;
coinex

همه نمادهای سال 1400 ؛ تاریخچه نوروز، لحظه تحویل سال و حیوان سال 1400!

روزها به سرعت در حال سپری شدن است و به سرعت به سال جدید شمسی نزدیک میشویم. در این گفتار قصد دارم به همه نمادهای سال 1400 بپردازم.

عید نوروز، قدیمی ترین جشن ایرانی در این سرزمین و به جا مانده از گذر قرنها و سالهاست! خوشبختانه این عید باستانی با عمر طولانی که دارد، چندان دستخوش تحریف و تغییر نشده و جز مواردی جزئی شکل و کلیت اصلی خود را حفظ کرده است.

بنابر منابع تاریخی، این عید باستانی که متعلق به دوران ایران باستان بود، در دوران اسلامی نیز از میان نرفت و جالب اینکه همچنان جنبه رسمی و سلطنتی خود را حفظ کرده بود. تا آنجا که منابع تاریخی به یاری ما می‌آید، نوروز در دربار خلفای عباسی و حتی دربار مغولان نیز جایگاه خود را حفظ کرده بود و متناسب با ایام آن، همواره جشن و سرور و آداب و رسوم آن رعایت میشد.

سال 1399 با همه حواشی و مسائل مختلفش رو به پایان است. پایان سال 99 به منزله ورود به آخرین سال قرن جاری شمسی است. در همین راستا در تکراتو تصمیم گرفتیم که در گفتاری به موضوع نوروز و تاریخچه آن و نمادهای سال 1400 که در پیش داریم بپردازیم. با ما همراه باشید.

نمادهای سال 1400 : تاریخچه نوروز

گمان میکنم بهتری باشد پیش از پرداختن به موضوعاتی چون نمادهای سال 1400 یا لحظه تحویل سال، بد نباشد مختصری به این جشن باستانی و تاریچه آن بپردازیم.

نوروز در ایران و افغانستان نوید‌دهنده سال جدید است. نوروز در کشورهایی مثل تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، هند، پاکستان، قرقیزستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردم به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

نوروز را شروع رستاخیر طبیعت، موعد رویش و تولد نباتات می‌دانیم و باورمان بر این است که همگام با طبیعت، ما نیز باید روزگار نو و تازه‌ای را با روح و روان تازه و پوشیدن لباس نو آغاز کنیم.

همه نمادهای سال 1400

شروع جشن نوروز با اعتدال بهاری همزمان است. موعدی که خورشید در حرکت ظاهری‌اش در ابتدای برج حمل، استوای زمین را قطع می‌کند و ساعات روز و شب با هم برابر می‌شود. در تقویم خورشیدی، لحظه تحویل سال، اولین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین شمرده می‌شود.

واژه نوروز از زبان فارسی میانه (nōgrōz) گرفته شده که ریشه در زبان اوستایی دارد. مورخان، معادل اوستایی آن را navaka raocah حدس زده‌اند.

در متن‌های گوناگون لاتین، بخش نخست واژه نوروز با املای No, Now, Nov و New Naw و بخش دوم آن با املای Ruz, Rooz و Rouz نوشته شده‌است. در برخی از موارد، این دو بخش پشت سر هم و در برخی نیز با فاصله نوشته می‌شوند.

به باور احسان یارشاطر، بنیان‌گذار دانشنامه ایرانیکا، نگارش این واژه در الفبای لاتین با توجه به قواعد آواشناسی، به شکل Nowruz توصیه می‌شود (که البته وی تلفظ فارسی ایران را مبنا قرار داده‌است). این شکل از املای واژه نوروز، هم‌اکنون در نوشته‌های یونسکو و بسیاری از متون رسمی به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

نوروز در اسطوره ها

در برخی از متن‌های کهن ایران از جمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و در برخی دیگر از متن‌ها، کیومرث به عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی شده‌است.

پدیدآوری نوروز در شاهنامه، بدین گونه روایت شده‌است که: جم(یما) در حال گذشتن از آذربایجان، بر روی تخت جمشیدیِ ارگ جمشید فرود آمد و با تاجی زرین بر روی تخت نشست با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان نورانی شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نو و جم را جمشید نامیدند.

همه نمادهای سال 1400

مهم‌ترین چهره‌های اسطوره‌ای مانند جمشید، سیاوش و کیخسرو پیوندی نزدیک با نوروز دارند. نوروز روز پیروزی بزرگ جمشید بر دیوان است که نماد پلیدی‌هایی چون سرما، تاریکی، جهالت و خشونت بودند. عروج جمشید و عروج کیخسرو در این روز اتفاق افتاد که تفاسیر گوناگونی را به همراه دارد. در این روز جمشید جهان غیب را در جام جهان‌نما مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

نوروز 1400 و نمادهای سال 1400

اما بعد از گذشتن از این تاریخچه ابتدایی، نوبت به ذکر نمادهای سال 1400 میرسد. اساسا چقدر با نمادهای سال آشنایی دارید؟ پیگیر این موضع هستید؟‌ با ما باشید تا به ذکر نمادهای سال 1400 بپردازیم.

در ابتدای این گفتار گفتم که نوروز به عنوان یک جشن باستانی، چندان در خور تحریف قابل توجهی نشده است،‌ این حرف درست است به این معنا که ساختار کلی و آداب و رسوم مربوط به این عید باستانی دستخوش تحول قابل ذکری نگشته است.

اما برخی باورهای موازی مرتبط با سال نو از سایر فرهنگ ها به نوروز هم سرایت کرده است. برای مثال به احتمال قریب به یقین شما هم موضوعاتی مانند حیوان سال نو، رنگ سال نو و مواردی از این دست را شنیده اید.

همه نمادهای سال 1400

به طور خاص اینکه سال جدید سال چه حیوانی است معمولا برای افراد اهمیت زیادی دارد. نمادهای سال نو به حیوان نیز ختم نمیشود و موارد دیگری را نیز در برمیگیرد. اگرچه نامگذاری سال با نام حیوانات قاعده ای در سالشماری چینی و به طور دقیق تر متعلق به فرهنگ مغولی است، به هر صورت در حال حاضر این رسم برای نوروز در ایران اهمیت زیادی یافته است.

همچنین است سایر نمادهای خاصی که برای سال نو در نظر میگیریم. در این گفتار قصدمان از ذکر تاریخچه ابتدایی،‌ آشنایی شما با پایه ای ترین اصول نوروز و جشن سال نو شمسی بود. حال قصد دارم شما را با نمادهای سال 1400 و سایر مسائل مربوط به آن آشنا کنم.

بیشتر بخوانید:

نمادهای سال 1400 : حیوان سال 1400

یکی از نمادهایی که عموم افراد درباره سال جدید پیگیر آن هستند، حیوان نماد سال است. درباره ریشه گاهشماری حیوانی چقدر اطلاعات دارید؟ میخواهید بدانید حیوان سال 1400 چیست؟

پیش از پرداختن به حیوان سال 1400 این را بدانید که گاهشماری به این صورت، یک رسم قدیمی در میان اقوام ترک آسیای میانه بود که با فتوحات مغولان تا غرب آسیا و حتی مناطقی از اروپا نیز رسید. اما درباره چگونگی شکل گیری تقویم حیوانی، محمود بن حسین بن محمد کاشغری، مورخ قرن پنج، در کتاب دیوان لغات خود آورده:

ترکان نام دوازده گونه از جانوران را گرفته و به عنوان نام برای دوازده سال برگزیده‌اند. سال‌های عمر کودکان، تاریخ نبردها و قهرمانی‌ها و دیگر چیزها را با گردش سال‌های دوازده‌گانه می‌شمارند و به یاد می‌سپارند و ریشه آن چنین است که:یکی از خاقانان ترک اراده کرده که تاریخ یکی از نبردهای سال‌ها پیش از خود را بداند و در تاریخ وقوع آن اختلاف افتاد. از این رو خاقان در این کار با مردم مشورت کرده و در کنگره‌ای گفت: «ما سال‌ها را نیز مانند برج‌های دوازده‌گانه و شمار ماه‌ها، دوازده قرار دهیم و این چونان یادگاری در میان ما باقی بماند.» مردم نیز پذیرفتند پس آنگاه خاقان به شکار بیرون آمد و فرمان داد حیوانات را به طرف رودخانه «ایلا سو» روان سازند. چندی از حیوانات را شکار کردند و گروهی نیز به داخل آب پریدند. دوازده گونه از حیوانات از آب گذشت و نام آن‌ها را بر سال‌ها نهادند نخستین این حیوانات سیچقان (موش) بود که نخستین سال است و پس از آن نام یازده حیوان دیگر را برمی‌شمارد.

حال و با گذر سالیان، کاهشماری حیوانی به خوبی با گاهشماری شمسی و تقویم جلالی ایرانی درآمیخته و بر همین مبنا،‌ اینکه سال جدید سال چه حیوانی است برای ما اهمیت یافته است. برای مثال، سال 1399 که دارد نفس های آخرش را میکشد، سال موش بود. اما حیوان سال 1400 چیست؟

بیشتر بخوانید:

اهمیت این موضوع برای برخی افراد در بحث طالع بینی و مسائلی از این دست است که در پیش گویی و طالع بینی سال 1400 به آن پرداختیم. به درست یا به غلط، مردم ما باور عمیقی نسبت به اهمیت حیوان سال تولد و تاثیر آن در علایق و سلایق و حتی ازدواج فرد دارند. در همین راستا بازار طالع بینی مرتبط با حیوان سال تولد و ماه تولد به شدت داغ است.

البته ما قصد بررسی این موضوع را نداریم،‌ به عنوان یکی از نمادهای سال 1400، حیوان سال 1400 بر اساس جدولی که در تکراتو تهیه کرده ایم، گاو میباشد.

همه نمادهای سال 1400

از قضا در حین بررسی کتاب محمود کاشغری،‌ در بحث تقویم حیوانی این مطلب را نیز دیدم که مرتبط با سال گاو بود:

ترکان گویند در هر یک از این سال‌ها حکمتی نهفته‌است که بدان تفأل می‌کنند و آن را فرخنده و مبارک می‌شمارند. مثلاً وقتی سال گاو وارد می‌شد، نبردها و قهرمانی‌ها فزونی می‌یافت زیرا گاوها به هم بسیار شاخ زنند و در ستیز باشند در سال مرغ طعام فراوان شود اما در میان مردم تشویش و نگرانی پدید آید. سال تمساح (در تقویم اقتباسی فارسی سال نهنگ)، باران فروان رخ دهد و غیره.

اما در طالع بینی ها، سال گاو به چه معناست؟ آنطور که در منابع آمده، گاو متین و خوددار، کم رو، کند، وسواسی، منظّم و خاکسار است و هوشیاری ذاتی اش را پشت چهره ساده اش مخفی می کند. او به راحتی می تواند اعتماد قلبی دیگران را به خود جلب کند، که این خود بزرگترین برگ برنده او در زندگی است.

گاو بر خلاف ظاهر آرام خود، حیوانی یک دنده و نافرمان است و از این که کسی پایش را در کفش او بکند، بیزار است. او پیشرو و پیشواست و هیچ عاملی نمی تواند مانع او از این کار شود و از نوگرایی متنفر است؛ زیرا فکر می کند که نوگرایی، اصالت ها را نابود می کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره حیوان نماد سال 1400 به گفتار اختصاصی این موضوع مراجعه کنید. به علاوه برای دانلود تقویم 1400 نیز شما را راهنمایی کرده بودیم.

بیشتر بخوانید:

رنگ سال 1400 و لحظه دقیق تحویل سال 1400

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

عید نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان است و محدود به مرزهای جغرافیایی کشور ایران نیست و گسترۀ آن به پهنای مرزهای فرهنگ ایرانی است. به غیر از کشورهای اطراف همچون تاجیکستان ، افغانستان و … عید نوروز توسط فرزندان ایران زمین در سراسر گیتی پاس داشته می‌شود.

سال 1400 برای ما به منزله پایان یک قرن و آغاز قرن جدید اهمیت خاصی دارد. سال 99 به سرعت رو به پایان دارد و سال جدید از راه میرسد. ساعت و زمان تحویل سال 1400 ساعت 13 و 7 دقیقه و 27 ثانیه بامداد میباشد.

اما همانطور که درباره حیوان سال 1400 گفتیم، باید بگوییم که یکی دیگر از نمادهای سال جدید نیز که اهمیت خاصی یافته مربوط به رنگ سال جدید است.

موضوع تعیین رنگ برای سال نیز البته موضوعی مربوط به فرهنگ باستانی نوروز نیست و قرابتی با فرهنگ ایرانی ندارد، اما به هر صورت و در دوران معاصر یک قاعده پذیرفته شده است. اما رنگ سال 1400 چیست؟

در حقیقت موضوع تعیین رنگ سال از این قرار است که هر سال یک رنگ به عنوان رنگ سال توسط موسسه پنتون در آمریکا انتخاب میشود.  رنگ سال انتخاب شده توسط پنتون از طریق نظر سنجی های مردمی و از بین رنگ های پیشنهادی این موسسه انجام می شود.

با توجه به رنگ سال 1400 انتخاب شده، علاقمندان مد بخصوص در ایران سعی خود را می کنند تا رنگ مانتو، رنگ مو، و رنگ لباس خود را نیز با این رنگ انتخابی سالانه ست کنند.

موسسه پنتون به تازگی رنگ سال جدید را اعلام کرده است. برای سال 2021 و البته 1400 رنگ سال ترکیبی از خاکستری روشن و زرد لیمویی انتخاب شده است.

موسسه پنتون
همه نمادهای سال 1400

در حقیقت و آنطور که در توضیحات این موسسه آمده است آنها سعی کرده اند در انتخاب رنگ، رنگ هایی متناسب با حال و هوای دنیا و البته توجه به همه گیری کرونا را انتخاب کنند تا هرچه بیشتر حس این وضعیت را به افراد منتقل کنند. ما در رنگ سال 1400 به طور مفصل به موضوع و فلسفه رنگ سال پرداخته ایم که برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به آن مراجعه کنید.

در پایان ذکر این نکته را الزامی میدانیم که سال جدید با همه سرخوشی هایش برای همه ما برخی نگرانی ها را نیز به همراه دارد. برای آماده بودن در شروع سال جدید توصیه میکنیم سری به پیش بینی قیمت گوشی 1400، پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 ، حداقل حقوق در سال 1400 ، خرید سربازی 1400 ، میزان یارانه در سال 1400 و نیز عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 بزنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نمادهای سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام
    ممنونم خیلی خیلی خوب بود

    پاسخ