;
coinex

بیوگرافی احسان خاندوزی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر اقتصاد

با توجه به وضعیت فعلی کشور، تیم اقتصادی دولت سیزدهم و در راس آن وزیر اقتصاد اهمیت زیادی دارد. در ادامه به بیوگرافی احسان خاندوزی خواهیم پرداخت.

اعلام فهرست کابینه دولت آقای رئیسی به مجلس شورای اسلامی، به گمانه زنی ها درباره وزرای دولت سیزدهم پایان داد. بر این اساس وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید احسان خاندوزی است.

اکنون می توان برای شناخت بیشتر به مطالعه بیوگرافی احسان خاندوزی ، سوابق تحصیلی و سوابق اجرایی او پرداخت. همچنین می توان به بررسی نظرات و دیدگاه های وی و همکارانش در وزارت امور اقتصادی و دارایی، و رویکردها و راهکارهایی که برای حل بحران های حال حاضر اقتصاد کشور در پیش خواهند گرفت، پرداخت.

چند سوال مهم که باید سید احسان خاندوزی و همکارانش پاسخی جامع و کاربردی برای آن داشته باشند این است که؛ چه برنامه ها و پیشنهادهایی برای اقتصاد نابه سامان و بحران زده ایران دارند؟ احسان خاندوزی و تیم اقتصادی اش چه ابزاری هایی را برای رسیدن به چه هدف هایی در وضع کنونی کشور به کار خواهد گرفت؟ تکراتو در این گزارش به بیان بیوگرافی احسان خاندوزی و بررسی سوابق تحصیلی، اجرایی، اظهارنظرها و دیدگاه های او می پردازد. پس در بیوگرافی احسان خاندوزی با ما باشید.

بیوگرافی احسان خاندوزی

احسان خاندوزی کیست ؟

سید احسان خاندوزی، زاده 23 شهریور سال 1359 خورشیدی، در گرگان است. پدر و مادرش هر دو معلم هستند. در بیوگرافی احسان خاندوزی آمده است که وی در سال 1384 زمانی 25 داشت، ازدواج کرده است، دو فرزند پسر دارد و در محله قلمستان تهران ساکن شده است. او که از سیاستمداران اصولگرای ایران است، فعالیت پژوهشی گسترده ای در حوزه تخصص خود دارد. پس از این مقدمه کوتاه، در ادامه بیوگرافی احسان خاندوزی به تحصیلات احسان خاندوزی و سوابق اجرایی او می پردازیم.

تحصیلات احسان خاندوزی

بیوگرافی احسان خاندوزی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر اقتصاد
تصویر احسان خاندوزی / احسان خاندوزی کیست

پرداختن به سوابق تحصیلی احسان خاندوزی وزیر کنونی اقتصاد و امور دارایی امری ضروری به نظر می رسد. وی مقطع تحصیلی دیپلم خود را در دبیرستان شهدای گرگان و در رشته ریاضی و فیزیک به پایان رساند. خاندوزی در سال 1377 در سن 18 سالگی وارد دانشگاه امام صادق شد و در رشته ” معارف اسلامی و اقتصاد ” به تحصیل پرداخت.

در مقطع کارشناسی ارشد رتبه سوم پژوهشی کشور را در بین دانشجویان به دست آورد. سپس در سال 1384 از پایان نامه ارشد خود با موضوع “محاسبه شاخص رقابت پذیری اقتصاد ایران ” دفاع کرد و این دوره را هم با موفقیت پشت سرگذاشت. به سوابق تحصیلی احسان خاندوزی دکترای اقتصاد از دانشگاه علوم و تحقیقات را هم باید اضافه کرد.

همکاری با جنبش عدالت خواهی دانشجویی از سال 1381 و مسئولیت بسیج دانشگاه از سال 84 – 1383 (همان سالی که جریان دانشجویی نقش با اهمیت و موثری حول موضوع مناقشه اتمی ایفا کرد.) از فعالیت های مرتبط به دوره دانشگاه و سوابق تحصیلی احسان خاندوزی است. بعد از بحث از سوابق تحصیلی احسان خاندوزی در ادامه قصد داریم سوابق اجرایی احسان خاندوزی را بررسی کنیم.

سوابق اجرایی احسان خاندوزی

بیوگرافی احسان خاندوزی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر اقتصاد
عکس احسان خاندوزی / احسان خاندوزی کیست

از نخستین سوابق اجرایی احسان خاندوزی که پس از دانش آموختگی در مقطع کارشناسی ارشد بر عهده گرفت، می توان به کارشناسی وی در “کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام” اشاره کرد. پس از این و در اواخر سال 1385 وارد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی شد.

در سال 1392 با پایان یافتن دوره دکترا، وی به عنوان مدیر کل اقتصادی مرکزی پژوهش های مجلس منصوب شد و به مدت پنج سال ( تا سال1397 ) در آن مقام حضور داشت.  همچنین وی عضو هیئت دیده بان شفافیت و عدالت هم هست.

از دیگر سوابق اجرایی احسان خاندوزی می توان به عضویت او در هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد. دکتر خاندوزی در 1395 به عنوان مدیر نمونه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزیده شد. ایشان توانست نائب رئیس اول کمسیون اقتصادی شود و پس از آن به عنوان رئیس فضای تولید و کسب و کار منصوب شد. ریاست کارگروه مقابله با تحریم هم در سوابق اجرایی احسان خاندوزی به چشم می خورد.

از دیگر موارد در سوابق اجرایی احسان خاندوزی بنیان گذاری نخستین شتاب دهنده سیاسی کشور با نام “مجموعه مالی هانتن” با همکاری اندیشکده حکمرانی شریف است که مدیریت این مجموعه هم به عهده ایشان است.  او در حال حاضر استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی است.

سید احسان خاندوزی در یازدهمین اتخابات مجلس شورای اسلامی توانست 801 هزار و 696 رای را کسب کند و به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابی تهران، شمیرانات، ری، اسلام شهر و پردیس از استان تهران انتخاب شود.

دیدگاه اقتصادی دکتر خاندوزی

دیدگاه اقتصادی احسان خاندوزی را باید از اظهار نظرهای او پیگیری کرد. او که بر ضرورت بازسازی داخلی اقتصاد کشور و استقلال و خودکفایی آن توجه ویژه ای دارد چندی پیش گفته بود:

 امریکا برای مقابله با ایران یک اتاق جنگ اقتصادی به نام اتاق تحریم تشکیل داده است، ما هم اگر می خواهیم در این جنگ به موفقعیت دست یابیم باید یک اتاق جنگ به نام اتاق ضد تحریم تشکیل دهیم.

دکتر خاندوزی یکی از مخالفان تصویب FATF در کشور است. او در این باره گفته بود:

تا زمانی که تحریم ها هست بررسی و تصویب FATF  دردی را دوا نمی کند، حتی تا زمانی که تحریم ها برقرار است، برآورده کردن خواست های گروه ویژه اقدام مالی (FATF ) حیات اقتصادی ما را ذیل شرایط تحریمی سخت تر از این می کند. به نظر بنده حتی به لحاظ موضعی و در این ایام خاص، تصویب این دو لایحه باقیمانده و اجرای کامل الزامات FATF  تصمیم قابل دفاعی نیست.

بیوگرافی احسان خاندوزی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر اقتصاد
تصویر احسان خاندوزی / احسان خاندوزی کیست

آنچه در بیوگرافی احسان خاندوزی قابل توجه است، تالیف و ترجمه های او در کنار 16 مقاله چاپ شده از وی است که به مسئولیت جدیدش یعنی وزیر اقتصادی و اموردارایی، مرتبط است. این نقطه مثبتی است که نشان می دهد او از دانش روز اقتصاد آگاه است و از دغدغه مندان این حوزه است.

از کتاب های تالیفی وی می توان “درسهای آخرین موج خصوصی سازی” و “شاخصی برای عدالت” را نام برد، همچنین کتاب های ” آنچه اقتصاد از بحران آموخت ” و “سرمایه داری” از ترجمه های سید احسان خاندوزی است که با همراهی و همکاری علیرضا اشرفی احمدآباد کار ترجمه آن ها را انجام داده است و در 25 / 10 / 1398 انتشارات دانشگاهی آن ها را منتشر کرده است.

آنچه می توان از بیوگرافی احسان خاندوزی دریافت، این است که او یکی از طرفداران اصلاح نظام مالیاتی کشور است. وی در خرداد ماه امسال (1400) به عنوان یکی از موافقان طرح مالیات بر عایدی در مجلس به صحبت کرد؛ طرحی که به نظر می آید با رفتن او وزرات اقتصاد، خود ملزم به اجرای آن خواهد بود.

خاندوزی در زمان تصویب این طرح گفته بود که این مالیات در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته پرداخت می شود، عامل موثری است در افزایش فعالیت های تولیدی، و کاهش دهنده فاصله طبقاتی است. وی با دفاع از طرح مالیت بر عایدی سرمایه گفته بود که این طرح فاصله طبقاتی را روی درآمد ناشی از میزان کار افراد می برد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم، مهار نوسانات قیمتی در حوزه مسکن، خودرو، طلا و ارز را از دیگر مزایای این طرح برشمرده بود. همچنین وی اظهار داشت که این این طرح به 99 درصد جامعه که نیاز مصرفی دارند کمک خواهد کرد و تنها برای افرادی که بیش از حد نیازشان کالا جمع آوری کرده اند و سوداگران و دلالان از آن ناراضی خواهند بود.

دکتر خاندوزی درباره بورس می گوید:

نوسان و ریسک در ذات بازار بورس است اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاست گذاری و شکست هماهنگی باشد.  پیشنهادم برای الاکلنگ بورس و بانک ( شورای ثبات مالی ) است بر فراز دو بازار.

بیشتر بخوانید:

فهرست وزرای دولت رئیسی رسما اعلام شد

کابینه دولت ابراهیم رئیسی ؛ کاربران توییتر چه می گویند؟

احسان خاندوزی کیست ؛ کاربران توییتر چه می گویند؟

انتخاب سید احسان خاندوزی برای پست وزارت اقتصاد توسط سید ابراهیم رئیسی، واکنش های متعددی در فضای مجازی و به خصوص توییتر در پی داشته است. در ادامه شماری از این واکنش ها را بررسی می کنیم.

کاربری با توجه به سوابق تحصیلی احسان خاندوزی نوشته:

با پیشنهاد دکتر خاندوزی بعنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی توسط ریاست محترم جمهوری امیدها به تحول اقتصادی کشور و رونق کسب و کار زنده شده است.

بیوگرافی احسان خاندوزی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر اقتصاد
عکس احسان خاندوزی / احسان خاندوزی کیست

یک کاربر دیگر درباره بیوگرافی احسان خاندوزی نوشته:

لندن نشین ها از معرفی کابینه رییسی ناراحت شدند! بی امان تخریب می‌کنند. #احسان_خاندوزی را به جرم جوان بودن میکوبند، تا به مهره های ایده آل خود برسند. احسان خاندوزی با گذشته علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد، نقشه های شوم دشمنان این ملت را نقش بر آب خواهد کرد.

کاربری دیگر درباره سوابق احسان خاندوزی نوشته:

از جمله اقدامات خاندوزی در طول نایب ریاستش، می‌توان به تشکیل اتاق ضد تحریم در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. او همچنین با ۴۱ سال سن، از جوانترین وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه دولت سیزدهم به شمار می‌آید

کاربر دیگری درباره سوابق احسان خاندوزی نوشته:

یک اقتصاددان جوان گزینه وزارت اقتصاد شد/ «سیداحسان خاندوزی»؛ چهره نام‌آشنای شفافیت و مبارزه باتحریم سید احسان خاندوزی نماینده جوان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای صندلی وزارت اقتصاداست.

بیوگرافی احسان خاندوزی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر اقتصاد
عکس احسان خاندوزی / احسان خاندوزی کیست

یک کاربر دیگر درباره بیوگرافی احسان خاندوزی نوشته:

آقای خاندوزی من که شما رو نمیشناسم ولی براتون آرزوی موفقیت میکنم. اما یه خواهش دارم. اگه جایی دیدین قدرتهای فاسد داخلی و سازمان های فاسد داخلی بهتون برای منافع خودشون فشار میارن و شما قدرت و ابزار مقابله با اونا رو ندارید به مردم اطلاع بدین. افشاگری بعد دوره وزارت به درد نمیخوره

یک کاربر دیگر نوشته:

آقای دکتر خاندوزی امیدوارم بر وعده خود برای حذف قیمت‌گذاری دستوری، عرضه کالا برمبنای قیمت بازار، حذف دلار ۴۲۰۰ و … پایبند باشید.

کاربری دیگر نوشته:

دکتر #خاندوزی علی رغم سن جوان، هم تجربه عالی و هم تخصص بالایی در حوزه اقتصاد دارند، نکته اساسی این است که وزارت اقتصاد احتیاج به وزیری دارد که در حوزه تئوری و علم اقتصاد آگاه باشد. بنده این قابلیت را در ایشان میبینم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بیوگرافی امین حسین رحیمی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    جناب وزیر اقتصاد، آقای خاندوزی، عجب بلایی سر سهامداران بورس که قبل از وزیر شدنت مدعی بودی 3روزه مشکلشو حل می کنی آوردی؟ خدا ازت نگذره که من یکی خیلی بهت اعتماد داشتم وخیلی توضررم. لامصب می خوای چه کارکنی؟دست بجنبون.

    پاسخ