;
coinex

بررسی، قیمت و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل 2020 ؛ لاکچری به سبک اسکاندیناوی

ولوو XC90 مدل 2020  – Volvo XC90 – ، یک نمونه شاسی بلند سایز بزرگ لوکس ۷ سرنشین با ۳ ردیف صندلی است که در این نوشته پس از بررسی و مرور تاریخچه به بیان مشخصات فنی، قیمت و تیپ های مختلف آن خواهیم پرداخت.

بازار خودروهای شاسی بلند (SUV) و کراس اوور (Crossover) در چند سال گذشته یکی از جذاب ترین بخش های صنعت خودروسازی جهان بوده و اکثر شرکت های تولید خودروی معتبر و غیر معتبر جهان، نمونه هایی در این کلاس بدنه را در خط تولید خود قرار داده اند.

خودروهای شاسی بلند لوکس (Luxury SUV) نیز طرفداران بسیاری بین مشتریان داشته و خودروسازان معتبری مانند ب ام و و مرسدس بنز و آئودی آلمان حضوری فعال در آن دارند. یکی از این خودروهای شاسی بلند لوکس که در بازار ایران نیز وجود دارد، بزرگ ترین و لوکس ترین شاسی بلند شرکت سوئدی/چینی ولوو (Volvo) به نام ولوو XC90 است که در ادامه پس از مرور تاریخچه و نسل های مختلف آن به بررسی و معرفی آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه و نسل های مختلف ولوو XC90

در اواخر قرن گذشته و ورود نسل جدید خودروهای شاسی بلند لوکس مانند ب ام و X5، مرسدس بنز کلاس G و M و لینکلن ایویتور (Aviator) شرکت سوئدی ولوو نیز که محصولات آن به ترکیب تجمل، ایمنی و راحتی مشهور بودند، پا به این عرصه گذاشتند.

بررسی، قیمت و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل 2020 ؛ لاکچری به سبک اسکاندیناوی
ولوو S80

ولوو XC90 که بر اساس پلتفرم P2 این شرکت ساخته شده بود، از ساختاری مشابه با سدان S80 سود می برد و برای اولین با در نمایشگاه بین المللی خودروی  آمریکای شمالی (North America International Auto Show) سال 2002 به نمایش درآمد و این خودروساز که در آن زمان تحت مالکیت گروه خودروسازی فورد ایالات متحده قرار داشت، رسما به جمع تولیدکنندگان خودروهای شاسی بلند پیوست.

نسل های ولوو XC90

ولوو XC90 علیرغم حضور نزدیک به 2 دهه ای در بازار خودروهای شاسی بلند، تنها دو نسل را تجربه نموده است. این نسل ها عبارتند از:

  1. نسل اول مابین سال های ۲۰۰۲ میلادی تا ۲۰۱۴ میلادی
  2. نسل دوم از سال ۲۰۱۴ تا کنون

نسل اول : 2002 میلادی تا 2014 میلادی

نسل اول XC90 که در سال 2003 راهی بازارهای جهانی شد، مانند سایر تولیدات این شرکت از بالاترین سطح ایمنی برخوردار بود و در همان سال ابتدایی موفق به کسب عنوان “بهترین خودروی شاسی بلند سال” از نمایشگاه اتومبیل آمریکای شمالی و مجله معتبر موتور ترند (Motortrend) آمریکا شد.

ولوو XC90 نسل اول
ولوو XC90 نسل اول

این خودرو از پیشرانه های ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر (Turbocharger یا پرخوران) با قدرت ۲۰۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتون متر و ۶ سیلندر خورجینی ۲.۹ لیتری تویین توربو (Twin Turbo) با قدرت ۲۶۸ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتون متر سود می برد که نیروی کافی را برای حرکت این شاسی بلند لوکس فراهم می کردند. در سال ۲۰۰۵ نیز یک پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر خورجینی 4.4 لیتری به مجموعه موتورهای موجود برای نسل اول ولوو XC90 اضافه شد که توانایی تولید نیرویی برابر با ۳۱۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۴۴۱ نیوتون متر را داشت.

فیس لیفت ها (Facelift)

با توجه به پیشرفت سریع و تغیییر ظاهر خودروها، ولوو ۲ بار اقدام به اعمال فیس لیفت (بهبود نمای ظاهری بدون تغییر در ساختار کلی و شاسی) مدل XC90 نمود.

اولین فیس لیفت در سال 2007 اعمال شد و نمای ظاهری در بخش های جلویی و عقبی را تغییر داد. در سال ۲۰۰۹ نیز طراحی لوگوی بخش عقبی با اندکی تغییر مواجه شده و در سال ۲۰۱۲ نیز لامپ های استفاده شده به نوع LED تغییر پیدا کرد.

نسل دوم : 2014 میلادی تا کنون

پس از موفقیت نسل اول XC90 در بازار خودروهای لاکپری ارزان قیمت یا Entry Level Luxury SUV، نسل دوم این خودرو نیز در انتهای سال 2014 میلادی و به عنوان مدل سال 2015 با طراحی بسیار مدرن و جدید راهی بازارهای جهانی گردید.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020
ولوو XC90 نسل دوم مدل سال ۲۰۱۵ میلادی

موتورهای استفاده شده در نسل دوم XC90 همگی از نوع ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری بنزینی و دیزل بوده که با استفاده از سیستم توربوشارژر نیرویی مابین ۱۹۰ اسب بخار تا نزدیک به ۳۲۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می داد. طی فرایند استفاده کمتر از موتورهای سوخت فسیلی، یک نمونه هیبریدی از این شاسی بلند با کد T8 نیز طراحی شد که توانایی تولید نیرویی در حدود ۴۰۰ اسب بخار را داشت.

نسل دوم ولوو XC90 نیز مانند نسل اول به خودرویی قابل قبول با امکانات و سطح ایمنی بسیار بالا و انبوهی از تکنولوژی های مدرن روز با قیمت پایه مناسب (در حدود ۵۰.۰۰۰ دلار و نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان سال ۹۵ و ۸۰۰ میلیون تومان سال ۹۸) تبدیل شده و موفق به کسب عناوین و جوایز متعدد از جمله “بهترین خودروی شاسی بلند سال 2016” از مجله موتور ترند و نمایشگاه اتومبیل آمریکای شمالی و بهترین خودروی سال از وب سایت Yahoo! Autos گردید.

این خودرو در چند سال گذشته به بازار ایران نیز راه پیدا نمود و پس از نواسانات ارزی و قرار گرفتن ریال در جمع بی ارزش ترین ارزهای جهان با قیمتی بیش از 2 میلیارد تومان در جمع گران ترین خودروهای ایران نیز قرار گرفت.

بررسی ولوو XC90 مدل 2020

نسل دوم این اتومبیل زیبا و مدرن همانطور که اشاره شد، از همان ابتدای حضور در بازار نام خود را به عنوان یکی از بهترین گزینه های در بین خودروهای شاسی بلند با 3 ردیف صندلی ثبت نموده و به نمادی از طراحی و قدرت منطقه اسکاندیناوی تبدیل شده و به همراه مدل های XC60 (کراس اوور سایز کوچک) و XC40 (کراس اوور سایز فوق کوچک)، سه گانه شاسی بلندهای ولوو را تشکیل می دهند.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

ولوو XC90 مدل 2020 نیز که متعلق به این نسل بوده، برای سال جدید با تکیه بر انواع و اقسام تکنولوژی های مدرن در زمینه سیستم های ایمنی و کمکی رانندگی و ظاهر زیبای خود به رقابت با حریفان سرسخت آلمانی و آمریکایی خود پرداخته است.

تغییرات برای سال جدید

از لحاظ نمای ظاهری، ولوو XC90 مدل سال 2020 تغییر ساختاری اساسی نسبت به مدل سال 2019 نداشته و تنها طراحی بخشهایی مانند جلو پنجره، گلگیرها و رینگ ها  بهینه سازی شده و چند رنگ جدید نیز به مجموعه رنگ های قابل انتخاب افزوده شده است.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

طراحی داخلی نیز گرچه تفاوتی با مدل قبلی ندارد، اما همگام با پیشرفت های تکنولوژی و نیاز به تجمل بیشتر بهینه سازی شده و پشت آمپر دیجیتال ۸.۰ اینچی رنگی با یک نمونه جدید و بزرگ تر ۱۲.۳ اینچی جایگزین شده و تزئینات چوبی نیز قابل سفارش هستند.

از دیگر تغییرات ولوو XC90 مدل سال 2020 می توان به حذف تیپ گرانقیمت Excellence اشاره کرد که به طور کلی از مجموعه گسترده مدل های قابل انتخاب خارج شده است.

نقاط قوت

  • طراحی ساده اما بسیار زیبای بدنه
  • طراحی داخلی بسیار زیبا و متفاوت
  • انبوه امکانات کمکی رانندگی
  • ایمنی فوق العاده بالا
  • قیمت قابل قبول برای کلاس خودرو

نقاط ضعف

  • سواری سنگین و با جذابیت کمتر نسبت به رقبا
  • تاخیر سیستم اطلاعاتی سرگرمی (Infotainment)
  • جذابیت کم صدای پیشرانه ها
  • نبود موتورهای قدرتمند 6 سیلندر و 8 سیلندر
  • عملکرد متوسط نسبت به رقبا

ابعاد

ولوو XC90 مدل 2020 طولی در حدود 4.950 میلیمتر، پهنایی در حدود 2.141 میلیمتر، ارتفاعی در حدود 1.775 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلویی آن نیز برابر با 2.984 میلیمتر دارد.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

با این حساب این خودرو از لحاظ ابعاد در جایگاهی بالاتر از کیا سورنتو با طولی در حدود 4.800 میلیمتر، هیوندای سانتافه با طولی در حدود 4.770 میلیمتر و رکستون G4 با طولی در حدود 4.850 میلیمتر و ب ام و X5 با طولی در حدود 4.920 میلیمتر و پایین تر از ب ام و X7 مدل 2020 با طولی در حدود 5.160 میلیمتر، لندروور دیسکاوری با طولی در حدود 4.970 میلیمتر، مازراتی لوانته با طولی در حدود 5.005 میلیمتر و  لینکلن نویگیتور (Lincoln Navigator)  با طولی در حدود 5.630 میلیمتر قرار می گیرد.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری و بدنه ولوو XC90 یکی از نقاط قوت آن بوده و مدل سال 2020 آن نیز با توجه به بهبود و بهینه سازی اندک اعمال شده در برخی بخش ها از این قاعده مستثنی نیست.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

جلو پنجره با فیس لیفت جدید طراحی بسیار قدرتمندی داشته و با وجود سادگی نمایی بسیار زیبا را برای بخش جلویی رقم می زند. فرم طراحی چراغ های جلویی نیز که شمایی از چکش شخصیت تور (Tor) سری فیلم های انتقام جویان (یکی از بهترین و پرفروش ترین فیلم های 2019) را تداعی می کند، تکمیل کننده قدرت خواهد بود.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

انحنای موجود در بخش گلگیرها نیز بسیار زیبا بوده و تناسب کاملی با رینگ های بزرگ در نظر گرفته شده برای این شاسی بلند لوکس جدید دارد. خطوط جانبی نیز زاویه بسیار کمی داشته و حس وقار و شخصیت زیادی به آن می بخشد.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

بخش عقبی نیز تغییری نسبت به مدل های فعلی نداشته و با استفاده از چراغ های عقبی عمودی (که به نوعی امضای چند سال اخیر شاسی بلندهای این برند به حساب می آیند)، خروجی های اگزوز دوگانه و باله کوچک، نمایی هماهنگ با سایر بخش ها را از خود به نمایش می گذارد.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

در مجموع نمای ظاهری و بدنه ولوو XC90 مدل 2020 را می توان مانند مدل های سال گذشته در رده زیباترین و بهترین طراحی های اتومبیل قرار داد که وقار، شخصیت، قدرت و تجمل را به طور همزمان در مقابل چشم بینندگان قرار می دهد.

نمای داخلی و کابین

طراحی داخلی و کابین هرچند تغییری نسبت به سال گذشته نداشته اما مانند نمای ظاهری از نقاط قوت این شاسی بلند لوکس بوده که در کنار انبوه تجهیزات سرگرمی و کمکی رانندگی و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا، فضایی لوکس و جادار را برای سرنشینان فراهم می کند.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

استفاده از مواد اولیه مرغوبی مانند چرم نرم ناپا (Nappa) در کنار تزئینات چوبی و دسته دنده کریستالی ساخت برند مشهور سوئدی Orrefors و نور پردازی داخلی، جذابیت بسیار زیادی به کابین بخشیده است.

داشبود علیرغم طراحی ساده، به لطف استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا، بسیار زیبا بوده و صفحه نمایش اصلی تبلت مانند با پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto گذشته از تاخیر اندک در هنگام روشن شدن، کارایی قابل قبولی داشته و جایگزین شدن صفحه نمایش رنگی 12.3 اینچی در بخش پشت آمپر به جای نمونه 8.0 اینچی قبلی، نمای جذاب تری را برای راننده در هنگام رانندگی فراهم خواهد نمود.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

در مجموع می توان کابین ولوو XC90 مدل 2020 را بسیار زیبا قلمداد نمود و از آن به عنوان یک شاهکار هنری اسکاندیناوی یاد کرد که تمامی نیازهای سرنشینان را برآورده می کند.

فضای موجود برای سرنشینان

بر خلاف مدل های سال گذشته که به خریداران قابلیت انتخاب بین مدل های 2 ردیف صندلی با گنجایش 5 سرنشین و 3 ردیف صندلی با ظرفیت 7 سرنشین (یا 6 سرنشین در نمونه های مجهز به صندلی های تک نفره در ردیف دوم) می داد، ولوو XC90 مدل 2020 تنها در یک مدل با 3 ردیف صندلی قابل سفارش است.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

فضای کافی برای سرنشینان بلند قد در 2 ردیف اولی وجود داشته، اما افراد بزرگسال در هنگام استفاده از صندلی های ردیف سوم در سفرها طولانی مدت با مشکل کمبود فضای کافی مواجه خواهند شد.

فضای موجود برای صندوق عقب و محفظه بار نیز در حدود 447 لیتر بوده که در صورت جمع کردن و خواباندن صندلی های ردیف سوم به 1.180 لیتر افزایش می یابد. هر چند این فضا قابل قبول بوده اما هنوز هم اندکی پایین تر از رقبا است.

در مجموع فضای داخلی کابین ولوو XC90 مدل 2020 برای 5 سرنشین بزرگسال و چمدان ها کاملا کافی بوده و میزان ظرفیت صندوق عقب نیز در حدی است که امکان جابجایی چمدان ها را در یک مسافرت خانوادگی به سرنشینان می دهد.

موتور و پیشرانه

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، تمامی مدل ها و تیپ های ولوو XC90 مدل 2020 تنها از یک پیشرانه 4 سیلندر قدرت می گیرند که در چند چیدمان مختلف، نیروی متفاوتی را در اختیار راننده قرار می دهند. این موتورها عبارتند از:

  1. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر T5
  2. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر و سوپر شارژر T6
  3. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری هیبریدی T8

 

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر T5

این پیشرانه موتور پایه موجود برای ولوو XC90 مدل 2020 بوده که در تمامی تیپ های T5 نصب می گردد. این موتور ۱۶ سوپاپ با سیستم تزریق مستقیم با حجم دقیق ۱.۹۶۹ سی سی و توربوشارژر، نیرویی برابر با ۲۵۰ اسب بخار را در دور موتور ۵.۰۰۰ دور در دقیقه در تولید می کند. حداکثر گشتاور تولیدی پیشرانه T5 نیز برابر با ۲۵۸ پاوند بر فوت (معادل ۳۵۰ نیوتون متر) بوده که مابین دورهای 1.500 دور در دقیقه تا 4.800 دور در دقیقه حاصل می گردد.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ های جلویی (FWD) و یا هر چهار چرخ (AWD) منتقل می گردد.

شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت

عملکرد و حداکثر سرعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰  ولوو XC90 مدل 2020 تیپ های T5 هرچند آن را در رده خودروهای کند قرار نمی دهد، اما با توجه به رقم پرداختی در مقابل رقبا حرفی برای گفتن ندارد. این خودرو به زمانی در حدود 7.9 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود 215 کیلومتر در ساعت را دارد.

 مصرف سوخت

ولوو XC90 مدل 2020 با استفاده از این پیشرانه در گونه دیفرانسیل جلو توانایی پیمودن مسیری به طول ۲۱ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در مسیرهای شهری، ۳۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در بزرگراه و ۲۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) به صورت میانگین را دارد.

در صورت سفارش مدل های سری T5 مجهز به سیستم AWD مصرف اندکی افزایش پیدا کرده و به 20 مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۱.۷ لیتر در هر 100 کیلومتر) در شهر،  27 مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۷ لیتر در هر 100 کیلومتر) در بزرگراه و 23 مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۰.۲ لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین می رسد.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر و سوپرشارژر T6

موتور پایه ولوو XC90 مدل 2020 تیپ T5 با استفاده از سوپرشارژر افزایش توان پیدا کرده و توانایی تولید نیرویی برابر با 316 اسب بخار در دور موتور 5.600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 295 پاوند بر فوت (معادل 400 نیوتون متر) را در بازه دور موتورهای 2.200 دور در دقیقه تا 5.400 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط همان گیربکس 8 سرعته اتوماتیک موجود در سری T5 به هر چهار چرخ منتقل می گردد.

شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت

عملکرد ولوو XC90 مدل 2020 سری T6 با استفاده از این موتور بسیار بهتر از مدل های T5 بوده و این خودرو در زمانی نزدیک به 6.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت خواهد رسید. حداکثر سرعت نیز در حدود 230 کیلومتر در ساعت اعلام شده که با توجه به کلاس بدنه و وزن کافی به نظر می رسد.

مصرف سوخت

استفاده از سیستم سوپر شارژر مصرف بنزین ولوو XC90 مدل 2020 تیپ های T6 را افزایش داده است و این خودرو با این موتور توانایی پیمودن مسافتی به طول 18 مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۳ لیتر در هر 100 کیلومتر) در مسیرهای شهری، 26 مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹ لیتر در هر 100 کیلومتر) در بزرگراه و 21 مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۱.۲ لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین را دارد.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری هیبریدی T8

با توجه به اهمیت مصرف سوخت و استفاده از انرژی های با آلودگی کمتر، بیشتر شرکت های تولید کننده خودرو اروپایی نمونه های الکتریکی و یا هیبریدی را در دستور کار خود قرار داده اند. شرکت ولوو نیز با توجه به همین مساله با استفاده از یک موتور الکتریکی با باتری های جدید 11.6 kWh و یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مدل پلاگین هیبریدی (PHEV) ولوو XC90 مدل سال 2020 را عرضه نموده است.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری پایه با استفاده از سیستم های توربوشارژر و سوپرشارژر و موتور الکتریکی تعبیه شده در بخش عقبی، در مجموع نیرویی در حدود 400 اسب بخار در دور موتور 6.000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری در حدود 472 پاوند بر فوت (معادل  640 نیوتون متر) را در بازه دور موتورهای 2.200 دور در دقیقه تا 5.400 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد. نیروی تولیدی موتورها نیز توسط جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می گردد.

شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت

با توجه به قدرت بیشتر، عملکرد ولوو XC90 مدل T8 پلاگین هیبرید چشمگیرتر از سایر مدل های T5 و T6 است. این خودرو برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به تنها 5.8 ثانیه زمان نیاز داشته و با توانایی دستیابی به سرعت 230 کیلومتر در ساعت، در رده شاسی بلندهای سریع بازار قرار می گیرد.

مصرف سوخت

با استفاده از موتور الکتریکی، مصرف ولوو XC90 مدل 2020 بسیار کمتر از نمونه های عادی بوده و این خودرو بر اساس اعلام کارخانه، مصرفی در حدود 4.4 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر سیکل ترکیبی دارد. موتور الکتریکی نیز اگرچه در هنگام رانندگی با استفاده از شارژ مجدد باتری ها در هنگام کاهش سرعت، کمک شایانی به کاهش مصرف بنزین می کند، اما به تنهایی عملکرد قابل توجهی نداشته و با استفاده از آن به تنهایی می توان مسیری به طول 17 مایل (در حدود 27 کیلومتر) را طی نمود.

تیپ های مختلف

ولوو XC90 مدل 2020 در 3 تیپ اصلی عرضه می گردد. این تیپ ها عبارتند از:

  1. تیپ Momentum (با قیمت پایه 48.500 دلار)
  2. تیپ R-Design (با قیمت پایه 56.000 دلار)
  3. تیپ Inscription (با قیمت پایه 62.500 دلار)

تیپ های Momentum و R-Design در هر سه پیشرانه T5 و T6 و T8 قابل ارائه بوده اما تیپ Inscription تنها با موتورهای T6 و T8 عرضه می گردد.

تیپ Momentum / مومنتوم

تیپ Momentum مدل پایه ولوو XC90 مدل 2020 بوده که با قیمتی در حدود 48.500 دلار (نزدیک به 590 میلیون تومان با دلار 12.000 تومانی زمان نگارش مطلب) در مدل T5 با سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلویی و سه ردیف صندلی به فروش می رسد.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

قیمت سایر مدل های این خودرو نیز در آرایش 7 سرنشینه به شرح زیر است:

  • مدل T5 با سیستم انتقال قدرت AWD با قیمت 51.000 دلار (معادل 610 میلیون تومان)
  • مدل T6 با قیمت 56.500 دلار (معادل 680 میلیون تومان)
  • مدل T8 پلاگین هیبرید با قیمت 67.000 دلار (معادل 800 میلیون تومان)

مدل های به اصطلاح VIP با شش صندلی این مدل اندکی گرانتر بوده و در مدل T6 با قیمت 57.500 دلار (معادل 690 میلیون تومان) و در مدل T8 هیبریدی با قیمت 67.500 دلار (معادل 810 میلیون تومان) در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

تجهیزات و امکانات

ولوو XC90 مدل 2020 حتی در تیپ پایه Momentum نیز یک خودروی مدرن و بسیار مجهز است. برخی از امکانات موجود در این تیپ عبارتند از:

  • سقف پانوراما
  • رینگ های آلیاژی 19 اینچی
  • سیستم تهویه مطبوع چهار گانه (Quad Zone Climate Control)
  • پوشش چرم مصنوعی داشبورد
  • غربیلک فرمان روکش شده با چرم
  • صندلی های جلویی الکتریکی با قابلیت کنترل در 10 جهت مختلف
  • گرم کن برای صندلی های جلویی (مدل های AWD)
  • در صندوق عقب اتوماتیک
  • برف پاک کن های خودکار حساس به بارش باران
  • تزئینات چوبی داخل کابین
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سیستم ناوبری ماهواره ای
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (کی لس)
  • صفحه نمایش 9 اینچی لمسی رنگی با آرایش عمودی
  • خروجی برق 12 ولت در بخش محفظه بار
  • سیستم صوتی با 10 بلندگوی مجزا
  • اتصال به تلفن های همراه از طریق بلوتوث
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto

تیپ R – Design / آر دیزاین

ولوو XC90 مدل 2020 تیپ R-Design با تمرکز اصلی بر روی نمای ظاهری طراحی شده و با قیمت پایه ای در حدود 56.000 دلار (در حدود 670 میلیون تومان) در گونه T5 دیفرانسیل جلو به فروش می رسد. مدل T5 چهار چرخ متحرک نیز قیمتی در حدود 59.000 دلار (در حدود 710 میلیون)، T6 در حدود 62.000 دلار (در حدود 745 میلیون تومان) و T8 در حدود 73.000 دلار (در حدود 875 میلیون تومان) دارند.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

تمامی مدل های تیپ R-Design با 3 ردیف صندلی و گنجایش 7 نفر ارائه می گردند.

امکانات و تجهیزات

علاوه بر امکانات موجود در تیپ Momentum امکانات زیر نیز به فهرست تجهیزات ولوو XC90 مدل 2020 تیپ R-Design  اضافه می گردد:

  • رینگ های 20 اینچی اسپرت 5 پره با رنگ آمیزی تیره
  • طراحی متفاوت جلو پنجره
  • صندلی های اسپرت
  • پوشش چرمی داخل کابین
  • اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان
  • آفتابگیر برای درهای صندلی های عقبی
  • سیستم صوتی قدرتمند ساخت شرکت هارمان کاردون (Harman Kardon)
  • تزئینات داخلی نفیس تر
  • استفاده از چرم نرم ناپا در داخل کابین

تیپ Inscription / اینسکریپشن

این تیپ، مجهزترین و گرانترین مدل موجود برای ولوو XC90 مدل 2020 بوده که با قیمت پایه ای در حدود 62.500 دلار (در حدود 750 میلیون تومان) به فروش می رسد. مدل 6 سرنشینه با صندلی های VIP نیز اندکی گرانتر بوده و با قیمت 63.000 دلار به فروش می رسد.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

ولوو XC90 تیپ Inscription تنها با موتورهای T6 و T8 و سیستم چهار چرخ تحرک ارائه شده و به ترتیب با قیمت پایه ای در حدود 62.500 دلار و 73.300 دلار (در حدود 880 میلیون تومان) به فروش می رسند.

امکانات و تجهیزات

علاوه بر امکانات موجود در 2 تیپ Momentum و R-Desgin تجهیزات فهرست زیر نیز در این تیپ به مجموعه امکانات استاندارد اضافه خواهند شد:

  • رینگ های اسپرت آلیاژی 10 پره 20 اینچی
  • پوشش پشمی برای صندلی ها
  • استفاده بیشتر از چرم نرم ناپا در داخل کابین
  • سر دنده کریستالی
  • شاسی تقویت شده
  • پوشش های ساخته شده از چوب گردو

امکانات سفارشی

علاوه بر تجهیزات ذکر شده، مجموعه ای از تجهیزات لوکس دیگر نیز به صورت سفارشی یا آپشن برای ولوو XC90 مدل 2020 قابل سفارش هستند:

  • سیستم گرم کننده برای صندلی های 2 ردیف عقبی
  • سیستم گرم کننده برای غربیلک فرمان
  • دوربین کمکی 360 درجه نمای اطراف
  • سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه راننده یا هد آپ دیسپلی (HUD)
  • سیستم تمیز کننده چراغ های جلویی
  • لامپ های LED مخصوص در عقب
  • ماساژور برای صندلی های جلویی
  • سیستم کمکی پارک خودکار
  • سیستم تعلیق بادی
  • سیستم صوتی فوق حرفه ای 1400 واتی با 19 بلندگوی ساخت شرکت Bower & Wilkins
  • باربند مخصوص حمل چوب های اسکی

ایمنی و امکانات کمکی رانندگی

ولوو XC90 جدید یکی از مدرن ترین و ایمن ترین خودروهای موجود در بازار بوده و طیف گسترده ای از امکانات کمکی رانندگی و اینمی حتی در پایین ترین تیپ آن تعبیه شده است.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

برخی از این امکانات عبارتند از:

  • سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)
  • سیستم ترمز خودکار اضطراری
  • سیستم تشخیص عابران پیاده و دوچرخه سواران
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)
  • سیستم نمایش نفاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System)
  • سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert)
  • سیستم حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist)
  • دوربین کمکی 360 درجه نمای اطراف
  • سیستم افزایش ایمنی و راحتی در مسیر های خارج از جاده (Run Off The Road Protection)

سواری

هرچند پیشرانه های موجود برای ولوو XC90 مدل 2020 همگی از نمونه های 4 سیلندر بوده و حس قدرت نمونه های 6 و 8 سیلندر خورجینی را به راننده نمی دهد، اما در مجموع به غیر از مدل T5 عملکرد سایر پیشرانه ها برای بیشتر خریداران راضی کننده است.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

با توجه به زبان طراحی، سواری نرم و بی صدا بوده و سرنشینان با توجه به صندلی های نرم و راحت، فضای کافی را در اختیار دارند؛ هرچند استفاده مسافران بزرگسال در صندلی های ردیف سوم محدودیت های خاص خود را دارد.

اما در مجموع اگر طرفدار سرعت و شتاب بالا هستید، مدل های T6 R-Design و T8 پلاگین هیبریدی مناسب شما بوده و توانایی به چالش کشیدن تعداد زیادی از خودروهای عبوری (به غیر از نمونه های آلمانی) را خواهید داشت.

قیمت

قیمت ولوو XC90 مدل 2020 بسته به تیپ و پیشرانه انتخابی و آپشن ها مابین 48.500 دلار تا 90.000 دلار (مابین 590 میلیون تومان تا 1 میلیارد تومان) متغیر بوده ولی حتی در مدل پایه نیز با عبور از مرز 40.000 دلار (معادل 480 میلیون تومان) در رده خودروهای پایه لوکس قرار می گیرد. قیمت تقریبی تیپ های مختلف این شاسی بلند که در سه گونه ممتاز (Momentum)، اسپرت (R-Design) و لوکس (Inscription) عرضه می گردند عبارتند از:

  • تیپ T5 Momentum دیفرانسیل جلو 7 نفره: 48.500 دلار (590 میلیون تومان)
  • تیپ T5 Momentum چهار چرخ متحرک 7 نفره: 51.000 دلار (610 میلیون تومان)
  • تیپ T6 Momentum چهار چرخ متحرک 7 نفره: 56.500 دلار (680 میلیون تومان)
  • تیپ T6 Momentum چهار چرخ متحرک 6 نفره: 57.500 دلار (690 میلیون تومان)
  • تیپ T8e Momentum هیبریدی چهار چرخ متحرک 7 نفره: 67.000 دلار (800 میلیون تومان)
  • تیپ T8e Momentum هیبریدی چهار چرخ متحرک 6 نفره: 67.500 دلار (810 میلیون تومان)
  • تیپ T5 R-Design دیفرانسیل جلو 7 نفره: 56.000 دلار (670 میلیون تومان)
  • تیپ T5 R-Design چهار چرخ متحرک 7 نفره: 58.500 دلار (700 میلیون تومان)
  • تیپ T6 R-Design چهار چرخ متحرک 7 نفره: 62.000 دلار (745 میلیون تومان)
  • تیپ T8e R-Design هیبریدی چهار چرخ متحرک 7 نفره: 73.000 دلار (875 میلیون تومان)
  • تیپ T6 Inscription چهار چرخ متحرک 7 نفره: 62.500 دلار (750 میلیون تومان)
  • تیپ T8e Inscription هیبریدی چهار چرخ متحرک 7 نفره: 73.500 دلار (880 میلیون تومان)
  • تیپ T6 Inscription چهار چرخ متحرک 6 نفره: 63.000 دلار (755 میلیون تومان)
  • تیپ T8e Inscription هیبریدی چهار چرخ متحرک 6 نفره: 74.000 دلار (890 میلیون تومان)

قیمت ولوو XC90 مدل 2020 در ایران

ولوو XC90 چند سالی است که وارد بازار ایران شده و در اختیار طرفداران خودروهای لوکس قرار گرفته است. اما با توجه به نوسانات ارزشی و انواع و اقسام مالیات ها و حق حساب ها، این خودرو در حال حاضر یکی از گران ترین خودروهای بازار ایران بوده و مدل 2017 تیپ T6 Inscription با قیمتی در حدود 2.3 میلیارد تومان (در حدود 192.000 دلار) به فروش می رسد.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

با توجه به همین مساله، قیمت ولوو XC90 مدل 2020 در ایران در صورت ورود توسط افراد خاص قطعا بیشتر از این رقم و در حدود 2.5 میلیارد تومان (بیش از 200.000 دلار) خواهد بود.

رقبا

از رقبای ولوو XC90 مدل 2020 در بازار خودروهای شاسی بلند لوکس و با بازه قیمتی نسبتا مشابه می توان به نمونه های فهرست زیر اشاره نمود:

  1. آئودی Q7 با قیمت پایه ای در حدود۵۵.۰۰۰ دلار
  2. آکورا MDX با قیمت پایه ای در حدود ۴۶.۰۰۰ دلار
  3. ب ام و X5 با قیمت پایه ای در حدود ۶۲.۰۰۰ دلار
  4. کادیلاک XT6 با قیمت پایه ای در حدود ۵۴.۰۰۰ دلار
  5. شورولت تاهو با قیمت پایه ای در حدود ۵۰.۰۰۰ دلار
  6. اینفینیتی QX با قیمت پایه ای در حدود ۶۶.۰۰۰ دلار
  7. لندروور دیسکاوری با قیمت پایه ای در حدود ۵۴.۰۰۰ دلار
  8. مرسدس بنز کلاس GLE با قیمت پایه ای در حدود ۵۵.۰۰۰ دلار
  9. لینکلن اویتور با قیمت پایه ای در حدود ۵۳.۰۰۰ دلار
  10. فولکس واگن توارگ با قیمت پایه در حدود ۵۱.۰۰۰ دلار

سخن آخر

ولوو XC90 مدل 2020 در مجموع خودرویی بوده که نیازهای کلی یک خانواده در سفرهای خانوادگی را برآورده کرده و کابین آن با توجه به بازه قیمتی، از بالاترین کیفیت و امکانات مدرن برخوردار است. فضای کلی نیز کافی بوده و قابلیت حمل چمدان ها برای سرنشینان فراهم شده است.

بررسی و مشخصات فنی ولوو XC90 مدل سال 2020

ایمنی نیز بدون توجه به قیمت، در بالاترین سطح ممکن قرار داشته ولی اگر انتظار توانایی ها و عملکرد اسپرت را از یک خودروهای شاسی بلند دارید، این اتومبیل حتی در تیپ T8e نیز نیازهای شما را برآورده نکرده و باید نمونه های اروپایی را انتخاب کنید.

مشخصات فنی ولوو XC90 مدل 2020

Momentum T5

R-Design T6

Inscription T8e

حجم موتور (سی سی) ۱.۹۶۹ ۱.۹۶۹ ۱.۹۶۹
تعداد سیلندر ۴ توربو ۴ توربو/سوپرشارژ 4 توربو/سوپرشارژ
موتور الکتریکی باتری 11.6 kWh
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶ ۱۶
سیستم انتقال قدرت AWD AWD AWD
گیربکس ۸ اتوماتیک ۸ اتوماتیک۸  اتوماتیک
قدرت (اسب بخار) ۲۵۰ ۳۱۶ ۴۰۰
گشتاور (نیوتون متر) ۳۵۰ ۴۰۰ ۶۴۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۹ ۶.۵ ۵.۸
حداکثر سرعت ۲۱۴ ۲۳۰ ۲۳۰
مصرف سوخت (شهری) ۱۱.۷ ۱۳
مصرف سوخت (بزرگراه) ۸.۷ ۹
مصرف سوخت (میانگین) ۱۰.۲ ۱۱.۲ ۴.۴
حجم باک ۷۱ لیتر ۷۱ لیتر ۵۰ لیتر
طول ۴.۹۵۰ میلیمتر ۴.۹۵۰ میلیمتر ۴.۹۵۰ میلیمتر
عرض ۲.۱۴۲ میلیمتر ۲.۱۴۲ میلیمتر ۲.۱۴۲ میلیمتر
ارتفاع ۱.۷۷۵ میلیمتر ۱.۷۷۵ میلیمتر ۱.۷۷۵ میلیمتر
فاصله دو محور ۲.۹۸۴ میلیمتر ۲.۹۸۴ میلیمتر ۲.۹۸۴ میلیمتر
وزن (تن) ۲.۰۲۵ ۲.۰۹۷ ۲.۳۱۵
سایز تایر (جلو) 235/55/19 275/45/20 275/45/20
سایز تایر (عقب) 235/55/19 275/45/20 275/45/20
قیمت (دلار) ۵۱.۰۰۰ دلار ۶۲.۰۰۰ ۷۳.۵۰۰
قیمت  (تومان) ۶۱۰ میلیون تومان ۷۴۵ میلیون تومان ۸۸۰ میلیون تومان
قیمت در ایران ۳ میلیارد تومان

گالری تصاویر ولوو XC90 مدل سال 2020

منابع:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر