;
coinex

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

برای سال جدید بسیاری از مشمولات خدمت سربازی به دنبال سوالات اساسی خود هستند. در این گفتار به کسری سربازی 1400 خواهیم پرداخت.

خدمت سربازی در ایران یک امر اساسی و البته موضوعی حساس و مهم برای افراد مشمول است. موقعیت سیاسی و استراتژیک کشور ما در منطقه و برخ یعوامل دیگر سبب شده تا همواره قاعده و قانون اجباری بودن خدمت نظام وظیفه رعایت شود.

فلسفه آموزش نظام وظیفه برای افراد مذکر بالغ در ایران بر این بنیان قرار دارد که همه افراد توانا به نبرد بتوانند در موقع ضرورت بتوانند در کنار سایر ارگان های نظامی رسمی از کشور دفاع کنند.

مدت زمان رسمی خدمت نظام وظیفه البته همواره متغییر بوده و در زمان های مختلف میزان متفاوتی داشته است. به طور کلی بازه زمانی خدمت نظام وظیفه از 18 تا 24 ماه متغیر بوده است.

تغییر شرایط و قوانین خدمت نظام وظیفه که هر از چندگاهی رخ میدهد سبب شده تا افراد همواره و هرساله به دنبال پیگیری جدیدترین اخبار و قوانین مرتبط با خدمت سربازی باشد تا بهتر بتوانند در مورد وضعیت خود تصمیم گیری کنند.

ما امروز و در این گفتار به مبحث قانون کسری خدمت و انواع آن شامل بر کسری خدمت ایثارگری، کسری خدمت بسیج و کسری خدمت جبهه پدر در قالب کلی کسری سربازی 1400 خواهیم پرداخت. برای اطلاع از آخرین اخبار و قوانین رسمی مرتبط با کسری خدمت 1400 با ما در ادامه همراه باشید.

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

مشمولین خدمت سربازی معمولا به راهکارهای متنوعی برای رهایی از بند خدمت در پادگان ها متوسل میشوند. تحصیل بیشتر و گرفتن تحصیلی و در نهایت خدمت با یک مدرک بهتر سبب میشود تا دوران خدمت بهتری بگذرانید. امریه سربازی 1400 را هم میتوان به عنوان یک گزینه مقبول برای گذراندن دوران سربازی بهتر ذکر کرد.

فراتر از اینها امکان کسب معافیت سربازی نیز برای قشر محدودی وجود دارد. در آخرین گزینه شما امکان خرید سربازی 1400 را هم خواهید داشت البته اگر شرایط خرید را داشته باشید.

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

در نهایت یکی از راهکارهای رایج برای کاستن از دوران خدمت نظام وظیفه، کسب کسری خدمت است و تقریبا هر سربازی برای گرفتن آن اقدام میکند. اما کسری خدمت انواعی دارد و شرایطی که هر مشمولی باید نسبت به آنها آگاهی کافی و وافی داشته باشد. در نتیجه با ما باشید تا به کسری خدمت 1400 و جنبه های مختلف آن بپردازیم.

انواع کسری خدمت عبارتند از:

  1. کسری سربازی 1400 برای ایثارگران
  2. کسری سربازی 1400 برای مناطق خاص
  3. کسری سربازی 1400 از بابت ازدواج و فرزندان
  4. کسری سربازی 1400 برای بسیجیان
  5. کسری سربازی 1400 برای نخبگان

کسری سربازی 1400 برای ایثارگران (کسری خدمت جبهه پدر)

مطابق با آئین نامه های تعیین شده در رابطه با شرایط معافیت های سربازی، آن دسته از مشمولینی که یکی از اعضای خانواده آنان یعنی پدر، مادر، برادر، خواهر در جبهه جنگ، شهید، جانباز، جاویدالاثر و یا اسیر شده باشند، مشمول طرح کسری خدمت ایثارگری خواهند بود. بنابراین با توجه به شرایطی که در ادامه خواهد آمد لازم است اقدامات لازم را انجام دهند.

همانطور که می دانید هنگامی که ما در رابطه با معافیت سربازی سخن می گوییم، می توانیم از انواع معافیت های سربازی سخن بگوییم. نوع معافیت و همچنین شرایط در نظر گرفته شده برای هر یک از این انواع متفاوت می باشد. بنابراین هر یک از داوطلبانی که مایل به ثبت نام در کسری خدمت ایثارگری می باشند، لازم است مدارک لازم را تهیه کرده و سپس برای استفاده ار معافیت یا کسری اقدام کنند.

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

علاوه بر معافیت های خدمت برای مشمولین، آن دسته از آقایانی که دارای برگه اعزام به خدمت یا گواهی حین خدمت تا تاریخ 1372 می باشند و هیچ گونه سابقه غیبت نداشته باشند در صورتی که امتیاز والدین آنان به حد نصاب نرسیده باشد، می توانند از قانون کسری خدمت ایثارگری استفاده نمایند. این دست از متقاضیان می توانند با مراجعه به بنیاد شهید استان و یا نیروی انسانی محل خدمت خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

متقاضیان معافیت و یا کسری خدمت ایثارگری لازم است در ابتدا برگه معافیت صادره از بنیاد شهید استان محل سکونت خود را دریافت نمایند. به همراه داشتن تصویر و یا کپی شناسنامه و همچنین کارت ایثارگر و یا پدر ایثارگر برای کلیه متقاضیان الزامی می باشد. به همراه داشتن اطلاعات هویتی فرد داوطلب همانند شناسنامه الزامی خواهد بود.

جهت جلوگیری از جعلی بودن سند ارائه شده متقاضیان عزیز لازم است برخی از مراحل را پشت سر بگذرانند. بدین منظور مشمولین عزیز لازم است پاسخ ثبت احوال محل صدور شناسنامه فرد ایثارگر و پدر ایثارگر در خصوص تحولات سند جعلی به منظور اثبات نسبت به فرزندان (توسط وظیفه عمومی یا دفتر خدمات الکترونیک تهیه می گردد) را به همراه داشته باشند.

میزان کسری خدمت جبهه پدر در آخرین قوانین حداکثر 8 ماه بوده است و به شرح زیر:

  • تا 10 درصد مشمول 2 ماه کسری
  • 11 تا 15 درصد مشمول 4 ماه کسری
  • 16 تا 20 درصد مشمول 6 ماه کسری
  • 21 تا 24 درصد مشمول 8 ماه کسری

و البته حداکثر کسری خدمت برای حضور در جبهه نیز 9 ماه بوده که به شرح زیر محاسبه میشود:

  • 6 الی 8 ماه حضور در جبهه مشمول 2 ماه کسری
  • 9 الی 11 ماه حضور در جبهه مشمول 3 ماه کسری
  • 12 الی 14 ماه حضور در جبهه مشمول 4 ماه کسری
  • 15 الی 17 ماه حضور در جبهه مشمول 5 ماه کسری
  • 18 الی 20 ماه حضور در جبهه مشمول 6 ماه کسری
  • 21 الی 23 ماه حضور  در جبهه مشمول 7 ماه کسری
  • 24 الی 26 ماه حضور در جبهه مشمول 8 ماه کسری
  • 27 تا 29 ماه حضور در جبهه مشمول 9 ماه کسری

برخی تغییرات قانون کسری خدمت جبهه پدر در سال های اخیر در رابطه با نحوه امتیاز بندی و همچنین محاسبه کسری خدمت سربازی برای داوطلبان رخ داده است.

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

نکته مهمی که در رابطه با تغییرات قانون کسری خدمت جبهه پدر وجود دارد این است که این مورد با روند رسیدگی به پرونده های هر یک از مشمولین  متفاوت می باشد. به همین دلیل ممکن است شما روند پرونده را به درستی طی ننموده باشید و همین مسئله موجب شود که نتوانید از کسری خدمت فرزندان ایثارگر بهره مند گردید. بنابراین قبل از ثبت نام و اقدام به تشکیل پرونده بهتر است به صورت کلی به کسب اطلاعات اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز برای کسری خدمت ایثارگری:

  • ارائه کپی از گواهی نامه تحصیلی فرد متقاضی دریافت کسری خدمت فرزندان ایثارگران
  • تهیه کپی از شناسنامه برادر فرد مشمول خدمت نظام وظیفه و همین طور کپی از کلیه صفحه های شناسنامه شخص متقاضی دریافت کسری خدمت ایثارگران
  • تهیه کپی از هر دو سمت کارت ملی شخص مشمول خدمت نظام وظیفه جهت اخذ کسری خدمت فرزندان ایثارگران
  • خرید دفترچه راهنمای نظام وظیفه از مراکز مربوطه و تکمیل تمامی فرم های موجود در آن
  • ارائه کپی از اولین صفحه شناسنامه شخص مشمول خدمت نظام وظیفه

کسری سربازی 1400 : مناطق خاص

خدمت سربازی در بعضی از مناطق کشور سختی ها و دشواری هایی را به همراه دارد. به همین علت سازمان نظام وظیفه تسهیلاتی را برای مشمولانی که در مناطق مرزی ، مناطق محروم و یا بد آب و هوا در حال خدمت سربازی هستند در نظر گرفته است.

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

آن دسته از سربازان غیربومی که در مناطق امنیتی و مرزی در حال خدمت سربازی هستند از 3 ماه کسر خدمت برخوردار خواهند بود و به جای 21 ماه ، 18 ماه خدمت خواهند کرد.

افرادی که در مناطق محروم و بد آب و هوا مشغول به خدمت مقدس سربازی هستند نیز مشمول 2 ماه کسری خدمت خواهند بود و 19 ماه خدمت خواهند کرد.

کسری سربازی 1400 از بابت ازدواج و تعداد فرزندان

شرایط و قوانین کسری سربازی برای ازدواج و فرزندان از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر اعلام شده است. واجدین شرایط با در دست داشتن مدارک لازم میتوانند برای استفاده از کسب 2 ماه کسری سربازی 1400 اقدام نمایند.

کسرخدمت‌ دو ماهه برای سربازان متاهل، به استناد مصوبه فرماندهی معظم کل قوا خدمت کارکنان وظیفه متاهل دو ماه کاهش داشته است. اما شرط بهره‌مندی از این مصوبه این است که فرد متقاضی حتما در تاریخ اول آذر ۹۹ یا بعد از آن به خدمت سربازی اعزام شده باشد.

افرادی که ممکن است در حین خدمت متاهل شده باشند نیز به شرط آنکه پس از تاریخ اول آذر ۹۹ اعزام شده باشند، می‌توانند مدارک خود را به یگان خدمتی برده و درخواست کسر خدمتشان را ثبت کنند.

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه آیا این کسرخدمت‌ها برای تمامی سربازان و در تمام مناطق خدمتی نیز اعمال خواهد شد یا خیر شرح داد، این کسر خدمت دو ماه برای تمام سربازان است و تنها شرط آن همان تاریخ اعزام است.

به عنوان مثال مدت خدمت کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق امنیتی درگیر ۱۷ ماه است یا طول این مدت در مناطق عملیاتی و امنیتی غیر درگیر، محروم و بد آب و هوای مرزی و سایر جزایر خلیج فارس نیز ۱۸ ماه شده است، اگر سربازی کسری خدمت داشته باشد، دو ماه کسری نیز از مدت سربازی‌اش کسر خواهد شد.

تاریخ ثبت عقد مهم نیست و همانطور که گفته شد حتی اگر سربازی در حین خدمت نیز متاهل شده باشد، می‌ تواند از این کسر خدمت بهره‌مند شود. همجنین کسرخدمت‌ های فرزند برای تمامی سربازان است و ربطی به تاریخ اعزام آنان ندارد. بر این اساس به ازای هر فرزند سه ماه کسر خدمت به سرباز تعلق خواهد گرفت و اگر در حین خدمت نیز فرزندش به دنیا بیاید می‌تواند از این کسر خدمت استفاده کند.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره محدودیت سقف کسرخدمت‌های مربوط به فرزندان شرح داد که این محدودیت‌ ها برداشته شده و دیگر اینطور نیست که سقفی برای بهره‌ مندی از آن وجود داشته باشد. هر سرباز هر تعداد فرزند که داشته باشد می‌ توان به ازای هرکدام سه ماه کسر خدمت دریافت کند.

توجه داشته باشید که بهره‌مندی از این کسرخدمت‌ ها ارتباطی به تاریخ اعزام ندارد و اگر فردی قبل از این تاریخ هم اعزام شده باشد می‌ تواند از کسر خدمت فرزند استفاده کند.

قانون کسری خدمت بسیج

در ادامه شرایط کسب کسری خدمت بسیج را شرح میدهیم. البته توجه داشته باشید که غیبت سربازی مانع از بهره مندی از کسری خدمت بسیج میشود. شرایط کسری خدمت بسیج برای مشمولین خدمت وظیفه به شرح زیر است:

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

  •  به بسیجی دارای سابقه مسئولیت فرمانده حوزه ، عضو شورای حوزه و یا فرمانده واحد با داشتن 6 ساعت فعالیت هفتگی در راستای مسئولیت محوله (یعنی 3 ماه حداقل 60 ساعت فعالیت) به ازا هر سال فعالیت مستمر حداکثر سه ماه کسری خدمت تعلق میگیرد.
  • به بسیجی عضو شورای واحد با داشتن 6 ساعت فعالیت هفتگی در راستای مسئولیت محوله (یعنی 3 ماه حداقل 60 ساعت فعالیت) به ازا هر سال فعالیت مستمر حداکثر دو ماه و نیم کسر خدمت تعلق می گیرد.
  • به سایر بسیجیان فعال که در رده های مقاومت بسیج سازماندهی شده و در برنامه های حفظ و انسجام و فعالیت ها و ماموریت های محوله به طور منظم شرکت می نمایند با داشتن 4 ساعت فعالیت هفتگی (یعنی 3 ماه حداقل 40 ساعت فعالیت‌) ‌به ازا هر سال فعالیت مستمر معادل یک ماه و نیم کسر خدمت تعلق می گیرد.

قانون کسری خدمت نخبگان

بر اساس توصیه فرمانده معظم کل قوا ؛ مقام معظم رهبری ؛ در ارتباط با تولید و توسعه علم و نظریه پردازی در کشور ، بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح ، اقدام به کارگیری عده ای از مشمولان برای انجام پروژهای تحقیقاتی و استفاده بهینه از سرمایه انسانی در بخش های مختلف علمی و تحقیقاتی می نماید.

در نتیجه این موضوع فارغ التحصیلان ارشد یا دانشجویان دکتری در مرحله پایان نامه اگر از مجموع فعالیت های علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند میتوانند به واسطه معرفی بنیاد ملی نخبگان به جای سپری کردن خدمت وظیفه، پروژه تحقیقاتی بگیرند.

البته شرط اصلی همچنان این است که این دانشجویان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد با دانشجوی دکتری باشند. در این حالت فرد میتواند خدمت سربازی خود را با انجام دادن چندین پروژه به سرانجام برساند. البته مدت کسری این پروژه ها از 1 تا 11 ماه متغیر است و فرد میتواند با دو یا چندین پروژه سربازی را به طور کامل بگذراند.

کسری سربازی 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و قوانین

پروژه های تحقیقاتی این افراد مورد بررسی و ارزیابی توسط هیئت داوران قرار می گیرد و در صورت به تایید رسیدن ، مشمول امتیازاتی از قبیل کسر خدمت و یا پس از طی دوره آموزش کارت پایان خدمت دریافت می نمایند. البته حتی اگر تمام دوران خدمت را نیز با پروژه از سر بگذرانید، گذراندن دوره آموزشی الزامی است.

البته ناگفته نماند که این دسته از مشمولان می توانند پروژه تحقیقاتی خود را در حین تحصیل سپری کرده و از امتیازات آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که کسر خدمت این مشمولان از طریق سیستم ارتباطی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت می گردد.

اگر شما هم از مشمولا خدمت وظیفه هستید توصیه میکنیم سری به کمبود معلم در سال 1400 بزنید. همچنین اطلاع از وام ازدواج 1400 ضروری به نظر میرسد. برای پیگیری مباحث اقتصادی مهم کشور در سال آینده میتوانید به میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، پیش بینی قیمت گوشی 1400، پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 و بهترین سرمایه گذاری 1400 مراجعه کنید. البته همه این ها در درجه اول به شناخت کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کسری سربازی 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ایا خرید سربازی امسال هست؟اگه هست میشه شرایطشو بگین تشکر

    پاسخ

    سلام دوست عزیز هنوز هیچگونه خبر قطعی در دست نیست. اما برخی اخباز و البته یک بند در لایحه بودجه سال جدید حکایت از این داره که ممکنه این قانون برای سال 1400 فعال بشه. برای اطلاعات بیشتر در این باره سری به مطلب خرید سربازی در سال 1400 بزنید.

    پاسخ