;
coinex

مایکروسافت نشت امنیتی در ویندوز را تایید کرد!

به نظر میرسد مایکروسافت درگیر یک نشت امنیتی در ویندوز است. خبری که امروز اعلام شد، حاکی از لو رفتن کد سورس ویندوز XP  و ویندوز سرور 2003 است.

سورس کد منتسب به ویندوز XP SP1 و دیگر نسخه‌‌های این سیستم‌ عامل در فوروم 4chan افشا شده است. افشاگر کد منبع مدعی است دو ماه وقت را صرف کامپایل کدها کرده و در نهایت ساعاتی قبل آنها را در قالب ۴۳ گیگابایت دیتا در فوروم 4chan و از طریق تورنت منتشر کرد.

هرچند ادعای این افشاگر هنوز تایید نشده اما در بررسی‌های اولیه تحلیلگران نشانه‌هایی از درست بودن آن به چشم می‌خورد. مایکروسافت هنوز پاسخی به این ادعا نداده و پست مذکور هم در 4chan از دسترس خارج شده است. در این فایل علاوه بر کد منبع ویندوز XP و ویندوز سرور ۲۰۰۳ بسیاری از نسخه‌های قبلی نیز دیده می‌شود که شامل MS DOS 3.30، MS DOS 6.0،  ویندوزهای ۲۰۰۰، CE 3، CE 4، CE 5، امبد ۷ و CE و همچنین NT 3.5 Windows NT 4 می‌شود.

مایکروسافت نشت امنیتی در ویندوز را تایید کرد!

درحال‌حاضر به‌طور دقیق مشخص نیست که تمامی بخش‌های کد منبع ویندوز XP فاش شده یا فایل ۴۲٫۹ گیگابایتی موردبحث شامل صرفا بخشی از کد منبع سیستم‌عامل مایکروسافت است.

گزارش‌ها اعلام می‌کنند فایل‌های تورنت‌شده حاوی بخش‌هایی هستند که تا حد زیادی به تئوری‌های توطئه‌ی مربوط به بیل گیتس اشاره می‌کنند. درحال‌حاضر نمی‌دانیم فایل‌های اضافی یادشده از همان ابتدا در فایل ۴۲٫۹ گیگابایتی حضور داشته‌اند یا بعدا توسط افراد سودجو به فایل موردبحث اضافه شده‌اند.

در نظر داشته باشید که نمی‌توانیم احتمال تزریق شدن بدافزار به فایل‌های تورنت‌شده را رد کنیم؛ البته این موضوع هنوز توسط محققان تأیید نشده است. این نخستین بار است که کد منبع ویندوز XP به‌صورت عمومی فاش می‌شود؛ البته فایل‌های فاش‌شده ادعا می‌کنند این کد منبع سال‌ها است به‌صورت خصوصی دست‌به‌دست می‌شود.

مایکروسافت نشت امنیتی در ویندوز را تایید کرد!

ویندوز XP و والپیپر پیش‌فرض آن یعنی Bliss که طبق ادعاهای مطرح‌شده پربازدیدترین تصویر تاریخ به‌حساب می‌آید، اکنون سالگرد ۱۹ سالگی را رد کرده‌اند. ویندوز XP در سال ۲۰۱۴ رسما به پایان عمرش رسید، اما هنوز به‌طور کامل کنار گذاشته نشده است (به‌خصوص در ایران). رسیدن ویندوز XP به پایان راه بدین معنی است که مایکروسافت از ۲۰۱۴ به‌بعد، پشتیبانی از این سیستم‌عامل را به‌اتمام رساند. البته یک مورد استثنا رخ داد؛ به‌هنگام ظهور ویروس خطرناک واناکرای (WannaCry)، مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ به‌روزرسانی غیرمعمول و بزرگی را برای ویندوز XP دردسترس قرار داد.

به‌غیر از ماجرای واناکرای، سال‌ها است که به‌روزرسانی‌های رفع‌کننده‌ی باگ و به‌روزرسانی‌هایی با محوریت پشتیبانی از سخت‌افزار مدرن، برای ویندوز XP منتشر نشده‌اند؛ با وجود سیستم‌عامل مدرنی نظیر ویندوز ۱۰ و حتی سیستم‌عاملی همچون ویندوز ۷، هیچ دلیلی وجود نداشت که مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز XP ادامه دهد. نتایج تحقیقات اعلام می‌کنند که در حدود یک درصد از کل رایانه‌های دنیا، امروزه دارای ویندوز XP هستند. این یعنی افشای کد منبع ویندوز XP عملا نمی‌تواند کاربران زیادی را در معرض خطر قرار دهد.

بعید است هکرها بخواهند وقت خود را با کد منبع ویندوز XP تلف کنند و سراغ ایجاد اکسپلویت برای هدف قرار دادن سیستم‌عامل قدیمی ردموندی‌ها بروند. تعداد کاربران ویندوز XP به‌حدی نیست که هکرها بخواهند سراغ سوءاستفاده از کد منبع این سیستم‌عامل بروند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نشت امنیتی در ویندوز چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر