;
coinex

برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟ [+دانلود فایل]

مهمدمهدی اسماعیلی گزینه پیشنهاد ابراهیم رئیسی برای وزارت فرهنگ برنامه کاری خود را منتشر کرده است. اما برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی چیست؟

برنامه محمدمهدی اسماعیلی که در 83 صفحه تدوین شده در حوزه های مختلفی ضمن تشریح وضع موجود و آسیب شناسی شرایط فعلی، به ارائه ایده ها و برنامه ها برای رفع مسائل پرداخته است.

در بخش مقدماتی متن، محمد مهدی اسماعیلی ضمن ارائه تعریف خود از فرهنگ، فرهنگ را از مهمترین ارکان جامعه قلمداد کرده و بیش از هرچیز بر جنبه عمومی فرهنگ تکیه کرده است. امروز در تکراتو قصد داریم ضمن مروری کلی بر برنامه های وزیر ارشاد دولت رئیسی فایل برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به شما ارائه کنیم. در آخر نیز نگاهی خواهیم داشت به واکنش کاربران فضای مجازی به برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی پس با ما تا پایان همراه باشید.

برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی

در این برنامه با تاکید بر جنبه عمومی و اجتماعی فرهنگ و با آسیب شناسی وضعیت موجود، راهکارهایی با هدف بهینه سازی وضعیت ارائه شده است که به طور دسته بندی شده و مشخص برای هر حوزه ارائه شده است.

در این میان آنچه درباره برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی خبرساز شده و واکنش های متعددی درپی داشته، نگاه تند و منفی بر خانه موسیقی، هنرمندان این حوزه و تا حدی نیز خانه سینماست.

البته همه مواردی که در این برنامه درباره خانه سینما مطرح شده، آن مواردی است که پیشتر توسط اعضا و فعالان این حوزه نیز به آن اشاره شده است و برای آن ایده ها و پیشنهاداتی وجود دارد.

در بخش های مختلفی از برنامه، ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان، تقویت صندوق هنر و پرهیز از تصدی گری دولتی و تمرکز بر امور نظارتی، حمایتی و هدایتی برجسته شده است. از طرف دیگر درباره برنامه زمانی و حتی نهادهای مجری که بعضا نیاز به مشارکت همزمان دو وزارتخانه نیز دارد صحبت هایی مطرح شده است. در ادامه نگاهی کلی داریم بر بخش هایی از برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی با ما باشید.

برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی

برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟ [+دانلود فایل]

در بخش های از مقدمه متن برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، در توصیف آنچه سیاست ها و برنامه های وزیر ارشاد توصیف شده آمده:

 …. اما فارغ از رویکرد کلان، رویکرد سیاستی وزارتخانه نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. رویکرد سیاستی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم، پرهیز از دخالت و تصدی‌گری دولت و احیا و تقویت نقش نظارتی و حمایتی و هدایتی خود است.

فرهنگ یک امر حکومتی و فرمایشی نیست؛ یک امر دستوری و ساختنی نیست. بلکه امری است که باید از درون مردم و با مردم شکل بگیرد۰ باید از اهالی فرهنگ و هنر در ساخت، رشد و تعالی فرهنگ سهم عمده و جدی داشته باشند. بدون شک دخالت دولت و حاکمیت در امر فرهنگ، امری اشتباه است که تبعات و زیان های متعددی را به دنبال خواهد داشت. با نگاهی به تجربه ۴۳ ساله‌ی انقلاب اسلامی متوجه خواهیم شد که هر کجا و در هر امری، حاکمیت و دولت ورود داشت و از پشتوانه و همراهی مردم، برخوردار نبود با شکست مواجه گردید و هر کجا که مردم ورود داشتند پیروزی های عظیمی را شاهد بودیم.

لذا رویکرد سیاستی جدی دولت، نظارت، حمایت و هدایت و همچنین دوری از دخالت مستقیم در عرصه‌ی فرهنگ است و در این مسیر بدون شک باید مردم و اهالی و اصحاب فرهنگ و هنر، خود زمامداری کرده و مسائل را برطرف نمایند و به سمت قله‌ی رفیع نوین اسلامی با سرعتی روزافزون حرکت نمایند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، با رویکرد سیاستی خود که نظارت، حمایت و هدایت است، در عرصه عملیاتی، سیاست محصول‌محوری را اولویت خود می‌داند و سعی در تولید محصولات فرهنگی با کیفیت و ماندگار خواهد داشت‌. اما در این مسیر با استفاده از سیاست حمایت‌محوری و حمایت از خالقان این محصولات و همچنین اتخاذ سیاست یارانه‌محوری و حمایت از مردم در راستای مصرف هر چه بیشتر این محصول اقدام خواهد نمود.

در بخش دیگری در ارتباط با مشکلاتی که برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر با آن مواجه می شود توضیحاتی ارائه شده است. برنامه در این مورد رعایت چند مورد را ضروری دانسته که به قرار زیر است:

پرهیز از نگاه ابزاری به فرهنگ: در برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی در ذیل این عنوان آمده که به هیچ وجه نباید به فرهنگ به عنوان ابزاری در دست سیاست و اقتصاد نگریسته شود. بلکه این فرهنگ است که می تواند در قامت یک عامل پیشران در همه عرصه ها مطرح باشد.

پرهیز از نگاه جزیره ای به فرهنگ: در برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی در ذیل این عنوان آمده  متاسفانه در حوزه فرهنگ، همواره شاهد تبعیض و بی عدالتی در اهمیت و توجه به حوزه های مختلف فرهنگ بوده‌ایم. این مسئله که چرا باید سینما بیش از تئاتر و موسیقی و کتاب، از بودجه و سایر خدمات و یارانه‌ها برخوردار باشد و در نهایت شاهد شکل‌گیری جزیره های خاص در حوزه فرهنگ باشیم. لذا باید نگاه ما به صورت کلی به این صورت باشد که هر قسمت از فرهنگ، به اندازه میزان سهمی که در تحقق اهداف و آرمان‌های مورد نظر دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد.

پرهیز از تمرکزگرایی و مرکز گرایی: در برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی در ذیل این عنوان بر تفاوت جدی و عمیق میان امکانات فرهنگی در تهران و کلان شهرها با دیگر شهرها تاکید شده و از آن با عنوان بی عدالتی توزیعی یاد شده است. وزیر ارشاد دولت سیزدهم بر این باور است که کژگرایی و عملکردگرایی موجب شده تا تمام رویدادها و اتفاقات مهمی فرهنگی کشور از نمایشگاه کتاب تا جشنواره های سینمایی مهم و بسیازی دیگر همگی در پایتخت برگزار شوند. این برنامه یکی از اولویت های خود را تقسیم رویدادها و برنامه های مهم فرهنگی در سطح کشور عنوان کرده است.

عدم تمرکز بر شاخص‌های توسعه: در برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی در ذیل این عنوان آمده که بسیاری از شاخص های توسعه ای که این روزها در کشورها مختلف برای سنجش میزان رشد استفاده می شود با فرهنگ بومی، ملی و اسلامی ایران همخوانی ندارد.

۵- استفاده از ظرفیت‌های مردمی و اهالی فرهنگ و هنر: در برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی در ذیل این عنوان آمده عرصه فرهنگ یک عرصه‌ی حاکمیتی و دستوری نیست. جهت حاصل شدن پیشرفت فرهنگی که در حقیقت زیربنای پیشرفت اقتصادی و سیاسی و در نهایت پیشرفت کشور خواهد بود، باید از ظرفیت‌های مردمی و اهالی فرهنگ و هنر استفاده کرد. مردمی بودن دولت زمانی محقق خواهد شد که فرهنگ، مردمی شود. در حقیقت این فرهنگ است که باید مردم را به میدان بیاورد.

تا به اینجا مروری داشتیم کلی بر برنامه های وزیر ارشاد دولت رئیسی پیش تر به بیوگرافی محمدمهدی اسماعیلی نیز پرداخته بودیم. . اما برای اطلاع از متن کامل 83 صفحه ای برنامه های وزیر ارشاد دولت رئیسی از لینک زیر استفاده کنید.

دانلود فایل کامل برنامه های وزیر ارشاد دولت رئیسی

برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم ؛ کاربران چه می گویند؟

همانطور که گفتیم بخش هایی از برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته و واکنش های نسبتا متفاوتی در پی داشته است. در ادامه قصد داریم شماری از واکنش های کاربران به برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بررسی کنیم.

یکی از کاربران در واکنش به برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی با ابراز نگرانی نوشته:

آقا این چیزایی که در مورد برنامه ی محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی #ارشاد میگن واقعیت داره؟!! اینجاست که باید گفت دَدَم وای

کاربر دیگری درباره برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته:

با این برنامه های وزیر جدید ارشاد خیلی حال میکنم یعنی میشه کار و کاسبی این سلبریتا رو کلا کنسل کنه

برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟ [+دانلود فایل]

کاربری درباره برنامه های وزیر ارشاد دولت رئیسی نوشته:

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برنامه‌ ۸۳ صفحه‌ای خود برای دولت سیزدهم، به شدت به وضعیت موجود در عرصه فرهنگ و هنر حمله کرده است و نهادهای صنفی مانند خانه سینما را «فاقد وجاهت قانونی» و خانه موسیقی را «مهم‌ترین مرکز تولید بحران» دانسته است.

کاربری دیگر در دفاع از برنامه های وزیر ارشاد دولت رئیسی نوشته:

در جلسه با آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابتدا ایشان برنامه خود را ارائه داد بعد نمایندگان سوالات خود را مطرح کردند و ایشان نیز بخوبی پاسخ دادند و صحبتهای ایشان قانع کننده بود و چنین به نظر رسید که ایشان مسلط بر کار هستند #کابینه_جوان #کابینه_کارآمد

بک کاربر دیگر درباره برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته:

کل برنامه #وزیر_فرهنگ_و_ارشاد دولت جدید را خواندم!!! چند نکته جالب! تعریف فرهنگ را از ویکیپدیا کپی کرده بودند! مشکلات موسیقی را اینگونه برشمرده: 1_ ورود گروه های خارجی به ایران 2_عدم حضور هنرمندان انقلابی و ارزشی در شوراها

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص برنامه وزیر ارشاد دولت رئیسی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر