;
coinex

پروژه نورالینک ایلان ماسک و قابلیت های آن چه خدمتی به بشر می رساند؟

ارتباط کلامی می‌تواند بسیار مبهم و غیر قابل اعتماد باشد. اما پروژه نورالینک ایلان ماسک ، ادعا می‌کند که می‌تواند تا 5 سال آینده این مشکل را حل کند.

رئیس شرکت اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک، ادعا می‌کند که با شرکت جدید خود به نام نورالینک، می‌تواند تا کم‌تر از 5 سال آینده ارتباط میان مغز افراد را ممکن سازد؛ تا انسان‌ها بر مشکلات ارتباط کلامی غلبه کنند.

شایان ذکر است که هدف اصلی پروژه نورالیک ایلان ماسک از بین بردن گفتار نیست. این شرکت در حال ساخت دستگاهی است که با کاشتن رشته‌هایی در مغز، می‌تواند مغز انسان را، جهت درمان آسیب‌های مغزی، به کامپیوتر متصل کند. به گفته ماسک، این دستگاه در اصل اشتباهات مغز را تصحیح می‌کند.

البته باید بدانیم که از اولین آزمایشات انسانی که به گفته خود ایلان ماسک، قرار بود امسال آغار شود، خبری در دست نیست؛ بنابراین می‌توان گفت که این بازه زمانی پنج ساله، بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

پروژه نورالینک ایلان ماسک

Neuralink چه قابلیت های آن چه خدمتی به بشر می رساند؟

تمرکز اولیه پروژه نورالینک ایلان ماسک این است که مبتلایان بیماری‌های شدید عصبی، مانند افراد فلج، برای کنترل کامپیوتر با استفاده از مغز، کمک کند؛ پروژه‌ای که محققان دیگری نیز روی آن کار می‌کنند.

به گفته این کارآفرین حوزه فناوری، صحبت کردن روشی بسیار ناکارآمد در تبادل داده‌ها بوده و می‌تواند به کمک هوش مصنوعی، بهبود یابد. وی می‌گوید :«مغز ما برای فشرده‌سازی یک مفهوم پیچیده در کلمات، تلاش زیادی صرف می‌کند. این موضوع باعث از دست رفتن اطلاعات زیادی می‌شود.»

یشتر بخوانید:

سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا پروژه نورالینک ایلان ماسک می‌تواند جهانی بسازد که در آن، افراد ذهن یکدیگر را بخوانند و به روش غیرکلامی و غیرفیزیکی، با یکدیگر در ارتباط باشند، یا به نوعی اطلاعات را بدون استفاده دهان، جابجا کنند؟

مدیرعامل نورالینک می‌گوید:

با استفاده از این دستگاه، قادر خواهید بود با سرعت و دقت بیش‌تری با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. برای اجرا و بیان ایده‌های خود، نیاز یبه صحبت کردن نخواهید داشت؛ هر چند که به دلایل عاطفی، صحبت کردن نیز ممکن خواهد بود.

ایلان ماسک حدود یک سال است که به بهانه‌های مختلف، در مورد هوش مصنوعی و ارتباط مغز انسان با کامپیوتر صحبت می‌کند. این بار مستقیماً اعلام کرد که سال گذشته شرکتی به نام نورالینک (Neuralink) را تاسیس کرده است که هدف آن ایجاد واسط‌های سخت‌افزاری برای ارتباط مغز انسان با کامپیوتر‌هاست. چیزی که در اصطلاح رایج، رابطه کامپیوتر و مغز (BCI یا Brain Computer Interface) نامیده می‌شود.

نگرانی ایلان ماسک نسبت به شرایط بد تسلا
پروژه نورالینک ایلان ماسک

در طول دهه‌ی گذشته، ایلان ماسک با ایجاد دگرگونی‌هایی عظیم در صنایع بانکداری، خودروسازی، ساخت راکت و انرژی، در زمانی نسبتا کوتاه به یکی از مشهورترین افراد روی زمین تبدیل شد. او با کنار زدن صنایع ریشه‌دار و کسب شهرت در عرصه‌های یادشده جایگاهی پیامبرگونه و منحصربه‌فرد نزد علاقه‌مندان به فناوری پیدا کرد و اکنون ظاهرا با تازه‌ترین کسب‌وکارش درتلاش است تا آن جایگاه را به سطحی بالاتر ارتقا دهد.

هدف استارتاپ نورالینک(Neuralink) توسعه یک پهنای باند بسیار قوی برای ارتباط انسان‌ها و رایانه‌ها است. نکته جالب پروژه مذکور این است که افراد عادی نیز می‌توانند در این کنفرانس شرکت کنند اما ابتدا می‌بایست به هشت سوال پاسخ دهند که دو سوال آن نخست وارد کردن نام کاربری پروفایل لینکدین(LinkedIn) و دومین سوال دلیل آنها برای شرکت در این کنفرانس است.

همه چیز در مورد پروژه نورالینک ایلان ماسک

افرادی که قادر به شرکت در این کنفرانس نیستند هم می‌توانند کنفرانس را به صورت زنده در سایت نورالینک مشاهده کنند. بنابر گزارش‌ها این استارتاپ قصد دارد با ساخت تراشه‌های رایانه‌ای قابل کاشت در داخل مغز انسان، مرز بین بشر و ماشین را کم‌ رنگ‌تر کند.

گفته می‌شود این تراشه حس لامسه کاربران را بازیابی می‌کند. این پردازنده سیگنال‌های پیچیده‌ای را رمزگشایی می‌کند که در داخل مغز انسان شکل گرفته‌اند؛ سپس تراشه آن‌ها را به رقم تبدیل می‌کند تا بتواند این سیگنال‌ها را پردازش کند. در نتیجه شخصی که این تراشه در مغز وی کار گذاشته می‌شود، امکان کنترل کردن عملکرد عضلات بدن را پیدا می‌کند.

از زمانی که نشریه وال استریت ژورنال وجود پروژه‌ای به نام نورالینک را فاش کرد، صنعت فناوری و جامعه علوم اعصاب به دنبال آن بودند تا ببینند تیم ماسک و متخصصان رابط کامپیوتر مغز او قرار است چه کاری انجام دهند.

سخت‌افزاری که نورالینک تولید کرده شگفت‌انگیز است. فناوری‌های خارجی و غیر تهاجمی‌ مانند الکتروانسفالوگرام و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای انجام کارهایی مثل کنترل یک کامپیوتر طراحی نشده‌اند.

داخل مغز نیز مکان مناسبی برای قرار دادن الکترودها وجود ندارد. سیستم دفاعی بدن (مغز) نیز این الکترودها را طرد می‌کنند. حرکات طبیعی مغز و تکان خوردن آن در حین ضربان قلب و نفس کشیدن نیز باعث حرکت الکترودها از جای درست خود می‌شود. الکترودهای قدیمی‌ که پیش از این در آزمایش استفاده می‌شدند به بافت مغز آسیب می‌رسانند و با حرکت مغز به خارج از نقطه‌ای که تعیین شده بودند حرکت می‌کردند.

ایلان ماسک نورالینک
پروژه نورالینک ایلان ماسک

اما نورالینک روی مسیر دیگری کار کرد. در فناوری این شرکت الکترودها از یک پلیمر نرم ساخته شده‌اند. رشته‌های باریکی که آن‌ها را به تراشه متصل می‌کند در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ کانال ضبط مجزا ارائه می‌کنند و در مجموع می‌توانند سلول‌های عصبی بیشتری را پوشش دهند.

اما این رشته‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که دست انسان نمی‌تواند آن‌ها را درون مغز وارد کند، به همین دلیل Neuralink یک سیستم روباتیک برای وارد کردن رشته‌ها به مکان‌های از پیش تعیین شده و در عمق از پیش تعیین شده ابداع کرد. در ادامه ابزاری که Neurallink طراحی کرده، امواج را به صورت بی‌سیم از طریق بلوتوث به یک گیرنده ارسال می‌کند که فرد مورد نظر آن‌را شبیه به یک سمعک به پشت گوش خود متصل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پروژه نورالینک ایلان ماسک یک شرکت “عصب فناوری”(neurotechnology) آمریکایی است که توسط ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ تأسیس و در سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد. دفتر مرکزی این استارتاپ در سانفرانسیسکو است. از زمان تأسیس، چندین دانشمند عصب شناس از دانشگاه‌های مختلف در آنجا مشغول به کار هستند.

در سال ۲۰۱۷ سایتی به نام «ویت بات وای» (Wait But Why) گزارش داد که این استارتاپ قصد دارد دستگاه‌هایی توسعه دهد که می‌تواند بیماری‌های مغزی جدی را در مدتی کوتاه درمان کند. این سایت کار این شرکت را جنبشی «فرابشریت» (Transhumanism) نامید. فرا بشریت، جنبشی فکری و فرهنگی است که می‌گوید با پیشرفتِ فناوری و افزایش در دسترس بودنِ آن، می‌توان به جلوگیری از افزایشِ سن یا به توانمندسازیِ انسان‌ها به لحاظِ توانایی‌هایِ فیزیکی، ذهنی یا روان‌شناختی، پرداخت.

سال گذشته تیم تحقیقاتی پروژه نورالینک ایلان ماسک پیشرفت‌های خود را در یک رویداد در سانفرانسیسکو عنوان کرد و از این امر برای استخدام استعدادهایی در زمینه‌ی رباتیک، مهندسی نرم افزار و علوم اعصاب، استفاده کرد.

آن‌ها از یک نسخه‌ی ابتدایی یک میکرو تراشه رونمایی کردند که بندهایی به نازکی موی سر داشته، و می‌تواند به وسیله‌ی یک برش بسیار کوچک توسط یک ربات، در مغز کار گذاشته شود. از این تراشه برای درمان آسیب‌های مغزی و بیماری‌هایی که مستقیما عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مانند آلزایمر، استفاده خواهد شد.

این تراشه با استفاده از تعدادی رشته یا سیم‌های بسیار نازک تشکیل شده که حاوی الکترودهایی بوده، و در مکان های خاصی در مغز قرار می‌گیرند تا سیگنال‌های الکتریکی نورون‌ها را دریافت کنند.

ایلان ماسک نورالینک
پروژه نورالینک ایلان ماسک

سپس این تراشه داده‌های به دست آمده را تفسیر کرده و با تکیه بر یک پاد، که در پشت گوش فرد، مانند یک دستگاه شنوایی کمکی قرار می‌گیرد، و داده‌های خود را از طریق این پاد، به وسیله ی بلوتوث به گوشی تلفن همراه، یا هر وسیله‌ی دیگری که در حال اجرای برنامه‌های مورد نیاز است، ارسال می‌کند. با دیدن نسخه‌ی پروتوتایپی که نمایش داده شد، این چیپ 1024 الکترود دارد که در مقایسه با دستگاه‌های پزشکی اخیر، 10 برابر اطلاعات بیشتری دریافت می‌کند.

ماسک در آکادمی‌ کال، اعتراف کرد که تحقیقات Neuralink فراتر از جوندگان بوده و روی سایر پستانداران به غیر انسان آزمایش شده در حالی که مدارک منتشر شده در آوریل ۲۰۱۹ نشان دادند که نورالینک اجازه داشته فناوری فوق را روی صدها موش آزمایشگاهی در مراکز تحقیقاتی آزمایش کند. آزمایش روی سایر موجودات موفقیت‌آمیز گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

ماسک در جلسه پرسش و پاسخ بعد از این رویداد اعلام کرد که یک میمون با استفاده از ابزار پروژه نورالینک توانسته با مغز خود یک کامپیوتر را کنترل کند.

اگر فناوری  پروژه نورالنیک به همان شکلی که ایلان ماسک و اعضای گروهش در حال کار روی آن هستند، تکمیل شود، در اولین مرحله قادر است به تمامی امواج درون مغز یک انسان و بخش کورتکس که حرکات را کنترل می‌کند دست پیدا کند و سرانجام به تمامی تفکرات مغز دسترسی پیدا کرده و این امواج را به کدی قابل خواندن تبدیل کند.

کدی که یک کامپیوتر می‌تواند آن‌را درک کند. ایلان ماسک بر این باور است که ابزار فوق و امواج الکتریکی مغز انسان را می‌توان برای کنترل یک کامپیوتر یا پروتز (اندام مصنوعی) به کار گرفت و حتی از اطلاعات به دست آمده برای کمک به نابینایان برای مشاهده و درک محیط پیرامون استفاده کرد.

البته ماسک به دنبال انجام کارهایی به مراتب بزرگ‌تر است. ماسک می‌گوید:

اگر دو نفر از ابزار Neuralinks استفاده کنند این توانایی را به دست می‌آورند تا یک تله‌پاتی قابل قبول برقرار کرده و به‌طور بالقوه نوع جدیدی از ارتباطات یا یک ارتباط از راه دور مفهومی‌ مبتنی بر رضایت طرفین را برقرار کنند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر