;
coinex

کشف نشانه‌ای مرموز از کووید 19 توسط محقق دانشگاه هاروارد

بیماری کووید 19 نشانه‌های مرموزی در سیستم مغزی انسان و نیز سیستم بویایی ثبت کرده است. از این موارد چه می‌دانیم؟ در ادامه با تکراتو همراه باشید.

آخرین مورد مبتلا به ویروس سارس یک خانم چهل ساله بود؛ که یکی از علائم او از دست دادن ناگهانی و کامل حس بویایی بوده است. از دست دادن حس بویایی، با نام علمی anosmia، یکی از علائم بیماری کووید 19 نیز شناخته می‌شود.

وقتی رایحه‌ای وارد بینی می‌شود، عصب‌های داخل بینی پیام‌هایی را به بخش بویایی مغز، که در قسمت جلویی مغز قرار دارد، می‌فرستند. سپس این پیام‌ها به بخش‌های دیگر مغز منتقل می‌شوند؛ و به متخصصان پزشکی کمک می‌کنند که بفهمند آیا ویروس کرونا می‌تواند باعث واکنش‌های عصبی ناسازگار شود؟

آیا بیماری کووید 19 مغز را هم درگیر می‌کند؟

اما یک ویروس با عفونت تنفسی چگونه روی فعالیت‌های مغز اثر می‌گذارد؟ محققان درحال تلاش برای پاسخ به سوال هستند. عصب شناس مدرسه پزشکی ییل، محقق دانشگاه هاروارد و متخصص بیماری‌های عفونی، سرنا اسپادیچ، می‌گوید:

هنوز برای اینکه بگوییم ویروس SARS-Cov-2 (کرونای جدید) قطعاً باعث عفونت مغزی می‌شود، زود است. اما شواهد ما می‌گویند این امکان وجود دارد.

ویروس SARS-COV-2، نوعی از ویروس کروناست که منجر به بیماری کووید 19 می‌شود. این ویروس در بیماران باعث عفونت مغزی می‌شده است. در سال ۲۰۰۸ تحقیقی روی موش‌ها انجام شد؛ که طبق آن ویروس می‌توانست از طریق حس بویایی وارد مغز شده، از طریق عصب‌ها به بخش‌های مختلف مغز منتقل شود و عصب‌ها را به شدت مستعد پذیرش ویروس سازد.

بیشتر بخوانید:

کشف 6 نوع جدید ویروس کرونا ؛ آیا یک همه گیری کرونا جدید در راه است؟‌

به طور مشابه، در سال ۲۰۰۰ تحقیقی روی RNA ویروس کرونا، یا پیام رسان DNA، با استفاده از نمونه کالبدشکافی بدن انسان انجام شد. طبق یافته‌ها این بیماری عفونی، با استفاده از عوامل بیماری‌زای تنفسی باعث تهاجم عصبی می‌شود. یافته‌های این پژوهش نشان داد که این بیماری‌زاها با بیماری MS ارتباط دارند؛ بیماری مزمنی که روی سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد.

کووید ۱۹ و بویایی
سیستم بویایی اطلاعات مرتبط با بوها را از دریافت و به نواحی مختلفی از مغز ارسال می‌کند. همین سیستم می‌تواند در توضیح چگونگی عفونت‌زایی ویروس SARS-CoV-2 در مغز توضیح مناسبی ارائه دهد. (اعتبار: Axel_Kock/Shutterstock)

یافته‌های پژوهش‌های منتشرشده در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان می‌دهند که ویروس و سایر ویروس‌های مرتبط، می‌توانند از طریق صفحه مشبک، که کنار دستگاه بویایی قرار دارد، به مغز حمله کنند؛ و موجب تغییرات بنیادی در عملکرد مغز شوند. بر اساس پژوهش‌های منتشرشده در مجله ویروس شناسی آمریکا، برخی مبتلایان کووید-۱۹، علاوه بر اختلالات تنفسی، علائم عصبی مانند سردرد، تهوع و استفراغ دارند؛ که نشان می‌دهد عفونت تنها به اختلالات تنفسی محدود نمی‌شود و می‌تواند سیستم اعصاب مرکزی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

25 درصد از مبتلایان کووید 19 هیچگونه علائمی نخواهند داشت!

هنوز کاملا واضح نیست که ویروس چگونه به مغز دسترسی پیدا می‌کند. اما چیزی که می‌دانیم این است که ویروس کرونا در مغز و مایع نخاعی بدن انسان و حیوانات آزمایشی، گاهی سیستم عصبی را مورد هدف قرار می‌دهد. اسپادیچ می‌گوید:

سوال این جاست که وقتی حس بویایی را از دست می‌دهیم، سلول‌ها دچار عفونت و التهاب می‌شوند یا رشته‌های عصبی؟

چیزی که مشخص است این است که این ویروس هم‌چنان جدید بوده و هنوز اطلاعات زیادی برای به دست آوردن باقی مانده است. دانشمندان درحال تلاش برای کشف تأثیراتی که این ویروس روی بدن انسان می‌گذارد، هستند.

بیشتر بخوانید‌:

مترجم: بهار سجادی

.

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر