;
coinex

ابرکامپیوتر سیمرغ چیست ؟

طراحان و توسعه دهندگان سیمرغ، قرار گرفتن این ابرکامپیوتر در فهرست 100 ابررایانه برتر دنیا را هدف آن تعریف کرده اند. اما ابرکامپیوتر سیمرغ چیست ؟

این روزها نام ابررایانه سیمرغ را زیاد می شنویم. اما از این ابرکامیپوتر چه میدانیم؟ اجازه دهید برای بررسی این موضوع به اطلاعات رسمی تکیه کنیم که به طور عمومی منتشر شده است.

اخیرا معاون پژوهشگاه ICT درباره سیمرغ گفته که هدف از ارائه این ابررایانه ارائه خدمات پردازشی فوق سریع به بخش های مختلف است و می تواند در امور معمول دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و علمی و حوزه راهبردی را در بر بگیرد.

او قرار گرفتن سیمرغ در بین 100 ابررایانه برتر دنیا را اهداف این پروژه عنوان کرده و تاکید کرده که حامی اصلی پروژه سیمرغ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

ابرکامپیوتر سیمرغ چیست ؟

ساخت و توسعه یک ابرکامپیوتر با استانداردهای جهانی به دانش بالایی نیاز دارد تا بتواند محاسبات پیشرفته را در کوتاه ترین زمان ممکن و با درصد خطای پایین به سرانجام رساند. کشور ما در مدت اخیر توانسته به جمع کشورهایی با دانش فنی ساخت ابرکامپیوتر برسد و به نظر سیمرغ از فوی ترین ابرکامپیوترهای دنیاست. اخیرا سید احمد معتمدی رئی دانشگاه صنعتی امبرکبیر در این باره گفته:

از آنجا که داشتن ابررایانه جزو شاخص‌های قدرت نرم در کشورها محسوب می‌شود، ابررایانه سیمرغ نیز در ایران مراحل ساخت خود را پشت سر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سرمایه گذاری و نظارت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این پروژه همکاری دارند، افزود:

دانشگاه امیرکبیر پیش از این بزرگترین ابررایانه کشور را در سال ۹۰ به سفارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ساخته بود که تا به امروز هم در حال خدمات رسانی است و در ادامه آن، ساخت ابررایانه سیمرغ در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد:

هدف از ساخت این ابررایانه این است که زیرساخت‌های لازم را برای ارائه خدمات در حوزه علوم، مهندسی فناوری فراهم سازد؛ همچنین این ابررایانه در صنعت انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای نیز کاربرد دارد.

با ساخت این ابررایانه زیرساخت‌های لازم برای پردازش در حوزه هوش مصنوعی به وجود خواهد آمد و این پروژه در مسائلی مانند کلان‌داده‌ها و اینترنت اشیا کاربردهای خوبی دارد. معتمدی با اعلام اینکه این ابررایانه به زودی به بهره برداری خواهد رسید گفت:

ابرکامپیوتر سیمرغ چیست

تجهیزات و قطعات این ابررایانه، خارجی هستند که در دنیا توسط یکی دو شرکت ساخته می‌شود اما ارزش این پروژه به قطعات آن نیست بلکه به طراحی سیستمی آن است که محققان و پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر موفق به دستیابی آن شده‌اند. حدود ۲۰ نفر از دانش آموختگان دانشگاه، هیأت علمی، متخصصان و دانشجویان در این پروژه مشارکت می‌کنند.

ابررایانه سیمرغ با هدف به انجام رساندن نیازهای پردازشی فوق سریع در کشور کلید خورده تا به صورت کاربردی در حوزه هایی چون هوش مصنوعی، کلان داده ها، اینترنت اشیا و بلاکچین مورد استفاده قرار گیرد. این ابررایانه علاوه بر جنبه های تحقیقاتی، در پیش بینی سریع وضعیت آب و هوایی، تحلیل های زمین شناسی و زلزله شناسی و تحلیل داده های ژنتیکی نیز کاربر خواهد داشت.

بنابر اطلاعات ارائه شده این طرح در ابتدا مدل مهندسی و پیش نمونه ابررایانه با ظرفیت پردازشی حدود 160 ترافلاپس (160 تریلیون عملیات پردازشی در یک ثانیه) به بهره برداری برسد و عملیات توسعه آن تا مقیاس پتافلاپس یا 10 به توان 15 (یک میلیون میلیارد محاسبه در یک ثانیه) هم خواهد رسید. مطالعه برای توسعه سرعت پردازشی در مقیاس اگزافلاپس یا 10 به توان 18 اما همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ابرکامپیوتر سیمرغ چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر