;
coinex

اعزام فضانورد ایرانی به فضا تا 1404 ؛ آیا طی 4 سال فضانورد به فضا می‌فرستیم؟

اعزام فضانورد ایرانی به فضا تا 1404 از گفته‌های رئیس پژوهشگاه هوافضا بر می‌آید. فتح‌الله امی از فرستادن انسان به زیرمدار زمین تا چهار سال دیگر خبر داد. با ادامه این خبر با تکراتو همراه باشید.

از نخستین باری که ایران اقدام به ارسال موجود زنده به فضا کرد حدود 9 سال می‌گذرد و حالا رئیس پژوهشگاه هوافضا می‌گوید به دلیل «شرایط نامناسب اقتصادی در پروژه اعزام انسان به فضا ۱۰ سال عقب افتادیم.» در بهمن 91 سه کاوشگر زیستی دیگر در پژوهشگاه هوافضا موفق به حمل محموله‌های زیستی شامل لاک‌پشت، کرم، موش و نمونه‌های سلولی شده بودند.

یک سال بعد کاوشگر «پژوهش» حامل میمون توانست موجب تکرار این موفقیت شود و پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتر در مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه به زمین بازگردد و موجود زنده را سالم بازیابی کند. با بررسی بیشتر همراه باشید.

اعزام فضانورد ایرانی به فضا تا 1404

آیا تا 4 سال دیگر انسان به زیرمدار زمین می‌فرستیم؟

رئیس پژوهشگاه هوا فضا در گفتگویی با مهر علاوه بر پروژه اعزام فضانورد ایرانی به فضا تا 1404 به موارد بسیار دیگری نیز اشاره کرد. آقای امی می‌گوید سند توسعه هوافضا دارای ۶ فصل است و در ۳ بخش کلی، فعالیت‌هایی را در حوزه‌های فضایی، هوایی و دفاعی مشخص کرده که در دو بخش فضایی و هوایی، ماموریت‌هایی بر عهده این پژوهشگاه قرار گرفته است. وی در خصوص فصل 5 این سند راهبردی می‌گوید:

در بخش فضایی، تعداد قابل توجهی پروژه‌های فضایی آمده که از جمله آن می‌توان به ساخت راکت‌های کاوش اشاره کرد که در فصل ۵ این سند راهبردی به عنوان اهداف کلان فضایی کشور برای سال ۱۴۰۴ درنظر گرفته شده است.

رسیدن به جایگاه نخست منطقه در حوزه فضایی در میان ۲۰ کشور حوزه خاورمیانه و آسیای میانه و همسایگان ایران نیز مدنظر قرار دارد. هم اکنون ما در میان ۱۰ کشور رتبه چهارم را در حوزه فضایی در اختیار داریم و باید رتبه اول را در سال ۱۴۰۴ کسب کنیم.

بیشتر بخوانید:

فتح‌الله امی درباره‌ی اهداف بخش هوایی نیز به تبدیل ایران به قطب منطقه در فناوری هوایی و تولید جت منطقه‌ای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و بیان داشت: «ما در پژوهشگاه هوافضا پروژه‌های هوایی را نیز مورد توجه قرار دادیم. در این سند گفته شده که ما باید تبدیل به قطب منطقه در فناوری هوایی شویم. به این صورت که بتوانیم تا ۱۴۰۴ جت منطقه‌ای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره را تولید کنیم که این کار توسط دانشگاه امیرکبیر انجام شده و طراحی آن به اتمام رسیده است.» وی در ادامه افزود:

هدف بعدی ما این است که بتوانیم بالگرد متوسط و نیمه سنگین تولید کنیم. هم اکنون بالگردهای سبک را تولید کردیم و به سمت ساخت بالگردهای متوسط و نیمه سنگین حرکت کرده ایم و امکان تعمیر و نگهداری هواگردها نیز فراهم شده است.

وی تولید بالگرد متوسط و نیمه‌سنگین و طراحی و ساخت موتورهای مینی توربوجت، توربو فن سبک، توربو فن سنگین، توربوکمپرسورگازی با ظرفیت یک تا ۱۰ مگاوات را از دیگر اهداف پژوهشگاه هوافضا دانست و عنوان کرد:‌ «البته طراحی مینی توربوجت به اتمام رسیده و الان در برخی سیستم‌های پرنده‌های هوایی ما نصب شده است. اما توربوفن سبک و سنگین و کمپرسورها را در دست طراحی داریم که یک شرکت مهندسی و ساخت توربین روی آن کار می‌کند و توانسته این توربو کمپرسور گازی را تولید کند که هم اکنون در نیروگاه‌ها نصب شده است.»

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌الاصل ناسا: ما برای بقای خودمان نمی توانیم همیشه در زمین بمانیم!
یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌الاصل ناسا: ما برای بقای خودمان نمی توانیم همیشه در زمین بمانیم!

امی در مورد پروژه‌های فعلی پژوهشگاه هوافضا به انجام فعالیت روی راکت‌های کاوش اشاره کرد و گفت:‌

به تازگی با سازمان فضایی ایران قراردادی امضا کردیم تا ساخت راکت‌های کاوش برای اعزام انسان به فضا انجام شود. در این پروژه ابتدا راکت کاوش برای اعزام زیرمداری در مقیاس کوچک انجام می‌شود و پس از آن در مقیاس بزرگ زیر مداری و در ارتفاع بیش از ۲۰۰ کیلومتر، انسان را در مدار زمین قرار می‌دهیم؛ هم اکنون در حال انجام مقدمات برای اعزام انسان به مرحله زیرمداری هستیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا در خصوص ارسال فضانورد به فضا به اعزام فضانورد ایرانی به فضا تا 1404 اشاره کرد و گفت: «قصدمان این است که تربیت یک فضانورد ایرانی با همکاری کشورهای خارجی دوست که این مسیر را طی کرده اند انجام شود. در برنامه مان این است با یک کشور دوست ابتدا یک پرتاب به ایستگاه فضایی با فضانورد ایرانی داشته باشیم که در این زمینه در حال مذاکره هستیم.» وی ادامه داد:

با روندی که برای پروژه در نظر گرفته‌ایم حداقل زمان اعزام انسان به فضا سال ۱۴۱۴ خواهد بود. تا سال ۱۴۰۴ همان پرتاب زیرمداری و تست‌های مربوطه را دنبال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: mashreghnews

نظر شما در خصوص اعزام فضانورد ایرانی به فضا تا 1404 چیست؟ آیا این مهم را شدنی می‌دانید؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر