;
coinex

هرآنچه باید درباره پورشه پانامرا ۲۰۲۰ بدانید؛ سدان لوکس و قدرتمند پورشه!

پورشه از برترین شرکت‌های خودروسازی آلمان و جهان است و همیشه توانسته خود را نشان دهد. در این مطلب به بررسی و مرور مشخصات فنی پورشه پانامرا ۲۰۲۰ پرداخته‌ایم.

پس از آن ‌که در اواخر قرن بیستم میلادی، شرکت اسپرت‌ ساز پورشه تصمیم به تولید خودروهای خانوادگی در کلاس شاسی ‌بلندهایی نظیر کاین گرفت، موجی از انتقادات شدید در خصوص تغییر رویه این شرکت شروع شد، اما بلافاصله پس از موفقیت بالای کاین در آمار فروش و فراگیر شدن تولید خودروهای کراس ‌اور و شاسی ‌بلند توسط رقبا، دامنه انتقادات جای خود را به تحسین و ستایش از مدیریت هوشمند آلمانی‌ها داد.

”اگر قرار باشد بین خودروهایی با قیمت بیش از دو میلیارد تومان یک گزینه را پیشنهاد دهیم، قطعاً پانامرا 2020 می‌تواند هیجان ‌انگیزترین و البته پرخرجترین انتخاب باشد.“اندکی بعد از عرضه کاین پورشه تصمیم گرفت تا برای نخستین بار در طول تاریخش، محصولی چهار در را در قالب سدان روانه بازار کند تا پاسخی برای ب ‌ام ‌و M5 و مرسدس‌بنز E63 در سبد محصولات خود داشته باشد. نتیجه این رویکرد، خلق مدل پانامرا بود که البته به قدری گران ‌قیمت از آب در آمد که نشریات خودرو ناچار به مقایسه آن با ب ‌ام ‌و سری هفت و مرسدس‌ بنز S CLASS و CLS شدند.

به هر حال فروش بالای نسل اول این خودرو نشان داد که پورشه پانامرا علیرغم طراحی عجیبش، خودرویی موفق است و می‌تواند سهم پر رنگی از بازار خودروهای لوکس و اسپرت را از آن خود کند. در بازار ایران نیز این مدل ناگهان به گل سر سبد خودروهای وارداتی بدل شد و شمار زیادی از نمونه‌های شش و هشت سیلندر آن علیرغم قیمت‌های نجومی به خیابان‌های کشورمان راه یافتند که حالا به خودروهای دست دومی محبوب اما بسیار پرخرج بدل شده‌اند. در این مقاله به بررسی پورشه پانامرا ۲۰۲۰ و معرفی پرفروشترین مدل‌های پورشه در ایران پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشد.

بررسی سدان لوکس پورشه پانامرا ۲۰۲۰

طراحی ظاهری پورشه پانامرا

طراحان پورشه در میان خودروسازان جهان به سنت ‌گرا بودن شهره هستند و خلق مدلی چهار در با استفاده از اِلمان‌های طراحی مشهور مدل‌های کوپه باعث شد تا بدعتی در سنت این خودروساز اشتوتگارتی روی دهد که البته نتیجه آن چندان دلچسب نبود.

طراحی ظاهری پورشه پانامرا

در نمای جلو شاید ایراد بزرگی جزء طراحی بیش از حد ساده و عرض زیاد خودرو وجود نداشته باشد، نمای عقب نیز حتی ‌المقدور مشابه سری مشهور 911 در نظر گرفته شده تا پورشه بودن خودرو از هر نظر قابل تشخیص باشد؛ اما مشکل اصلی را باید در نمای بغل جستجو کرد، جایی که اضافه شدن درهای عقب، هماهنگی همیشگی و بسیار زیبای اجزای بدنه را برهم زده است و باعث شده تا پورشه پانامرا با سقف منحنی شکل، صندوق کوتاه لیفت ‌بک و کاپوتی نسبتاً کشیده، از یک اثر هنری چشم ‌نواز به چیزی مشابه یک کفش کتانی بزرگ تبدیل شود!

بنابراین براساس نقدهای فراوان نشریات بین‌ المللی می‌توان گفت که پورشه پانامرا نسل اول نمی‌تواند از منظر طراحی خودروی بی ‌نقصی محسوب شود و از این حیث عرصه را به رقبای نامدار آلمانی و ایتالیایی خود واگذار می‌کند؛ اما واقعیت این است که در بازار، بودن لوگوی پورشه بر روی یک خودرو کافیست تا مشتریان چشم بسته قرارداد خرید را امضا نمایند و چندان در مورد مسائل حاشیه‌ای سخت‌ گیری نداشته باشند.

طراحی ظاهری پورشه پانامرا

بد نیست اشاره کنیم خودروی حاضر در این بررسی پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو است که از نظر ظاهری نیز تفاوت‌هایی با نسخه‌های ساده‌تر دارد؛ برای مثال در نسخه پایه پانامرا بال عقب به صورت یک تکه طراحی شده است اما در نسخه توربو، بال عقب عملاً دارای سه بخش است که پس از فعال شدن (خارج شدن از جای خود) به طرفین نیز باز می‌شود تا نیروی رو به پایین بیشتری را تولید کند و پایداری خودرو را در سرعت‌های بالا افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

طراحی داخلی و آپشن‌های پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو

محصولات پورشه به داشتن کیفیت بالا هم مشهور هستند و در سال‌های اخیر نام این برند در کنار لکسوس، همواره در صدر جداول رضایت‌ مندی مشتریان قرار داشته است. در فضای داخلی پورشه پانامرا هم می‌توانید به معنای واقعی کلمه کیفیت بالا و جذابیت در طراحی را تجربه کنید. استفاده از چرم‌های مرغوب رنگ روشن در کابین، مجموعه انبوهی از کلیدهای باکیفیت مربوط به تنظیمات و آپشن‌های رفاهی و صندلی‌های چهارگانه اسپرت با طراحی دربرگیرنده در کنار ارگونومی فوق ‌العاده و فرمان خوش ‌دست باعث می‌شود که ایراد گرفتن از فضای داخلی پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو بسیار سخت باشد.

طراحی داخلی و آپشن‌های پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو

البته برای لوکس‌ سواران، شاید رفاه سرنشینان عقب پورشه پانامرا در حد و اندازه مرسدس S CLASS یا حتی CLS نباشد، اما افرادی که به سراغ چنین خودرویی می‌آیند، احتمالاً عملکرد اسپرت را اولویت خود می‌دانند و پورشه در این زمینه سنگ تمام گذاشته است.

در بخش داشبورد شاهد تکرار سنت ‌گرایی معروف این شرکت هستیم که مهمترین نماد آن را می‌توان در نشانگرهای پنج‌گانه پشت آمپر و وجود کورنومتر گرد در بخش مرکزی داشبورد جستجو کرد. همچینین ارتفاع بسیار زیاد کنسول میانی و وجود انبوهی از دکمه‌های فلزی در این بخش نیز باعث می‌شود تا حسی از مواجهه با یک خودروی مدرن و فوق پیشرفته به سرنشینان منتقل شود که البته با عملکرد خاص این خودرو نیز متناسب است و می‌تواند هر شکی را برای خرید پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو به یقین تبدیل کند.

طراحی داخلی و آپشن‌های پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو

از جمله امکانات این هیولای اشتوتگارتی می‌توان به مواردی نظیر صندلی‌های برقی مجهز به حافظه، گرمکن و تهویه برای تمامی سرنشینان، صندوق عقب هوشمند، سیستم صوتی حرفه‌ای Burmester، نمایشگر مرکزی و مانیتورهای مجزا برای سرنشینان پشتی، تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیمات 4 کاناله، سنسورهای نور و باران، چراغ‌های تطبیق‌پذیر جلو، چراغشور، امکان تغییر حالت‌های مختلف رانندگی، کنترل فشار باد تایرها، سیستم تعلیق فعال PASM، انواع و اقسام سیستم‌های ترمز و پایداری از قبیل PSM، ABD، MSR، ASR، کنترل دینامیک شاسی (PDCC)، ایربگ‌های کامل و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

مشخصات فنی پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو

محصولات پورشه را می‌توان نمایشگاهی از فناوری‌های روز صنعت خودروسازی دانست و درست به همین دلیل است که در ساختار خودرو پرچمداری مانند پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو، تکنولوژی‌های متعددی از پیشرانه تزریق مستقیم تویین توربو، تا فنربندی فعال و دسته موتورهای مجهز به لرزشگیرهای هیدرولیکی دیده می‌شود.

مشخصات فنی پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو

شرح عملکرد اسپویلر عقب و آیرودینامیک فعال بدنه نیز در بخش طراحی گفته شد، اما برای مروری بر مشخصات فنی کافیست بدانید که پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو از یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 4.8 لیتری با قدرتی در حدود 520 اسب ‌بخار قدرت می‌گیرد و وظیفه انتقال قدرت به هر چهارچرخ نیز برعهده جعبه ‌دنده کلاچ دوبل هفت سرعته سری مشهور PDK پورشه گذاشته شده که تاب تحمل گشتاور وحشتناک 700 نیوتن‌ متری تولیدی را دارد.

به لطف وجود سامانه لانچ‌ کنترل، شتاب ‌گیری صفر تا صد در حدود 4.2 ثانیه صورت می‌گیرد که یکی از سریعترین زمان‌ها در بین خودروهای موجود در کشور است و حتی سایر مدل‌های پورشه وارد شده به ایران علیرغم ظاهر اسپرتترشان توانایی مقابله با این عملکرد را ندارند. در واقع قابلیت شتابگیری پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو آنچنان تحسین برانگیز است که این خودرو در سال‌های اخیر به یکی از مدعیان همیشگی مسابقات شتاب (درگ 400 متر) مبدل شده است و حتی توانایی شکست دادن خودروهای تیونینگ شده و تا دندان مسلح مخصوص مسابقات شتاب را نیز دارد.

مشخصات فنی پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو

حداکثر سرعت نسخه‌های پایه براساس قوانین رایج در آلمان در حدود 260 کیلومتر برساعت محدود شده است، اما پورشه پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو در صورت حذف محدودکننده توانایی رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را نیز دارد؛ همچنین فنربندی فعال پورشه می‌تواند در زمان رانندگی اسپرت سفتتر شود و در شرایط عادی نیز عملکرد نسبتاً نرم و مناسبی را از خود نشان دهد. از این رو بی‌ راه نیست اگر بگوییم که نسل اول پورشه پانامرا توربو علیرغم گذشتن بیش از ده سال از طراحی اولیه، هنوز می‌تواند در زمره پیشرفته‌ترین خودروهای موجود در بازار تلقی شود.

پشت فرمان پورشه پانامرا

با نیم نگاهی به مشخصات پیشرانه و برچسب قیمت میلیاردی این روزهای پورشه پانامرا، نباید شک کنید که راندن یکی از این خودروها در فضای شهری، چیزی جزء استرس با خود به همراه ندارد. البته پورشه بارها اثبات کرده که در ساخت خودروهای اسپرت با قابلیت استفاده روزمره مهارت ویژه‌ای دارد و پانامرا هم در سرعت‌های پایین کاملاً گوش به فرمان و قابل کنترل ظاهر می‌شود، اما استفاده حداکثری از زوایای منحنی‌شکل در طراحی بدنه باعث شده است که راننده تسلط چندانی بر گوشه و کنار خودرو نداشته باشد که این مسئله با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه و قیمت بالای خودرو به خودی خود استرس زاست.

حال به این شرایط، وجود انواع چاله و دست‌انداز، موتورسیکلت‌های قانون‌ شکن، انواع خودروهای قدیمی با چراغ‌های ترمز سوخته و حساسیت فوق ‌العاده پیشرانه به فشردن پدال گاز را هم اضافه کنید، تا دریابید که راندن یک پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو در محیط‌های شلوغ تا چه حد می‌تواند دلهره‌ آور باشد.

پشت فرمان پورشه پانامرا

شاید به همین دلیل است که اکثر پورشه ‌های پانامرا توربو موجود در کشور، مدل‌های کم‌ کارکرد هستند که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی واقعاً باید اعتراف کرد که تجربه کردن شتاب‌ گیری این خودرو، می‌تواند بی ‌نظیر و باور نکردنی توصیف شود. به خصوص در حالت فعال بودن سامانه لانچ کنترل (که دست ‌یابی به بالاترین حد شتاب را ممکن می‌سازد) این پورشه سنگین وزن دو تنی مانند تیری از چله کمان رها می‌شود و روند رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر برساعتش آنچنان خاص است که برای باور کردنش باید 2 یا 3 بار این پروسه را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید:

به لطف سیستم تعلیق فعال و ترمزهای عظیم‌ الجثه، پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو علیرغم وزن زیادش از هر مانوری سربلند بیرون می‌آید و درست به همین دلیل است که در میان خودروهای سدان سریع، از رتبه بالایی در پیست‌های اتومبیلرانی برخوردار است؛ اما ناهمواری‌های عجیب و غریب خیابان‌ها و جاده‌های کشورمان به فنربندی این خودرو فشار نامتعارفی را وارد می‌کنند و معمولاً تعویض قطعات سیستم تعلیق، یکی از مواردی است که مالکین این خودروها را با هزینه‌های سنگین مواجه می‌کند؛ ضمن این‌ که اگر به دنبال یک سواری راحتتر باشید، فرزندان مرسدس ‌بنز با سواری راحتتر آسایش بیشتری را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

حساسیت پیشرانه توربو تزریق مستقیم به کیفیت بنزین نیز مشکل دیگریست که باعث می‌شود استفاده روزمره از پورشه پانامرا چندان عاقلانه به نظر نرسد. از این رو می‌توان گفت که این خودروی جذاب و سریع، بیشتر مناسب استفاده‌های تفریحی و مسافت‌های کوتاه است چرا که مسلماً وضعیت بد جاده‌ها و نبود بنزین باکیفیت در بسیاری از پمپ بنزین‌های بین راهی نیز می‌تواند به چالشی برای این پرچمدار اشتوتگارتی مبدل شود.

شرایط بازار پورشه پانامرا

شرایط بازار پورشه پانامرا

وضعیت این روزهای بازار خودرو ایران به شکلی است که قشر ثروتمند نیز درست مانند اقشار متوسط و ضعیف، گزینه‌های چندان متنوعی را برای انتخاب پیش روی خود نمی‌بیند، اما اگر قرار باشد بین خودروهایی با قیمت بیش از دو میلیارد تومان یک گزینه را پیشنهاد دهیم، قطعاً پانامرا توربو می‌تواند هیجان ‌انگیزترین و البته پرخرجترین انتخاب باشد. به عبارت دیگر اگر قرار باشد که خودرویی لوکس با عملکردی تحسین ‌برانگیز را برانید، قطعاً ب‌ ام ‌وهای سری پنج و هفت جدید یا حتی نمونه‌های دست دوم مرسدس S CLASS و CLS رضایت شما را تامین خواهند کرد، اما خودرویی که می‌تواند شما را علیرغم پرداخت چند میلیارد وجه رایج مملکت به معنای واقعی کلمه به وجد آورد، چیزی نیست جزء پورشه پانامرا ۲۰۲۰ توربو.

پرفروشترین مدل‌های پورشه در ایران

پرفروشترین مدل‌های پورشه در ایران

بازار خرید و فروش پورشه قبل از سال ۱۳۸۷ شرایط چندان جالبی در ایران نداشت و تعداد کل پورشه‌ های ایران انگشت شمار بود. اما با تغییر سیاست‌های کلان دولت تا سال ۱۳۹۳و ممنوعیت واردات خودرو با موتور قویتر از ۲.۵ لیتر، تعداد بیش از ۲۰۰۰ دستگاه پورشه وارد ایران شد.

زمانی که صحبت از خودروهای لوکس و اسپرت می‌شود، آلمانی‌ها به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی محسوب می‌شوند. در این بین کمپانی پورشه با قدمتی صد ساله در طراحی خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد و ثروتمندان کشورهای مختلف با علاقه زیادی به سراغ این برند خوش نام می‌روند. پورشه مانند مرسدس بنز یا ب ام و تولید گسترده‌ای ندارد و تعداد فروش خودروهای آن در مجموع به بیش از 200 هزار دستگاه در سال می‌رسد. این موضوع سبب شده است که خودروهای این برند خاصتر و کمیابتر باشند، به همین دلیل افرادی که قصد دارند خودرو لوکستری از مرسدس و ب ام و داشته باشند گزینه خرید پورشه را انتخاب می‌کنند. در ادامه شما را با پرفروشترین پورشه های ایران آشنا می‌کنیم.

 پورشه ماکان؛ پر فروشترین در جهان و ایران

 پورشه ماکان؛ پر فروشترین در جهان و ایران

فروش پورشه ماکان به عنوان دومین شاسی بلند لوکس پورشه از سال 2014 شروع شد و از همان زمان تا کنون این خودرو پر فروشترین مدل پورشه در سراسر جهان بوده است. در سال 2018 فروش پورشه ماکان به بیش از 86 هزار دستگاه رسید و برای چهارمین سال متوالی عنوان پرفروشترین خودرو پورشه نصیب این مدل شد. در ایران نیز از همان سال 2014 نسل اول این خودرو به دلیل داشتن موتور 2 لیتری توربو توانست به راحتی به بازار ایران راه پیدا کند و به دلیل طراحی خاص و امکانات عالی خیلی زود به محبوبیت بالای دست پیدا کند.

 پورشه کاین؛ اولین شاسی بلند پورشه

 پورشه کاین؛ اولین شاسی بلند پورشه

پورشه کاین در سال 2002 به عنوان اولین شاسی بلند لوکس پورشه به بازار معرفی شد و در مدت کوتاهی به پرفروشترین خودرو پورشه در سراسر جهان در آن زمان تبدیل شد. از نسل اول این خودرو تا سال 2009 خبری در ایران نبود و در آن سال اولین سری پورشه کاین به ایران وارد شد که خیلی زود محبوبیت بالایی در بین ایرانیان پیدا کرد. بعد از آن نوبت به نسل دوم این خودرو رسید که واردات گسترده‌ای داشت و در همه تیپ‌ها از 6 سیلندر ساده تا 8 سیلندر توین توربو به بازار ایران عرضه شد؛ خودرو پر قدرتی که با ظاهری جذاب و لیست امکانات رفاهی عالی به همراه یک موتور پرقدرت در صدر بهترین شاسی بلندهای ایران قرار ‌گرفت و تا قبل از قرار گیری در لیست ممنوعه خودروهای وارداتی  محبوبیت زیادی داشت. در حال حاضر نیز بازار خرید و فروش پورشه کاین طرفداران زیادی در ایران دارد. پورشه کاین به دلیل موجود بودن در نمونه دسته دوم از سایر مدل‌های پورشه قیمت مناسب‌تری دارد، به همین دلیل طرفداران آن بیشتر است.

 پورشه پانامرا؛ سدان لوکس پورشه در ایران

 پورشه پانامرا؛ سدان لوکس پورشه در ایران

پانامرا در سال 2010 وارد ایران شد و به یکباره به یکی از مهمترین نمادهای لوکس گرایی در ایران تبدیل شد. شاید در بازارهای جهانی پورشه 911 فروش بیشتری از پانامرا داشته باشد، اما در ایران این پانامرا است که دست برتر را دارد. این خودرو به دلیل لوکستر بودن از 911 و حالت سدانی که دارد، در بین ثروتمندان ایرانی خواهان بیشتری از 911 اسپرت که بیشتر توسط جوانان خریداری می‌شد، پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر