;
coinex

کلاهبرداری صرافی کریپتولند ؛ ماجرا چیست و سینا استوی چرا بازداشت شد؟

کلاهبرداری صرافی کریپتولند چه ماجرایی دارد؟ سینا استوی کیست و چرا بازداشت شده است؟ مسئولان، کارشناسان و کاربران چه نظرهایی دارند؟ در ادامه با بررسی بیشتر این موضوع با تکراتو همراه باشید.

روز گذشته در حساب توییتری سینا استوی مدیر عامل صرافی رمز ارز کریپتولند، خبری با عنوان دستگیری او منتشر شده بود. پس از آن شاهد نقل قول‌های بسیاری پیرامون کلاهبرداری صرافی کریپتولند و توکن BRG بودیم. مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری در ایران در پیامی که در توییتر استوی منتشر کرده، دلیل دستگیری وی را «اختلال در نظام اقتصادی» عنوان کرده است. بنابر اطلاعاتی که در صفحات وب موجود است، شرکت یکتا اکسیر سبز با نام تجاری کریپتولند از سال ۱۳۹۶ در زمینه بلاکچین و رمزارزها فعالیت داشته و جزو اولین صرافی‌های رمز ارز در ایران است؛ فعالیت آن در حال حاضر محدود به کاربران داخل ایران است.

امروز پس از چند روز گمانه زنی‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری با صدور اطلاعیه‌ای، دستگیری وی را تائید کرد. در همین زمینه انجمن بلاکچین، انجمن فین تک و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همزمان اعلام کردند سینا استوی، عضو هیچ یک از این تشکل‌های صنفی و علمی معتبر بخش خصوصی حوزه بلاکچین و رمز ارز کشور نبوده است.

توکن یا TOKEN، یکی از انواع ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید که بدون نیاز به داشتن یک بلاکچین مجزا، برای خود، بر بستر بلاکچین دیگر ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید. اما ماجرای کلاهبرداری صرافی کریپتولند چیست و بیانیه مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری چه می‌گوید؟ با ادامه این نوشتار همراه باشید.

کلاهبرداری صرافی کریپتولند

ماجرا چیست و سینا استوی چرا بازداشت شد؟

سینا استوی در حدود یک ماه پیش نخستین توییت منتشر شده در توییتر را در قالب ان اف تی (NFT) به مبلغ ۲.۵ میلیون دلار خریداری کرده بود. مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری در بیانیه خود آورده است که «مقابله با این شبکه … از حدود ۹ ماه پیش آغاز شده بود» و حالا پس از «اثبات کلاهبرداری‌های آن برای کارشناسان این مرکز»  وارد مرحله «برخورد قضایی» توسط «دادسرای ویژه جرایم اقتصادی» شده است. در این بیانیه «بخشی از شاخصه‌های کلاهبردارانه پروژه BRG» اینگونه برشمرده شده است:

  • نداشتن پشتوانه
  • تبلیغات شعاری
  • تمرکز عمده سرمایه در چند کیف پول
  • ایجاد نوسان جهت تخلیه سرمایه مردم
  • موج‌سازی‌های جعلی و غیرواقعی
  • قیمت‌سازی جعلی

در بخش مهم دیگری از این بیانیه آمده:

علی‌رغم هشدارهای مکرر نهادهای تخصصی و قانونی مرتبط مبنی بر غیرقانونی، نامعتبر و بدون پشتوانه بودن برخی پروژه‌ها مانند توکن BRG، همچنان عده‌ای به دلیل عدم سواد مالی و دانش سرمایه‌گذاری در فضای مجازی، در دام شیادی و اقدامات فریبکارانه کلاهبرداران حوزه رمزارزها گرفتار می‌شوند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که به دلیل «نابسامانی‌های مستمر و فراگیر در بازار سرمایه ایران» افراد بسیاری به سوی سرمایه گذاری در رمزارزها رفته‌اند. در ادامه می‌خوانیم:

خلاءهای قانونی در این زمینه بیش از پیش نمایان شده و ضرورت تسریع در تعیین تکلیف و تنظیم و تصویب قوانین و سیاست‌های کلی در حوزه رمز ارز بر همگان روشن شده است.

بیشتر بخوانید:

رمزارز چیا چیست

استخراج رمزارز چیا (Chia) در ویندوز

بازپس گیری پول های کاربران کریپتولند چگونه است؟

کلاهبرداری صرافی کریپتولند ؛ ماجرا چیست و سینا استوی چرا بازداشت شد؟

پس از دستگیری سینا استوی قسمت برداشت های صرافی کریپتولند مسدود شد. در همین زمینه در سایت گرداب، فرمی گذاشته شده تا کاربران برای پیگیری سرمایه خود در این صرافی اقدام کنند. برای این منظور به این صفحه مراجعه کنید. در این وبسایت آمده است:

همانگونه که مستحضرید مدیران صرافی کریپتولند در کنار فعالیت های خود در حوزه تبادل رمزارز، متهم به تخلفات و اقدامات غیرقانونی متعددی در حوزه اقتصادی می باشند

لذا این افراد، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و به دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی و به مظور صیانت از حقوق مردم، بازداشت شده اند. بنابراین از اعضای این صرافی درخواست می شود مدارک و ادعاهای خود در مورد میزان سرمایه موجود در آن را در فرم ارائه نمایند. بدیهی است تصمیم گیری نهایی در این زمینه برعهده مقام قضایی است.

بیشتر بخوانید:

ماشین حساب چیا

دوج کوین رایگان

کلاهبرداری صرافی کریپتولند و شوک به بازار

کلاهبرداری صرافی کریپتولند ؛ ماجرا چیست و سینا استوی چرا بازداشت شد؟

پس از انتشار خبر دستگیری سینا استوی، مدیرعامل کریپتولند، توکن BRG با فشار فروش مواجه شد و کاهش قیمت یافت. بنابر اطلاعات گوگل قیمت این توکن در حدود 0.038 دلار قرار دارد. اقتصاد 24 در همین زمینه می‌نویسد: «مردمی که در این صرافی سرمایه گذاری کرده اند بعد از این بازداشت در حالت شوک و سردرگمی قرار گرفتند و با پیام‌های متعدد به این خبرگزاری در پی دریافت نتیجه هستند.» امین بیات عضو انجمن بلاکچین ایران در گفتگو با تحلیل بازار می‌گوید:

خود کارگزاری کریپتولند مشکلی ندارد، علت اصلی دستگیری او راه اندازی توکن بی ار جی است که هیچ گونه اطلاعات یا پشتوانه‌ای ندارد. مشکل رمز ارزی که استوی تولید کرده این است که هیچ گونه پشتوانه اطلاعاتی ندارد.حدود ۸۴ درصد این پروژه در اختیار شخص استوی است، بنابراین قیمت آن را خودش تعیین می‌کند و یک عددی را خود فرد خلق می‌کند.

همه اینها در حالی است که بررسی ها نشان می‌دهد تندیس بهترین سایت کسب و کار سال ۹۹ در آخرین دوره جشنواره وب و موبایل به صرافی کریپتولند اهدا شد. همچنین تندیس مردمی بهترین شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی سیزدهمین جشنواره وب و موبایل نیز به آکادمی کریپتولند تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید:

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایران

صرافی غیرمتمرکز چیست

کلاهبرداری صرافی کریپتولند : کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گویند؟

یکی از کاربران به نام mhmazidi می‌نویسد: «سینا استوی رو دستگیر کردند. توکن تقلبی BRG متعلق به ایشون، ٪ ۵۱ سقوط کرده. اگر کاربر کریپتولند هستید هرچه سریعتر سرمایه خود را از این صرافی خارج کنید. گفته میشه چندین حساب متعلق به ایشون داره با سرعت بالایی BRG رو به ترون تبدیل میکنن

کلاهبرداری صرافی کریپتولند ؛ ماجرا چیست و سینا استوی چرا بازداشت شد؟

کاربر دیگری به نام میلادی نوری می‌نویسد: «طبق شنیده‌ها از کاربران، اپراتورهای پشتیبانی کریپتولند از دیروز کلیه چت‌های تلگرامی با کاربران رو بصورت دوطرفه حذف و بعد کل اکانت تلگرام رو حذف کردن. پ.ن: ظاهرا یکسری از کارهای پشتیبانی رو در تلگرام‌ پیگیری می‌کردن و برای این موضوع یه تعدادی گروه هم داشتن.»

یکی دیگر از کاربران به نام mr.robot می‌نویسد: «امروز بسیار ناراحتم کاری به بازار ندارم افرادزیادی پولشون احتمالابمدت زیادی توی صرافی کریپتولند و حتی توکن های brgسوخت شده ومعلوم نیست سرنوشت پول هایی که با زحمت بدست اورده بودن چه میشه و اینقد راحت با سهل انگاری از دست میرن امیدوارم اتفاق مثبتی بیفته در این باره برای این افراد. دوستانی که در صرافی کریپتولند مبلغ سنگین داشتند حتما از طریق سایت گرداب گزارش بدند تا باهاشون تماس بگیرند برای بررسی بیشتر موضوع.»

موضوعی که کاربر بالا ذکر کرده بسیار مهم است. در همین زمینه باید اشاره کرد که ‏اگر کاربر صرافی کریپتولند بودید و مبلغی (ریالی/ارزی) در این سایت داشتید، با توجه به دستگیری مدیر این سایت (سینا استوی) و مسدود شدن قسمت برداشت‌ها، از طریق فرمی که بالاتر معرفی شد باید پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص کلاهبرداری صرافی کریپتولند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر