دونالد ترامپ منجر شد، از مشهورترین موارد بود:‌


بیشتر بخوانید: رسوایی کمبریج آنالیتیکا فیس‌ بوک ؛ پایانی بر رویای “رئیس جمهور مارک زاکربرگ”؟


برای مثال در ماه سپتامبر هم یک پژوهشگر امنیتی دیگر از وجود یک پایگاه داده مشابه با مورد همین گزارش با چیزی حدود 419 میلیون رکورد مرتبط با لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک، خبر داده بود.

حدود یک سال پیش نیز یک هک، موجب لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک، آن هم در سطح 29 میلیون نفر از کاربران شد. بیش از هرچیز اشتباهات سرویس دهنده­های شخص ثالث موجب لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک و حدود 540 میلیون رکورد شده است و در اوایل سال جاری نیز چیزی حدود 20 هزار نفر از کارمندان این شبکه اجتماعی توانستند به کلمات عبور 600 میلیون کاربر دسترسی پیدا کنند.

شاید با وضع قوانین جدید امنیت برنامه اجتماعی زاکربرگ افزایش پیدا کند اما در حال حاضر در زمینه لو رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک چندان موفق عمل نکرده است.

بیشتر بخوانید:

منبع: nypost

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر