;
coinex

قطار مغناطیسی چینی با سرعت 600 کیلومتر در ساعت [تماشا کنید]

قطار مغناطیسی چینی با سرعت 600 کیلومتر در ساعت رونمایی شده است. این پرسرعت ترین ترنی است که تا به امروز در این کشور تولید شده است. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، این قطار با استفاده از فناوری شناوری مغناطیسی یا «مگ‌لِو» (MagLev) کار می‌کند و تندروترین قطار جهان خواهد بود. ترن یادشده که توسط شرکت CRRC تولید شده قرار است بعد از انجام آزمایش‌های نهایی از سال ۲۰۲۱ در خطوط راه آهن چین مورد استفاده قرار بگیرد. فناوری مگ‌لو از میدان الکترومغناطیسی استفاده می‌کند.

به گفته سازندگانش قطار مگ لو قرار است «شکاف سرعت» میان سفر با قطار و هواپیما را پر کند.البته چهار سال قبل ژاپنی‌ها موفق به تولید قطار مشابهی با سرعت ۶۰۳ کیلومتر در ساعت شدند. اما این قطار هم هنوز مورد استفاده تجاری قرار نگرفته است.  در ادامه این نوشتار همراه باشید تا بیشتر با قطار مغناطیسی چینی آشنا شویم.

قطار مغناطیسی چینی با سرعت 600 کیلومتر در ساعت

نخستین نمایش عمومی قطار مغناطیسی جدید چین در شهر ساحلی چینگ‌دائو، واقع در استان شاندونگ در شرق چین انجام شد. در انتهای این نوشتار می‌توانید ویدیوی مربوط به این رونمایی را مشاهده کنید. ترن مذکور می‌تواند مسافتی را که توسط هواپیماها در این کشور در ۴.۵ ساعت و توسط سریع‌ترین قطارهای موجود در چین طی مدت ۵.۵ ساعت طی می‌شود را در عرض ۳.۵ ساعت بپیماید.

با استفاده از فناوری مگ لو،‌قطارهای یادشده به جای استفاده از چرخ و ریل بر روی یک میدان مغناطیسی که در لایه‌ای از هوا قرار داده شده، قرار گرفته و در عمل در فاصله‌ای نزدیک از زمین در هوا معلق هستند. تولید قطار یادشده سه سال به طول انجامیده است. چین هم‌اکنون نیز از فناوری مگ‌لو در خط‌‌ آهن کوتاهی میان شانگهای و فرودگاه بین‌المللی پودونگ و مرکز شهر استفاده می‌کند. این قطار مغناطیسی جدید می تواند با دو تا 10 واگن حرکت کند که هر یک می توانند بیش از 100 مسافر را در خود جای دهند.

قطار مغناطیسی چینی با سرعت 600 کیلومتر در ساعت
قطار مغناطیسی چینی با سرعت 600 کیلومتر در ساعت / سریع ترین قطار جهان در چین

در مقایسه با وسایل نقلیه ای که روی چرخ حرکت می کنند، قطارهای سریع السیر مَگ‌لِو تماسی با خطوط ریلی ندارند. آنها از نظر کارایی و سرعت دارای مزایایی هستند و لرزش و صدای بسیار کمی تولید می کنند. حرکت و توقف آنها می تواند به سرعت صورت بگیرد و گزینه هایی ایمن و قابل اعتماد هستند.

معرفی قطار مغناطیسی جدید در چین نشان می دهد که این کشور در زمینه فناوری های مهندسی این نوع قطارهای سریع السیر، از جمله یکپارچگی سامانه، تولید وسیله نقلیه، مسیرهای ریلی و کنترل و ارتباطات حمل و نقل به سطح بالایی از تسلط رسیده است.

بیشتر بخوانید: گران ترین خودروهای جهان 2020

این قطار می تواند بهترین راه حل برای سفرهایی در محدوده 1500 کیلومتر بوده و شکاف سرعت بین سفرهای هوایی (800 تا 900 کیلومتر) و قطارهای سریع السیر (با بیشینه سرعت حدود 350 کیلومتر) را پر کند.

قطار مغناطیسی چینی با سرعت 600 کیلومتر در ساعت / سریع ترین قطار جهان در چین
قطار مغناطیسی چینی با سرعت 600 کیلومتر در ساعت / سریع ترین قطار جهان در چین

در سال ۲۰۱۹، شرکت مهندسی «سی‌سی‌آرسی کینگدائو» که در ساحل شرقی چین قطار تولید می‌کند، گفت که پیش‌نمونه قطار مگ‌لو پس از سه سال پژوهش، از خط تولید بیرون آمده است. پروژه قطار مغناطیسی جدید از اکتبر 2016 آغاز شد، در سال 2019 نمونه اولیه قطار مغناطیسی با بیشینه سرعت 600 کیلومتر در ساعت توسعه یافت، و در ژوئن سال 2020 آزمایش موفق این قطار انجام شد.

چین در زمینه ساخت و ساز مسیرهای ریلی سرعت بالا در جهان پیشرو است. تا پایان سال 2020، این کشور 38,000 کیلومتر مسیر ریلی سریع السیر در خدمت داشته که طولانی‌ترین در جهان محسوب می شود. آلمان، ژاپن، انگلیس، کانادا و آمریکا از دیگر کشورهای مطرح در زمینه توسعه قطارهای مغناطیسی هستند.

در ویدیوی زیر رونمایی از قطار مغناطیسی چینی را تماشا کنید

.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص قطار مغناطیسی چینی به عنوان سریع ترین قطار دنیا چیست؟ نظرات خود را در این خصوص با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر