;
coinex

حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره ؛ ماجرا چیست؟

مدتی بود که اخباری مبنی بر حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره به گوش می رسید. امروز جزئیات بیشتری از موضوع مشخص شده است. با ما باشید.

مدتی است که شایعاتی از حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره حکایت دارند. هنوز هیچ مقام مسئولی در این باره واکنشی نشان نداده است، اما برخی هنرمندان کشور در اعتراض به این مهم در صفحات فضای مجازی نسبت به موضوع واکنش نشان داده و مخالفت خود را ابراز کرده اند.

در این میانه و به مانند همیشه برخی موج سواران و رسانه های بیگانه نیز از موقعیت سواستفاده کرده، موضوع را به تبعیض های جنسیتی و تلاش برای دور کردن زنان ایران زمین از هنر نمایشی ارتباط داده اند. اما به واقع ماجرای حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره چیست؟

حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره

سکوت مدیران سازمان و برخی مسئولان مرتبط با موضوع درباره حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره ضمن سواستفاده برخی رسانه ها، سبب راه افتادن کارزار اعتراضی نسبت به این مهم شده است.

گرچه هنوز علت حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره مشخص نشده است اما باید معدود اظهار نظرها در این باره را با جدیت پیگیری کرد. اخیرا سید حسام الدین حسنی، مدیر کل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در گفتگویی که با باشگاه خبرنگاران جوان داشت درباره حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره توضیحاتی ارائه کرد. او در این باره توضیح داد:

رشته‌های هنرستان این گونه است که سال به سال با توجه به شرایط موجود و تعداد متقاضیان بازنگری می‌شود. هنرستان مانند دبیرستان نیست که همیشه رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانش آموز جذب کند؛ بنابراین حذف رشته یا ممنوعیت حضور دختران حرف عجیبی است. در بعضی از واکنش‌ها به گونه‌ای القا شده که گویا ما برای دختران این ممنوعیت را ایجاد کردیم و پسر‌ها می‌توانند ثبت‌نام کنند. این در حالی است که ما فقط یک هنرستان داریم آن هم هنرستان دخترانه سوره است.

حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره ؛ ماجرا چیست؟

وی افزود:

در واقع، هنرستان رشته‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها رشته بازیگری تئاتر بوده که طی ده تا پانزده سال گذشته فقط چند نفر از فارغ‌التحصیلان آن وارد فضای دانشگاهی تئاتر شده‌اند و این نشان دهنده پایین بودن سطح کیفی ما در آموزش رشته هنر‌های نمایشی هنرستان است، در حالی که هنرجویان رشته‌ها دیگر مانند سینما و گرافیک آمار مناسبی از جهت ادامه تحصیل در دانشگاه دارند.

مدیر کل ارتباطات و رسانه حوزه هنری درباره توقف این رشته توضیح داد:

رشته تئاتر ما این مشکل را داشته، حالا کرونا هم شده و این فرصت بازاندیشی درباره مربیان و طرح درس‌ها فراهم شده است. رشته نمایش در هنرستان سوره برای همیشه حذف نشده است. همین حالا هنرجویان در مقطع یازدهم و دوازدهم مشغول تحصیل هستند. اما امسال این توقف و عدم ثبت‌نام در سال دهم برای بهتر شدن شرایط است.

وی درباره اینکه برخی افراد حذف رشته نمایش از هنرستان سوره را مربوط به اقدامات وزیر فرهنگ و ارشاد جدید محمد مهدی اسماعیلی می‌دانند نیز توضیحاتی داد. موضوعی که مستقیما برآمده از انتشار برنامه وزیر ارشاد است. حسنی در این باره گفت:

این حرف بسیار عجیب و خنده‌داری است. هنرستان سوره متعلق به حوزه هنری است و هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد ندارد. شاید حتی وزیر ارشاد نداند که هنرستان سوره وجود دارد. اگر قرار باشد با هنر مخالف باشیم، رشته سینما و گرافیک را حذف می‌کردیم نه اینکه ظرفیتش را افزایش دهیم و علاوه بر آن بیاییم و با توجه به دوران کرونا و افزایش علاقه به تولید آثار تصویری رشته برنامه‌سازی تلویزیونی ایجاد کنیم.

حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره ؛ ماجرا چیست؟

حسینی در پایان افزود:

اگر رشته دیگری شرایطی مانند رشته تئاتر داشت ما درباره آن هم همین تصمیم را می‌گرفتیم. رکود تئاتر برای ما مطلوب نیست، حوزه هنری از تعطیلی تئاتر بیشتر از سایر نهاد‌ها متضرر شده است. حوزه هنری جشنواره‌های متعدد تئاتر دارد و بخش هنر‌های نمایشی حوزه هنری کارش پرداختن به تئاتر است و خلاف هنرمندان سایر رشته‌ها، اهالی تئاتر بیشتر متضرر شده‌اند و همین مسائل مربوط به تعطیلی تئاتر برای ما هزینه‌های زیادی به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر