;
coinex

امریه سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

مشمولات خدمت وظیفه هر ساله سوالات مهمی دارند که در اینجا قصد داریم به یکی از آنها بپردازیم. امریه سربازی 1400 چگونه است؟ با ما باشید.

از زمان تشکیل ارتش منظم و منسجم در ایران از اوایل قرن جدید شمسی، حالا نزدیک به 100 سال میگذرد. ارتش منظم، منسجم و البته مستقل آرزوی دیرینه بسیاری از مقامات دولتی و البته آزادیخواهان دوران مشروطه بود که در نهایت با ساتقرار سلطنت پهلوی جامه عمل پوشید.

از آن زمان تاکنون و به دلیل وضعیت و موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیکی ایران، مسئله خدمت سربازی در ایران همواره یک اصل ثابت و جدایی ناپذیر از قواعد اساسی کشور بوده است.

با وجود نقد و مقایسه ای که برخی بر کشور ما به دلیل اجباری بودن خدمت وظیفه وارد میکنند، اما حساسیت موقعیت منطقه ای ایران، الزام خدمت سربازی را توجیه میکند.

در اصل 151 قانون اساسی در این رابطه میخوانیم:

به حکم آیه کریمه (و اعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم) دولت موظف است برای همه افراد کشور برنامه و امکانات آموزشی نظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم نماید، به‌طوری‌که همه افراد همواره توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند ولی داشتن اسلحه باید با اجازه مقامات رسمی باشد.

امروز اما قصد داریم به بررسی موضوع امریه سربازی 1400 ، فلسفه امریه و همچنین ارگان هایی که امریه دارند بپردازیم. با ما باشید.

امریه سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

ما پیش از در تکراتو به تناسب هیجان نزدیک شدن به سال جدید به موضوعات مهم اقتصادی نظیر یارانه سال 1400، پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400 و یا عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 پرداخته بودیم.

اما برای مشمولان خدمت وظیفه خرید سربازی در سال 1400 یا و مسائلی مانند امریه مهمتر از هیجان سال نو، سریال های نوروز 1400، نمادهای سال 1400 و یا تعطیلات سال 1400 است.

با توجه به استقبال مخاطبین از این موضوع که نمایانگر نیاز و توجه عمومی است قصد کردیم تا در گفتاری جداگانه برای آن دسته از مشمولین خدمت نظام وظیفه که قصد انجام امریه سربازی 1400 را دارند، مهمترین اخبار و اطلاعات در ارتباط با امریه سربازی 1400 نظیر شرایط امریه ، قوانین امریه و ارگان هایی که امریه سربازی 1400 را دارند به شما ارائه دهیم. با ما در تکراتو همراه باشید.

اما پیش از پرداختن به مبحث امریه سربازی 1400 برای آن دسته از مخاطبینی که چندان با کم و کیف امریه آشنایی ندارند برخی اطلاعات درباره چیستی امریه را ارائه میکنیم.

امریه سربازی چیست؟

همانطور که احتمالا می دانید مشمولان وظیفه در نیروهای مسلح خدمت می کنند. یعنی: ارتش، سپاه و یا نیروی انتظامی. اما براساس برخی ضوابط خاص، برخی ادارات و ارگان های دولتی نیز میتوانند از نیروهای خدمت وظیفه بنابر نیاز خود استفاده کنند که یکی از معروف ترین انواع آن امریه وزارت آموزش پرورش یا آنطور که معروف است، سرباز معلمی است.

برای گرفتن امریه سربازی 1400 و البته نه فقط در سال آینده که همیشه، وضعیت فرد درخواست کننده میتواند در انتخاب او موثر باشد. باری مثال و بنابر آمار، سالانه حدود 800 هزار نیروی جدید به خدمت سربازی اعزام میشوند که از این تعداد 20 درصد آنها افراد متاهلی هستند که برایشان دوری از خانه و خانواده میتواند مشکل آفرین باشد.

در نتیجه عضو خانواده جانبازان و ایثارگران و یا تاهل خود از جمله امتیازاتی است که با آن میتوان امید بیشتری به گرفتن امریه سربازی 1400 داشت.

امریه سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
حقوق سرباز امریه

اگر امریه داشته باشید بعد از گذراندن دوره دو ماه آموزشی که همه آنرا میگذرانند، خود را به سازمان مربوطه معرفی کرده و با لباس شخصی و مثل یک کارمند عادی دوره خدمت خود را در محل کار خواهید گذراند.

البته شما همچنان به عنوان یک سرباز محسوب میشوید و نباید انتظار حقوق یک کارمند دولت داشته باشید، بلکه حقوق و مزایای شما همان حقوق یک سرباز وظیفه معمولی است.

معمولا مراکز و ارگان های دولیت دارای امریه هم از طریق اعلامیه های رسمی اقدام به جذب سرباز امریه میکنند و هم در حالتی غیررسمی. در نتیجه بهتر است همانقدر که پیگیر جدیدترین اخبار و اعلامیه های رسمی امریه هستید، متناسب با رشته تحصیلی خود به برخی از ارگان ها و نهادهای مرتبط نیز مراجعه کنید.

معمولا در مراکز مهم دولیت مرتبط با قانون امریه سربازی 1400 همیشه یکی از بخش ها و کارکنان مرتبط با امور گرفتن سرباز امریه است. در نتیجه بهتر است با پیش دستی کارهای اداری و پیش نیازهای ماجرا را پرس و جو کنید وتا جای ممکن مراحل اداری را پیش ببرید.

در پایان دوره آموزشی شما میتوانید به رسیدن برگه امریه خود امیدوار باشید. البته که هیچ چیز صد در صدی نیست. فقط نکته ای که حتما باید به آن توجه داشته باشید اینکه چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی برای امریه سربازی 1400 اقدام کردید نباید موضوع را در دو اداره یا ارگان همزمان پیش ببرید، چراکه به دلایل عدیده ای ممکن است بعدا با مشکلات زیاد و حتی جریمه مواجه شوید.

شرایط امریه سربازی 1400

یکی از مهمترین دغدغه های سربازان دارای مدرک دانشگاهی ، دوری تقریبا دو ساله از محیط دانشگاهی و عدم به روزرسانی اطلاعات مربوط به رشته خودشان در طول مدت سربازی می باشد.

این اتفاق علاوه بر این که به ضرر خود مشمول می باشد در نگاه کلی تر به ضرر کشور نیز خواهد بود چرا که متخصصان در رشته های مختلف با دوری دو ساله از تحصیل بازدهی کمتری را در حیطه کاری خود خواهند داشت .

امریه سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانینامریه سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
حقوق سرباز امریه

ستاد کل نیروهای مسلح در راستای ممانعت از این اتفاق قوانینی را برای نظام وظیفه اعمال کرده است تا در صورت داشتن شرایط خاصی مشمولان بتوانند در حیطه رشته دانشگاهی خود در ارگان های مختلف به عنوان یک کارمند مشغول به کار شوند و طول این مدت کاری برایشان به عنوان خدمت سربازی منظور گردد.

همانطور که گفتیم، متاهل بودن، عضو خانواده شهدا و ایثارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی و در نهایت افراد معاف از رزم شانس زیادی برای گرفتن امریه دارند. اما برخی دیگر ویژگی ها و شرایط اساسی امریه به قرار زیر است:

  • حداقل باید 2 الی ٣ ماه پیش از تاریخ اعزام برای گرفتن امریه اقدام کنید.
  • نباید در خدمت غیبت داشته باشید.
  • در برخی از سازمان ها کسری خدمت پذیرفته نمیشود (بیش از 3 ماه) ولی برخی مشکلی با این موضوع ندارند.
  • انتخاب محل خدمت با سازمان مربوطه است، مگر اینکه از اداره محل مورد نیاز خود نامه ای مبنی بر نیاز آنها به سازمان مربوطه ارائه دهید. در غیر این صورت انتقال بعدی بسیار مشکل است.
  • مدت زمان امریه جزو سوابق استخدامی شما محسوب می شود.
  • امکان انصراف از امریه بعد از پذیرفته شدن آن وجود ندارد.
  • حقوق پرداختی به کارمندان امریه حقوق سربازی است شاید کمی هم بیشتر.
  • امریه شدن در یک سازمان الزامی به استخدام آینده شما در آن ایجاد نمی کند ولی آن را تسهیل خواهد کرد.
  • اعتبار دانشگاه و محل تحصیل از نظر آزاد یا سراسری بودن تفاوتی در پذیرش امریه ندارد.
  • ساعات کاری در محل امریه مثل ساعت کاری برای سایر کارمندان آن اداره است.

مدارک عمومی مورد نیاز

اصلی ترین مدارکی که همه مشمولان برای استفاده از امریه به آن نیاز دارند به شرح زیر است:

  • تصویر برگه اعزام به خدمت (کلیه متقاضیان)
  • درخواست متقاضی و تعیین محل خدمت (کلیه مشمولین)
  • تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه مشمولان (مشمولان متأهل)
  • معرفی نامه (گواهی) بنیاد شهید (مشمولان خانواده شهید و جانباز)
  • معرفی نامه (گواهی) سازمان بهزیستی (مشمولان تحت پوشش بهزیستی)
  • معرفی نامه (گواهی) کمیته امداد (مشمولان تحت پوشش کمیته امداد)
  • فرم تعهد مبنی برعدم انتصاب نسبی یا سببی با کارمندان وزارت متبوع
  • تکمیل فرم اطلاعات مشمولین وظیفه و افراد تحت تکفل

تذکر : کلیه مدارک فوق الذکر توسط سازمانها، شرکتها و ادارات کل استانی برابر اصل شده و به وزارت متبوع ارسال گردد .

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای امریه سربازی

بسته به نیاز سازمان و نوع مدرک تحصیلی گرفتن امریه متفاوت است و از دیپلم تا دکتری متفاوت است. برای مثال در محیط زیست حتی دیپلم هم میپذیرند.

در آموزش و پرورش فوق دیپلم و مدارک بالاتر همه پذیرفته است اما در برخی نهادها مانند سازمان بازرسی کل کشور شما به مدرکی بالاتر از فوق لیسانس نیاز دارید.

امریه سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
حقوق سرباز امریه

معمولا هر مدرک تحصیلی باید به سازمان مرتبط با خود ارائه داده شود مگر افرادی که دانشجوی حسابداری و کامپیوتر بوده اند. علت هم این است که حسابدار و تکنسین کامپیوتر در هرجایی مورد نیاز است!

مزایای امریه برای مشمولان خدمت

سربازی به صورت امریه مزایای مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود :

  1. سرباز در مدت زمان خدمت خود در محیطی معمولا مرتبط با رشته خود قرار میگیرد و میتواند علاوه بر ادامه دادن مطالعات خود، کار عملی را نیز تجربه کرده و همواره به روز باشد.
  2. سرباز در این نوع از خدمت کار راحت تری خواهد داشت چراکه بر اساس قواعد و اصول سازمانی با او رفتار خواهد شد و دیگر از سختگیری ها و مشکلات معمولی پادگان و خدمت خبری نیست.
  3. از آنجا که فرد دوسال در آن سازمان به کار مشغول بوده است هم کار را به خوبی یاد گرفته و هم با روال کاری و سازمانی محل کار خود آشنا شده است. در نتیجه و در صورت نیاز سازمان برای استخدام نیروی انسانی جدید، او در اولویت قرار خواهد داشت. البته که این موضوع تابع هیچ الزامی نیست. با این وجود حداقل فایده این دو سال کار کسب رزومه و سابقه استخدامی در یک شغل مرتبط با رشته تحصیلی است که میتواند شانس استخدام در سایر نهادها را بالاتر ببرد.

البته یک نکته اساسی درباره امریه این است که در شرایطی که سربازان عادی 21 ماه خدمت میکنند، شما به عنوان سرباز امریه در عموم نهادها مشمول 24 ماه خدمت هستید. البته این موضوع در مقابل مزایای امریه چیز قابل توجهی نیست.

نکته دیگر اینکه برخی از ارگان ها به هیچ وجه کسری سربازی نمیپذیرند و مدت خدمت شما حتما باید 24 ماه باشد. حتی برای جلوگیری از استفاده از کسری خدمت در همان مراحل اولیه کار از شما تعهدنامه اخذ میشود.

ارگان های دارای امریه

تقریبا میتوان گفت که همه نهادها و سازمان های دولتی میتوانند از مشمولات خدمت وظیفه به عنوان سرباز امریه استفاده کنند. همچنین در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان، سازمان نظام وظیفه این اختیار را به آن ها داده است تا بتوانند سرباز امریه جذب کنند.

پذیرش و دریافت سرباز امریه و قوانین آن در هر ارگانی متفاوت می باشد و معمولا توسط قسمت نیروی انسانی آن ارگان تنظیم و به اطلاع مشمولان سربازی می رساند.

امریه سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
حقوق سرباز امریه

در ادامه این گفتار فهرستی از مهمترین و البته متنوع ترین نهادهای دارای امریه را به شما ارائه میکنیم. البته در نظر بگیرید که فهرست سازمان های دارای امریه بسیار بیشتر از این است و شما بهتر است همواره آخرین و کامل ترین اطلاعات را از مراجع اصلی سازمان نظام وظیفه پیگیری کنید یا حتی خود به صورت شخصی از نهاد و ارگان های مرتبط با رشته تحصیلی خود پرس و جو کنید.

  • امریه وزارت آموزش و پرورش (سرباز معلمی)
  • امریه سازمان انرژی اتمی
  • امریه وزارت نفت
  • امریه وزارت نیرو
  • امریه جهاد کشاورزی
  • امریه قرارگاه خاتم الانبیا سپاه
  • امریه سازمان ثبت اسناد واملاک
  • امریه وزارت دفاع
  • امریه سازمان مدیرت و برنامه ریزی
  • امریه آستان قدس رضوی
  • امریه جهاد دانشگاهی
  • امریه سازمان حافظت از محیط زیست
  • امریه بهزیستی کل کشور
  • امریه سازمان آموزش فنی و حرفه ای
  • امریه وزارت مسکن و شهرسازی
  • امریه وزارت صنایع و معادن
  • امریه وزارت کار و امور اجتماعی
  • امریه سازمان هواپیمایی
  • امریه سازمان بازرسی کل کشور
  • امریه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی
  • امریه سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری
  • امریه وزارت بهداشت
  • امریه شرکت های دانش بنیان

برخی سوالات متداول درباره امریه گرفتن در سربازی

چگونه مشمولان می توانند از امریه استفاده کنند ؟

لازمه گرفتن امریه داشتن مدرک دانشگاهی است تا سازمان های مختلف بتوانند فرد را به عنوان سرباز پذیرش نمایند که در این مقاله توضیحات تکمیلی در این خصوص ارائه شد.

 آیا طول خدمت سربازان امریه با سربازان عادی متفاوت است ؟

مدت زمان خدمت سربازان امریه بیشتر از سربازان عادی است که زمان دقیق خدمت نظام وظیفه هر دو گروه مشمولان در این مقاله گفته شد.

آیا مشمولان می توانند در آموزش و پرورش به عنوان سرباز امریه مشغول به خدمت شوند ؟

مشمولان دارای تحصیلات مرتبط به آموزش و پرورش می توانند به عنوان سرباز معلم (سرباز امریه) دوران خدمت خود را در این سازمان سپری نمایند که در این مقاله در این زمینه توضح دادیم.

به علاوه توصیه میکنیم در حوزه اخبار و اطلاعات مرتبط با سربازی متناسب با نیاز و وضعیت خود به معافیت سربازی 1400 یا کسری سربازی 1400 نیز مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص گرفتن امریه سربازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر