;
coinex

تاثیر ویروس کرونا بر درآمد مردم ؛ شیوع ویروس کرونا درآمد 70 درصد مردم را کاهش داده است

شیوع ویروس کرونا از یک ماه پیش شروع شد و مطابق گفته‌های مقامات بهداشت و درمان هنوز پیک آن پایان نیافته است. تاثیر ویروس کرونا بر درآمد مردم چیست؟

ابتلا به ویروس کرونا جدید (COVID19) در بیش از ۳۰ استان ایران دیده شده است. این ویروس تاکنون بیش از ۱۹ هزار نفر از هموطنان را بیمار کرده که از این میان 6745 نفر بهبود یافتند و ۱۴۳۳ نفر نیز متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند. اطلاعات آماری بیشتر در خصوص این بیماری را در نوشتار گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران دنبال کنید.

مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس کرونا به یک «همه‌گیری جهانی» یا پاندمی تبدیل شده است. بر اساس جدیدترین آمارها بیش از 250 هزار نفر در سراسر جهان به کووید ۱۹ مبتلا هستند که از این میان بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داد‌ه‌اند.

تصاویر سی تی اسکن ریه مبتلا به ویروس کرونا ؛ کووید 19 چه بر سر ریه‌ها می‌آورد؟

کشورهای چین با ۸۰ هزار و ۹۶۷ مبتلا و ۳۲۴۸ قربانی، ایتالیا با ۴۱ هزار و ۳۵ مبتلا و ۳۴۰۵ قربانی، اسپانیا با ۱۹ هزار و ۹۸۰ مبتلا و ۱۰۰۲ قربانی، ایران با ۱۹ هزار و ۶۴۴ مبتلا و ۱۴۳۳ قربانی و آلمان با ۱۷ هزار و ۳۷۲ مبتلا و ۴۴ قربانی بیشترین میزان آسیب را در میان ۱۸۲ کشور و منطقه در جهان به خود دیده‌اید.

تاثیر ویروس کرونا بر درآمد مردم

شیوع ویروس کرونا درآمد 70 درصد مردم را کاهش داد

از منظر اقتصادی نیز کرونا تاثیرات قابل ملاحظه‌ای داشته است. بسیاری از کسب و کارها در ایران یا مانند علی بابا و الی گشت دست به تعدیل نیرو زده‌اند یا مانند چیلیوری به کل تاب سال ترسناک ۹۸ را نیاورده و رسما به فعالیت خود پایان دادند.

پردازنده کامپیوتر خود را به تحقیقات ویروس کرونا اختصاص دهید!

در دنیای واقع‌گرایانه‌ترِ جامعه نیز بسیاری از مردم به درستی دست به خود قرنطینگی زده‌اند. این موضوع برای آنان که پس انداز یا درآمد ثابتی ندارند بسیار دشوار تمام خواهد شد و درآمدشان به حداقل خواهد رسید. به همین دلیل دولت تصمیم واریز بسته‌های حمایتی کرونا داشته است.

تحویل سال نو در بیمارستان بعثت. (اعتبار: فارس)
تحویل سال نو در بیمارستان بعثت. (اعتبار: فارس)

بر اساس نظرسنجی‌هایی که دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری تهران درباره ابعاد شیوع ویروس کرونا و تاثیر ویروس کرونا بر درآمد مردم در حدفاصل روزهای ۲۱ تا ۲۴ اسفندماه سال ۹۸ داده است، درآمد بخش قابل توجه‌ای از مردم با کاهش همراه بوده است. این نظرسنجی توسط «مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران» (ایسپا)، به صورت تلفنی و با جامعه آماری مردم کلان شهر تهران صورت گرفته است.

مطابق داده‌هایی که ایسپا منتشر کرده است، ۷۰.۴ درصد از مردم با شیوع ویروس کرونا درآمد خانوراشان کاهش یافته است. در این نظرسنجی ۲۹ درصد از مردم بیان کرده‌اند شیوع کرونا بر درآمد خانواده‌شان بی‌تاثیر بوده و تغییری در این خصوص مشاهده نکرده‌اند.

همچنین تنها ۰.۲ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی اعلام داشته‌اند که شیوع ویروس کرونا با افزایش درآمد خانورشان همراه بوده است. همچین ایسپا می‌گوید تأثیر شیوع ویروس کرونا بر درآمد خانوارهای ساکن تهران در نواحی مختلف این شهر تفاوت معناداری نداشته است.

تست آنلاین کرونا ؛ آیا من کرونا دارم؟

محمدرضا جوادی یگانه معاون شهردار تهران و عضو هیئت مدیره ایسپا در یادداشتی در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر درآمد مردم اذعان داشت:

کسانی که تحت پوشش نظام حمایت رفاهی نیستند، پس‌انداز شخصی ندارند و زیان آن‌ها به هیچ شکل جبران نمی‌شود بیش از دیگران با مشکل معیشتی در روزگار کرونا مواجه‌اند.

تحویل سال نو در بیمارستان بعثت. (اعتبار: فارس)
تحویل سال نو در بیمارستان بعثت. (اعتبار: فارس)

مطابق گفته‌های آقای جوادی، در حالی‌که ۵۶درصد از پاسخگویان میزان رضایت خود را از عملکرد نهادهای دولتی و عمومی در مدیریت کرونا را «کم»، ۳۱درصد «متوسط» و ۱۳درصد «زیاد» اعلام کرده‌اند،‌ نسبت ناراضیان در میان زیان‌دیدگان اقتصادی ۶۰درصد و در بقیه ۴۷درصد است. وی در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر درآمد مردم ادامه می‌دهد:

۹۳درصد از پاسخگویان موافق قرنطینه‌ در شهرهایی بوده‌اند که کرونا در آن شایع شده است. یک هفته قبل ۶۱درصد از پاسخگویان با قرنطینه در تهران موافق و ۳۳درصد مخالف بودند.

نتایج نشان می‌دهد زنان و جوانان بیشتر کرونا را جدی گرفته‌اند که به عبارت دیگر یعنی مردان شاغل کمتر از دیگر گروه‌ها از کرونا می‌ترسند؛ برای بسیاری از آن‌ها ترس یعنی بی‌پولی.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: ispa

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر