;
coinex

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا ؛ اثر جاودان ویکتور فرانکل

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا ؛ در این مطلب توضیح خواهیم داد، برای دانستن جزئیات بیشتر درباره این کتاب جذاب و پرمعنا با ما همراه شوید.

کتاب انسان در جستجوی معنا یکی از بهترین کتاب ها در زمینه معنی و هدف زندگی است. ویکتور فرانکل با پیش گرفتن رویکردی روانشناختی و عملی به جست و جو معنا برای زندگی انسان ها می گردد. این درحالی است که سایر کتاب ها در این حوزه معمولا رویکردی معنوی (مثلا مثل کتاب یک زمین جدید اثر اکهارت تول) یا رویکردی مذهبی (مانند کتاب زندگی هدفمند نوشته ریک وارن) را اتخاذ می کنند. اما این کتاب تلاشی است که معنایی برای زندگی را در زندگی مادی ما انسان ها بجوید.

ویکتور فرانکل در سال 1946 درحالی که به تازگی از اردوگاه کار اجباری نازی ها رهایی یافته بود، کتاب ناتمام و از بین رفته اش به نام دکتر و روح را بازسازی کرد و در همان سال و تنها در طی نه روز با نام کتاب انسان در جست و جوی معنا نوشت. او امیدوار بود با نوشتن این کتاب بتواند خودبیگانگی های شخصی و بیماری های فرهنگی که بسیاری را به پوچی درونی می کشاند، درمان کند.

همزمان کتاب انسان در جستجوی معنا به خود فرانکل کمک کرد تا معنای زندگی خود را بازگرداند. این کتاب اولین بار در آلمان در سال 1946 با عنوان روانشناسی که اردوگاه کار اجباری را تجربه می کند، منتشر شد. این کتاب در جهان انگلیسی زبان در سال 1959 با نام کتاب انسان در جستجوی معنا چاپ شد.

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا

اثر جاودان ویکتور فرانکل

فرانکل در این کتاب به خوانندگانی که در جستجوی پاسخی به معضلات زندگی هستند، مسئله ای حیاتی پیشنهاد می کند. توجه به این نکته مهم است که زندانی شدن فرانکل در اردوگاه کار اجباری تنها انگیزه برای نوشتن کتاب انسان در جستجوی معنا نبود. او قبل از زندانی شدنش تلاش کرده بود نشان دهد که جستجوی معنا، کلید سلامت روان و شکوفایی انسان است.

اما زمانی که زندانی شد به این فکر افتاد که آیا زندگی خود هنوز معنایی دارد یا خیر. زندن ماندنش نیز تنها نتیجه اراده او برای زندگی، غریزه حفظ خود بود. او برای غلبه به مشکلات موجود در اردوگاه دائما از ظرفیت های منحصر به فرد انسانی مانند خوش بینی ذاتی، شوخ طبعی، لحظات کوتاه تنهایی، آزادی درونی عزم راسخ برای عدم تسلیم در برابر وسوسه خودکشی استفاده می کرد.

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا ؛ اثر جاودان ویکتور فرانکل

او متوجه شد با برای حفظ خود باید از افکار خوبی مانند فکر به همسرش، برنامه های آینده و تمایلش به پایان رساندن کتاب خود در زمینه لوگوتراپی (خرد درمانی) نیرو بگیرد. چندین بار در کتاب انسان در جستجوی معنا فرانکل برخی از سخنان نیچه را نقل می کند که فرد می تواند برای زندگی کردن عمیق ترین و سخت ترین دردها و رنج ها را تحمل کند. او توضیح می دهد که افرادی که می مردند بیش از آنکه به دلیل کمبود غذا یا دارو باشد به دلیل فقدان امید و تلاش برای زنده ماندن بود. در مقابل فرانکل با به یاد آوردن همسر و چشم انداز دیدن ذوباره او خود را در آشویتس حفظ می کرد.

فرانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا به توضیح این مسئله می پردازد که عشق هدف نهایی و عالی است که انسان می تواند آن را آرزو و برایش بجنگد نجات انسان تنها از طریق عشق و عاشق بودن ممکن است. البته از نظر او عشق بسیار فراتر از موجودیت شخصی و فیزیکی معشوق است.

از یک انسان می توان همه چیز را گرفت اما هرگز عشق و آزادی درونی از بین رفتنی نیست. انسان می تواند حتی در اردوگاه کار اجباری کرامت خود را حفظ کند، درحقیقت فرانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا نشان  می دهد این آزادی معنوی و درونی ( که قابل سلب شدن نیز نیست) است که می تواند زندگی را معنی دار و هدفمند کند.

کتاب انسان در جستجوی معنا

خلاصه کتاب انسان  در جستجوی معنا

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا ؛ اثر جاودان ویکتور فرانکل

فرانکل این نکته مهم را در کتاب خود متذکر می شود که اگر اصلا معنایی در زندگی وجود دارد، این معنا باید در رنج نیز آشکار باشد چراکه بدون رنج و مرگ، زندگی انسان نمی تواند کامل باشد. زندگی در نظر نویسنده در نهایت به معنای پذیرفتن مسئولیت یافتن پاسخ صحیح برای مشکلات خود و انجام وظایفی است که برای هر فرد تعیین شده است.

هنگامی که فردی می فهمد سرنوشت او تحمل رنج است، ناچار است رنج را به مثابه یک وظیفه پذیرفته و در عین درد تلاش کند با امید و تلاش زندگی را ادامه دهد. فرانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا نشان می دهد که این بی تفاوتی نسبت به مرگ و تنها تلاش برای وجود داشتن و نه زندگی کردن به زندانیان اردوگاه آشویتس این امکان را می داد تا ذهن خود را از وحشت و هولناکی مسائل محافظت کنند.

نویسنده با زدن مثالی این مسئله را نشان می دهد او در بخشی از کتاب خود می گوید: « اگر هر شطرنج باز بزرگی بپرسید بهترین حرکت در شطرنج چیست، آنها فقط با چهره ای متحیر به شما خیره می شوند، چراکه همگی آنها می دادند که بهترین حرکت بستگی به هر بازی دارد و هیچ حرکت کلی وجود ندارد که بتوان با آن همه را شکست داد.»

فرانکل در ادامه می گوید معنا زندگی انسان نیز دقیقا بر همین اساس تعیین می شود. معنای کلی زندگی وجود ندارد، بلکه معنای زندگی هر شخص بسته به تصمیمات و موقعیت هایی است که در آن قرار دارد. این همان چیزی است لوگوتراپی درصدد نشان دادن آن است. درحقیقت باید این باور غلط که ابتدا باید معنای زندگی را پیدا کرد و بعد حرکت کرد را دور انداخت، زیرا این چگونگی عملکرد شما و میزان مسئولیت پذیری در تصمیم گیری هاست که تعیین می کند که معنای زندگی شما چیست و یا تا چه حد بزرگ است.

فرانکل در کتاب خود به توضیح این مسئله می پردازد که یکی دیگر از کارهای لوگوتراپی این می باشد که افراد می توانند به جای عوامل بیرونی، با تمرکز بر وضعیت روانی درونی خود، قابلیت کنترل زندگی را بدست آورند.

بنابراین فرانکل نتیجه می گیرد آنچه ما انسان ها به آن نیازمندیم تغییری اساسی در نگرشمان نسبت به زندگی است. ما معنا را باید در خودمان بجوییم و به افراد ناامید گوشزد کنیم که مهم نیست که از زندگی چه انتظاری دارید بلکه آنچه اهمیت دارد آن است که زندگی از ما چه می خواهد، ما پاسخ معنای زندگی را نه در گفتگو و مراقبه بلکه باید در عمل صحیح و رفتار صحیح جستجو نماییم. زندگی در نهایت به معنای پذیرفتن مسئولیت یافتن پاسخ صحیح برای مشکلات شخصی خود و انجام وظایفی است که برای هر فرد وجود دارد، است.

فرانکل در بخشی از کتاب دراینباره می گوید: « با اعلام اینکه انسان موجودی مسئولیت پذیر است که باید معنای بالقوه زندگی خود را محقق سازد، مایلم تاکید کنم که معنای واقعی زندگی بیش از آنکه در درون انسان یا روان او باشد، در جهان کشف می شود. این مسئله بیانگر این واقعیت است که انسان همیشه به چیزی ، یا کسی غیر از خود اشاره دارد و توسط انگیزه های مربوط به آن راه خود را انتخاب می نماید. انسان با هدفی برای خدمت کردن به کسی یا کسانی و همچنین دوست داشتن فرد دیگری معنای زندگی خود را تحقق می بخشد. اما این نکته نیز لازم به ذکر است که تحقق کامل معنا هرگز امکان پذیر نیست به این دلیل ساده که هر چه شخص بیشتر برای آن تلاش کند، بیشتر آن را از دست خواهد داد. به عبارت دیگر، تحقق بخشیدن به خود تنها از طریق درجه ای از تعالی ممکن است.»

بر همین مبنا فرانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا لوگوتراپی را توضیح می دهد، از نظر او لوگوتراپی بر معنی انسان و همچنین جستجوی انسان برای یافتن چنین معنایی متمرکز است. طبق منطق درمانی این رویکرد، تلاش برای یافتن معنایی در زندگی، نیروی محرکه اصلی در انسان است. این معنا برای هر فرد مختص و منحصر به فرد است که باید تنها توسط وی محقق شود.

فرانکل توضیح می دهد که این فکر را که یافتن معنا به شما آرامش می دهد را کنار بگذارید چراکه جستجوی انسان برای معنا ممکن است بیشتر تنش درونی ایجاد کند تا تعادل درونی را به ارمغان آورد. با اینحال نباید فراموش کرد که دقیقا چنین تنشی پیش شرط ضروری سلامت روان است.

سلامت روان مبتنی بر درجه خاصی از تنش، تنش بین آنچه به دست آورده است و آنچه که هنوز باید انجام دهد یا در واقع شکاف بین آنچه که هست و آنچه باید تبدیل شود، است. چنین تنشی ذات انسان را تشکیل می دهد و بنابراین برای بهزیستی ذهنی ضروری است.

یکی دیگر از مسائلی که فرانکل در کتاب خود مطرح می کند، بحث خلا وجودی است. خلا وجودی پدیده ای گسترده در قرن بیستم است. چراکه در این قرن به گونه ای انسان بیش از پیش از غرایز طبیعی خود دور شد.

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا ؛ اثر جاودان ویکتور فرانکل

از طرف دیگری سنت هایی که در دوران پیشامدرن رفتار انسان را شکل می دادند در قرن بیستم به سرعت درحال افول بودند، بنابراین نه دیگری غریزه ای بود که به بگوید چه کند و نه سنتی وجود داشت که انسان با چنگ زدن به آن معنای زندگی خود بر پایه آن بنا نماید. به همین جهت خلا وجودی شکل گرفت که هیچ معنایی برای پر کردن آن وجود نداشت.

معنای زندگی اما در جهان مدرن دیگر یکسان و کلی نبود. به همین جهت برای فاصله از خلا وجودی نیاز است هر فرد معنای خاص زندگی خود در لحظه خاص پیدا کند. از نظر نویسنده وظیفه همه به همان اندازه منحصر به فرد است که فرصت خاص او برای اجرای آن. در همین راستا، انسان دیگر نباید بپرسد معنای زندگی چیست، بلکه باید  در میدان عمل رو در روی زندگی خود با مسئله معنا رو به رو شود. به زندگی فقط می توان با مسئولیت پذیری پاسخ داد. بنابراین لوگوتراپی مسئولیت پذیری را اصل وجودی انسان می داند.

لوگوتراپی به ما پیشنهاد می دهد که معنای واقعی زندگی را در جهان کشف کنیم چراکه این معنا در خود انسان به طورکلی یا روان او نهفته نیست. انسان بودن همیشه به چیزی، یا کسی غیر از خود فرد معطوف می شود و توسط آن است که هدایت می گردد. هر چه شخص خود را فراموش کند یعنی خود را فدا هدفی برای خدمت یا شخصی برای دوست داشته شدن قرار دهد، آنگاه می تواند معنای زندگی خود پیدا کرده و در راه آن خود را تعالی بخشد.

این کتاب بیش از آنکه بخواهد چیزی یاد دهد، درباره مسئله احترام گذاشتن است. مسئله به نظر برانکل آن است که هر فرد باید مسئولیت دوره تاریخ خود را از طریقی یادگیری هر چه بیشتر درباره آن نشان داده و احترام خود را نسبت به کسانی که آن را شکل داده اند، ابراز نماید.

در پایان یادآوری و ذکر این نکته  فرانکل شاید مهم ترین درسی باشد که ما می توانیم از این کتاب بگیریم، نویسنده در این کتاب به ما یادآوری می کند که هرگز نباید فراموش کنیم حتی در مواجهه با یک وضعیت ناامیدکننده نیز ممکن است بتوان معنایی در زندگی پیدا کرد. برای فرد رنج کشیدن یا نکشیدن مهم نیست بلکه اثبات این مسئله حائز اهمیت است که قابلیت های منحصر به فردی در هر انسان نهفته است که باید درجهت آن تلاش نماید. بنابراین در رنج نیز معنایی عمیق نهفته است تنها در زمان رنج کشیدن است که می توان فداکاری را درک کرد. خوشحالی امری ثابت و انتزاعی نیست فرد باید میانجی برای خوشحال بودن پیدا کند.

بهترین ترجمه انسان در جستجوی معنا

ترجمه های موجود و بهترین گزینه خرید

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا ؛ اثر جاودان ویکتور فرانکل
بهترین ترجمه انسان در جست و جوی معنا

در پایان قصد داریم شما را با تمام ترجمه های موجود ار این اثر و بهترین گزینه ممکن برای خرید آشنا کنیم. در حال حاضر ترجمه های متعددی از این اثر در بازار و کتاب فروشی های رسمی وجود دارد.

یکی از معروفترین و شناخته شده ترین ترجمه های این کتاب، به همت نشر جامی و به قلم امیر لاهوتی منتشر شده است که هنوز هم از جمله بهترین ترجمه های کتاب انسان در جستجوی معنا محسوب می شود.

درگیر ترجمه جدید که برخی ضمایم و توضیحات خوب را نیز همراه دارد، ترجمه سرکار خانم لیلا چمن خواه برای نشر علم است. این کتاب در 202 صفحه در سال 97 تجدید چاپ شده است و از عموم فروشگاه های آنلاین کتاب و کتابفروشی ها قابل تهیه است.

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا ؛ اثر جاودان ویکتور فرانکل
بهترین ترجمه انسان در جست و جوی معنا

دو ترجمه دیگر و قابل قبول از این کتاب نیز به ترتیب عبارتند از ترجمه مهتاب ویسی برای نشر نیک فرجام و ترجمه نهضت صالحیان برای نشر درسا که هر دو از ترجمه های شناخته شده اثر هستند.

علاوه بر این ها شما امکان استفاده از نسخه های صوتی و پی دی اف کتاب را نیز در برخی از بهترین اپلیکیشن های کتاب خوان اندروید دارید.

در پایان به علاقه مندان به بهترین کتاب های انگیزشی جهان توصیه میکنیم که حتما نگاهی به بهترین کتاب های روانشناسی جهان در سال 2020 داشته باشند.

همچنین بای دوستداران رمان بهترین گزینه های ممکن را در بهترین رمان های جهان و بهترین رمان های عاشقانه ایرانی گردآوری کرده ایم. اگر دوست دارید کتاب های طنز بخوانید حتما باید بهترین کتاب های طنز ایران را ببینید.

همچنین بهترین کتاب برای هدیه دادن ، شما را با فهرست پرفروش ترین کتاب های جهان 2020  آشنا می کند که میتوانید از آن ها برای هدیه دادن مطابق سلیقه و طرز فکر افراد استفاده کنید.

در حوزه کتاب های آموزشی اما بهترین کتاب های سیاسی ایران و جهان، بهترین کتاب های فلسفه جهان و بهترین کتاب های آموزش بورس را عمیقا توصیه می کنیم. به علاوه بد نیست بهترین و پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 را بشناسید.

بیشتر بخوانید:

منبع: sloww

نظر شما درباره مطلب خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا  چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر