;
coinex

تشخیص کرونا با صدای سرفه چگونه ممکن است؟

محققان در حال کار بر روی اپلیکیشن هایی هستند که تنها از روی صدا و سرفه میتواند ابتلا به کرونا را تشخیص دهد. اما تشخیص کرونا با صدای سرفه چگونه ممکن است؟

مبنای این پروژه، استفاده بهتر از هوش مصنوعی است که هر روز و هرسال در حال پیشرفت های شگفت آور در عرصه های مختلف است. این بار و در مقابله با کرونا برای چندمین بار سخن از استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با کرونا به میان آمده است.

پیشتر دو دانشگاه کمبریج و کارنگی ملون در بریتانیا مشغول مطالعه بر روی اپلیکیشن ها و سامانه هایی بودند که امکان تشخیص ویروس کرونا از روی صدا را داشته باشند.

امروز اما خبری مبنی بر موفقیت تیم تحقیقاتی انستیتوی فناوری ماساچوست در ابداع راهکار و برنامه ای برای تشخیص ویروس کرونا از روی صدا، منتشر شد.

تشخیص کرونا با صدای سرفه چگونه ممکن است؟

این ابزار از شبکه های عصبی استفاده می کند که می تواند تغییرات ظریف در سرفه فرد را تشخیص دهد که نشان می دهد فرد آلوده است، حتی اگر علائم دیگری نداشته باشد. افراد بدون علامت (یا ناقلان بی علامت) که آلوده به covid-19 هستند به طور ناخواسته از عوامل اساسی در زنجیره انتقال و انتشار کووید 19 هستند.

بنابر نتایج بسیاری از تحقیقات توسط نهادهای مختلف بهداشتی،‌ این ناقلان بدون علامت از افراد دارای علامت در انتشار و انتقال ویروس مهم تر و موثرتر هستند.

تشخیص کرونا با صدای سرفه

حال اما محققان MIT در انستیتوی فناوری ماساچوست دریافتند که این افراد الزاما بی‌علامت نیستند. این بدان معناست که آلودگی به ویروس کرونا تغییراتی را در صدای سرفه فرد پدید میاورد که شاید گوشی انسان یا پزشک نتواند آنرا تشخیص دهد، اما هوش مصنوعی قادر به تشخیص این تفاوت و ابتلای افراد به کرونا میباشد.

تفاوت بین سرفه یک فرد سالم و سرفه فردی که به ویروس آلوده است آنقدر ناچیز بوده که برای گوش انسان قابل درک نیست. بنابراین تیم تحقیقاتی فوق الذکر با استفاده از ده ها هزار نمونه ضبط شده از سرفه و کلمات گفتاری، یک سامانه هوش مصنوعی برای شناسایی این اختلافات در صدای افراد طراحی کردند.

نتایج آزمایشات اولیه شگفت آور بوده است، حدود 98.5٪ از سرفه ها را در افراد مبتلا به ویروس کرونا و 100٪ سرفه را از افراد بدون علامت تشخیص داده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تشخیص کرونا با صدای سرفه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر