;
coinex

همه چیز درباره‌ ماسک N95 ؛ ماسک‌های N95 از ابتلا به ویروس کرونای جدید جلوگیری می‌کنند؟

ماسک n95 یکی از انواع ماسک‌های محافظتی است که در گروه PPE ها (تجهیزات حفاظت فردی) قرار دارد. اما آیا این ماسک‌ها در روند ابتلا به ویروس کرونای جدید یا جلوگیری از آن نقش دارند؟ چه کسانی باید در جریان بیماری های فراگیر ماسک بزنند؟
اگر نمی‌دانید برای محافظت از خودتان در برابر ویروس کرونای جدید (COVID19)، باید ماسک بزنید یا نه، باید بگوییم که نگران نباشید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا،‌ استفاده از ماسک را تنها برای گروهی از افراد توصیه می‌کند: افرادی که در مناطق شیوع بیماری هستند، پرسنل درمانی که از بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید مراقبت می‌کنند و افرادی که علائم شبیه به آنفولانزا دارند.

برای بقیه‌ی افراد هم باید دست‌های خود را زود به زود بشورند، از دست زدن به صورت خود خودداری کنند و از افراد بیمار فاصله بگیرند. این موارد موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروس کرونای جدید است. آیا پیشگیری از ویروس کرونا با استفاده از ماسک میسر است؟ اما ماسک زدن تا چه اندازه موثر است و دقیقا چه افرادی در چه شرایطی باید ماسک بزنند؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم؛ با تکراتو همراه شوید.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی شیوع ویروس کرونای جدید این مقاله‌ها را از دست ندهید:

از اواخر آذر ماه گذشته که شیوع ویروس کرونا در ووهان چین آغاز شد، تا به حال بیش از صد هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و بیش از ۳۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. خوشبختانه بیش از ۵۰ هزار نفر هم کاملا درمان شده‌اند.

در حال حاضر، نشانه‌هایی از بروز این بیماری در ۸۱ کشور دنیا دیده شده است. سازمان‌های بهداشت جهانی در حال تلاش هستند تا با ارائه راهکارهای پیشگیری از ویروس کرونا شیوع این بیماری‌ها را در کشورهای کره جنوبی، ایتالیا و ایران کنترل کنند.

زمانی که افراد در فاصله‌ی کمتر از ۱.۸ متری (۶ پا)‌ از یکدیگر باشند، ویروس کرونا جدید می‌تواند از طریق قطره‌ها و ذرات مایع منتقل شود. قرار گرفتن در معرض بزاق دهان، خلط، خون و قطره‌های تنفسی افراد بیمار هم از دیگر روش‌های انتقال ویروس کرونا هستند.
از اواخر آذر ماه گذشته که شیوع ویروس کرونا در ووهان چین آغاز شد، تا به حال بیش از ۹۴.۲۵۰ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۳۲۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

همه چیز درباره‌ی ماسک n95

ماسک های ان ۹۵ انواع مختلفی دارند که برای محافظت در برابر گرد و خاک، ذرات معلق هوا، جراحی و غیره طراحی شده‌اند. پوشیدن این ماسک‌ها از فرد در برابر نفوذ ذرات هوا و مایعات دهانی جلوگیری می‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) و اداره ایمنی و بهداشت شغلی از جمله سازمان‌هایی هستند که قوانین و اصول نحوه استفاده از ماسک n95 را مشخص می‌کنند.

قبل از هرچیز باید توجه کنید که بهترین روش برای جلوگیری از انتقال آلودگی (مثلا انتقال ویروس کرونا) این است که ترکیبی از تمام روش‌های تعیین شده برای بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنید؛ نه اینکه فقط به تجهیزات حفاظت فردی (PPE) اکتفا کنید. در ادامه بیشتر درباره‌ی ماسک n95 و روش‌های استفاده از آن توضیح می‌دهیم. چرا لازم نیست همه ماسک بزنند؟

ماسک n95 برای استفاده عموم مردم نیست

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) استفاده از ماسک ان ۹۵ را برای عموم توصیه نمی‌کند؛ این ماسک نمی‌تواند از مردم در برابر بیماری‌های تنفسی مثل ویروس کرونای جدید (COVID-19 یا کووید-۱۹) محافظت کند. پس برای پیشگیری از ویروس کرونا جدید بهترین راه چیست؟ بهترین راه برای پیشگیری از بیماری این است که در معرض ویروس قرار نگیریم.

این مرکز توصیه می‌کند که فعالیت‌های پیشگیری هر روزه مثل شستن مداوم دست‌ها را همچنان ادامه دهیم تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود.

بنابراین، پوشیدن ماسک‌های محافظتی مثل ماسک n95 یا هر ماسک دیگر،‌ ‌هیچ مزیت سلامتی مضاعفی ندارد و خطر فوری سلامتی از طریق COVID-19، کم در نظر گرفته شده است.

ماسک های جراحی (ماسک صورت)

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری به افراد سالم توصیه نمی‌کند که ماسک بزنند تا از خود در برابر بیماری های تنفسی مثل ویروس کرونای جدید محافظت کنند. ماسک‌های جراحی خیلی خوب روی صورت کیپ نمی‌شوند و وسیله‌ای یکبار مصرف هستند. این ماسک‌ها درواقع،‌ سدی بین دهان و بینی فرد با ناقل‌های احتمالی بیماری در یک محیط بسته ایجاد می‌کند که احتمال انتقال فوری بیماری مثلا انتقال ویروس کرونا در آنها بالاتر است.

نکته‌ی مهم‌تر درباره‌ی ماسک‌های جراحی این است که نباید بیش از یک نفر از آنها استفاده کنند. این ماسک‌ها با نام‌های ماسک جراحی، ایزولاسیون، دندانپزشکی و پزشکی هم در بازار عرضه می‌شوند. ماسک‌‌های جراحی گاهی اوقات همراه با شیلد صورت و گاهی نیز بدون شیلد عرضه می‌شوند. توجه داشته باشید که تمام ماسک‌ها از نوع ماسک‌های جراحی نیستند.

ماسک‌های جراحی در ضخامت‌های مختلف و با قابلیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند تا فرد را از تماس با مایعات محافظت کنند. بنابراین، هرکدام از انواع ماسک‌های جراحی،‌ بسته به هدف تولیدشان، می‌توانند بر میزان راحت نفس کشیدن فرد تاثیر داشته باشند و همچنین قابلیت‌‌های محافظتی متفاوتی داشته باشند.

ماسک های جراحی (ماسک صورت)

ماسک‌‌های جراحی با این هدف ساخته می‌شوند که بتوانند به روند جلوگیری از ورود قطره‌‌های بزرگ و کوچک و ذرات مایع که به صورت پاشیدن یا اسپری شدن ممکن است وارد دهان و بینی فرد شوند و حاوی میکروب (ویروس و باکتری) باشند، کمک کنند.

البته اگر به درستی از آنها استفاده شود. ماسک‌های جراحی همچنین ممکن است بتوانند به کاهش انتشار بزاق دهان و ترشحات تنفسی فردی که ماسک زده هم کمک کنند. ولی اینکه می‌توان از آنها به عنوان راهکاری برای پیشگیری از ویروس کرونا جدید استفاده کرد، مسئله دیگری است.

ماسک های جراحی ممکن است مانع از ورود قطره‌های ریز و درشت مایعات شوند؛ اما طراحی ماسک‌های صورت معمولی به شکلی نیست که بتواند ذرات بسیار کوچک موجود در هوا که ممکن است از طریق سرفه، عطسه یا روندهای جراحی منتقل شوند را مسدود یا فیلتر کند. توجه داشته باشید که ماسک های جراحی قادر به محافظت کامل در برابر میکروب‌ها و سایر آلوده‌کننده‌ها نیستند؛ چون هرگز به صورت کامل روی صورت کیپ نمی‌شوند و همیشه فاصله‌ای بین صورت و ماسک وجود دارد.

ماسک های جراحی نباید بیش از یکبار استفاده شوند. اگر ماسک شما خراب یا سوراخ شده و یا به هر نحوی آسیب دیده، یا اینکه نفس کشیدن را برای شما مشکل کرده است، باید آن را از روی صورت بردارید، ماسک را در شرایط ایمن دور بیندازید و از یک ماسک جدید استفاده کنید. شرایط ایمن برای دور انداختن ماسک یعنی آن را در یک کیسه‌ی پلاستیکی بگذارید و در سطل زباله‌ی در دار بیندازید. سپس دست‌های خود را بشورید.

ماسک n95

ماسک n95 یک وسیله‌ی محافظتی تنفسی است که به شکلی طراحی شده تا خیلی خوب روی صورت کیپ شود و تاثیر بیشتری در فیلتر کردن ذرات معلق موجود در هوا داشته باشد.

منظور از مدل خاص طراحی ماسک n95 این است که در مراحل آزمایش دقت مشخص شد که این ماسک‌ها می‌توانند ورود ۹۵ درصد از ذرات بسیار ریز هوا تا ۰.۳ میکرون را مسدود کنند. (بنا بر گزارشی که در The Lancet منتشر شده،‌ ویروس کرونای جدید بین ۰.۵ تا ۰.۲ میکرون است) اگر نحوه استفاده از ماسک n95 به درستی رعایت شود، می‌تواند عملکرد بهتری از ماسک‌های صورت معمولی داشته باشد.

توجه داشته باشید که حتی با رعایت نکات نحوه استفاده و مدت زمان استفاده از ماسک n95 ، این ماسک باز هم نمی‌‌تواند خطر ابتلا به بیماری یا مرگ را به طور کل از بین ببرد.

مقایسه ماسک‌های جراحی و ماسک های جراحی N95

سازمان غذا و دارو (FDA) قوانین و اصول استفاده از ماسک‌های جراحی و ماسک‌های جراحی N95 را بر اساس کاربرد و هدف اصلی آنها تعیین و طبقه‌بندی می‌کند.

ماسک‌های جراحی خیلی خوب روی صورت کیپ نمی‌شوند، یکبار مصرف هستند و یک سد فیزیکی بین دهان و بینی فرد با ناقل‌های بیماری در یک محیط بسته (مثلا احتمال انتقال ویروس کرونا بیشتر) محسوب می‌شوند. این ماسک‌ها اغلب با همان عنوان ماسک معمولی شناخته می‌شوند؛ اما بهتر است بدانید که تمام ماسک‌های صورت از نوع ماسک جراحی نیستند.

توجه داشته باشید که لبه‌ی همه‌ی ماسک‌ها به شکلی نیست که اطراف دهان و بینی را کاملا بپوشاند. (تحقیقات نشان داده است افرادی که به ویروس مبتلا هستند اما هنوز علائمی نشان نداده‌اند، می‌توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند.)

اما ماسک n95 یک وسیله‌ی محافظتی تنفسی است که طراحی شده تا با درصد خطای کمتری صورت را بپوشاند و تاثیر بیشتری بر فیلتر کردن ذرات هوا داشته باشد. لبه‌های ماسک n95 به شکلی طراحی شده تا اطراف دهان و بینی را کاملا بپوشاند.

ماسک‌های جراحی N95 معمولا در شرایط مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شوند و زیرمجموعه‌ای از ماسک‌های صورت تنفسی فیلترکننده N95 هستند که اغلب به آنها ماسک‌ ان ۹۵می‌گویند.

مقایسه ماسک‌های جراحی و ماسک های جراحی N95

شباهت‌های ماسک‌های جراحی با ماسک‌های جراحی N95

هر دو برای محافظت در برابر مایعات،‌ بازدهی میزان فیلتر کردن (بازدهی فیلتر ذرات و بازدهی فیلتر باکتریایی)،‌ قابلیت اشتعال و سازگاری زیستی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

نحوه استفاده از ماسک n95 و ماسک‌های جراحی به این شکل است که بیش از یک نفر نباید از این ماسک‌ها استفاده کند؛ یعنی نباید ماسک‌ها را به صورت اشتراکی استفاده کنید. درباره‌ی مدت زمان استفاده از ماسک n95 و ماسک‌های جراحی هم باید گفت که نباید بیش از یکبار از این ماسک‌ها استفاده کنید و در صورت خراب شدن یا هر نوع آسیب‌دیدگی، ماسک‌ها را دور بیندازید.

موارد احتیاط درباره‌ی استفاده از ماسک n95

افرادی که به بیماری‌های تنفسی مزمن، قلبی یا هر بیماری دیگری دچار هستند که تنفس را مشکل می‌کند، باید قبل از استفاده از ماسک ان ۹۵ به پزشک خود مراجعه کنند؛ چون ماسک n95 ممکن است نفس کشیدن را برای این افراد سخت‌تر کند.

بعضی از مدل‌های ماسک ان ۹۵ به دریچه‌ی بازدم مجهز هستند که خروج هوا را آسان‌‌تر کرده و به کاهش دمای ایجاد شده کمک می‌کند. توجه داشته باشید که در محیط‌هایی که باید استریل شده باشد، نباید از ماسک n95 دریچه‌دار استفاده کرد. سازمان غذا و دارو مشخص کرده که تمام ماسک های ان ۹۵ یکبار مصرف هستند.

بیشتر بخوانید:

کشنده ترین و مرگبارترین ویروس های تاریخ ؛ خطرناک ترین بیماری های ویروسی کدامند؟

نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا ؛ از نشانه‌های بیماری مرموز چینی چه می‌دانیم؟

اگر ماسک تنفسی شما آسیب دیده یا آلوده شده و یا به هر نحوی نفس کشیدن را برای شما سخت می‌کند، حتما باید ماسک را از روی صورت بردارید، آن را در شرایط استاندارد دور بیندازید و یک ماسک جدید را جایگزین آن کنید.

شرایط امن و استاندارد برای دور انداختن ماسک ان ۹۵ این است که آن را در یک کیسه‌ی پلاستیکی بگذارید و سپس آن را در سطل زباله‌ی در دار بیندازید. بعد از آن حتما دست‌های خود را بشویید.

ماسک n95 برای کودکان و افرادی که ریش و سبیل دارند طراحی نشده است. چون این ماسک‌ها روی صورت کوچک کودکان و افرادی که ریش دارند، به خوبی کیپ نمی‌شود؛ در این صورت ماسک ان ۹۵ نمی‌تواند کاملا از این افراد محافظت کند.

شرایط و قوانین استفاده از ماسک n95 در شرایط صنعتی و مراقبت‌های بهداشتی

اکثر ماسک های n95 برای استفاده در محیط ساخت و ساز و انواع دیگر مشاغل صنعتی ساخته شده‌اند؛ چون کارگران در این شرایط در معرض گرد و خاک و ذرات ریز هستند.

این شرایط در آزایشگاه ملی تکنولوژی حفاظت فردی (NPPTL) در موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) تعیین شده‌اند که بخشی از مرگز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) محسوب می‌شود.

با اینحال برخی از انواع ماسک n95 هم وجود دارند که برای مصارف بهداشتی طراحی و تولید شده‌اند. این ماسک‌ها درواقع وسایل محافظت تنفسی هستند که پرسنل مرکز بهداشت و درمانی در طول جراحی‌ها و مراقبت‌های پزشکی از آنها استفاده می‌کنند تا از پرسنل و افراد بیمار در برابر انتقال میکروارگانیسم‌ها (مثلا انتقال ویروس کرونا) مایعات بدن و مواد ذره‌ای محافظت کنند. این نوع از ماسک های ان ۹۵ در کلاس دو وسایل محافظتی سازمان بهداشت و دارو قرار دارند.

شرایط و قوانین استفاده از ماسک n95 در شرایط صنعتی و مراقبت‌های بهداشتی

ماسک‌های N95 که تحت کد محصول MSH تنظیم شده‌اند، جزء وسایل پزشکی درجه ۲ هستند که از اطلاعیه‌ی خرید و فروش تجاری 510(k) معاف هستند؛ مگر اینکه:

  • وسیله‌ی محافظت تنفسی به منظور پیشگیری از یک بیماری یا عفونت خاص استفاده شود.
  • مشخص شده باشد که وسیله‌ی محافظت تنفسی برای فیلتر کردن دود و آلودگی جراحی، فیلتر کردن میزان مشخصی از ویروس و باکتری، کاهش یا از بین بردن میزان مشخصی از ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها یا تاثیر بر آلرژی‌زایی کاربرد خواه داشت.
  • وسیله‌ی محافظت تنفسی حاوی تکنولو‌ژی‌های پوششی غیر مرتبط با فیلتر کردن (کاهش یا کشتن میکروارگانیسم‌ها) باشد.

سازمان غذا و دارو تفاهم‌نامه‌ای را با NIOSH تنظیم کرده که چهارچوب هماهنگی و همکاری بین این دو سازمان و آیین‌نامه زیرمجموعه‌های ماسک n95 را مشخص می‌کند.

چه کسانی باید ماسک بزنند؟

اگر در نواحی شیوع بیماری هستید، بهتر است ماسک بزنید

مقامات استان هیوبی که شهر ووهان در آن واقع شده، اعلام کردند شهروندان این ناحیه هنگام بیرون آمدن از خانه‌ها باید ماسک بزنند؛ اما تصریح نکردند که این ماسک حتما باید از نوع جراحی باشد یا انواع تجهیزات حفاظتی تنفسی.

در حال حاضر بیش از ۶۵.۵۹۶ نفر در این ناحیه به ویروس کرونا مبتلا شدند که همگی در قرنطینه هستند. در کره جنوبی هم ۱۲۶۰ مورد ابتلا به ویروس کرونای جدید جدید گزارش شده (بیشترین تعداد ابتلا به ویروس در خارج از چین) است. در چنین شرایطی راهکارهای پیشگیری از ویروس کرونا اهمیت قابل توجه‌ای پیدا می‌کند.

مقامات دولتی اعلامیه‌‌هایی را منتشر کردند و از شهروندان خواستند که در مناطق عمومی ماسک بزنند؛ مقامات استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی را ضروری اعلام کردند.

اگر در نواحی شیوع بیماری هستید، بهتر است ماسک بزنید

استفاده از ماسک و تجهیزات ایمنی برای پرسنل بهداشتی

پزشک‌ها، پرستاران و سایر پرسنل خدمات بهداشتی باید از انواع مختلف تجهیزات ایمنی استفاده کنند. شیلد، عینک، ماسک،‌ دستکش و لباس‌های محافظتی مخصوص از جمله تجهیزات ضروری برای پرسنل بهداشتی است. استفاده از ماسک برای پرسنل بهداشت و درمان که در بیمارستان‌های آلوده مشغول هستند، برای پیشگیری از ویروس کرونا ضروری به نظر می‌رسد.

این افراد در محیطی فعالیت می‌کنند که بیشتر از عموم مردم در معرض بیماری هستند و باید از ماسک استفاده کنند تا از خود در برابر میکروب‌های عفونی بیمارستان حفاظت کنند.

حتی اگر پرسنل به ویروس مبتلا شده باشند، باز هم باید از ماسک استفاده کنند تا از پخش ویروس در محیط و انتقال آن (مثلا انتقال ویروس کرونا) به دیگر افراد جلوگیری کنند. متاسفانه بیش از ۳۰۰۰ پرنل خدمات درمانی و بهداشتی در چین به ویروس کرونای جدید جدید مبتلا شده‌اند.

اگر در خانه از فرد بیماری مراقبت می‌کنید، باید ماسک بزنید

اگر فردی از اعضای خانواده‌ی شما به ویروس کرونای جدید جدید مبتلا شده و از او مراقبت می‌کنید، باید ماسک بزنید. فراموش نکنید که تمام اعضای خانواده در این محیط باید ماسک بزنند.

فرد بیمار باید ماسک بزند

تمام افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند باید در هر محیط و شرایطی ماسک بزنند. بیمارانی که در بیمارستان‌های چین در حال درمان هستند، از ماسک استفاده می‌کنند؛ گفته شده که برخی بیمارستان‌ها با کمبود ماسک مواجه هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا به پرسنل درمانی اعلام کرده بیمارانی که علائم تنفسی دارند باید از ماسک استفاده کنند. علاوه بر این، افرادی که به چین سفر کرده و همچنین کسانی که با آنها در ارتباط بوده‌اند هم باید از ماسک استفاده کنند.

افرادی که علائم آنفولانزا دارند

ویروس کرونای جدید جدید علائمی شبیه به آنفولانزا دارد؛ تب، سرفه و تنگی نفس. اگر هرکدام از این علائم را دارید، بهتر است در خانه بمانید. در اتاق جداگانه از هم‌خانه‌ یا خانواده‌ی خود بمانید و در صورت امکان، از یک سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید.

در این شرایط، زمانی که در نزدیکی افراد دیگر هستید، باید ماسک بزنید تا از پخش شدن ویروس به محیط اطراف جلوگیری شود. استفاده از ماسک ان ۹۵ توسط افراد مبتلا راهی مناسب برای پیشگیری از ویروس کرونا و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به سایرین است.

بهتر است قبل از مراجعه به پزشک یا مرکز درمانی، با آنها تماس بگیرید و ورود فرد بیمار را اطلاع دهید. در این صورت، آنها از قبل برای فرد بیمار آماده خواهند شد.

کرونا ویروس جدید علائمی شبیه به آنفولانزا دارد؛ تب، سرفه و تنگی نفس.

اگر پرسنل درمانی یا در ناحیه‌ی شیوع نیستید، ماسک نزنید

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه نمی‌کند که افراد سالم هم برای حفاظت از خود در برابر بیماری‌های تنفسی مثل COVID-19 از ماسک استفاده کنند. بنابراین اگر جزء پرسنل خدمات بهداشت و درمان نیستید و در مناطق شیوع بیماری زندگی نمی‌کنید، تنها در شرایطی باید ماسک بزنید که پزشک مستقیما به شما توصیه کرده باشد.

ماسک صورت باید توسط افرادی استفاده شود که به COVID-19 مبتلا هستند. بدین ترتیب از انتقال ویروس کرونا به دیگران جلوگیری می‌شود. بسیاری از بیمارستا‌ن‌های دنیا با کمبود تجهیزات محافظت شخصی و مخصوصا ماسک روبرو هستند. بنابراین،‌ افرادی که به ماسک نیاز ندارند، اما آن را ذخیره می‌کنند، به این کمبود دامن می‌زنند و در نهایت بر روند ارائه‌‌ی خدمات درمانی تاثیر منفی می‌گذارند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها به افرادی که خارج از مناطق شیوع بیماری هستند توصیه می‌کند که نکات بهداشتی روزانه را رعایت کنند تا از ورود هر نوع میکروبی به بدن‌شان جلوگیری شود: شستن مداوم دست‌ها، خودداری از لمس صورت و ضدعفونی کردن منظم سطوح. امیدواریم این مقاله بتواند تا حدی پاسخگوی سوالات شما باشد.

بیشتر بخوانید:

.

fda, businessinsider

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر