;
coinex

واکسن فایزر در ایران ؛ ماجرا چیست؟

به گفته رئیس اتحادیه وارد کنندگان دارو، گشایش‌های جدید برای واردات واکسن از جمله فایزر از آلمان اتفاق افتاده و می‌توانیم شاهد واکسن فایزر در ایران باشیم.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا، دولت دوازدهم در امر تامین واکسن ناموفق عمل کرد. گرچه کوشش های جهادی برای تولید واکسن داخلی مستقل از دولت شروع شد و به موفقیت های چشمگیری رسید، اما این مانع از بی توجهی به امر واردات واکسن نباید باشد.

واکسن فایزر در ایران

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، ناصر ریاحی، با توجه به برنامه‌ریزی ویژه و امیدوارکننده دولت سیزدهم برای سرعت گرفتن واردات واکسن، گفت:

ما در اتاق بازرگانی تهران به وسیله رییس این اتاق، آقای خوانساری با معاون اول ریاست جمهوری، آقای مخبر در ارتباط بودیم و ایشان اعلام نمودند که دولت می‌خواهد واردات واکسن سرعت گرفته و دسترسی مردم به واکسن‌های تولید و تاییدشده جهانی افزایش یابد.

ایشان اعلام کرده بودند که در صورت نیاز از طرف شخص رئیس جمهوری مجوزی جهت این موضوع داده خواهد شد که خوشبختانه دستور اخیر ایشان برای تسهیل در واردات واکسن از سوی بخش خصوصی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. او در پاسخ به سوال، در صورت اجرایی شدن دستور جدید رئیس جمهوری، چه واکسن‌هایی امکان ورود به ایران دارند، گفت:

بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده واکسن در جهان، از قبل در ایران دارای نماینده‌هایی بوده‌اند مثلا نماینده شرکت آسترازنکا در همان ابتدا اعلام کرد که امکان تامین تدریجی تا ۳۰ میلیون دوز واکسن برای ایران را دارد که تا مجوزهای لازم نهایی شده و واردات آغاز گردد، تا به امروز، تقریبا یک میلیون دوز واکسن از این طریق به وزارت بهداشت تحویل شده و این روند می‌تواند ادامه یابد. البته این واردات از سوی بخش خصوصی متفاوت با برنامه اتاق برای واردات واکسن و تزریق آن به کارگران و فعالان خطوط تولید می‌باشد.

از طرفی شرکت بایون تک آلمان که با فایزر مشترکا واکسنی بر اساس پروتئین ویروس طراحی نمودند نیز در ایران نماینده داشت و می‌توان از تولیدات در آلمان وارد کرد که در صورت صدور مجوز تا ۲۰ میلیون دوز به ایران وارد خواهد شد.

نمایندگی بلژیک شرکت جانسون اند جانسون نیز در ایران وجود دارد و می‌توان انتظار داشت که ۲۰ میلیون دوز واکسن کواکس به کشور برسد و می‌شود امیدوار بود که تا قبل از پایان سال جاری میلادی این واکسن‌ها در ایران تحویل داده شوند. با وجود اینکه به یک یا دو ماه جابجایی احتمالی با توجه به زمان ثبت سفارش ما و پرداخت هزینه واکسن نیاز دارد.

به گفته ایشان، تنها شرکت واکسن‌سازی که در ایران نماینده ندارد سینوفارم چین است که خوشبختانه به وسیله هلال احمر با نظم خوبی واکسن‌های این شرکت به ایران رسیده و امیدواریم ادامه یابد. او گفت که در صورت عملیاتی شدن این سیاست‌ها نگرانی مردم در حوزه واکسیناسیون برطرف خواهد شد و افزود:

در صورت سرعت گیری واردات این واکسن‌ها و در دسترس بودن تولیدات داخلی، می‌توان امیدوار بود که با سرعت گیری واکسیناسیون در ایران، بخشی از نگرانی امروز مردم کم شده و دولت هم بتواند تمرکز خود را بر حل مسائل و مشکلات اقتصادی بگذارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واکسن فایزر در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر