;
coinex

راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰ ؛ بهترین‌های دنیای گیتار الکتریک!

اگر شما هم به گیتار الکتریک علاقه دارید، این مطلب را تا آخر بخوانید. در این مقاله راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰ را ارائه کرده‌ایم.

در این نوشتار قصد داریم راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰ را در اختیارتان بگذاریم تا در هنگام خرید گیتار الکتریک انواع آن را بشناسید. نکته قابل توجه در این زمینه این است که کشور ایالات متحده آمریکا همانند بسیاری از صنایع دیگر، صنعت تولید ساز گیتار و لوازم جانبی گیتار را هم قبضه کرده است. با این حال بد نیست بدانید که علی رغم این موضوع نوازندگان معروف آمریکایی مثل جو ستریانی، استیو وای، اندی تیمونس و خیلی از نوازندگان مشهور دیگر با وجود برند‌های بسیار با کیفیت در کشور خودشان از برند محبوب آیبانز ژاپنی استفاده می‌کنند.

در این قسمت از این مقاله با راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰ آشنا می‌شوید. تعداد برندهای با کیفیت بسیار بیشتر از 10 عدد است، ولی ما محبوبترین آن‌ها را برگزیدیم. البته افرادی هستند که معتقدند موضوعی تحت عنوان بهترین مارک گیتار الکتریک وجود ندارد، چرا که در این صنعت غول آسا آنقدر برندهای متنوع و باکیفیت داریم که انتخاب یکی از آن‌ها تحت عنوان بهترین برند کار سختی است! با تکراتو همراه باشید.

راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

گیبسون (Gibson):

این برند محبوب و البته قدیمیترین برند گیتار الکتریک، متعلق به ایالات متحد امریکا است، کار خود را از سال 1902 شروع کرده و فعالیت خود را در زمینه تولید گیتار الکتریک از سال 1952 شروع کرده است. برند گیبسون توسط دو نفر به نام Les paul  و Ted macCarty طراحی شده است.

این مارک محبوب بیشتر توسط نوازندگان بزرگ راک و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا ساختارش صدایی گرم و روشن را تولید می‌کند. تولید قطعات گیتار همانند، پیکاپ گیتار الکتریک و سیم گیتار الکتریک و کنترل کیفیت آن‌ها از دیگر فعالیت‌های این شرکت است.

گیبسون (Gibson)
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

بیشتر بخوانید:

زندگینامه الویس پرسلی ؛ مروری بر فعالیت هنری سلطان راک اند رول

فندر (Fender):

این برند محبوب هم تولید کشور ایالات متحد امریکا است و کار تولید خود را در سال 1954 آغاز کرده است. فندر اولین برندی بود که محصولاتش را با 3 پیکاپ و سیستم ویبراتو عرضه کرد. این شرکت پرطرفدار محصولات دیگری از قبیل آمپلی فایر گیتار و سیم گیتار الکتریک هم تولید می‌کند.

فندر همانند گیبسون مدل‌های مختلفی دارد. Stratocaster و Telecaster از این برند در سبک‌های مختلفی از جمله بلوز، راک، پاپ و جاز استفاده زیادی می‌شوند. در مواقعی هم در سبک هوی متال از این گیتارها نیز استفاده شده است. طراحی این برند توسط 4 نفر صورت گرفت که ما اسم Leo fender را از بین این عزیزان ذکر می‌کنیم.

فندر
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

آیبانز (Ibanez):

برند محبوب آیبانز تولید کشور ژاپن است. این کارخانه در سال 1908 افتتاح شد و کار تولیدات گیتار الکتریک خود را از سال 1957 شروع کرد. این برند در کشور چین، اندونزی و ایالات متحده امریکا نماینده دارد و محصولاتش بیشتر در سبک‌های راک استفاده می‌شوند.

آیبانز
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

ای اس پی (Esp):

این برند محبوب هم در سال 1975 در کشور ژاپن فعالیت خودش را آغاز کرد. از محصولات این برند عموما در سبک‌های مختلف متال، مخصوصا ترَش متال و هوی متال استفاده‌ زیادی شده است.

ای اس پی در کشورهای ایالات متحد امریکا، کره، چین و اندونزی نمایندگی دارد. کمپانی معروف ای اس پی محصولات دیگرش را با نام‌های دیگری عرضه می‌کند. تولیداتی از جمله گیتارهای الکتریک و بیس با نام تجاری Esp و گیتارهای الکتریک و بیس با نام تجاری Ltd بعضی از این محصولات هستند.

ای اس پی
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

بیشتر بخوانید:

زندگینامه، جوایز و بهترین آثار جیمز هتفیلد (James Hetfield)

جکسون (Jackson):

این برند محبوب هم توسط شخصی به نام گروور جکسون در کشور ایالات متحد امریکا راه اندازی شده است و محصولاتش کاربرد وسیعی در سبک متال دارند. صدای گیتارهای این برند بسیار خشن و برای سبک‌های متال بسیار مناسب است. آقای جکسون مالک برند بسیار با کیفیت charvel هم هستند. گیتارهای چارول بسیار خوش دست هستند و در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینه کارگر در کشور آمریکا در کشور مکزیک تولید می‌شوند.

جکسون
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

بی سی ریچ (B.c Rich):

این برند محبوب هم در ایالات متحد آمریکا فعالیت می‌کند. بی سی ریچ از چوب‌های آلرد و پیکاپ‌های  ای ام جی در ساخت گیتارهایش استفاده می‌کند و از این طریق موفق به تولید صدایی فوق العاده خشن شده است، صدایی که کاربرد این سازها را در گروه‌های متال رایج کرده است. این برند از سال 1969 کارش را شروع کرد و در سال 1970 وارد پروسه تولید گیتار الکتریک شد. بی سی ریچ غیر از گیتار الکتریک، گیتار اکوستیک و بیس نیز تولید می‌کند.

بی سی ریچ
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

موزیک من (Music man):

این برند هم متعلق به کشور ایالات متحد آمریکاست و از سال 1971 کارش را با تولید گیتار بیس، گیتار الکتریک و آمپلی فایر شروع کرده است. آرتیست‌های معروف این برند جان پتروچی و اندی جیمز هستند. موزیک من در سال 2017 یک محصول فوق العاده را تولید کرد و جان پتروچی هم ویدئوهایی را نیز در حال استفاده از آن در یوتوب گذاشت. موزیک من تا به امروز گیتارهای خوش دست و خوش صدایی را تولید کرده است. برخی از گیتارهای این برند در سال 2018معادل 6 تا 7 هزار دلار قیمت داشتند.

موزیک من
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

اپیفون (Epiphone):

این برند محبوب هم در سال 1957 فعالیت خود را در زمینه تولید گیتار الکتریک در کشور ایالات متحده شروع کرد. البته قدمت و عقبه این برند خیلی بیشتر از این تاریخ است. اپیفون از سال 1873 مشغول به کار شد، اما تولیدات گیتار الکتریکش را از سال 1957 شروع کرد. اپیفون‌ها با طرح‌های زیادی در بازار موجود هستند و یکی از بهترین آن‌ها Epiphone les paul است که شباهت زیادی به گیتار گیبسون دارد.

اپیفون
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

شکتر (schecter):

این برند با کیفیت در سال 1975 در ایالات متحد آمریکا تولیدات گیتار الکتریک خود را شروع کرد. شکتر هم اکنون فعالیتش را در کشور کره جنوبی انجام می‌دهد و تنها برای کنترل کیفیت محصولاتش را به آمریکا می‌فرستد. از نکات حائز اهمیت در مورد محصولات این برند خوش دست بودن آنهاست. گیتارهای شکتر علاوه بر این در طرح‌های بسیار زیبایی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

شکتر
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

دین (Dean):

این برند هم در سال 1977 در شیکاگو آمریکا تولیدات خودش را شروع کرد و محصولاتش به دلیل داشتن صدای بسیار خشن مانند تولیدات برند بی سی ریچ، در سبک‌های دث متال کاربرد وسیعی دارد.

دین
راهنمای خرید بهترین برندهای گیتار الکتریک ۲۰۲۰

آشنایی کامل با گیتار الکتریک و انواع گیتار برقی

گیتار الکتریک که به گیتار برقی هم مشهور است، یکی از انواع سازهای موسیقی به شمار می‌رود که در دهه  1930 توسط شخصی به نام ریکن بیکر ساخته شد و تا به امروز هم مورد استفاده قرار گرفته است. صدایی که از این دستگاه موسیقی خارج می‌شود به وسیله تقویت کننده‌های الکتریکی تغییر می‌کند.

از این نوع گیتار در سبک‌های متفاوت و متنوعی مانند متال، بلوز، راک، جاز، پاپ و حتی هیپ هاپ هم استفاده می‌شود، اما در واقع در سبک‌هایی مانند بلوز، راک و متال به نوعی به عنوان ساز اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده می‌توان گفت که گیتار الکتریک در حال حاضر یکی از محبوبترین سازهای موسیقی قرن است.

 ایده پیدایش گیتار الکتریک

یکی از دلایلی که به پیدایش گیتار الکتریک کمک کرد این بود که در همنوازی‌ها، صدای گیتار آکوستیک خیلی در بین صداهای دیگر سازها مانند درامز و بیس به وضوح شنیده نمی‌شد، به همین دلیل خیلی از موسیقی دان‌ها با استفاده از علم الکترونیک سعی کردند که صدای گیتار را به نوعی تقویت کنند و شاید تولید گیتار الکتریک بهترین راه حلی بود که در آن مقطع به ذهنشان رسید.

از آن به بعد در دهه 30 میلادی به مرور زمان گیتار الکتریک وارد عرصه موسیقی شد و انقلابی عظیم را در تکنولوژی و همچنین صدا به وجود آورد که تا به امروز هم پابرجاست. کم کم و با پیدایش سبک موسیقی راک اند رول در دهه 50، گیتار برقی به سرعت جای خودش را در موسیقی باز کرد و به یکی از اصلیترین و فراگیرترین سازهای تاریخ مبدل شد. به طور معمول در حال حاضر در گروه‌های راک، دو نوازنده موسیقی وجود دارد که از گیتار الکتریک استفاده می‌کنند، به این نحو که یک نفر ملودی‌ها را با گیتار لید می‌نوازد و دیگری ریتم‌ها را با گیتار ریتم می‌نوازد.

 ایده پیدایش گیتار الکتریک

نحوه کار کردن با گیتار برقی

زمانی که نوازنده گیتار الکتریک روی سیم‌ها ارتعاش وارد می‌کند، این ارتعاشات وارد شده بر سیم‌های گیتار با استفاده از قطعه‌ای به نام پیکاپ به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شود؛ درواقع می‌توان این گونه گفت که قطعه پیکاپ به عنوان یک میکروفن عمل می‌کند، با این تفاوت که پای یک سیستم مغناطیسی در میان است و سیم فلزی گیتار ارتعاشات را دریافت و آن را به صورت سیگنال صوتی در می‌آورد و نوازنده به وسیله پیکاپ سلکتور این اختیار را دارد که پیکاپ مورد نظرش را انتخاب کند.

نحوه کار کردن با گیتار برقی

بعد از آن سیگنال‌ها از طریق یک سیم به تقویت کننده صدا یا همان آمپلی فایر فرستاده می‌شوند و در نهایت صدای تقویت شده به وسیله یک یا چند بلندگو پخش می‌شود. در ابتدای پیدایش گیتار الکتریک تنها یک پیکاپ وجود داشت، اما این روزها گیتارهای برقی با دو تا پنج پیکاپ ساخته می‌شوند.

تاریخچه گیتار برقی

همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، گیتار الکتریک در دهه 30 میلادی توسط شخصی به نام ریکن بیکر ساخته شد. در آن زمان گیتارهای الکتریک اولیه از پیکاپ یا به اصطلاح زخمه گاه‌هایی از جنس تنگستن استفاده می‌کردند که لرزش‌هایی را که در سیم‌های گیتار به وجود می‌آمد، به جریان‌های الکتریکی تبدیل و سپس به وسیله آمپلی فایر به صدا تبدیل می‌کردند.

گیتار برقی‌هایی خیلی قدیمی ویژگی‌های خاصی دارند. یکی از این ویژگی‌ها این بود که در بدنه آن‌ها سوراخ‌های کوچکی برای خروجی صدا تعبیه شده بود. به این نوع گیتارها، گیتار الکتریک با بدنه نیمه تهی یا به اصطلاح نیمه تو خالی می‌گویند. امروزه به علت همین قابلیت تغییر و انعطاف پذیری، این نوع گیتارها تا حد خیلی زیادی بین مردم محبوب شده‌اند.

تاریخچه گیتار برقی

بعد از این محصولات گیتار الکتریک با بدنه توپر توسط شخصی به نام لس پاول در سال 1941 میلادی تولید شد. سپس گیتارهایی شبیه به گیتارهای آکوستیک و کلاسیک و بدون سوراخ‌های صدا با استفاده از پیکاپ‌های تنگستنی ساخته شدند که با وصل شدن به آمپلی فایر یا همان تقویت کننده، صدای آن‌ها شنیده می‌شد.

اولین گیتار دارای بدنه توپر لس پاول بسیار جزئی و ساده بود و با چوب سخت و بدون سوراخ‌های صدا ساخته شد. در کل می‌توان گفت که این گیتار الکتریک لس پاول یک قطعه چوب مستطیل شکل بسیار ساده بود که توسط 6 رشته سیم که همگی از جنس فولاد بودند، به یک دسته متصل می‌شد.

در دهه 50 میلادی بود که شخص دیگری به نام گیبسون گیتار الکتریک لس پاول را به جهان معرفی کرد. گیتارهایی که امروزه می‌شناسید به نام گیبسون لس پاول مشهور هستند و خیلی زود توانستند به یکی از سازهای محبوب دنیای موسیقی تبدیل شوند.

تقسیم بندی شکل ظاهری بدنه گیتار برقی

گیتار الکتریک از لحاظ ساختار بدنه به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شود:

  • گیتار برقی بدنه توپر: از این نوع گیتارها بیشتر در موسیقی‌های راک و متال استفاده می‌شود.
  • گیتار برقی بدنه توخالی: این نوع گیتارها بیشتر مورد استفاده نوازندگان جاز هستند.

تقسیم بندی گیتار الکتریک از نظر تعداد سیم‌ها

به طور معمول گیتارهای برقی دارای شش سیم هستند و برخی دیگر هم دارای 12 سیم هستند. هر دو مدل با یک نت کوک می‌شوند، اما با اکتاوهای متفاوت و اکثراً در موسیقی‌های فولک به کار می‌روند. در حال حاضر گیتارهایی با هفت یا هشت سیم هم وجود دارند، اما این گیتارها خیلی مرسوم نیستند.

تقسیم بندی گیتار الکتریک از نظر تعداد سیم‌ها

تفاوت بین گیتار الکتریک و گیتار آکوستیک

بدنه گیتار الکتریک از فلز، پلاستیک و یا هر جنس سخت دیگری است و به نسبت گیتار آکوستیک باریک و بلندتر است. اما بدنه گیتار آکوستیک چوبی و توخالی است و به وسیله رزونانس تولید صدا می‌کند. جنس سیم‌های گیتار آکوستیک از نایلون یا فلز است، اما در مقابل جنس سیم‌های گیتار برقی به خاطر پدیده الکتریکی و الکترومغناطیسی مربوط به تولید صدا از جنس فلز است.

بیشتر بخوانید:

منبع: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر