;
coinex

کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و خلاصه اثر محمود حسینی زاد

در این مطلب قصد داریم تا کتاب بیست زخم کاری را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و خلاصه‌ای از اثر محمود حسینی‌زاد را با هم ورق بزنیم.

بیست زخم کاری یک رمان اجتماعی با چاشنی خشونت است. این کتاب در ژانر تریلر نوشته شده و هیجان و استرس را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند. محمود حسینی‌زاد در این اثر خود به سراغ داستانی نو و به‌روز می‌رود و با بیانی شفاف و روشن به فسادهای اقتصادی در ایران امروز می‌پردازد. حسینی‌زاد به طور کامل مفهوم آقازادگی و نظام سرمایه‌داری بی‌قانون را برای مخاطب خود به نمایش می‌گذارد و مسائلی همچون فساد سیاسی و اقتصادی، رانت‌خواری، خشونت، خیانت، حرص و طمع، ریاکاری، اشرافیت مدرن، شهوت و… را مورد نقد قرار می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید این روزها سریال جذاب و جنجالی «زخم کاری» طرفداران بسیاری پیدا کرده است. داستان این سریال اقتباسی از کتاب بیست زخم کاری اثر محمود حسینی‌زاد است. این کتاب از سوی نشر چشمه منتشر شده و این روزها با توجه به علاقه‌ مخاطبان به سریال زخم کاری، کتاب بیست زخم کاری هم با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شده است.‌ در ادامه این مقاله، به خلاصه رمان بیست زخم کاری و نقد آن می‌پردازیم و همچنین بخش‌هایی از آن را ورق می‌زنیم. البته این رمان در حال حاضر توقیف است و اجازه انتشار ندارد؛ اما اگر به دنبال داستانی جدید و امروزی هستید، با ما در ادامه همراه باشید.

نویسنده کتاب بیست زخم کاری کیست؟

محمود حسینی‌زاد، نویسنده کتاب بیست زخم کاری، مترجم و داستان‌نویس برجسته معاصر است. او در جایگاه داستان‌نویس پیش از این کتاب‌های موفقی همچون این برف کی آمده؟ و آسمان، کیپ ابر و سرش را گذاشت روی فلز سرد را روایت کرده است. روایت‌های حسینی‌زاد مملو از شگفتی و اجسام و ارواح و مرگ است اما رمان بیست زخم کاری اثری‌ متفاوت و برجسته در کارنامه کاری او به حساب می‌آید.

کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و خلاصه اثر محمود حسینی زاد

حسینی زاد به همراه پترس مارکاریس، نویسندهٔ مطرح یونانی، و نوین کیشور، موسس انتشاراتی سیگال در کلکته، به عنوان برگزیدگان مدال گوته در سال ۲۰۱۳ میلادی انتخاب شده‌اند. انستیتو گوته از محمود حسینی‌زاد او به عنوان مهم‌ترین مترجم ادبیات آلمانی زبان معاصر به فارسی نام می‌برد.

خلاصه رمان بیست زخم کاری

داستان بیست زخم کاری با مرگ یک پیرمرد ثروتمند آغاز می‌شود. پزشکی قانونی این مرگ را عادی اعلام می‌کند و ماجرای کتاب از همین جا آغاز می‌شود. ضد قهرمان کتاب بیست زخم کاری مردی به نام مالکی است. این پسر جوان خواننده را به یاد مکبث می اندازد؛ کسی که قربانی شرارت شد تا صاحب قدرت و ثروت بیشتری شود. مالکی در ابتدای داستان فردی با پتانسیل شرارت است اما کم کم این ویژگی در او شکل گرفته و پررنگ‌تر می‌شود.

داستان بیست زخم کاری در شهر تهران اتفاق می‌افتد؛ اما برخی رویدادها هم در شمال ایران رخ می‌دهد. نقطه عطف رمان را می‌توان واقعه‌ای که در ویلای شمال اتفاق می افتد دانست. ورق داستان به طور کلی در شمال کشور برمی‌گردد و شخصیت های داستان، با نمایش روح اصلی خود، حرص و ولع غیر قابل انتظاری از خود نشان می دهند.

به طور کلی قرار گرفتن شرارت در برابر شرارت، عاملی است که کتاب بیست زخم کاری را متفاوت و جذاب‌تر می‌کند. در این کتاب جنگ قدرت را می‌توان بین دو گروه ببینید که هر دو می‌خواهند همدیگر را زیر پا له کنند و بالاتر بروند.

بیشتر بخوانید:

بهترین کتاب های فلسفه جهان

بهترین رمان های جهان

نقد بیست زخم کاری

کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و خلاصه اثر محمود حسینی زاد

محمود حسینی‌زاد از شخصیت‌های متعددی در داستان بیست زخم کاری استفاده می‌کند. با وجود تعداد شخصیت‌های زیاد در داستان ممکن است تا در ابتدا مخاطب گیج شود؛ اما در ادامه‌، نویسنده تک‌تک شخصیت‌ها را به خوبی معرفی می‌کند. این معرفی در قالب دیالوگ‌ها و در میان کنش‌های افراد در طول داستان انجام می‌شود. شخصیت‌های این کتاب نیز  به‌ طور کامل قابل باور هستند. مالکی، شخصیت اصلی این رمان است و ویژگی‌های یک ضد قهرمان را دارد. هرچه داستان جلوتر می‌رود، با تغییرات بیشتری در شخصیت مالکی مواجه می‌شوید؛ تا جایی که در میان داستان او به شخصیتی کاملا سیاه و منفی تبدیل شده و سایر افراد برای رسیدن به منافع خودش نادیده می‌گیرد. کاراکترهای این داستان خصوصیات خاص و منحصر به فردی دارند و می‌توان آن‌ها را از منظر روانکاوانه بررسی کرد.

روابط علت و معلولی در رمان بیست زخم کاری بسیار دقیق است. این داستان گره‌های متعددی دارد؛ همین نکته موجب ایجاد کشمکش و درگیری در روند ماجرا شده و حس تعلیق را به مخاطب انتقال می‌دهد. حسینی‌زاد برای روایت کتاب سبکی جدید را انتخاب کرده و نوع نگارش کتاب، در واقع چیزی بین رمان و نمایشنامه است. بیشتر جملات کتاب کوتاه است و این مسئله باعث شده تا ریتم کلی کتاب تند باشد و حس هیجان در خوانندگان به اوج خود برسد.

نویسنده تکنیک‌های فضاسازی را به خوبی می‌شناسد و فضاهای درخشانی را در طول رمان خلق می‌کند. مخاطب با مالکی در باغ کلاردشت قدم می‌زند، سر میز مذاکره با نرو‌ژی‌ها روبه‌رو می‌شود، در مجلس مولودی حضور پیدا می‌کند، به حرف‌های فال‌‌گیر‌ها گوش می‌دهد و در هتل استراحت می‌کند. حسینی‌زاد برای باورپذیری بیشتر داستان، از نام مکان‌ها و شهر‌های مختلف استفاده می‌کند. تهران، کلاردشت، دبی، لندن و… از جمله مکان‌هایی هستند که نامشان در رمان به کار رفته است.

مرز خیال و واقعیت نیز در این کتاب به شدت باریک است و خوانندگان مدام در معرض کابوس‌ها و تخیلات شخصیت‌های داستان قرار می‌گیرند و با آن‌ها همراه می‌شوند. از مهم‌ترین مواردی که می‌توان درباره بیست زخم کاری اشاره کرد تکراری نبودن داستان آن و همچنین جذابیت و گیرایی کتاب است که به وسیله شخصیت‌های داستان شکل می‌گیرد. شاید بتوان گفت که استقبال از سریال زخم کاری و افزایش روزانه مخاطب آن، به این دلیل است که روایتش از دل چنین کتابی بیرون آمده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین کتاب های سیاسی ایران و جهان

بهترین کتاب های طنز ایران

سریال «زخم کاری»، اقتباسی جذاب از کتاب بیست زخم کاری

کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و خلاصه اثر محمود حسینی زاد

سریال زخم کاری که این روزها حسابی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته،  اقتباسی از کتاب بیست زخم کاری اثر محمود حسینی‌زاد است. جالب است بدانید که پس از پخش قسمت نخست سریال، کتاب بیست زخم کاری در بازار کتاب نایاب شد. مسئولان نشر چشمه با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از خرید کتاب بیست زخم کاری اعلام کردند که چاپ پنجم کتاب را هر چه سریع‌تر روانه بازار کتاب می‌‌کنند؛ اما هم‌اکنون این کتاب توقیف و از تجدید چاپ آن جلوگیری شده است. این در موضوع در حالی است که بر اساس آمار سایت فیدیبو، فروش بیست زخم کاری به‌صورت الکترونیک رشد بالایی پیدا کرده بود اما پس از توقیف آن، از روی این وب‌سایت نیز حذف شد.

درباره ارتباط میان سریال زخم کاری و رمان بیست زخم کاری باید در نظر داشت که این کتاب چندان با الگوی رمان‌های عامه‌پسند فارسی سازگار نیست و دست گذاشتن روی آن برای ساخت چنین سریالی، به دلیل لحن و سوژه ملتهب، تصمیمی چالش‌برانگیز است؛ مخصوصا که کل رمان بیش از صد و خرده‌ای صفحه نیست و قصه برای تبدیل شدن به یک سریال یا حتی مینی‌سریال نیازمند پرداخت به شخصیت‌ها و داستان‌های فرعی تازه است. با این حال، نویسندگان سریال توانسته‌اند با طراحی یک قصه ملتهب، ریتم مناسبی به قصه اضافه کنند تا تماشای این اثر برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

در خلاصه سریال زخم کاری آمده است:

مالکی از مدیران شرکتی موفق است که توسط نعمت ریزآبادی اداره می شود. ریزآبادی، مالکی را مامور می کند تا برای قرارداد مهم نفتی با نروژی ها وارد مذاکره شود. نروژی ها بعد از عقد قرارداد می خواهند مبلغ قرارداد که چندین میلیون دلار است را به حساب شرکت واریز کنند ولی

بیشتر بخوانید:

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

بهترین ترجمه کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو

خوانندگان کتاب بیست زخم کاری چه نظری دارند؟

تا به اینجا خلاصه و نقد بیست زخم کاری را با هم بررسی کردیم، حالا بهتر است تا روایت و نظراتی که خوانندگان این کتاب را بخوانیم:

حسام آبنوس: «به نظرم محمودحسینی‌زاد در خلق این اثر موفق بوده و می‌تواند خواننده را راضی کند. شاید گفته شود که کسل‌کننده بود که به نظرم این به خاطر تفاوت در فرم داستان است وگرنه حال و هوای معمایی و توجه به موضوع روز نقطه قوت این داستان است.»

حامی: «موضوع کتاب رو بسیار دوست داشتم. هیجان‌انگیز و پر تنش. مشکلی که داشتم با شخصیت‌ها بود. شخصیت‌هایی در حد یه ساده و نام فامیل؛ حتی بچه‌ها و همسر مالک هم پرداخت چندانی نداشتن. مشکل دیگم هم در مورد خود پروسه قتل‌ها بود. به نظرم ازون مدل هایی بود که رو کاغذ ممکنه جواب بده اما در عمل نقشه ها خیلی ایراد داشت.»

کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و خلاصه اثر محمود حسینی زاد

عاطفه فرهنگیان: «میتونست کتاب خوبی باشه، ولی نبود، منو یاد رمان‌های قدیمی انداخت، کتاب‌هایی که دوره راهنمایی دبیرستان میخوندم. اوایل کتاب داستان جذاب بود، روایتش نه خیلی، آخرها نه روایتش را دوست داشتم نه ادامه داستان را.»

پانیذ: «توصیف فضا و مکان عالی بود ولی نویسنده در شخصیت پردازی، کمی ضعیف عمل کرد و جا برای پرداخت بیشتر وجود داشت. البته نمیشه منکر تیغ سانسور بر پیکره‌ی کتاب بود.»

پونه: «متاسفانه کتاب خوبی نبود. جزئیات به درستی پرداخت نشده بودند و هرزمان که داستان به چالش کشیده میشد نویسنده با یک پرش از روی ماجرا رد میشد که این بسیار توی ذوق من زد.»

بیشتر بخوانید:

نقد کتاب جز از کل اثر استیو تولتز

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا

بخش‌هایی از کتاب بیست زخم کاری

بخش‌هایی از متن رمان بیست زخم کاری را در زیر می‌توانید بخوانید:

«مرد در را که باز کرد، هوای شب‌مانده‌ی اتاق نیمه‌ تاریک رفت عقب، خورد به پرده‌های کیپ کشیده‌شده‌ی پنجره، خط باریک نور بین پرده‌ها موج برداشت و هوا برگشت و بوی ته‌مانده‌ی عطرِ پریده‌ای را داشت. زن انگار تمام شب را غلت و واغلت زده باشد، افتاده بود بین ملافه‌ها و روانداز و بالش‌های درهم. دیشب دیر اومدی؟ آره. الان هم داری می‌ری؟ آره. زن غلتی زد و به پشت دراز کشید و بعد تنه را بلند کرد و درجا نشست. کاش همه‌ی دلال‌ها دک‌وپُز تو رو داشتن. مرد جواب نداد. زن در نیمه‌تاریکِ اتاق نگاهی انداخت به مرد، دست‌هایش را دراز کرد، ملافه‌ی اطلسِ صورتی‌رنگ را چنگ زد و کشید روی تن و سرش و به پشت افتاد روی تشک.»

کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و خلاصه اثر محمود حسینی زاد

«خورشید گشته بود و نورش پاهای سمیرا را گرفته بود. سمیرا نگاهی به ریش تنک ریزآبادی و چشم‌های بی‌نورش انداخت که حالا برقی در رطوبت غلیظش نشسته بود. دلش آشوب شد. این چه قیافه‌ایه؟ فکر کنم همه بو بردن. این رفتارت مشکوک می‌کنه. کاری کردیم و باید پاش وایستیم. دیشب که مفصل صحبت کردیم. مالکی نشسته بود لبه‌ی تخت. سمیرا را که کنارش ایستاده بود نگاه نمی‌کرد. کاش این‌جا نیومده بود. می‌رفتم تهران و باهاش دوبه‌دو صحبت می‌کردم. امتیازام رو می‌گرفتم. این‌جا می‌ترسم… من هستم. نترس! سمیرا نشست کنارش. در پنجره، غروب لاجوردی بود، کوه‌ها نزدیک‌تر و جنگل یک تخته‌سیاه. زن گفت همون که دیشب صحبتش رو کردیم رو بگو و صدایش از خیلی دورها آمد که می‌گفت تا فردا کی زنده و کی مرده.»

«هوای شب ایستاده بود، بی هیچ وزشی. ماه گوشه‌ای از آسمان، نسیمی لابه‌لای شاخه‌های درخت‌های دو طرف خیابان در تاریکی، و از دور صدای رفت‌وآمد اتومبیل‌ها در خیابان اصلی. کریم پشت بوته‌های بلند حاشیه پیاده‌رو کنار نهر آب چمباتمه زده بود و چشم از عمارت روبه‌رو برنمی‌داشت. عمارت پوشیده با مرمر سفید، غرق در مهتاب. در بزرگ آهنی باغ عمارت باز شد. کریم خود را جمع کرد. مردی از در آمد بیرون و با دو کیسه‌ زباله در دست رفت آن‌طرف خیابان و کیسه‌ها را انداخت توی زباله‌دانی، دست‌ها را کشید به پاچه‌های شلوارش و برگشت و وارد حیاط شد و در را بست. عین دیشب. کریم نگاهی به ساعتش انداخت: یازده و نیم. لبه‌ی کلاه بافتنی‌اش را کشید روی صورتش، خمیده و از کنار دیوار به‌سرعت دوید طرف در آهنی بزرگ و میله‌ای گذاشت لای دستگیره‌های دو لنگه‌ی در و به سرعت برگشت سر جایش و باز پشت بوته‌ها مخفی شد.»

جمع‌بندی

در این مطلب ابتدا به معرفی محمود حسینی زاد، نویسنده کتاب بیست زخم کاری پرداختیم و سپس علاوه بر خلاصه و نقد بیست زخم کاری، به ارتباطش با سریال زخم کاری اشاره کردیم و نظرات خوانندگانش را بررسی کردیم. بیست زخم کاری، تجربه‌ی یک رئالیسمِ پُرشتاب بوده و  قرار است مخاطب را مجذوب خود کند.

حسینی‌زاد مبنای روایت خود را بر اموری ممنوعه گذاشته که به‏ تدریج روحِ قهرمان‌های او را فاسد می‌کند. در بطن این کتاب، از فساد سیاسی و اقتصادی تا حرص و طمع، ریاکاری و خیانت دیده می‌شود. رمان بیست زخم کاری در حال حاضر توقیف است و اجازه انتشار ندارد. در صورت رفع توقیف این کتاب به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر خواندن داستان‌های فارسی برایتان لذت‌بخش است و به دنبال یک داستان نو می‌گردید، به سراغ رمان بیست زخم کاری بروید و از مطالعه این کتاب جذاب غافل نشوید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بیست زخم کاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر