;
coinex

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان (2021 The Falcon And The Winter Soldier) : شخصیت‌هایی که رشد می‌کنند

در این نوشتار از تکراتو به بررسی و نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان The Falcon And The Winter Soldier میپردازیم. با ما باشید.

چه طرفدار مارول باشید چه نباشید، نمی‌توان دستاوردهای این شرکت را در ساخت اثرهای موفق سینمایی انکار کرد. اخیراً هم سریال‌های ساخت مارول که همگی در همان دنیای سینمایی (MCU: Marvel Cinematic Universe) اتفاق می‌افتند بسیار بازخوردهای مثبتی گرفته و در حال محکم کردن جای پای خود در قلمرو سریال هم هست.

سریال دیگر مارول، وانداویژن Wandavision به قدری موفق عمل کرده که بیشتر منتقدان به مخاطبان توصیه می‌کنند حتی اگر طرفدار این کاراکترهای ابرقهرمانی نیستند و حتی از این سری فیلم‌ها خوششان هم نمی‌آید، باید به وانداویژن فرصت عرض اندام بدهند.

بنابراین با روندی که این کمپانی اتخاذ کرده باید به عنوان افراد پیگیر سینما و سریال حتما The Falcon And The Winter Soldier را مد نظر داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و نقد قسمت ششم The Falcon And The Winter Soldier بپردازیم.

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان ( 2021 The Falcon And The Winter Soldier) : خلاصه این اپیزود

شخصیت‌هایی که رشد می‌کنند

در نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان می‌خوانیم:

  • خلاصه این اپیزود
  • مرور کلی سریال
  • نتیجه
  • عوامل و دست‌اندرکاران

فالکون، سم ویلسون با بازی آنتونی مکی (Anthony Mackie) و سرباز زمستان با بازی سباستین استن (Sebastian Stan) در این مینی سریال باید برای اهداف مشترک با هم همکاری داشته باشند. با تماشای اپیزود پایانی سریال تقریباً می‌توان پنداشت که فصل دومی برای آن در نظر گرفته شده است.

شاید تعداد کاراکترها، خطوط داستانی و ماجراهای پوشش داده شده در این سریال نسبت به تنها شش قسمت اندکی زیاد از حد باشد و بیننده را گیج کند. به همین خاطر شاید این قسمت اندکی هول هولکی و عجله‌ای به نظر برسد و نقدی است که کاملا به آن وارد است.

با وجود اینکه در این قسمت نهایی، مارول سعی کرده پرونده‌های باز شده در طی چندین قسمت را در مدت کمی ببندد، اما باز هم دیدنی است. به ویژه همان لحظه‌ای که همه انتظار وقوعش را داشتیم.

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان (2021 The Falcon And The Winter Soldier) : شخصیت‌هایی که رشد می‌کنند
نقد قسمت ششم The Falcon And The Winter Soldier

خالی از لطف نمی‌نبود اگر در این لحظات پایانی می‌توانستیم نیم‌نگاهی به ماجراهای پیش رو و آنچه که مارول در آینده قرار است بسازد داشته باشیم (البته به جز آن سکانسی که وسط تیتراژ پایانی پخش شد)

بیشتر بخوانیدنقد انیمیشن Raya And The Last Dragon ؛ اقتباس‌های فرهنگی

اپیزود از همان جایی که قسمت پیش تمام شد، شروع می‌شود یعنی از قطع کردن رای‌گیری GRC توسط کارلی Karli و پرچمداران (Flagmashers). در حالی که سعی می‌کردند تمامی اعضا را بیرون کشیده و بدزدند تا به نفع خودشان مذاکره کنند، درون و بیرون را آشوب فرا گرفته بود.

در حالی که شارون (Sharon) به باکی (سرباز زمستان) پیوسته بود، فالکون با لباس جنگی جدید کاپیتان آمریکایی خودش مشغول بود. فالکون توانست با لباس جدیدش چرخی بزند. کارلی سعی داشت باکی را متقاعد کند که ناکام ماند چرا که باکی در آن شرایط بوده و آن کارها را کرده بود و می‌دانست که این نقشه عاقبت ندارد.

سپس قهرمانان به طور زمینی و هوایی به کمک شتافتند (حتما می‌توانید حدس بزنید با چه کسانی) تا در نهایت آشوب ساختمان GRC خوابید و ماجرا ختم به خیر شد.

در اثر اتفاقات اخیر بین اعضای پرچمداران شکافی ایجاد شد چرا که لزوماً همه آن‌ها نمی‌خواستند برای این دلیل جانشان را از دست بدهند. حضور فالکون به عنوان یک کاپیتان آمریکای سیاهپوست سردرگمی و برای برخی سرخوشی و هیجان به بار آورد.

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان (2021 The Falcon And The Winter Soldier) : شخصیت‌هایی که رشد می‌کنند
نقد قسمت ششم The Falcon And The Winter Soldier

در همین حال، واکر (Walker) و دار و دسته‌اش به این نبرد پیوستند تا آن همه خشم را در راه مفیدی استفاده کنند. حرکت دوربین و طراحی حرکات اکشن و دعواها بسیار حرفه‌ای بوده و جایی برای انتقاد باقی نمی‌گذارند.

سکانس قابل توجه در این نبرد جایی بود که سم یک کامیون از اعضای GRC را از آسیب دیدن روی پل نجات داد و دیالوگی در اشاره به فالکون یا کاپیتان آمریکا بودنش رد و بدل شد. دیالوگی که می‌توانست بهتر نوشته شود.

اما در لحظه‌ای بسیار مهم‌تر وقتی کارلی در حال فرار از دست سم است، نگاه کارلی و شارون با هم گره می‌خورد و شارون به او می‌گوید برگرد و برای من کار کن. این یعنی کارلی قبلا زیردستش بوده و بعداً تصمیم می‌گیرد راه خودش را برود و گروه پرچمداران را گرد هم بیاورد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Dry 2020 ؛ خشکسالی و دروغ

نقد فیلم گودزیلا علیه کونگ 2021

تازه اینجاست که متوجه می‌شویم اساساً کارلی دست پرورده شارون بوده است و شاید شارون نقش مهم‌تری از چیزی که قبلا فکر می‌کردیم داشته باشد.

همچنین می‌فهمیم که شارون آن سرباز را استخدام کرده بوده تا جاسوسی کارلی را بکند و برایش خبر بیاورد. سرباز هم سر دستمزد دبه می‌کند و مبلغی چند برابر مقدار توافق شده می‌خواهد.

همچنین شارون را تهدید می‌کند که اگر پولی را که می‌خواهد دریافت نکند، ماهیت شارون را در برابر کل دنیا فاش خواهد کرد. اما شارون که کارکشته‌تر از این است که یک نفر بخواهد از او حق‌السکوت بگیرد طبیعتاً به سرباز شلیک می‌کند.

سپس در پاسخ به این عمل کارلی به او شلیک می‌کند و چیزی نمانده تا شارون را شکست دهد که سم از راه رسیده و باعث می‌شود شارون کارلی را به ضرب گلوله از پای دربیاورد.

به این صورت فعلاً همه راز شارون را با خود به گور می‌برند. باید ببینیم در سریال‌ها یا فیلم‌های بعدی ادامه این ماجرا چه می‌شود و بالاخره دستش رو می‌شود یا نه.

شارون به سر کار قبلی‌اش بازگشته و حقوق می‌گیرد. به این ترتیب او به یکی از خطرناک‌ترین افراد موجود در آمریکا تبدیل می‌شود چرا که به تمام اسرار دولتی دسترسی داشته و می‌تواند یک تهدید بالقوه برای قهرمانان مارول به حساب بیاید.

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان (2021 The Falcon And The Winter Soldier) : شخصیت‌هایی که رشد می‌کنند
نقد قسمت ششم The Falcon And The Winter Soldier

بر خلاف پرچمداران، واکر فرصت رستگاری و اصلاح پیدا می‌کند اما از همچین خلافکار خشنی و با توجه به گذشته سوال‌برانگیز او این بخش از اپیزود هم زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد. انجام یک کار خوب (کمک کردن به قهرمانان) به معنی اصلاح کامل او نیست. ذهنیت و زاویه دید واکر، در مذمت سوءاستفاده از قدرت طراحی شده پس بهتر بود نویسنده تا آخر به همین امر وفادار می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

بهترین فیلم های دی سی 2021

در مورد باکی اما به نظر می‌رسد بالاخره مردم او را همانگونه که واقعا هست می‌بینند: یک قهرمان تمام عیار. پیش از این بیشتر باکی در سایه‌ها و بی صدا در حال جنگیدن و نجات مردم بود اما این سریال به این کاراکتر این فرصت را داد تا بتواند بین قهرمانان اصلی اونجرز جایگاه خود را پیدا کند گذشته تاریکش را تا حدودی جبران کند، همان چیزی که استیو راجرز برای او می‌خواست و برای محقق کردنش از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

پرچمداران شاید نمادی از جامعه پناهجویان حاضر در آمریکا هستند که در مقابل سرمایه‎‌داری محض آمریکا قد علم کرده‌اند. این مینی سریال با عمق بسیار کمی به این مسئله اشاره می‌کند.

در صحنه‌ای که پرچمداران حول کارلی گرد آمده‌اند در پاسخ به او که می‌گوید:”One World” با دودلی پاسخش را می‌دهند و شور لازم را ندارند. اشاره‌ای به عدم یکپارچگی اعضای این گروه در پیوستن به هم. این اتفاق باید فرصت بیشتری برای مانور می‌داشت اما در سکانس‌های بعدی از دست می‌رود.

همچنین به انگیزه‌های اعضای GRC (Global Repatriation Council) هیچگاه به طور شفاف پرداخته نمی‌شود. بارها می‌شنویم که از مرزها و جابجایی پناهجویان صحبت می‌شود اما برنامه‌هایی که برای مواجهه با این معضلات دارند و تاثیراتی که این تصمیم‌ها بر شخصیت‎‌های سریال خواهد گذاشت در هاله‌ای از ابهام می‌ماند.

در نهایت قسمت آخر سریال The Falcon And The Winter Soldier تبدیل سم از فالکون به کاپیتان آمریکا را به نرمی به نمایش درآورده است. سکانس‌های اکشن جذابی دارد و تعدادی ماجرای در هم تنیده که هیچ‌کدام را بدون نتیجه‌گیری رها نمی‌کند و اگرچه بعضی از شخصیت‌ها و داستان‌ها جای بیشتری برای پرداختن داشتند، بیننده از تماشای قسمت آخر فالکون و سرباز زمستان احساس رضایت خواهد داشت. اما در ادامه نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر 2021

نقد فیلم In the Earth 2021 : شیوع ویروسی ترسناک

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان The Falcon And The Winter Soldier : مرور کلی سریال

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان (2021 The Falcon And The Winter Soldier) : شخصیت‌هایی که رشد می‌کنند
نقد قسمت ششم The Falcon And The Winter Soldier

هر اپیزود از این سریال ما را و سم را برای لحظه‌ای که بالاخره بپذیرد مسئولیت کاپیتان آمریکا را به عهده بگیرد آماده می‌کند. استیو راجرز به قدری با هویت کاپیتان آمریکا تنیده شده بود که اینکه کسی غیر از او از پس این امر مهم بربیاید ناممکن می‌نمود.

ابتدا سم خودش را در جایگاهی نمی‌دید که بتواند این نقش را به عهده بگیرد اما اتفاقاتی که با جان واکر اتفاق افتاد ثابت شد واکر کاندیدای مناسبی نبوده و در طول مدتی که در سریال شاهدش هستیم سم به این سمت سوق پیدا می‌کند.

در واقع در قسمت ششم، بارها ثابت می‌کند که لایق این جایگاه است و آنطور که از کاپیتان آمریکا انتظار می‌رود، رفتار می‌کند. تنوع زیادی در تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جنگی بکار رفته در این مینی سریال وجود دارد، چه هوایی و چه رو در رو. با ورود کردن باکی به این نبردها زیبایی صحنه‌های اکشن سریال بیشتر می‌شود. باکی و سم با هم هارمونی خوبی دارند و اگرچه به تنهایی فیلم مستقل خودشان را ندارند، کنار هم قرار گرفتنشان در یک سریال خوب از آب درآمده است.

هرچند لزوماً در همه صحنه‌ها هم سنگر نیستند اما حس کار تیمی در تمام بافت سریال حس می‌شود چرا که هدف هر دو از انجام ماموریت‌ها یکی است؛ هرچند که هر کدام راه خودشان را برای دستیابی به آن بروند.

پویایی و روان بودن صحنه‌های زد و خورد بیننده را با خود همراه می‌کند و به زیبایی از فیلمنامه به دنیای فیزیکی ترجمه شده است. دنیایی که در حال تغییر و پیج و تاب است و هیچگاه تکراری نمی‌شود.

سریال The Falcon And The Winter Soldier به عنوان یک پیش‌درآمد برای کاراکتر سم به عنوان کاپیتان آمریکا تقریباً بی‌نقص است. توسعه شخصیت او به عنوان یک انسان با ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های منحصر به فردش، باعث شده که جنبه‌های اکشن سریال معنا و عمق بیشتری به خود بگیرند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Nobody 2021 ؛ اکشنی فانتزی

نقد فیلم یهودا و مسح سیاه 2021

به هر حال یک کاپیتان آمریکای بالدار، به مراتب از یک کاپیتان آمریکای پیاده باحال‌تر، قوی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر است! بیشتر خط مشی این سریال به بحران‌های سیاسی و اجتماعی دنیای حال حاضر اشاره دارد بنابراین از این نظر کار مقبولی ارائه داده است. تجربه سم و ایسایا (Isaiah) نمایان‌گر ناعدالتی‌هایی است که سیاهپوستان در آمریکا همه روزه تجربه می‌کنند.

به این موضوع بخصوص در این سریال به خوبی پرداخته شده و از عمق کافی برخوردار است و آن طور که شایسته است در موردش حرف زده شده است. به جز یکی دو مانع جزئی، سخنرانی سم در پایان این قسمت عمیق و پرمعنا بوده و به جزییات دلایلش برای امتناع اولیه از پذیرفتن این نقش مهم اشاره دارد.

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان (2021 The Falcon And The Winter Soldier) : شخصیت‌هایی که رشد می‌کنند
نقد قسمت ششم The Falcon And The Winter Soldier

با رفت و آمد دوربین بین شخصیت‌ها و چهره‌های مختلف، تضاد بین این سکانس با سکانس سخنرانی واکر در قسمت اول به خوبی محسوس است. چهره‌هایی که با غرور و صلابت به این کاپیتان آمریکای جدید نگریسته و منتظر آینده با تمام ماجراها و اتفاقاتش هستند. با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌های آن.

در نمایشگاهی که توسط سم در موزه کاپیتان آمریکا در اسمیتسونیان برگزار شد، ایسیا به ادای احترامی که لایقش بود رسید. یک یادآوری برای فداکاری‌هایی که مشابه استیو انجام داده بود.

مرگ کارلی به نظر عجولانه می‌آمد. در واقع کل اعمال و دیالوگ‌های این شخصیت در کل سریال این طور به نظر می‌آید. ارین کلی‌من هر آنچه در توان دارد را انجام می‌دهد و در مهارت بازیگری‌اش شکی نیست اما این نقش به درستی نوشته نشده و بیشتر وصله پینه به نظر می‌رسد.

هر چند بیشتر این اپیزود (و بیشتر سریال) به نمایش زد و خورد و صحنه‌های اکشن گذشت، صحبت‌های تکان‌دهنده و تاثیرگذار سم پس از مرگ کارلی، تقریباً بی نقص اجرا شده بود. در جمع بندی نهایی نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Borat 2 (بورات 2020) ؛ فحش ناموس یا طنز آوانگارد؟

نقد فیلم French Exit (خروج فرانسوی 2020) : چگونگی شکل گرفتن روابط

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان The Falcon And The Winter Soldier : نتیجه

نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان (2021 The Falcon And The Winter Soldier) : شخصیت‌هایی که رشد می‌کنند
نقد قسمت ششم The Falcon And The Winter Soldier

در یک جمع بندی کلی در نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان باید گفت شاید از اولین فیلمی که مارول استودیوز از یکی از اعضای اونجرز ساخت فکرش را هم نمی‌کرد که ممکن است به این حجم از موفقیت و محبوبیت دست یابد. با سریال اخیر وانداویژن مارول به همه ثابت کرد که وقتی همه فکر می‌کنند مارول دیگر چیزی در جیبش ندارد، یک قدم رو به جلو برداشته و همه مخاطبان را از هر سنی راضی می‌کند.

شاید سریال فالکون و سرباز زمستان به خوبی وانداویژن نباشد اما قطعه دیگری از این جهان عظیم است و آن را کامل می‌کند. حال انتظارات عمومی بیش از پیش از مارول بالا رفته و بعد از نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان منتظریم ببینیم این استودیوی موفق دیگر چه چیزی در چنته دارد.

عوامل و دست‌اندرکاران : نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان

  • ساخت استودیوهای مارول Marvel Studios / پخش شده روی شبکه استریم دیزنی پلاس Disney Plus
  • کارگردان: کری اسکاگلند
  • نویسندگان: اد برابیکر، جین کولان، استیو اپتینگ، مایکل کستلین، جک کیربی
  • تهیه‌کنندگان: کوین فیگ، زویی ناگلهات، کری اسکاگلند، مالکوم اسپلمن، ویکتوریا آلونسو
  • بازیگران: آنتونی مکی، سباستین استن، ارین کلی من، ویات راسل، دنیل برول، امیلی ون کمپ
  • فیلمبردار: پی. جِی. دیلان
  • طراح صحنه: کاترینا کوتسکا، ان کولجیان
  • کارگردان هنری: جنیفر بش، جردن کراکت، آندره کوبیلان، جیری ماتورا
  • آهنگساز: هنری جکمن
  • تدوین: جفری فورد، تاد دسروزیرز، کلی دیکسون، رزانا تن
  • طراح گریم و چهره پردازی: لوکاس بران، جیلیان اریکسون

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد قسمت ششم سریال فالکون و سرباز زمستان چیست؟ نظرات خود درباره نقد قسمت ششم The Falcon And The Winter Soldier را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    این سریال بیشتر دلجویی از سیاه پوستان آمریکا بود که حداقل باهاشون توی دنیای فیلم اعلام همدردی کنن. ولو اینکه در واقعیتِ همین الان، هر روز خبر کشته شدنشون بیاد!
    یه دلجویی از همه زخم خورده های نظام سلطه که در نهایت با حس وطن پرستی سر و تهش رو جمع کردن
    وقتی رفیقِ ظالم، فیلم بسازه برای مظلوم، بدون اون فیلم برای ظلم پذیر کردن اون مظلوم بدبخته

    پاسخ