;
coinex

بررسی میزان مصرف اینترنت ادوبی کانکت ؛ Adobe Connect چقدر دیتا مصرف می‌کند؟

میزان مصرف اینترنت ادوبی کانکت (Adobe Connect)، پرسشی است که این روزها بسیار مطرح است. چرا که با شیوع کرونا و آغاز سال تحصیلی آموزش از راه دور شده است. با بررسی بیشتر این مطلب با تکراتو همراه باشید.

حدود سه ماهی هست که سال تحصیلی جدید آغاز شده و تقریبا همه مدارس و دانشگاه‌های کشور زیر سایه همه‌گیری ویروس کرونا کلاس‌های خود را به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار می‌کنند. این موضوع سبب شده دغدغه‌هایی در خصوص هزینه مصرف اینترنت در بین دانش‌پژوهان و خانواده‌ها بوجود بیاید.

دانش‌آموزان عمدتا از اپلیکیشن شاد برای کلاس‌های خود استفاده می‌کنند. اما دانشجویان به طیف وسیعی از نرم‌افزارها از واتساپ و اسکایپ گرفته تا اسکای روم، گوگل دوو و سرویس زوم گوگل روی آورده‌اند. پپشتر در تکراتو میزان مصرف اینرنت تماس تصویری واتساپ را بررسی کردیم و حالا بر آن شدیم تا میزان مصرف اینترنت ادوبی کانکت را مفصلا بررسی کنیم تا به این سوال مهم جواب دهیم.

یکی از پرسش های متدوال در زمان تصمیم برای راه اندازی ادوبی کانکت این است که میزان مصرف اینترنت ادوبی اکانکت چقدر است؟ و اصولا برای این منظور چه پهنای باندی را باید برای آن در نظر بگیریم؟ در ادامه این نوشته فرض بر این است که کاربران از HTML5 استفاده می‌کنند تا به سرور ادوبی کانکت متثل شوند. به علاوه ورژن نرم فزار را Adobe Connect 10.5 در نظر گرفتیم. پیشتر در تکراتو مفصلا آموزش کار با ادوبی کانکت را بررسی کرده بودیم که پیشنهاد می‌شود این نوشتار را از دست ندهید!

بررسی میزان مصرف اینترنت ادوبی اکانکت (Adobe Connect)‌

ادوب کانکت چقدر دیتا مصرف می‌کند؟

ترفند اول این است: پس از اینکه ساخت کلاس مجازی در ادوبی کانکت یا میتینگ روم (Meeting Room) را با موفقیت پشت سر گذاشتید، لازم است در منوی میتینگ (Meeting)، گرینه Preferences را انتخاب کنید و پس از آن بر روی Video کلیک کنید. با این کار می‌توانید کیفیت مناسب کلاس را متناسب با پهنای باند اینترنت خود انتخاب کنید.

پیشتر در تکراتو در خصوص مسائل دیگری که در ادوبی کانکت ممکن است پیش بیاید صحبت کرده بودیم. مثلا از حل مشکل تایپ فارسی در ادوبی کانکت گفته بودیم و در زمینه حل مشکلات ادوبی کانکت مقاله مفصلی نوشته بودیم.

پیش از آنکه وارد جزئیات شویم به این نکته نیز شاید بد نباشد اشاره کنیم. وزارت ICT چندی پیش اعلام کرد مصرف اینترنت شبکه شاد و اپلیکیشن‌های آموزش رایگان است. این وزارتخانه همچنین بسته های اینترنت رایگان مخصوص آموزش را نیز عرضه کرد. اما در مورد دانشجویان تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده است و به همین منظور میزان مصرف اینترنت ادوب کانکت و اپلیکیشن‌های نظیر آن به چالشی برای آنها بدل شده است.

بیشتر بخوانید:

برگردیم سر مبحث اصلی. همانطور که اشاره شد وارد بخش Video در زیربرگ Preferences شوید. با این کار خواهید توانست کیفیت تصویر و کیفیت صفحه به اشتراک گذاشته شده (Shared Screen) را تنظیم کنید. برای مثال اگر آن را در قسمت Video Quality بر روی HD قرار دهید ، بهترین کیفیت تصویر ، اما به تبع آن بیش ترین مصرف پهنای باند را خواهید داشت. به تصاویر زیر دقت کنید:‌

میزان مصرف اینترنت ادوبی اکانکت
میزان مصرف اینترنت ادوبی اکانکت

فرانک دی‌رینزو (Frank DeRienzo) از شرکت ادوبی حالت‌های مختلف را بررسی کرده و دو امکان مختلف در خصوص میزان مصرف اینترنت ادوبی کانکت را معرفی می‌کند. او که بررسی خود را در یک محیط ایزوله توسط وایرشارک انجام داده است، می‌گوید در صورتی که ویدیو کمرا پاد (Video Camera Pod) را بر روی کیفیت مینیمم قرار دهیم، میزان مصرف پهنای باند 51 کیلوبیت بر ثانیه خواهد بود. برای بررسی کیفیت ارتباط خود در ادوبی کانکت می‌توانید نشانه‌گر موس را در قسمت بالا سمت چپ تصویر بر روی علامت سه خط سبز رنگ قرار دهید و کلیک کنید. مانند شکل زیر:

میزان مصرف اینترنت ادوبی اکانکت
میزان مصرف اینترنت ادوبی اکانکت

البته میزان مصرف اینترنت ادوبی کانکت عمدتا در سیستم‌های کاربران کمتر از این مقدار خواهد بود و احتمالا به طور میانگین چیزی حدود 42 کیلوبیت در ثانیه خواهد بود. البته این موضوع در کلاینت‌های مختلف متفاوت است. البته آنچه گفتیم در خصوص کمترین کیفیت تصویر و اسکرین است. اگر کیفیت تصویر را بر روی مدیوم (Medium) یا استاندارد (Standard) قرار دهیم،‌ اوضاع متفاوت خواهد بود. شاید بد نیاشد مقالات مرتبط با آموزش ضبط تماس تصویری واتساپ ، آموزش کار با گوگل دوو (Google Due) و آموزش تماس تصویری واتساپ را نیز از دست ندهید.

تحت چنین شرایطی، میزان مصرف اینترنت ادوبی کانکت توسط کاربران چیزی بین 100 تا 140 کیلوبیت بر ثانیه خواهد بود. در تمامی این موارد این نکته را مدنظر داشته باشید که حدود آستانه اعلام شده با 10 الی 15 کیلوبیت در ثانیه تغیّر گزارش شده‌اند. در ادامه در حالت کیفیت بالا (High Quality) میزان مصرف پهنای باند ادوبی کانکت چیزی بین 300 تا 400 کیلوبیت در ثانیه خواهد بود. در نهایت اگر کیفیت تصویر را بر روی HD قرار دهید، بیشترین میزان مصرف اینترنت را خواهید داشت که حدود 400 تا 500 کیلوبیت در ثانیه گزارش شده است. (اعداد هم برای سرور و هم برای کاربران یکسان است.)

به طور خلاصه میزان مصرف اینترنت ادوبی کانکت به شرح زیر است:

  • کیفیت کم (Low Quality) : 40 تا 50 کیلوبیت بر ثانیه
  • کیفیت استاندارد (Standard Quality): 100 تا 140 کیلوبیت بر ثانیه
  • کیفیت بالا (High Quality): 300 تا 400 کیلوبیت بر ثانیه
  • کیفیت اچ دی (HD Quality): 400 تا 500 کیلوبیت بر ثانیه

در ادامه به ذکر چند نکته مهم می‌پردازیم. نخست آنکه اگر تعداد تصاویر وب کم همزمان در میتینگ افزایش پیدا کند، میزان مصرف اینترنت ادوب کانکت افزایش خواهد یافت. در نتیجه اگر مثلا در حین تدریس هستید و تنها استاد است که در حال سخنرانی است و دانش آموزان فعالیتی در کلاس ندارند، بهتر است همگی وبکم‌های خود را خاموش کنید تا اینترنت کمتری مصرف شود.

بیشتر بخوانید:

بیایید کمی ریاضی انجام دهیم. اگر فرض بگیریم 6 نفر به طور همزمان در میتینگ حضور دارند و همگی در حال استفاده از کیفیت پایین هستند و همینطور تمامی قابلیت‌های دیگر نظیر اسکرین شیرینگ (Screen Sharing)، چت و غیره غیر فعال باشند، شاید گمان کنید که به ازای 6 صربدر 50 کیلوبیت بر ثانیه، باید مصرف اینترنت به 300 کیلوبیت بر ثانیه برسد. حال آنکه خبر بد ما برای شما این است که تحت چنین حالتی میزان مصرف نت به بیش از 1.8 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید، اما چرا؟ مگر در کل 6 تصویر در حال جابه‌جایی نیست؟

مصرف اینترنت ادوبی کانکت
مصرف اینترنت ادوبی کانکت

پاسخ منفی است. در واقع 6 تصویر در حال اشتراگ گذاری میان 6 نفر است. یعنی هر کس یک تصویر ارسال می‌کند و 5 تصویر دریافت می‌کند. پس در مجموع  یک ضریب 36 باید به 50 کیلوبیت بر ثانیه خودمان اضافه کنیم.

آیا استفاده از ادوبی کانکت در دانشگاه‌های ایرانی رایگان است؟

دانشجویان عمدتا با این موضوع مشکل دارند که دقیقا هزینه پهنای باند چه چیزی رایگان شده است. حسن فلاحت جوشانی، معاون وزارت ICT پیشتر در این خصوص اعلام کرده بود که فهرستی از سایت‌ها از سوی دانشگاه‌ها، وزارت علوم، وزارت بهداشت و مراکز حوزوی اعلام شده است که اینترنت مصرفی آنها رایگان خواهد بود. اما آیا اینترنت مصرفی ادوبی کانکت نیز رایگان است؟ در ادامه به پاسخ این پرسش خواهیم رسید.

یکی از پرسش‌های مهم دیگر بحث تغییر آی‌پی در استفاده از این سایت هاست. آقای فلاحت جوشانی در این خصوص اعلام کرده‌اند: «ما تنها دسترسی آی‌پی‌های اعلام شده را به سایت‌های آموزشی دانشگاهی رایگان کرده‌ایم. بخشی از دانشجویان از فیلترشکن استفاده می‌کنند که موجب تغییر آی‌پی شده و به این ترتیب استفاده از سایت آموزشی برای این افراد همراه با هزینه خواهد بود، بنابراین دانشجویان باید با آی‌پی خود از سایت‌های آموزشی دانشگاهی استفاده کنند.» وی در ادامه افزود:

دانشجویان باید به این نکته دقت داشته باشند که ما ترافیک سایت‌های آموزشی را برای آن‌ها رایگان کرده‌ایم، اما اینترنت دانشجویان به طور کلی رایگان نیست و استفاده از سایت‌های غیرآموزشی حجم اینترنت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

پرسش مهم دیگر در خصوص رایگان بودن یا نبودن مصرف اینترنت ادوب کانکت است. آذری جهرمی چندی پیش در این خصوص اعلام کرد:‌

برای استفاده از نرم افزار ادوب کانکت باید گفت که هر دانشگاه سرور ادوب کانکت خود را دارد و دانشگاه‌ها باید آی‌پی سرور ادوب کانکت خود را به وزارت علوم بدهند تا ما آن را برای دانشجویان رایگان کنیم. به دنبال آن هستیم تا استفاده از اسکای روم نیز رایگان شود.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: adobe

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر