;
coinex

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات در دروان شیوع کرونا چگونه است؟

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات در دوران شیوع کرونا بسیار حائز اهمیت است. در این نوشتار سعی می‌کنیم بهترین روش شستشوی میوه و سبزیجات را بررسی کنیم.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) امکان آلوده بودن موادغذایی و بسته‌بندی آن‌ها را به ویروس کرونا (عامل بیماری Covid-19) اعلام کرده است. بنابراین، بسیار مهم است که موادغذایی را به خوبی ضدعفونی کنیم تا مانع از گسترش ویروس از طریق موادغذایی شویم. نحوه صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات شاید برای بسیاری بدیهی باشد، اما نکاتی هست که عمدتا از قلم می‌اندازیم.

در دورانی که جهان درحال مبارزه با همه‌گیری جهان ویروس کرونا می‌باشد، رعایت بهداشت موادغذایی بسیار مهم و حیاتی است. سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که امکان آلوده شدن از طریق بسته‌بندی موادغذایی وجود دارد.

ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2)، بیش از قریب به یک میلیون نفر در سراسر جهان را به کووید ۱۹ دچار کرده. در ایران نیز مطابق آخرین آمارهای رسمی از تعداد قربانیان ویروس کرونا گریبان بیش از ۴۷ هزار نفر را گرفته است. گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار مبتلایان و کشته شدگان ویروس کرونا در ایران را دنبال کنید.

لطفا در خانه بمانید:

شیوه صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات در دروان شیوع کرونا

چگونه میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنیم؟

آمارها نشان می‌دهد سالانه تقریبا 48 میلیون نفر از طریق غذاهای فاسد از بین می‌روند. همه افراد می‌دانند که پس از تماس با گوشت قرمز یا سفید باید دست‌های خود را بشویند؛ اما متوجه نیستند که شستن خود گوشت نیز، برای در امان ماندن از آلودگی غذایی، به همان اندازه اهمیت دارد.

اگر با شیوع بیماری کووید ۱۹ این پرسش برای شما هم پیش آمده که چگونه سبزیجات را ضدعفونی کنیم با به دنبال روش صحیح شستشوی سبزیجات می‌گردید، در ادامه، روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات به بهترین شکل ممکن را می‌آموزیم.

 بشویید، تفکیک کنید، بپزید و خنک نگه‌دارید

این چهار کلید را برای امنیت غذایی به خاطر بسپارید!

این‌ها راهکارهای ساده‌ای هستند که می‌توانند پیش از مصرف موادغذایی، به شما اطمینان خاطر دهند.

  • وقتی درحال آماده سازی غذا هستید، باید قبل و بعد از تماس با موادغذایی، دست‌های‌تان را با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ثانیه بشویید.
  • جایی که در آن کار می‌کنید، چاقو و تخته آشپزخانه را قبل از انجام کار، حتما به خوبی ضدعفونی کنید؛ علاوه بر آن، برای جلوگیری از آلودگی غذایی، محصولات، گوشت مرغ و گوشت قرمز، غذای دریایی و تخم مرغ را تفکیک کنید.
  • برای کشتن ویروس و باکتری، غذا را در دمای مناسب طبخ کنید؛ به یاد داشته باشید که غذا را مدت طولانی درمعرض دمای خطرناک (۴۰درجه سانتی‌گراد-۱۴۰درجه فارنهایت) قرار ندهید.
  • غذا را به مدت دو ساعت در یخچال و فریزر قرار دهید؛ تا از رشد عوامل بیماری جلوگیری شود.

موادغذایی را وارسی کنید!

بهترین روش ضدعفونی سبزیجات چیست؟

میوه و سبزیجات را در فروشگاه بررسی کنید و فقط مواد سالم و تازه را بخرید. این قدم اول در روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات در دوران شیوع کرونا است. اگر در خانه متوجه پوسیدگی شدید، آن قسمت را برش دهید؛ علاوه بر آن، بهتر است برگ‌های بیرونی کاهو و کلم را برش دهید تا از آلودگی غذایی در امان باشید. هرگز موادغذایی که پوسیده و فاسد به نظر می‌رسند را، مصرف نکنید.

موادغذایی را قبل از برش دادن آب بکشید!

بررسی بهترین راه شستشوی سبزیجات

مطمئن شوید که موادغذایی را پیش از مصرف، به خوبی شسته اید؛ حتی اگر قصد خوردن پوست میوه را ندارید. این کار باعث می‌شود از انتقال آلودگی به چاقو، یا داخل میوه‌ها و موادغذایی و یا تخته کار خود جلوگیری کنید.

 شیوه صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
نحوه ضدعفونی کردن سبزیجات

سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند میوه‌ها و سبزیجات با صابون یا شوینده‌های شیمیایی شسته نشوند. این نکته در روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات در دوران شیوع کرونا بسیار کلیدی است. زیرا ممکن است کمی آلودگی روی سطح آن‌ها باقی بماند. در خصوص روش صحیح شستشوی سبزیجات باید بدانید که می‌توانید از برس شوینده برای تمیز کردن پوست موادغذایی مانند لیمو یا خیار، استفاده کنید.

از توصیه‌های ماریون نستله پیروی کنید

دانشمند علوم غذایی و سلامتی عمومی و استاد افتخاری دانشگاه نیویورک و همچنین مألف کتاب سیاست‌های غذایی، ماریون نستله، در مورد روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات توصیه‌های مهمی دارد. او می‌گوید برای اینکه ۱۰۰درصد دربرابر آلودگی غذایی ایمن باشیم، قوانین اولویت را رعایت کرده، همچنین موادغذایی را فقط در این شرایط بخوریم:

  • با آب داغ شسته شده
  • بدون پوست باشد
  • تصفیه شده و بسته بندی شده باشد

این به این معناست که برای ازبین بردن میکروارگانیسم‌ها و ویروس‌ها، باید غذاهایی که به اندازه کافی حرارت دیده‌اند، مصرف کنیم، میوه و سبزیجات قابل پوست کندن انتخاب کنیم (در صورتی که دست‌های‌مان را قبل و بعد از مصرف، بشوییم)، مطمئن شویم که غذای پخته‌شده، دوباره آلوده نشده است و و موادغذایی بسته‌بندی شده (بسته‌بندی، منجمد یا خشک‌شده) را خریداری کنیم تا از آلودگی در امان باشیم. نستله می‌گوید:

اگر موادغذایی تازه دارید، آن را بشویید؛ اگر شک دارید، آن را بپزید تا از سلامت آن مطمئن باشید. شستن با آب کلید سالم ماندن است اما می‌تواند باعث گمراه شدن شود.

موادغذایی را با حوله تمیز خشک کنید

حالا که روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات آموختیم کار تمام نشده است. پس از شست و شو، موادغذایی را با حوله پارچه‌ای تمیز یا با حوله کاغذی یک‌بارمصرف، خشک کنید تا میوه و سبزیجات آماده مصرف‌تان، دوباره آلوده نشده و از انتقال ویروس یا باکتری جلوگیری شود.

موادغذایی تمیز را در مکانی امن نگهداری کنید

بهترین روش نگه داری مواد غذایی چتست؟

حالا موادغذایی شما کاملا پاکیزه هستند؛ فقط کافی‌ست آن‌ها را در دمای ۴۰درجه فارنهایت یا منفی ۴۰درجه، نگهداری کنید. اگر نمی‌خواهید آن‌ها را بلافاصله مصرف کنید. همچنین این کار را درباره میوه و سبزیجاتی که باید در یخچال نگهداری شونپد، نیز انجام دهید. در آخر مطمئن شوید که موادغذایی‌تان در معرض آلودگی دوباره، قرار ندارند. اگر مردد هستید، آن‌ها را پیش از مصرف بشویید.

مهمترین نکات در روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات

بهترین روش شستشوی سبزیجات و میوه‌ها چگونه است؟

حتی پیش از شیوع بیماری کووید-۱۹، می‌دانستید که ضدعفونی صحیح میوه و سبزیجات، چه قدر حائز اهمیت است؛ اما با شیوع ویروس کرونا با جدیت بیشتری محصولاتی را که وارد خانه می‌شوند، ضدعفونی می‌کنیم؛ از جمله محصولات تازه. ممکن است کالاها با یک آبکشی سریع، تمیز به نظر برسند. اما امروزه قوانین امنیت غذایی در خانه، می‌گویند بهتر است میوه و سبزی را به شکل جدی‌تری ضدعفونی کنیم.

در ادامه با هم اصولی که باید برای روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات بدانیم را، می‌آموزیم. به علاوه دلیل اهمیت انجام این اقدامات.

اصلا چرا باید میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنیم؟

میوه و سبزیجات پیش از ورود به بدن شما، مراحلی را طی می‌کنند و ممکن است در طی این مراحل، موادی که نباید وارد بدن‌تان شوند، مانند موم، آلودگی و سموم شیمیایی را به همراه داشته باشند؛ همچنین ممکن است حامل عوامل بیماری‌زا باشند؛ موضوعی که طبق گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، هرساله یک ششم آمریکایی‌ها را درگیر خود می‌کند.

 شیوه صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
روش صحیح شستشوی سبزیجات

بیماری کووید-۱۹ نیز تهدید جدیدی برای میوه‌ها و سبزیجات و افرادی که آن‌ها را لمس می‌کنند، می‌باشد. سازمان غذا و دارو آمریکا خاطر نشان می‌کند درحال حاضر این موضوع ثابت نشده است که آیا غذاها و بسته‌بندی آن‌ها می‌توانند منتقل کننده ویروس باشند، یا خیر. اما ما برای اطمینان خاطر و رهایی از موم، آلودگی، مواد شیمیایی و بیماری‌زاها، به صورت جدی محصولات خریداری شده را ضدعفونی می‌کنیم.

چه دردوران همه‌گیری جهانی باشیم یا نباشیم، بهتر است میوه‌ها و سبزیجات را ضدعفونی کنیم. در ادامه باید و نبایدهای ضدعفونی را می‌آموزیم.

مراحل ضدعفونی میوه و سبزیجات

شیوه صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات پیش از مصرف، قطعا راحت‌تر از پشیمانی است. با ما باشید تا به پرسش چگونه سبزیجات را ضدعفونی کنیم پاسخ دهیم.

1. ابتدا دست‌های‌تان را بشویید: بدون شک نمی‌خواهید موادغذایی قبل و بعد از ضدعفونی کردن، ازطریق دست‌های‌تان دوباره آلوده شوند. بنابراین باید دستورالعمل شستن دست با آب و صابون به مدت ۲۰ثانیه را اجرا کنید؛ ضدعفونی کننده دست نیز مؤثر خواهد بود.

2. موادغذایی را بلافاصله پس از شست و شو مصرف کنید: رطوبت بهترین محل برای رشد باکتری‌ها است. اما اگر موادغذایی را بلافاصله پس از شست و شو مصرف کنید، خطر رشد باکتری را از خود دور خواهید کرد. این باکتری‌ها لزوماً خطرناک نیستند اما می‌توانند باعث فاسد شدن سرع موادغذایی شوند.

3. فقط از آب سرد استفاده کنید: روش‌های زیادی برای ضدعفونی موادغذایی، در اوج گسترش ویروس کرونا، ارائه شده است. اگر توجه کرده باشید، پیشنهاد شده است که میوه و سبزی را با صابون ضدعفونی کنید یا به روش‌های خاص آبکشی کنید. اما از نظر بیشتر کارشناسان، از جمله وزارت کشاورزی آمریکا، این ایده خوبی نیست.

 شیوه صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
روش های صحیح ضدعفونی سبزیجات

اکثر میوه‌ها و سبزیجات، پرمنفذ هستند. به این معنی که ممکن است موادشوینده به درون آن‌ها نفوذ کنند و وقتی شما آن‌ها را مصرف کنید، می‌توانند باعث دل‌درد شوند. استفاده از موادشوینده از سوی سازمان غذا و دارو نیز مجاز نمی‌باشد. مدرکی وجود ندارد که اثبات کند اسپری‌های ضدعفونی کننده و آبکشی، مؤثرتر از آب هستند.

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات پیش از مصرف این است که آن‌ها را با آب سرد، به مدت ۳۰ ثانیه بشویید. حتی اگر قصد پوست کندن یا پختن آن‌ها را دارید. آب داغ می‌تواند باعث ورود میکروارگانیسم‌ها و بیماری‌زا ها به درون موادغذایی شود، بنابراین از آن دوری کنید.

4. به طور کامل ضدعفونی کنید: آبکشی با آب سرد تمام کاری است که باید برای تمیزکردن میوه و سبزیجات انجام دهید. اما روش شست و شو نیز اهمیت دارد. برای ضدعفونی کاهو، کلم یا سبزیجات برگ‌دار مشابه، ابتدا لایه بیرونی برگ‌ها را جدا کنید. همچنین باید برگ‌های سایر میوه‌های سبزیجات نیز جداشوند. تا از رشد و تجمع باکتری جلوگیری شود.

برای شست و شوی محصولاتی مانند سیب، سیب‌زمینی، هویج و سایر میوه‌ها و سبزیجات سفت، از برش شست و شو استفاده کنید. برای شست و شوی محصولات نرم‌تر مانند انواع بری‌ها، گوجه و قارچ، از دست‌های‌تان برای شست و شو استفاده کنید تا شکل ظاهری میوه و سبزیجات تغییر نکند. در عین حال به خوبی تمیز شوند.

5. درصورت نیاز از جوش شیرین استفاده کنید: اگر فکر می‌کنید آب سرد برای شست و شوی میوه و سبزیجات کافی نیست، از جوش شیرین برای تمیزتر شدن استفاده کنید. در تحقیقات اخیر در ژورنال کشاورزی و شیمی موادغذایی ثابت شده است، که خیساندن موادغذایی در جوش شیرین، برای از بین بردن آفت‌کش‌ها از روی میوه و سبزیجات، مؤثرتر عمل خواهد کرد.

برای استفاده از جوش شیرین، ابتدا سینک آشپزخانه را تمیز و ضدعفونی کرده و با آب سرد پر کنید. سپس، یک قاشق چایخوری جوش شیرین به آب اضافه کنید. می‌توانید درصوذت لزوم، تا یک قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید. میوه و سبزیجات را درون سینک قرار داده و اجازه دهید ۱۲ تا ۱۵دقیقه خیس بخورند. سپس محصولات سفت‌تر یا پوست‌دار را با برش شوینده، بشویید. این روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات خواهد بود.

توجه داشته باشید همان طور که در بالا گفته شد، موادغذایی را بلافاصله پس از شست و شو مصرف کنید. هر زمان قصد مصرف مقدار زیادی از میوه و سبزیجات را داشتید، سینک را کامل با آب و جوش شیرین پر کنید. در مواقع عادی، یک کاسه آب و مقدار کمی جوش شیرین، برای ضدعفونی یک یا دو ماده غذایی کافی است.

6. آیا بعضی از میوه‌ها و سبزیجات به ضدعفونی بیشتری نیاز دارند؟ تعداد زیادی از آمریکایی‌ها پول زیادی را برای ضدعفونی موادغذایی خرج می‌کنند. بنابراین باید بدانند که کدام یک از موادغذایی بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار دارند تا موادضدعفونی بیشتری برای آن‌ها به کار ببرند.

سالانه کارگروه محیط زیست، لیستی از ۱۲ ماده‌غذایی آلوده (موادغذایی که حامل آفت‌کش‌های شیمیایی هستند) و ۱۵ماده غذایی تمیز (موادغذایی که حامل مواد شیمیایی نمی‌باشند) منتشر می‌کند. هنگام ضدعفونی میوه و سبزیجات، این طبقه‌بندی را به خاطر داشته باشید.

  • ۱۲ مورد از میوه و سبزیجات حامل آفت‌کش: توت فرنگی، اسفناج، کلم برگ، شلیل، سیب، انگور، هلو، گیلاس، گلابی، گوجه، کرفس، سیب‌زمینی، فلفل تند.
  • ۱۵ مورد از میوه و سبزیجات بدون مواد شیمیایی: آووکادو، ذرت شیرین، آناناس، پیاز، پاپایا، نخود شیرین، بادمجان، مارچوبه، گل کلم، طالبی، بروکلی، قارچ، کلم، خربزه، کیوی.

7. به جای نگران بودن، آگاه باشید: در شرایط کنونی نگران نبودن درباره موادغذایی که وارد خانه می‌شوند، مشکل است. فقط کافی است مراحلی که گفته شد را برای ضدعفونی صحیح میوه و سبزیجات انجام دهید، و دیگر نگران آلودگی‌ها نباشید.

بیشتر بخوانید:

مترجم: بهار سجادی

منبع: moving , realsimple

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر