;
coinex

معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

برای آشنایی با شرایط معافیت سربازی 1400 ، انواع معافیت های سربازی در سال آینده و سایر اطلاعات مرتبط با سربازی تا انتهای این گفتار با ما باشید.

از زمانی که لایحه بودجه 1400 به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، بررسی بندها و بخش های مختلف برنامه بودجه سال آینده برای تعیین سیرکلی اقتصاد کشور یا قوانین خاصی مانند قوانین سربازی آغاز شده است.

یکی از مسائل مهم که از وضعیت بودجه هر سال میتوان به آن پی برد، برخی مسائل چون خرید سربازی، هزینه های سربازی و البته موضوع معافیت سربازی است.

امروز در تکراتو و در ادامه سلسله مقالات مرتبط با سربازی که مدتی است پیگیر اخبار آن هستیم، به قوانین معافیت سربازی 1400 میپردازیم.

شرایط معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

ما در تکراتو و طی ایام اخیر کوشیدیم بخش های مختلف خدمت سربازی و قوانین و اخبار مرتبط با آنرا در سال 1400 پیگیری کنیم و اطلاعات مفید را به طور جامع و کامل اما به اختصار با شما به اشتراک بگذاریم.

موضوع این جستار تکراتو اما یک بررسی جامع و همه جانبه از موضوع معافیت سربازی 1400 ، قوانین، انواع و آخرین اخبار و اطلاعات آن است. پس با ما همراه باشید.

قوانین معافیت سربازی 1400

بر اساس قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران، تمام آقایانی که سن 18 سالگی آن ها به پایان رسیده است، موظف هستند مدارک خود را برای معرفی به سازمان نظام وظیفه جهت اعلام آمادگی خدمت سربازی ارائه نمایند.

خدمت سربازی برای تمام آقایان 18 تا 50 سال اجباری می باشد، مگر افرادی که دارای شرایط معافیت از خدمت سربازی باشند. البته وضعیت و قوانین معافیت گاها با تغییراتی مواجه میشود که همین موضوع بررسی شرایط و قوانین معافیت سربازی 1400 را اهمیت میبخشد. اما چرا معافیت؟

معافیت از سربازی اگر نه ساده ترین، اما مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین راه خدمت نرفتن است! در حقیقت هر فردی به تناسب موقعیت خانوادگی یا مشکلات جسمی خود شانس خود برای معافیت را امتحان میکند. در این میان معافیت سربازی 1400 نیز از همین حالا واجد اهمیت و قابل بررسی است.

معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
لیست معافیت های سربازی 1400

آن چه عموم مشمولان سالم از نظر جسمی به دنبال آن هستند، معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 است. البته که سایر گزینه های لیست معافیت های سربازی 1400 نیز خواهان زیاد دارد.

معافیت سربازی نسبت به گزینه خرید سربازی قطعا گزینه جذاب تری است چراکه ارزان تر است اگرچه زحمت بیشتر و کمی ریسک بالاتری دارد. زحمت به خاطر دوندگی های اداری زیادش و ریسک به آن دلیل که خرید سربازی قواعدی مشخص دارد، شما پولی پرداخت میکنید و در نهایت کارت پایان خدمت دریافت میکنید.

اما در صورتی که به هر دلیلی معافیت شما توسط کمیسیون نهایی بررسی و تایید معافیت سربازی تایید نشود، شما در جا به پادگان خواهید رفت! تقریبا راه بازگشتی هم ندارید!

این موضوع گاها برای آنهایی که با جعل مدارک یا به دنبال معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 و بعضا معافیت کفالت هستند بدتر هم میشود.

راهنمای انواع معافیت سربازی 1400 ؛ شرایط و قوانین

معافیت سربازی به کل چندین نوع داردو به لحاظ طول مدت معافیت همانطور که احتمالا هرکسی در جریان است دو نوع معافیت کلی داریم. معافیت دائم سربازی و معافیت موقت یا ایست سربازی.

معافیت موقت همان چیزی است که به نام معافیت تحصیلی میشناسیم و تقریبا به جز تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا بالاتر در شرایط دیگری ممکن نیست. البته برای تخبگن نیز نوعی معافیت موقت در نظر گرفته شده است.

معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
لیست معافیت های سربازی 1400

برای استفاده از آن نیز با مراجعه به دانشگاه محل تحصیل خود گواهی معافیت تحصیلی را دریافت میکنید و با مراجعه به سازمان وظیفه عمومی محل اعزام خود پیگیر شرایط معافیت تحصیلی و ایست خدمت خواهید شد.

اما معافیت دائم انواعی دارد و این انواع در حقیقت همان شرایطی است که افراد در صورت داشتن یکی از آنها مشمول شرایط معافیت سربازی 1400 خواهند بود. این شرایط که معمولا در کلیات ثابت است اما در جرئیات با برخی تغییرات مواجه میشود تحت عنوان لیست معافیت های سربازی 1400 به ترتیب عبارتند از:

  • معافیت پزشکی
  • بخشودگی سن
  • معافیت کفالت
  • معافیت مددجویان
  • معافیت متعهدین خدمت
  • معافیت ایثارگران

در ادامه این گفتار قوانین معافیت سربازی 1400 برای هر یک از موارد مذکور در بالا را شرح خواهیم داد.

نحوه دریافت معافیت پزشکی سربازی در سال 1400

مطابق با قوانین معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 در صورتی که افراد دارای مشکلات و بیماری های خاص جسمانی یا ذهنی باشند میتوانند برای دریافت کارت معافیت از خدمت خود اقدام کنند.

البته نکته مهم درباره قوانین معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 این است که این نوع از معافیت تنها پس از انجام معاینات لازم توسط پزشکان مورد تایید نیروهای مسلح و تایید آنها انجام میپذیرد.

معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
معافیت سربازی 1400

تازه این اول مسیر معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 است چراکه بعد از تایید اولیه این پزشکان، مدارک بار دیگر به کمیته پزشکی سازمان نظام وظیفه برای بررسی نهایی میرود. در صورتی که این کمیسیون به هر دلیلی صحت مدارک را رد کند، شما باید با معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 خداحافظی کنید.

اما مراحلی که باید برای دریافت کارت معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 طی کنید:

  • در ابتدا فرد مشمول میباید نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز خود که در دفترچه راهنمای نظام وظیفه عمومی درج شده، اقدام کند.
  • سپس داوطلب باید معاینات اولیه خود را جهت اطمینان از داشتن بیماری مورد نظر، پشت سر بگذارد. (افراد مشمولی که دارای نقص عضو یا بیماری های قابل مشاهده می باشند، نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند.)
  • در این مرحله فرد باید درخواست خود را مبنی بر دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی در سیستم دفاتر پلیس + 10 ثبت نماید.
  • پس از ثبت درخواست، لازم است فرد مشمول برگه معرفی به بیمارستان را از سازمان نظام وظیفه دریافت کند.
  • این مرحله مربوط به انجام مجدد معاینات پزشکی به منظور تایید مشکل و یا بیماری فرد، توسط پزشکان متخصص نیروهای مسلح می باشد.
  • در مرحله ششم نیز نتایج معاینات پزشکان متخصص به کمیسیون مرکز رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی ارسال شده و جلسه ای با عنوان شورای پزشکی جهت تصمیم گیری نهایی تشکیل می شود.
  • چنانچه فرد مشمول به عنوان معاف دائم تلقی شود، کارت معافیت وی صادر می شود و اگر سرباز یا معاف از رزم شناخته شود، برگه آماده به خدمت برای او صادر می گردد.

اما لیست کامل بیماری هایی که مشمول معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 میشوند عبارتند از:

بیماری های عمومی بیماری های غدد مترشحه و داخلی پوست و بافت های زیر پوست
داخلی و مغز و اعصاب (نورولوژی) اعصاب و روان جراحی مغز و اعصاب
ریه و قفسه صدری بیماری های استخوان (اسکلت) شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی
خون وانکولوژی (بدخیمی ها) دستگاه ادراری و تناسلی فک و دهان و دندان
چشم و عوارض بینایی گوش و حلق بینی قلب و عروق
روماتولوژی و بافت همبند بیماری های عفونی

توجه داشته باشید که مشمولانی که در دوره غیبت خدمت هستند، در صورتی که برای معافیت پزشکی سربازی در سال 1400 اقدام کنند ولی توسط کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه سرباز شاخته شوند باید به خدمت بروند.

شرایط معافیت کفالت سربازی 1400

مشمولان شرایط معافیت کفالت میتوانند در موعد مقرر نسبت به دریافت معافیت دائم یا موقت خود اقدام کنند. البته پیش از آن بهتر است از وضعیت و شرایط عمومی معافیت کفالت و البته شرایط اختصاصی انواع این معافیت اطلاع پیدا کنند. انواع معافیت کفالت سربازی 1400 عبارتند از:

  • کفالت مادر
  • کفالت پدر
  • کفالت پدربزرگ
  • کفالت مادربزرگ
  • کفالت خواهر
  • کفالت برادر
  • کفالت فرزند
  • کفالت والدین معلول
  • کفالت اعضای نیازمند به مراقبت خانواده

در حقیقت باید گفت طی سالهای گذشته معافیت کفالت رایج ترین نوع معافیت سربازی بوده است که افراد زیادی را شامل میشده است. البته که افراد باید پیش از هر اقدامی نسبت به شرایط این معافیت اطلاعات کامل کسب کنند.

نکته مهم اینکه احراز شرایط عمومی عافیت کفالت برای همه یکسان و الزامی است، در حالیکه شرایط اختصاصی هریک از انواع این معافیت متفاوت است.

شرایط عمومی معافیت کفالت

  • متقاضی نباید در دوران غیبت از خدمت به سر ببرد.
  • متقاضی باید به سن مشمولیت یعنی 18 سال تمام رسیده باشد.
  • از آنجا که پیشفرض اساسی در معافیت کفالت، حمایت و مراقبت متقاضی از یکی از نزدیکان خود است، در صورتی که فرد برادر بزرگتری داشته باشد که بتواند از فرد مکفول مراقبت کند، متقاضی واجد شرایط معافیت شناخته نخواهد شد.

شرایط اختصاصی معافیت کفالت

در خصوص هر یک از انواع معافیت کفالت شرایطی خاص و ویژه وجود دارد که به هر کدان اشاره خواهیم کرد.

پدر یا پدربزرگ: معافیت کفالت سن، مربوط به سن بالای 75 سال برای پدر یا پدربزرگ است. در صورتی که پدر یا پدربزرگ کمتر از 75 سال باشد ولی توان اداره امور خود را نداشته باشد، این موضوع باید به تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی برسد.

معافیت کفالت مادر بدون همسر سه حالت کلی دارد، در حالت اول پدر فوت کرده باشد، دوم مادر طلاق قطعی گرفته باشد و البته ازدواج مجدد نداشته باشد.

معافیت برادر صغیر‌ (زیر 18 سال) در حالتی است که برادر مشمول و متقاضی، هیچ سرپرست دیگری نداشته باشد و پدر در قید حیات نباشد.

معافیت کفالت خواهر در ظرایطی است که خواهر فاقد پدر، همسر یا فرزند پسر سالم باشد. در این حالت مشمول باید تنها برادر تنی و تنها سرپرست بالای 18 سال او باشد.

معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
لیست معافیت های سربازی 1400

کفالت برادر بیش از 18 سال فاقد همسر، فرزند پسر سالم بالای 18 سال، فاقد شغل و فاقد پدر که با رای شورای پزشکی نیاز به مراقبت داشته باشد. نیز نوع دیگری از معافیت کفالت است.

پدربزرگ فاقد فرزند که با رای شورای پزشکی ازعهده اداره امور خود برنیاید نیز شامل معافیت کفالت میشود.

مادربزرگ فاقد فرزند که همسرش فوت کرده باشد یا از او جدا شده باشد نیز مشمول معافیت کفالت میشود.

فرزند زیر 18 سال که نیاز به مراقبت داشته باشد نیز مشمول معافیت کفالت میشود.

قوانین معافیت سربازی 1400 برای ایثارگران

آن دسته از مشمولان خدمت وظیفه که پدر، مادر، همسر، خواهر، برادر یا حتی فرزند آنها شهید یا جانباز یا اسیر یا جاوید الاثر شده باشد و این امر نیز به تایید مراجع ذی صلاح برسد میتوانند در صورت احراز هر یک از شرایط زیر برای کسب معافیت اقدام کنند.

معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
  • به ازای هر شهید یا آزاده با حداقل 24 ماه سابقه اسارت یا جانباز با حداقل 25 درصد جانبازی یا مفقودالاثر فاقد فرزند ذکور، یک نفر از برادران آن ها از حضور در دوره خدمت سربازی معاف می شود.
  • به ازای هر 24 ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی و 30 ماه سابقه حضور در جبهه، یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شود.
  • تمام مشمولین جانباز دارای حداقل ده درصد جانبازی نیز از از انجام خدمت سربازی معاف هستند.
  • کلیه ی فرزندان شهدا و مفقودالاثران که به سن مشمولیت می رسند، از خدمت دوره ضرورت معاف می باشند.
  • آن دسته از مشمولانی که با بانوان جانباز 25 درصد و بالاتر ازدواج نمایند، تا مدت 5 سال از تاریخ ثبت عقد از معافیت موقت برخوردار می باشند و در صورت استمرار ازدواج، پس از گذشت 5 سال نهایتا با تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ معافیت دائم شامل حال آن ها می شود.
  • در صورتی که هر یک از شهدا، جاویدالاثران، آزادگان و جانبازان فاقد فرزند ذکور باشند، تنها یکی از برادران آن ها طبق قوانین و مقررات می تواند معافیت استفاده نماید.
  • بانوان جانبازی که پیش از این، فرزند یا برادر آن ها به موجب جانبازی خواهر معاف شده اند نیز می توانند همسر مشمول خود را از خدمت سربازی معاف نمایند.

شرایط معافیت سربازی 1400 برای مددجویان

معافیت مددجویان نیز از دیگر انواع معافیت است که سازمان نظام وظیفه عمومی برای آن قوانین و شریطی وضع کرده است. و البته انواع مختلفی دارد و افراد یا مشمولان که دارای هریک از این شرایط باشند میتوانند برای کسب معافیت اقدام کنند.

معافیت یکی از فرزندان مادر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی

  • بر اساس قوانین جدید نظام وظیفه، دیگر تعداد فرزندان پسر مادر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی اهمیتی نداشته و حتی اگر مادری بیش از دو فرزند پسر داشته باشد، مشروط به آن که قبلا برادران دیگر از معافیت کفالت مادر استفاده نکرده باشند، فرد مشمول از خدمت سربازی معاف می شود.
  • نکته حائز اهمیت در خصوص این نوع معافیت، فاقد همسر بودن مادر به سبب فوت شوهر یا طلاق از وی می باشد. بنابراین مادرانی که همسر آن ها مفقودالاثر شده یا در حبس می باشند، مشمول این قانون نمی شوند.
معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین

معافیت تنها پسر خانواده هایی که سه فرزند دختر دارند

  • مشمول می بایست تنها پسر خانواده بوده و هیچ برادری نداشته باشد.
  • تاهل یا مطلقه بودن خواهران فرد مشمول، مانع معافیت وی نمی شود.
  • در صورتی که پدر در قید حیات باشد، وضعیت جسمانی وی ملاک عمل نبوده و تنها تحت پوشش بودن وی یا مادر مشمول در کمیته امداد یا بهزیستی شرط اصلی معافیت می باشد. به عبارت دیگر، پدر یا مادر شخص مشمول حتما باید تحت پوشش کمیته و یا بهزیستی باشند.
  • استفاده برادر ناتنی از این معافیت صرفا در صورتی امکان پذیر است که خواهران از طریق پدر یا مادر با مشمول دارای رابطه نسبی باشند.

معافیت فرزند معلول تحت پوشش بهزیستی

در صورتی که مشمول غیبت نداشته باشد و فرزندش تحت پوشش بهزیستی باشد شامل این نوع از معافیت میشود.

معافیت مشمولانی که با بانوان دارای معلولیت جسمی حرکتی ازدواج میکنند

مشمولانی که با بانوان معلول ازدواج می کنند، به مدت 5 سال متوقتا از خدمت سربازی معاف می شوند و در صورت استمرار ازدواج نیز می توانند از معافیت دائم استفاده نمایند.

شرایط معافیت متعهدین به خدمت در سال 1400

یکی از انواع معافیت که مشمولین خدمت وظیفه میتوانند نسبت به آن اقدام کنند، معافیت متعهدین خدمت وظیفه است. مطابق با قوانین نظام وظیفه، عبارت “متعهد خدمت” به افرادی اطلاق می‌شود که در هر یک از دستگاه دولتی استخدام شده و مشغول به کار هستند.

معافیت سربازی 1400 ؛ آخرین اخبار و قوانین
لیست معافیت های سربازی 1400
  • مشمولان قانون خدمت نیروی انسانی، درمانی و بهداشتی پس از طی دوره آموزش مقدماتی نظامی، بعد از تأمین نیازمندی های نیروهای مسلح ادامه خدمت خود را تا 5 سال در وزارت بهداری انجام‌ می‌دهند.
  • مشمولین قانون معافیت فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم پس از اتمام دوره آموزش مقدماتی نظامی، موظف به انجام ادامه خدمت خود در آموزش و پرورش خواهند بود.
  • داوطلبان شغل معلمی خلبانی در آموزشگاه فنون هواپیمایی تنها در صورت ارائه تعهد و گذراندن 10 سال خدمت و همچنین داوطلبان شغل تکنیسینی ‌هواپیما در این آموزشگاه، مشروط به سپردن تعهد و انجام 12 سال خدمت، از حضور در دوره سربازی معاف خواهند بود.
  • همچنین دولت می تواند از حضور کارکنان خود که مشمول خدمت سربازی نیز می باشند، به دو شکل زیر بهره مند شود.
  1. به عنوان استخدام تعهد خدمتی
  2. به عنوان کارکنان وظیفه برای انجام خدمت دوره ضرورت

هزینه صدور انواع کارت معافیت در سال 1400

براساس لایحه بودجه 1400، هزینه انواع کارت معافیت دائم مشمولان وظیفه از خدمت سربازی مشخص و اعلام شده است. هزینه معافیت دائم برای افراد با تحصیلات دکترای تخصصی، 1.5 میلیون برآورد شده است.

طبق جزئیات لایحه بودجه 1400 درآمد حاصل از صدور انواع کارت معافیت دائم مشمولان وظیفه از خدمت سربازی تعیین و اعلام شده است که بر اساس آن هزینه صدور کارت معافیت دائم برای افراد با تحصیلات دکترای تخصصی یک و نیم میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

لیست معافیت های سربازی 1400
لیست معافیت های سربازی 1400

همچنین افراد با تحصیلات دکترای حرفه‌ای باید برای صدور کارت معافیت دائم یک میلیون و 250 هزار تومان بپردازند و افراد با تسهیلات کارشناسی ارشد هم برای دریافت کارت همین رقم را باید واریز کنند.

اما هزینه صدور کارت معافیت برای افراد با تحصیلات کارشناسی و فوق دیپلم 500 هزار تومان است و دیپلمه‌ها برای دریافت کارت 250 هزار تومان و افراد زیر دیپلم باید 200 هزار تومان بپردازند. همچنین این رقم برای مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور دو میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

همچنین درآمد حاصل از هوشمندسازی کارت مشخصات وسائط نقلیه برای هر کارت 50 هزار تومان و صدور و تعویض و تبدیل کارت پایان خدمت به هوشمند هم 50 هزار تومان تعیین شده است.

در تکراتو ما پیش از این به بررسی موضوع امریه سربازی 1400 پرداخته بودیم که برای آن دسته از تحصیل کردگان که قصد گرفتن امریه سازمان های دولتی را دارند، یک راهنمای جامع است.

به علاوه اگر مشمول خدمت و عازم به پادگان باشید حتما باید سری به خرید سربازی در سال 1400، کسری سربازی 1400 بزنید تا از آخرین اخبار و اطلاعات مرتبط مطلع باشید.

طی سال 99 و با مصایب گوناگونی که وضعیت عمومی اقتصاد ایران را به چالش کشید، از افزایش نرخ ارز تا کاهش فروش نفت و ویروس کرونا؛ همه و همه اولویت و کارایی دولت را برای عموم مردم در تلاش برای رفع این مصایب اقتصادی تعریف کرد.

بر این اساس بودجه سال 1400 از اهمیت زیادی برخوردار است. در نتیجه همین اهمیت مسائل اقتصادی و با تکیه بر بندهای اقتصادی بودجه سال آینده بود که به بررسی عیدی و افزایش حقوق سال 1400 یا پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، یارانه سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400، پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400، اضافه کاری در سال 1400، دستمزد روزانه در سال 1400 و آینده ایران در سال 1400 پرداختیم.

اما در کنار اهمیت مسائل معاشی، یکی از مهمترین مسائلی که از خلال بررسی بندهای بودجه میتوان به آن پی برد، برخی تغییرات جزئی اما مهم در قوانین خدمت سربازی است که میتواند وضعیت آنرا تا حدی متفاوت کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص معافیت سربازی 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر