;
coinex

نحوه صحیح شستشوی دست ها در دوران شیوع کرونا چگونه است؟

به زعم بسیاری از محققین، بهترین و موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، در نحوه صحیح شستشوی دست ها نهفته است. اما نحوه صحیح شستشوی دست ها چگونه است؟

مدتی است که بیماری ناشی از ویروس کرونا، در سطح جهان همه گیر شده است. این ویروس بیش از چندماه است که در ایران نیز شایع شده است. به روایت رسمی از اواخر بهمن و به روایت معتبرتر از اوایل آن. اما مسئله زمان ورود ویروس نیست. حال که ویروس در سطح جهان شایع شده است، برای مقابله با آن چه باید کرد؟ بهترین راه برای عدم ابتلا به کرونا چیست؟ چگونه میتوان خود را در مقابل محیط مشکوک به آلودگی ایمن کرد؟

پاسخ محققین و پزشکان این است که همه چیز در نحوه صحیح شستشوی دست ها نهفته است. حتی زمزمه‌هایی مبنی بر بی اثر بودن استفاده از ماسک وجود دارد. پزشکان، پرستاران، متخصصان و حتی نهادهای رسمی چون سازمان بهداشت جهانی بیش از هر مسئله‌ای، بر اهمیت نحوه صحیح شستشوی دست ها برای جلوگیری از انتقال و ابتلا کرونا تاکید دارند.

البته پیش از ادامه، بهتر است این نکته را ذکر کنیم که با مشارکت در طرح سنجش سلامت مربوط به وزارت بهداشت شرکت کنید. تا به سهم خود کمکی به برنامه ریزی برای مقابله با کرونا کرده باشید.

نحوه صحیح شستشوی دست ها باید چگونه باشد؟ و چرا اینقدر مهم است؟

نحوه صحیح شستن دست ها

مسئله اصلی در این نهفته است که به دلایل خاصی امکان جلوگیری از انتشار آلودگی آن هم در این سطح گسترده وجود ندارد. البته که این به معنای بی اهمیت بودن تلاشها در راستای ضدعفونی کردن معابر، وسایل نقیله و غیره نیست.

هرکدام از این مسائل اهمیت خاص خود را دارند. اما باید این واقعیت را بپذیریم که ویروس کرونا و اساسا هر ویروس دیگری، برای ادامه بقا ناگزیر از چسبیدن و اتصال به موجودات زنده و تکثیر در بدن آنهاست. به عبارت بهتر این افراد هستند که هدف اصلی ویروس هستند.

اگر تمام گفته های پیشین را در کنار هم بگذاریم، نتیجه معادله چنین میشود که رعایت بهداشت فردی، اساسی‌ترین اقامی است که هر فرد به سهم خود باید در راستای جلوگیری از ابتلا و اطمینان از عدم انتقال ویروس به دیگران انجام دهد.

شاید دولت و نهادهای ذی‌ربط بتوانند معابر، وسایل نقیله و در یک کلام محیط آلوده را ضدعفونی کنند، اما نمیتوانند شما را مجبور به شستشوی دست ها کنند. این تمام و کمال به شما بستگی دارد که اصول بهداشت فردی را چقدر رعایت کنید.

اهمیت شستشوی دستها

در شرایطی که با وجود رعایت تمام اصول پیشگیرانه، همچنان ویروس کرونا در حال گسترش و گرفتن قربانی است،‌ به زعم محققان،‌ مهمترین اصلی که هر فرد باید رعایت کند، نحوه صحیح شستشوی دست ها است. چراکه ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح میتواند بسیار بالا باشد!!

دست ها مهمترین عواملی هستند که امکان ابتلا و انتقال ویروس کرونا را فراهم میکنند. ویروس‌های تنفسی مانند بیماری کرونا زمانی پخش می‌شوند که بزاق یا قطرات آلوده به ویروس از طریق چشم‌ها، بینی یا گلو وارد بدن شما می‌شوند. این اتفاق اغلب از طریق دست ها رخ می‌دهد. همچنین دست‌ها یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر هستند.

ما با دستهایمان سلام و احوالپرسی میکنیم،‌ پول پرداخت میکنیم، به میله اتوبوس یا مترو میچسبیم، در را باز و بسته میکنیم و تقریبا همه کارها و بیشترین ارتباط لمسی ما با محیط از طریق دست ها صورت میگیرد. در نتیجه وقتی محیط آلوده باشد، دست ها زودتر از هر قسمت دیگر بدن در معرض آلودگی قرار میگیرند.

همین دستهای آلوده با غذا خوردن و یا حتی لمس کردن صورت میتوانند، فرد را به بیماری دچار کنند، یا در فرایند ارتباطات اجتماعی ویروس را به دیگران منتقل کنند.

در نتیجه مهمترین راه پیشگیری از تمام مسائل پیش گفته و ایمنی خود و دیگران، یادگیری نحوه صحیح شستشوی دست ها است. شستن دست ها به شکل اصولی میتواند شما را نه تنها در برابر کرونا، بلکه در برابر انواع بیماری های ویروسی حفاظت کند. در این گفتار با ما باشید تا به آموزش نحوه صحیح شستشوی دست ها بپردازیم.

نحوه صحیح شستشوی دست ها در 5 مرحله

با نحوه صحیح شستن دست ها آشنا شوید

شستن دست ها یکی از ساده ترین و ارزانترین راهها برای جلوگیری از ابتلا به کووید 19 است. اما نحوه صحیح شستشوی دست ها چگونه است؟ برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید که سازمان بهداشت جهانی آنرا توصیه کرده است:

  • ابتدا دستهایتان را به خوبی و با آب روان خیس کنید.
  • سپس دست ها را با مایع دستشویی یا صابون بپوشانید. از مایعی استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد و مطمئن شوید که همه جای دست ها را با آن پوشانده‌اید.
  • تمام سطح دست ها اعم از پشت و رو، بین انگشتان و زیر ناخن ها به ملایمت و حداقل 20 ثانیه به هم بمالید. شکل زیر نحوه صحیح ماساژ دست ها برای اطمینان از نابوید ویروسها را به خوبی نشان میدهد.

نحوه صحیح شستشوی دستها

  • دست ها را با آب روان و به خوبی آبکشی کنید.
  • با دستگاه خشک کن، دستمال کاغذی و یا یک حوله تمیز دست ها را به خوبی خشک کنید. فراموش نکنید، خشک کردن دست ها خود گام مهمی در این فرایند است. ویروس ها در سطوح مرطوب و خیس راحت تر پخش میشوند. پس حتما دست ها را خشک کنید.

این نکته لازم به ذکر است که الزامی در استفاده از آب گرم برای شستن دست ها نیست. آب در هر دمایی میتواند در نابودی ویروسها موثر باشد، البته اگر با صابون همراه باشد.

به چه هنگام نحوه صحیح شستشوی دست ها مهمتر است؟

نحوه صحیح شستن دست ها 

همانطور که گفتیم، نحوه صحیح شستن دست ها میتواند شما و اطرافیانتان را از ابتلا به کرونا و سایر بیماریهای ویروسی حفاظت کند. پس اگر سلامتی خود و عزیزانتان برایتان مهم است باید بدانید که شرایط و موقعیت‌هایی که در زیر نام میبریم خطرناکترین موقعیت‌ها هستند و امکان ابتلا به ویروس هم در آنها بیشتر است،‌ در نتیجه اهمیت استفاده از نحوه صحیح شستشن دست ها هم در آنها بیشتر است:

  • قبل، حین و بعد از آماده‌کردن غذا؛
  • قبل از خوردن غذا؛
  • پس از حضور در اماکن عمومی شامل سیستم حمل‌ونقل عمومی، سوپرمارکت‌ها و اماکن مذهبی؛
  • پس از هربار بازگشت به خانه از محیط بیرون؛
  • قبل و بعد از مراقبت از فردی که دچار اسهال یا استفراغ است؛
  • قبل و بعد از لمس زخم روی بدن؛
  • بعد از استفاده از سرویس‌بهداشتی؛
  • بعد از عوض‌کردن پوشک کودک یا بردن او به سرویس‌بهداشتی؛
  • بعد از تخلیه‌ٔ بینی، عطسه یا سرفه؛
  • بعد از لمس حیوان، غذای حیوان یا دست‌زدن به ادرار و مدفوع آن؛
  • بعد از غذادادن یا رسیدگی به حیوان خانگی؛
  • بعد از دست‌زدن به زباله‌ها.

آیا استفاده از انواع ضدعفونی کننده های دست (اعم از ژل و یا محلول) موثر است؟

نحوه صحیح شستشن دست ها

با وجود اینکه نحوه صحیح شستشن دست ها با آب و صابون مهمترین راه پیشگیری از ابتلا و انتقال ویروس کروناست، اما موقعیت هایی نیز وجود دارد که امکان استفاده از این شیوه وجود ندارد. در این شرایط راهکار جایگزین چیست؟

پاسخ اما استفاده از انواع ضدعفونی کننده های دست اعم از ژل و محلول هاست. البته به شرطی که حداقل شصت درصد الکل را داشته باشند.

استفاده از این مواد ساده است. مقدار معقولی از آنها را به دست ها بمالید و با ماساژ دستها، مواد را در تمام سطوح دست ها پخش کنید. سپس به مدت 20 ثانیه صبر کنید تا دست ها کاملا خشک شود.

ضد عفونی کننده دست

البته این نکته را فراموش نکنید، پیش از خرید یا استفاده از این محصولات، حتما با مطالعه توضیحات روی بسته مواد ضدعفونی کننده دست، از الکل دار بودن یا درصد الکل این مواد اطمینان حاصل کنید. 60 درصد الکل حداقل الکل موردنیاز برای نابودی ویروس کرونا است.

به علاوه فراموش نکنید این محصولات الزاما نمیتوانند دست را از تمام آلودگی ها پاک کنند. پس بهترین راه برای تمیز کردن دست ها همچنان همان نحوه صحیح شستشوی دستهاست.

به جز نحوه صحیح شستن دست ها، چه راههای دیگری برای جلوگیری از انتقال کرونا وجود دارد؟

شستن دست ها به تنهایی متواند عامل موثری در جلوگیری از ابتلا و یا انتقال ویروس کرونا باشد، اما رعایت برخی اصول بهداشتی دیگر نیز در جلوگیری از ابتلا و گسترش اپیدمی میتواند موثر باشد. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  1. در هر شرایطی و تا حد امکان از لمس صورت با دست ها پرهیز کنید.
  2. رعایت فاصله اجتماعی را تمرین کنید. دست دادن، روبوسی و مواردی مثل شریک شدن در وسایلی مثل لیوان را برای مدتی بیخیال شوید.
  3. از تماس نزدیک با هر فردی که علائم کرونا یا سرماخوردگی را دارد، پرهیز کنید.
  4. اگر خود یا یکی از نزدیکانتان دچار تب، سرفه و یا تنگی نفس شد، ابتدا میتوانید با نرم افزارها و از راه دور تست ابتلا به کرونا بدهید. در صورت مثبت بودن نتیجه تست، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.
  5. سطوح مختلف خانه که در تماس مستقیم با دست قرار میگیرند را به طور مداوم ضدعفونی کنید.
  6. در امکان عمومی و یا محل کار، علاوه بر ضدعفونی کردن محیط، از دستکش استفاده کنید. دستکش ها را در بازه های زمانی مشخص به سطل زباله هدایت کرده، از دستکش جدید استفاده کنید.
  7. به دستورالعمل و اعلامیه های رسمی در مورد اصول بهداشت فردی که از طرف دولت یا نهادهای بین المللی در راستای جلوگیری از انتشار ویروس منتشر میشود، عمل کنید و تا جایی که میتوانید به دیگران هم انتقال دهید.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر