;
coinex

راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت ؛  چگونه یک کولر گازی خوب بخریم؟

برای خرید هر کالایی باید ابتدا جستجو و اطلاعات کسب کنید و کولر گازی هم از این قاعده جدا نیست. در این مطلب راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت را ارائه کرده‌ایم.

عده زیادی قصد خرید کولرهای گازی را دارند، اما با وجود مدل‌ها و برندهای گوناگونی که وارد بازار شده است، اگر اطلاعات کافی در این زمینه را نداشته باشند، ممکن است در هنگام خرید کولر گازی دچار سردرگمی شوند. پس لازم است قبل از اینکه برای خرید چنین دستگاهی وارد بازار شوید اطلاعاتی در مورد  آن کسب کنید. در این مطلب راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت را ارائه کرده‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

۱ – چه نوع کولر گازی بخرید

راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت: در مرحله اول با انواع کولر گازی آشنا شوید تا بتوانید راحتتر انتخاب کنید که چه نوع کولر گازی برای محل مورد نظر شما مناسب است.

کولر گازی پنجره‌ای:

کولر گازی پنجره ای
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

کولر گازی پنجره‌ای جزو ابتدایی و ساده‌ترین نوع کولر گازی‌ها و یک سیستم یک تیکه است که تمام اجزای سیکل تبرید در آن قرار دارد، بدین معنی که کمپرسور و فن در یک پک قرار دارند. کولر گازی پنجره‌ای به راحتی در پنجره و کانال مورد نظر قرار می‌گیرد، لذا در هنگام خرید تنها باید به ابعاد پنجره‌ای که قرار است کولر در آن قرار گیرد، توجه نمود. قرار گیری این تجهیزات در پشت پنجره نیز سبب می‌شود صدای کمپرسور در داخل شنیده شود.
باید توجه داشت که کولرهای پنجره‌ای به نسبت سایر تجهیزات سرمایشی مصرف بالاتری دارند. عموما این نوع کولرها کنترل از راه دور ندارند.

کولر گازی پرتابل:

کولر گازی پرتابل
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

کولر گازی پرتابل به صورت کولر گازی یک تکه بوده و فقط یک لوله خرطومی پلاستیکی پشت آن برای تخلیه گرمای موتور وصل است و نیاز به نصب و لوازم خاصی ندارد. این مدل کولر گازی برای فضاهای کوچک اجاره‌ای یا استفاده موقت در فضایی حدودا ۲۰ الی ۳۰ متر مربعی حداکثر کاربرد را داشته و به دلیل مجهز بودن به چرخ قابل حمل هستند.

کولر گازی ایستاده:

کولر گازی ایستاده
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

این نوع اسپلیت‌ها بر خلاف کولر متحرک دو تکه هستند و دو واحد خارجی دارند. پنل اصلی آن بر روی زمین قرار می‌گیرد، اما کندانسور آن باید در بیرون از محل نصب گردد. این کولرها به دلیل قدرت بالای پرتاب هوا و توانایی سرمایش و گرمایش زیاد برای سالن‌های وسیع و محل‌های بزرگ مناسب هستند . این کولرها را نمی‌توان همانند کولرهای متحرک جابجا نمود .

 کولر گازی اسپلیت:

 کولر گازی اسپلیت
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت به دو قسمت تقسیم می‌شود، یک قسمت برای داخل اتاق و دیگری خارج از آن که موتور یا کمپرسور آن است تا بتوانید در محیطی دورتر از محل نصب پنل با حداقل صدا به‌ کارگیری شود. البته این نوع از کولر فضای بیشتری را نسبت به کولر گازی‌های پنجره‌ای و قابل حمل در بیرون از محیط به خود اختصاص می‌دهند. با این حال اگر به فضای درون اتاق اهمیت بیشتری می‌دهید کولر قابل حمل بدترین انتخاب است زیرا فضای زیادی از زمین کنار پنجره را اشغال می‌کند.

از نظر طراحی، بدنه داخلی کولر گازی اسپلیت با در نظر گرفتن اینکه فضای کمی را اشغال می‌کند و معمولا بر روی دیوار نصب می‌شود بهتر از سایر کولرهای گازی به نظر می‌رسد ولی با توجه به اینکه یک قسمت از آن در بیرون نصب می‌شود خیلی زیبا به نظر نخواهد رسید بنابراین اگر به محیط بیرون اهمیت می‌دهید بهتر است کولر گازی پرتابل را انتخاب کنید.

کولر گازی دیواری یا اسپلیت به دلیل اینکه کمپرسور آن خارج از اتاق است کم‌ صداترین گزینه است. کولر گازی‌های قابل حمل و پنجره‌ای به دلیل اینکه کمپرسورشان جدا از هم نیست و در محل استفاده قرار خواهد گرفت، سر و صدای بیشتری دارند. البته ناگفته نماند که میزان سروصدای کولرگازی‌های قابل حمل بسته به مدل آن‌ها متفاوت است.

این واقعیت وجود دارد که در سیستم اسپلیت به دلیل اینکه دستگاه سردکن آن جدا از کمپرسور است، سازندگان می‌توانند محصولات قدرتمندتر و بهتری را بسازند.

بیشتر بخوانید:

۲ – انتخاب کولر گازی با پنل زیبا

یکی از دیگر از موارد راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت توجه به پنل آن است. طراحی پنل واقعا مهم است. تنها چیزی که شما پس از نصب از یک کولر گازی مشاهده می‌کنید، پنل آن است. نقش پنل یک کولر را می‌توان به ویترین مغازه‌ها تشبیه کرد. زیبایی پنل کولر باعث می‌شود از محصولی که خریده‌اید لذت بیشتری ببرید. بنابراین سعی کنید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، کولری با زیباترین پنل موجود را انتخاب کنید. مسلما زیباتر بودن پنل تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی آن دارد و کولری که پنل جذابتری دارد، به ‌طور حتم گرانتر هم خواهد بود.

انتخاب کولر گازی با پنل زیبا
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

۳ – کولر گازی چند هزار بخریم؟

یکی از مسائلی که  هنگام خرید کولر گازی با آن مواجه هستید، خرید اسپلیت با ظرفیت مناسب است. انواع کولرهای گازی اعم از داکت اسپلیت، اسپلیت‌های پنجره‌ای، دیواری، اینورتر یا غیر اینورتر دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند، پس شما باید برای این مورد دقت لازم را داشته باشید زیرا پس از نصب کولر گازی تعویض آن غیر ممکن است. توجه به این پارامتر شاید مهمترین مولفه‌ای باشد که در راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت باید در نظر داشته‌ باشید. اگر ظرفیت خنک‌ کنندگی کولری که انتخاب می‌کنید کمتر از سطح نیازتان باشد، با مشکل عدم کارایی کافی مواجه خواهید شد و محیط‌تان آن ‌طور که انتظار دارید خنک نخواهد شد. چنانچه کولری با ظرفیت بیشتر از نیازتان تهیه کنید، مجبور هستید زود به‌ زود آن را خاموش کنید. به ‌علاوه بحث مصرف بیش‌ از حد انرژی هم سر راهتان خواهد بود.

واحد اندازه گیری ظرفیت کولرهای گازی

پارامتر دیگر در راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت بی تی یو یا BTU (یکای اندازه گیری ظرفیت اسپلیت و نشان دهنده میزان سرمایش دستگاه در واحد زمان) است. محاسبه BTU توسط ریاضیات قابل انجام است. میزان ظرفیت کولر گازی شما بسته مساحت و نوع  فضا و شرایط آب و هوایی متفاوت است. در اینجا برخی از ظرفیت‌های کولر گازی نسبت به مساحت فضا را ذکر می‌کنیم.

ظرفیت BTU/h مساحت (مترمربع)
۱۰۰۰۰ ۳۰-۳۶
۱۲۰۰۰ ۳۷ -۴۰
۱۶۰۰۰ ۶۰-۷۰
۱۸۰۰۰ ۷۵-۸۰
۲۴۰۰۰ ۱۱۰-۱۴۰
۲۸۰۰۰ ۱۷۰-۲۰۰

عوامل موثر در تعیین ظرفیت اسپلیت؟

ظرفیت‌هایی که در بالا گفته شد به صورت تقریبی هستند و عوامل دیگری نیز در تعیین ظرفیت کولر گازی وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر گرفت. در اینجا برخی از این عوامل را شرح می‌دهیم و شما می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها اسپلیت مناسبتری را خریداری کنید.

میزان رفت و آمد

میزان رفت و آمد در یک فضا از عوامل موثر در ثابت ماندن دمای محیط است. هر چه رفت و آمد در فضا بیشتر باشد، باید کولرگازی قدرتمندتری انتخاب شود. علاوه بر میزان رفت و آمد باید از عایق بودن در و پنجره نیز اطمینان حاصل گردد.

آب و هوا

آب و هوا در عملکرد کولر گازی بسیار تاثیر گذار است. برای مناطق جنوبی کشور که آب و هوای بسیار گرمی دارند، باید کولرهای گازی با ظرفیت حداقل ۱۸۰۰۰BTU  انتخاب شود. کولرهای گازی حاره‌ای یکی از انواع کولرهای گازی موجود مخصوص مناطق جنوبی و با آب هوای گرم هستند.

تعداد افراد حاضر در فضا

تعداد افراد حاضر در فضا یکی دیگر از این عوامل است. هر چه تعداد افرادی که در یک فضا حضور دارند بیشتر باشد، باید به مراتب ظرفیت کولر گازی بیشتر شود. معمولا این میزان به ازای هر نفر ۶۰۰ BTU است که مازاد بر ظرفیت اسپلیت باید در نظر گرفته شود.

آفتاب گیر بودن فضا

آفتاب گیر بودن فضا یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در میزان سرمایش اسپلیت است. اگر فضای شما به شدت آفتابگیر باشد، باید میزان ۱۰۰۰ BTU به ظرفیت فعلی کولرگازی اضافه گردد و اگر فضای شما در اکثر موارد در سایه است، در نظر گرفتن این مورد لازم نیست.

ارتفاع سقف

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در میزان ظرفیت کولرگازی ارتفاع سقف است. ارتفاع سقف ساختمان به طور معمول بین ۲٫۷ متر تا ۳٫۰ متر است. در صورتی که ارتفاع سقف از اندازه گفته شده بیشتر باشد باید ظرفیت اسپلیت نیز افزایش یابد.

دستگاه‌ها و فضاهای گرمازا

وجود فضاها و دستگاه‌های گرمازا در میزان سرمایش کولر گازی موثر است. در منزل آشپزخانه به دلیل پخت و پز و وجود اجاق گاز جزء فضاهای گرمازا محسوب می‌شود و برای فضاهای مجاور با آشپزخانه باید اسپلیت قدرتمندتری انتخاب گردد.

گردش هوا

گردش هوای مناسب در فضا سبب تسریع سرمایش می‌گردد. فضاهایی که در آن‌ها گردش هوا به سختی انجام می‌پذیرد، نیاز به کولر گازی‌های قدرتمندتری دارند. معمولا برای ایجاد گردش هوا از چند پنل داخلی استفاده می‌گردد که در طول فضا با فاصله معین نصب می‌گردند.

۴ –چند کولر گازی بخریم؟

جواب این سوال را بهتر است از یک کارشناس بگیرید. اگر این کار را نکنید، ممکن است مثلا یک کولر ظرفیت بالا بخرید و آن ‌طور که انتظار دارید جواب مثبتی نگیرید و بعدا متوجه شوید شاید دو کولر با ظرفیت‌های پایینتر می‌توانستند بهتر پاسخگوی نیازتان باشند. گاهی هم خرید چند کولر اشتباه است و یک کولر هم به خوبی فضا را خنک می‌کنند. تعیین این موضوع و مشخص کردن اینکه به چه قدرتی از هر کدام نیاز دارید هم به تشخیص متخصص بازمی‌گردد. یک ‌بار برای مشورت گرفتن از متخصص هزینه کنید تا در درازمدت، جواب مطلوبی بگیرید.

۴ –چند کولر گازی بخریم؟
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

 ۵ – کولرگازی دارای چه کمپرسوری باشد؟

کمپرسور یا موتور در هر دستگاهی مانند قلب تپنده آن سیستم عمل می‌کند و یکی از حیاتیترین قطعات آن محسوب می‌شود. دستگاه‌های تهویه مطبوع هم از این قاعده جدا نیستند. باید کولر گازی با بهترین کمپرسور را خردیداری کنید.

کمپرسور پیستونی

در این نوع کمپرسور از یک پیستون که داخل سیلندر است، برای فشرده کردن مبرد استفاده می‌شود. ظرفیت کمپرسور پیستونی معمولا بین ۱۶۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰ بی تی یو و یکی از مهمترین عیب‌های آن‌ها تولید صدای زیاد است. به کمپرسور پیستونی، کمپرسور رفت و برگشتی نیز می‌گویند.

کمپرسور رتوری

کمپرسور رتوری دارای مکانیزم جابجایی مثبت و از نوع چرخشی است. معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالاست از کمپرسور رتوری به جای پیستونی استفاده می‌شود. کمپرسور رتوری را با ظرفیت‌های ۶۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ بی تی یو تولید می‌کنند. کمپرسور رتوری صدای کمتری تولید می‌کند و مصرف بهینه‌تری دارد .

کمپرسور اسکرول

به کمپرسور اسکرول، کمپرسور مارپیچی نیز می‌گویند. در این سیستم حرکت مخالف دو مارپیچ داخلی سبب فشرده شدن گاز می‌شود. بدین صورت که یکی از مارپیچ‌ها ثابت و دیگری متحرک است و حرکت حلزونی متحرک سبب فشرده شدن گاز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین کمپرسور برای کولر گازی؟

در بین کمپرسورهای کولر گازی کمپرسور اسکرول (scroll) بهترین کمپرسور کولر گازی است و بهترین عملکرد را نسبت به کمپرسورهای رتوری و پیستونی دارد. با این حال از این کمپرسورها خیلی کمتر استفاده می‌شو‌د؛ کمپرسور رتوری جزو پرکاربردترین کمپرسورهای کولر گازی هستند.

بهترین کمپرسور برای کولر گازی؟
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

۶ – کولر گازی اینورتردار بخریم یا معمولی؟

گزینه ی بعدی راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت اینورتر بودن است .اینورتر بودن قابلیتی است که به واسطه‌ یک برد الکترونیکی به کمپروسور اضافه می‌شود و در تمام کمپرسورها می‌توان از اینورتر بهره برد. در کولرهای غیر اینورتر زمانی که دمای محیط به حد دلخواهی که به دستگاه داده‌ایم برسد، کمپرسور خاموش می‌شود. با گذشت زمان و هنگامی‌ که دمای محیط زیاد شد، کمپرسور دوباره شروع به کار می‌کند. در این کولرها تنها دو حالت برای کمپرسور و موتور وجود دارد: یا روشن است یا خاموش. اما کمپرسورهایی که به سیستم اینورتر مجهز هستند، در هنگام رسیدن به دمای مطلوب کمپرسور را خاموش نمی‌کنند و تنها دور موتور را کاهش می‌دهند؛ به همین دلیل این سیستم‌ها به سیستم‌های دارای موتورهای دور متغیر معروف هستند.

تفاوت کولر گازی معمولی با اینورتر

قیمت: اولین و مهمترین تفاوت آن‌ها در قیمت کولر گازی است که نوع اینورتر گرانتر از معمولی است.

انرژی مصرفی: در نوع اینورتر چون دیگر نیازی به خاموش و روشن کردن کمپرسور به منظور حفظ تعادل دمای محیط نیست، مصرف انرژی کولر گازی کمتر است .در اینجا می‌توان گفت اگرچه قیمت اینورتر نسبت به معمولی بیشتر است، اما این تفاوت با مصرف انرژی کمتری مدل اینورتر جبران می‌شود.

بازسازی و تعمیرات: کولر گازی‌های اینورتر چون دارای سیستم پیچیده‌تری هستند، موقع سرویس و تعمیر هزینه زیادتری را نسبت به معمولی در بر خواهند داشت و حتما باید توسط تعمیرکار کولر گازی تعمیر و سرویس شوند.

سرعت سرد سازی: یکی دیگر از این تفاوت‌ها در سرعت تولید هوای سرد است که در نوع اینورتر بیشتر از نوع معمولی است.

صدای کمتر :به دلیل اینکه کمپرسور کولر گازی اینورتر به صورت مستمر خاموش و روشن نمی‌شود، این مدل صدای کمتری را هم تولید می‌کند.

۷ – میزان برق مصرفی کولر گازی چقدر باشد؟

در مورد نوع و میزان برق مصرفی حتما مفصل تحقیق کنید. همان ‌طور که در ابتدا هم گفتیم، مصرف برق کولرهای پنجره‌ای خیلی زیاد است و دلیل اصلی ارزان بودن‌شان هم همین مصرف زیاد است. کمپرسورِ کولرها هم در طول زمان پیشرفت کرده‌اند و مصرف برقشان کاهش یافته است.

اما در مورد اینکه برق مورد نیاز کولرتان چطور باید تامین شود هم از قبل تحقیق کنید. اکثر کولرهای خانگی با برق تک‌ فاز کار می‌کنند و برخی هم به برق سه ‌فاز نیاز دارند. برای کولرهای پنجره‌ای و اسپلیت، همان برق تک ‌فاز هم کفایت می‌کند، اما در مورد کولرهای ایستاده و آن‌هایی که برای فضاهای شلوغ طراحی می‌شوند، به برق سه‌ فاز نیاز خواهید داشت.

میزان برق مصرفی کولر گازی چقدر باشد؟
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

۸ – به میزان سطح انرژی کولر گازی دقت کنید

این فاکتور به معنای میزان بهره‌ وری انرژی الکتریکی (Energy Efficiency Ratio) است. از این معیار می‌توان فهمید کولر مورد نظر، چه مقدار از انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل می‌کند. به هر میزان که EER بیشتر باشد، دستگاهِ خنک‌ کننده‌ بهتری خواهیم داشت. ترکیب EER بالاتر و اینورتر بهتر در یک کولر، می‌تواند یک دستگاه الکتریکی با بازده‌ بالا بسازد.

در صورتی که از یک کولرگازی ۱۸۰۰۰ Btu/h با گرید  A به جای کولری با گرید G استفاده شود، بیش از ۴۰ درصد در میزان مصرف برق و هزینه آن صرفه جویی خواهد شد؛ و در صورتیکه از یک کولر با گرید A به جای کولری با گرید D استفاده شود این صرفه جویی به میزان ۲۵ درصد خواهد بود. در جدول زیر میزان صرفه جویی در صورت جایگزین شدن هر یک از گریدها با گرید A ارائه شده است.

میزان صرفه جویی گروه بازده مصرف انرژی
 ۱۱% B – A
  ۱۹% C – A
 ۲۵% D – A
۳۲% E – A
۳۶% F – A
بیش از ۴۰% G – A
میزان برق مصرفی کولر گازی چقدر باشد؟
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

۹ – پرتاب باد کولر گازی چقدر باشد؟

پرتاب باد یعنی یک کولر تا چه فاصله‌ای می‌تواند باد خنک را انتقال دهد؛ به همین سادگی. معمولا فروشندگان کولر گازی از عددی بر حسب متر استفاده می‌کنند. مثلا گفته می‌شود پرتاب باد این کولر ۱۰ متر است و آن یکی تا ۲۰ متر پرتاب باد دارد. مسلم است که پرتاب باد بیشتر به معنی بهتر بودن کولر است. سعی کنید کولری با حداقل پرتاب باد ۱۰ متر خریداری کنید. برخی از مدل‌های جدید فناوری‌هایی را به کار گرفته‌اند که باد را تنها در جهتی که افراد نشسته‌اند، هدایت می‌کنند و زمانی که کسی درون اتاق نباشد، قدرت را به حداقل می‌رسانند تا برق کمتری مصرف شود.

پرتاب باد کولر گازی چقدر باشد؟
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

۱۰ – میزان صدای کولر گازی

به دنبال خرید کولر گازی با حداقل صدا باشید. صدای کولر گازی یکی از عواملی است که هنگام خرید باید به آن دقت زیادی شود. اما از کجا بدانیم که کولر گازی چقدر صدا دارد؟ خیلی ساده می‌توان به عدد دسیبل (db) کولر دقت کرد؛ کمتر بودن این شاخص به معنای کم‎ صداتر بودن کولر است. این عدد را همه‌ سازنده‌ها در کاتالوگ محصولات خود عنوان می‌کنند.

۱۱ – با گارانتی بخریم یا بدون گارانتی؟

تعدادی از کولرهای گازی که در بازار پیدا می‌شوند به کولرهای بانه‌ای معروف هستند. برخی تنها در بازار آزاد و بدون گارانتی یافت می‌شوند (معروفترین آن‌ها کولر جنرال طرح لبخند با جعبه‌ نارنجی است) و برخی دیگر، هم با گارانتی و هم بدون گارانتی قابل خرید هستند. مثلا کولر سامسونگ و ال‌ جی و اُجنرال را با گارانتی و بدون گارانتی می‌توان خرید. خرید کولر با گارانتی مزایایی دارد که باعث می‌شود بتوان وجود نمونه‌ مشابه بدون گارانتی را در عین حالی که قیمت کمتری دارد، نادیده گرفت. مهمترین نکته‌ این است که بیشتر کولرهای اسپلیت بدون گارانتی، فاقد لوله‌های مسی هستند و برای نصب کولر علاوه بر دستمزد نصاب، باید هزینه‌ این لوله‌ها را هم پرداخت کنید. گاهی اوقات هم کولرهای بدون گارانتی در حالتی به دست شما می‌رسند که گاز خنک‌ کنندشان تخلیه شده ‌است و برای پرکردن گاز مخزن هم باید دست به جیب شوید.

در کنار ویژگی‌های مطرح‌ شده، باید به قابلیت‌های دیگری هم توجه داشت. اینکه کولر گازی مورد نظر، بادگردان چند جهته دارد یا ندارد. برخی از کولرها تنها می‌توانند باد را به بالا و پایین هدایت کنند و برخی دیگر، سمت چپ و راست را هم پوشش می‌دهند. تایمرهای خاموش کردن (زمان خواب) و روشن شدن در زمان دلخواه بسیار کاربردی هستند. قابلیت جدیدی هم برای دور کردن پشه و مگس و حشرات موذی به کولرها اضافه شده ‌است که می‌تواند برای عده‌ای جالب باشد. حتما به ریموت کنترل کولری که می‌خرید (در صورت ریموت داشتن) دقت کنید. با بعضی از ریموت‌ها خیلی راحت می‌توان کولر را کنترل کرد و برخی دیگر به چند ساعت جلسه‌ آموزشی نیاز دارند.

۱۲ – کدام برند کولر گازی را بخریم؟

هنگام خرید کولر گازی همه موارد بالا را بررسی کنید، اما امروزه پرفروشترین و بهترین برندهای کولر گازی  اجنرال، گری و ال جی هستند.

۱۳- در کدام منطقه با کدام آب و هوا زندگی می‌کنید؟

در صورتی‌ که مردم در هنگام خرید به مشخصات کولرهای گازی توجه کرده و کولرهایی متناسب با اقلیم آب و هوایی خود انتخاب نمایند، نه تنها عمر کولر خود را افزایش می‌دهند، بلکه باعث کاهش مصرف برق و هزینه‌های مربوط به آن می‌شوند. کولرهای گازی به سه کلاس آب و هوایی معتدل (T1)، خنک (T2) و گرمسیری (T3) تقسیم می‌شوند. کولرهایی که دارای کلاس آب و هوایی گرمسیری هستند، درمناطق گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان وسیستان بلوچستان استفاده می‌شوند. نوع کلاس آب وهوایی هر کولر بر روی برچسب انرژی آن درج شده است.

خرید کولر گازی نو به صرفه‌تر است یا تعمیر کولر معیوب؟

خرید کولر گازی نو به صرفه‌تر است یا تعمیر کولر معیوب؟
راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

برای اکثر مردم خرید کولر گازی نیاز به برنامه‌ ریزی اقتصادی دارد، چرا که امروزه باید بودجه قابل توجهی را برای خرید آن درنظر گرفت.

بنابراین خیلی مهم است کولر گازی که خریداری می‌کنید از کیفیت خوبی برخوردار باشد و مدت زمان طولانی به خوبی برای شما کار کند؛ اما خیلی از مواقع پیش می‌آید که حتی با تمام برنامه ‌ریزی و پرس و جوهایی که برای خرید یک وسیله با کیفیت انجام می‌دهید، دستگاه شما به هر علتی خراب شود و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.

برای مثال از پنل آن آب چکه می‌کند و یا باد خنک نمی‌زند و شما تمام شرایطی را که به ذهنتان می‌رسد، بررسی می‌کنید اما باز هم دستگاه کار نمی‌کند، پس مطمئن می‌شوید نیاز به مشاوره متخصص فنی دارید. حالا این سؤال برای شما مطرح می‌شود که آیا بهتر است آن را تعمیر کنید و هزینه تعمیر کولر گازی به صرفه است و یا اینکه به طور کلی دستگاه را عوض کنید؟

پاسخ به چنین سؤالی بستگی به نوع خرابی و مشکل دستگاه شما دارد. تجربه نشان داده است که در اکثر مواقع تعمیر اسپلیت به صرفه‌تر از تعویض آن‌ است؛ اما در بعضی مواقع هم هزینه تعمیر دستگاه آن قدر زیاد می‌شود که تعویض آن معقولانه‌تر است.

چگونه مطمئن شویم که کولر گازی (اسپلیت) خود را تعمیر کنیم بهتر است؟

هنگامی که دستگاه شما دچار نقص فنی می‌شود، بهترین کار این است که با یک مرکز تعمیرات تخصصی کولر گازی تماس بگیرید و یا از طریق پر کردن فرم ثبت سفارش آنلاین درخواست خود را به یک نمایندگی تعمیرات اطلاع دهید.

متخصصان فنی با توجه به توضیحاتی که در مورد مشکل دستگاه‌تان بیان می‌کنید، مشاوره لازم را به شما می‌دهند و حدود هزینه تعمیرات را اعلام می‌کنند و به این صورت شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا بهتر است دستگاه خود را تعمیر کنید یا خیر.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر