;
coinex

9 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت اندروید ؛ چگونه کمتر حجم مصرف کنیم؟

برای یک کاربر دنیای دیجیتال اینترنت حکم طلا را دارد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با ترفندهایی کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت اندروید آشنا کنیم.

در سال‌های اخیر میزان مصرف دیتای موبایل به مقدار زیادی افزایش یافته است. مصرف دیتای اپلیکیشن‌ها بیشتر شده است و نرم افزارسازان هم در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری نسخه‌های آپدیت شده محصولاتشان را منتشر می‌کنند.

در گذشته وب گردی بیشتر متن مبنا بود زیرا فناوری‌های وب پیشرفت زیادی نداشتند. امروزه سرویس‌های پخش کننده فیلم هم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و پلت فرم‌های رسانه اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام هم می‌توانند قابلیت پخش فیلم را در اختیار کاربران خود بگذارند.

این شرایط کاهش میزان اینترنت مصرفی در اکوسیستم اندروید را به میزان زیادی سخت کرده است. در این مقاله 9 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت اندروید را معرفی کرده‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

9 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت اندروید

کاهش مصرف دیتای موبایل از قسمت تنظیمات دستگاه

محدود کردن مصرف داده‌ها از قسمت تنظیمات دستگاه

یکی از 9 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت اندروید و همچنین یکی از ساده‌ترین راهکارهای موجود برای جلوگیری از افزایش مصرف شارژ اینترنت اعمال محدودیت بر میزان مصرف ماهانه اینترنت است. برای کاهش مصرف دیتای موبایل شما می‌توانید از قسمت تنظیمات گوشی مقدار مصرف اینترنت خود را محدود کنید. کاهش مصرف دیتای موبایل باید ابتدا وارد قسمت تنظیمات (Setting) گوشی شوید و سپس مسیر Data Usage>>Billing Cycle>>Data limit and billing cycle را دنبال کنید.

حال می‌توانید حداکثر میزان اینترنت مصرفی ماهیانه خود را برای گوشی تعیین و کاهش مصرف دیتای موبایل را عملی کنید. زمانی که مقدار اینترنت مصرفی شما از حد تعیین شده تجاوز کرد، گوشی به طور خودکار اتصال اینترنت را قطع می‌کند.

محدود کردن برنامه‌های فعال در پس‌زمینه برای کاهش مصرف دیتای موبایل

محدود کردن میزان دیتای مصرفی برنامه‌های فعال در پیش زمینه گوشی

بعضی از برنامه‌ها حتی زمانی که کاربر از گوشی استفاده نمی‌کند، اینترنت مصرف می‌کنند. قابلیت دیتای پیش زمینه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در هنگام انجام چند کار به طور همزمان با گوشی یا در هنگام خاموش بودن نمایشگر دستگاه، برنامه‌های موجود در گوشی خود را آپدیت کنید و تحت نظر بگیرید. البته هر اپلیکیشنی همیشه دیتای پیش زمینه مصرف نمی‌کند.

به عنوان یکی از 9 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت اندروید برای اعمال این محدودیت ابتدا باید به مسیر Settings >> Data Usage بروید. در این قسمت می‌توانید ببینید که هر اپلیکیشن چقدر دیتا مصرف کرده است.

با لمس کردن هر نرم افزار میزان دیتای مصرفی پیش زمینه و عادی آن مشخص می‌شود. اگر متوجه شدید که میزان مصرف دیتای پیش زمینه یک برنامه خیلی زیاد است و نمی‌خواهید آن برنامه همیشه در پیش زمینه گوشی فعال باشد، برای کاهش مصرف دیتای موبایل گزینه Restrict app background data را لمس کنید. با فعال کردن این قابلیت برنامه مورد نظر فقط زمانی دیتا مصرف می‌کند که شما آن را فعال می‌کنید.

محدود کردن میزان دیتای مصرفی برنامه‌های فعال در پیش زمینه گوشی

استفاده از قابلیت متراکم سازی دیتای مرورگر کروم

استفاده از قابلیت متراکم سازی دیتای مرورگر کروم

گوگل کروم یکی از محبوبترین مرورگرهای اکوسیستم اندروید است و به قابلیتی داخلی مجهز است که میزان مصرف دیتا را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. زمانی که این قابلیت فعال شود، همه ترافیک شما از یک پروکسی که توسط گوگل مدیریت می‌شود، می‌گذارد.

این امر باعث می‌شود که دیتا قبل از ارسال به گوشی شما بهینه سازی و متراکم شود؛ در نتیجه مصرف دیتای شما کاهش می‌یابد و بارگذاری صفحات هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود، بدون این که تغییر زیادی در محتوای وب انجام شود.

برای استفاده از این قابلیت مرورگر کروم را باز کنید، وارد منو سه نقطه‌ای (در گوشه سمت راست بالای صفحه) شوید، گزینه تنظیمات (Settings) را لمس کنید و قابلیت Data Saver آن را فعال کنید. با فعال شدن این ویژگی قابلیت Safe Browsing System مرورگر کروم هم فعال می‌شود و در نتیجه این نرم افزار می‌تواند صفحات مضر را شناسایی و از شما در مقابل بدافزارها و محتویات نامناسب محافظت کند.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این قابلیت در هنگام فعال بودنش میزان مصرف اینترنت را در طول یک ماه به میزان 17 درصد کاهش می‌دهد. شما می‌توانید در همین قسمت ببینید که در طول یک بازه زمانی معین چقدر در مصرف اینترنت شما صرفه جویی شده است.

بروزرسانی نرم افزارها از طریق اتصال وای فای

بروزرسانی نرم افزارها از طریق اتصال وای فای

یکی از 9 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت اندروید و همچنین یکی از موثرترین روش‌های موجود در این زمینه غیرفعال سازی قابلیت بروزرسانی خودکار نرم افزار فروشگاه گوگل پلی است. به این منظور باید وارد فروشگاه گوگل پلی شوید، مسیر Menu>>Settings >>Auto-update apps را دنبال کنید و گزینه Auto-update apps over Wi-Fi only را انتخاب نمایید.

همچنین می‌توانید گزینه Do not auto-update apps را انتخاب کنید، ولی این انتخاب را توصیه نمی‌کنیم زیرا در صورت فعال سازی آن هر از گاهی باید به یاد بیاورید که برنامه‌های نصب شده در گوشی هوشمندتان را به طور دستی بروزرسانی کنید.

کاهش مصرف دیتای موبایل با محدود کردن سرویس‌های استریم

پخش فیلم و موسیقی و باز کردن عکس‌های باکیفیت مقدار زیادی از حجم اینترنت شما را مصرف می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای کاهش مصرف اینترنت موبایل که در هنگام فعال بودن دیتای گوشی از پخش و باز کردن چنین رسانه‌هایی خودداری کنید. شما می‌توانید فیلم‌ها و آهنگ‌های مورد نظرتان را در حافظه محلی دستگاه خود ذخیره کنید یا زمانی که به وای فای متصل شدید، آن‌ها را دانلود نمایید.

اگر به شبکه وای فای دسترسی ندارید و باید فایل رسانه‌ای مورد نظرتان را با دیتای گوشی خود اجرا کنید، به منظور کاهش مصرف دیتای خود بهتر است که فایل مورد نظرتان را با کیفیت پایینتری استریم کنید. بسیاری از برنامه‌های استریم سازی اندروید مانند نتفیلیکس و یوتیوب گو قابلیتی را برای صرفه جویی در مصرف دیتا ارائه می‌کنند تا حجم کمتری از اینترنت کاربر صرف پخش محتویات رسانه‌ای شود.

کاهش مصرف اینترنت موبایل با نظارت روی برنامه‌ها

بعضی از نرم افزارها مقدار زیادی اینترنت مصرف می‌کنند. برای مثال نرم افزار گوگل فوتوز هر بار که روی عکسی کلیک می‌کنید، آن را همگام سازی می‌کند و نرم افزارهایی مانند فیسبوک و اینستاگرام هم حجم زیادی از اینترنت شما را دریافت می‌کنند. توصیه می‌کنیم که فایل‌های گیف و فیلم‌های مورد نظرتان را در این برنامه‌ها در هنگام متصل بودن به شبکه وای فای تماشا کنید.

علاوه بر این به عنوان یکی از 9 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت اندروید می‌توانید چنین فایل‌هایی را با برنامه‌هایی اجرا کنید که حجم کمتری از اینترنت را مصرف می‌کنند. برای مثال فیسبوک لایت (Facebook Lite) یک جایگزین بسیار سبک برای نرم افزار فیسبوک است و در مقایسه با این برنامه حجم اینترنت و شارژ باتری بسیار کمتری را مصرف می‌کند.

اگر هم که با برنامه توئیتر زیاد سر و کار دارید، بهتر است که به جای این نرم افزار از اپلیکیشن توئیتر کست (TweetCaster) استفاده کنید زیرا این برنامه مقدار اینترنت کمتری را مصرف می‌کند.

ذخیره کردن نقشه‌های گوگل برای استفاده به صورت آفلاین

ذخیره کردن نقشه‌های گوگل برای استفاده به صورت آفلاین

شما می‌توانید نقشه‌ها را در برنامه گوگل مپس ذخیره کنید. ذخیره کردن نقشه‌های گوگل برای استفاده در حالت آفلاین مصرف وقت و حجم اینترنت شما را کاهش می‌دهد. زمانی که نقشه‌ای را دانلود کردید، می‌توانید بدون اتصال اینترنت و تنها با کمک قابلیت جی پی اس گوشی خود از آن استفاده کنید.

این ترفند کاهش مصرف دیتای موبایل برای کاربران پررفت و آمد و افرادی که زیاد مسافرت می‌کنند، یک قابلیت سودمند است زیرا مکان‌هایی وجود دارند که در آن‌ها خبری از اینترنت نیست. توصیه می‌کنیم که نقشه محل زندگی و مکان‌هایی را که زیاد به آن‌ها سفر می‌کنید، دانلود کنید.

برای دانلود نقشه مکان مورد نظرتان پس از اتصال به اینترنت وارد منو نرم افزار گوگل مپس شوید، گزینه Select your own map را از قسمت Offline Maps لمس کنید، منطقه مورد نظرتان را برای داشتن دسترسی آفلاین به آن انتخاب نمایید و در آخر گزینه Download را لمس کنید.

ذخیره کردن نقشه‌های گوگل برای استفاده به صورت آفلاین

بهینه سازی تنظیمات همگام سازی اکانت

بهینه سازی تنظیمات همگام سازی اکانت

تنظیمات همگام سازی اکانت به طو پیش فرض روی حالت همگام سازی خودکار (Auto – Sync) قرار دارد. توصیه می‌شود که برای نرم افزارهایی که حجم اینترنت زیادی را مصرف می‌کنند (مانند فیسبوک و گوگل پلاس) این قابلیت را غیرفعال کنید.

زمانی که تغییری اعمال می‌شود، گوگل به طور مداوم دیتای شما را همگام سازی می‌کند. بیشتر این سرویس‌های همگام سازی ضروری نیستند، اما حجم اینترنت و شارژ باتری گوشی شما را مصرف می‌کنند. برای تغییر تنظیمات همگام سازی گوشی خود به مسیر Settings>>Accounts بروید و قابلیت همگام سازی را برای نرم افزارهای مختلف تنظیم کنید. برای بهینه سازی همگام سازی گوگل گزینه Google را لمس و آپشن‌های غیرضروری را غیرفعال کنید.

کاهش مصرف اینترنت موبایل با حذف و پاک کردن بدافزارها

علاوه بر برنامه‌های عادی که اینترنت مصرف می‌کنند، کاهش حجم دیتا می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد و بدافزارها هم یکی از این دلایل هستند. برای کاهش مصرف اینترنت موبایل بهتر است که هر از گاهی گوشی خود را با یک نرم افزار آنتی ویروس خوب برای پیدا و پاک کردن ویروس‌ها و بدافزارها اسکن کنید. برنامه‌های مضر می‌توانند در پیش زمینه گوشی شما فعال بمانند، پهنای باند شما را مصرف کنند و اطلاعات شما را برای سازندگان خود و هکرها بفرستند.

چند ترفند و نکته برای کاهش مصرف اینترنت اندروید

  • فایل‌های بزرگ را در هنگام متصل بودن به شبکه وای فای دانلود کنید.
  • کش سیستم خود را جز در مواقع ضروری برای آزاد کردن حافظه گوشی پاک نکنید.
  • دیتای گوشی خود را در مواقع ضروری فعال کنید.
  • اعلان‌های نرم افزارهای غیرضروری خود را غیرفعال کنید.
  • آن دسته از ویجت‌های صفحه خانه را که به طور مداوم آپدیت می‌شوند، در فواصل زمانی طولانیتری بروزرسانی کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: fossbytes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر