;
coinex

بیوگرافی علی اکبر محرابیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر نیرو

به تازگی لیست کابینه دکتر رئیسی تقدیم مجلس شده است. قصد داریم راجع به بیوگرافی علی اکبر محرابیان ؛ سوابق اجرایی و نظرات وزیر نیرو صحبت کنیم.

علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی دکتر ابراهیم رئیسی برای وزارت نیرو است. در ادامه به تفصیل راجع به این وزارتخانه و وزرای قبلی و فعلی و همچنین بیوگرافی علی اکبر محرابیان و سوابق اجرایی وزیر نیرو صحبت خواهیم کرد. با تکراتو همراه باشید.

بیوگرافی علی اکبر محرابیان وزیر نیرو

علی اکبر محرابیان کیست 

وزارت نیرو یکی از وزارتخانه های فعال در اکثر کشورها است که به امور تولید، پخش و نگهداری انرژی الکتریکی و تاسیسات آن می پردازد. از جمله مراکزی که تحت مدیریت این وزارتخانه هستند می توان به نیروگاه های برق، سدهای برق آبی، شبکه های برق رسانی اشاره نمود.

ازجمله وزیران نیرو پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می توان عباس تاج، حسن عباسپور، حسن غفوری فرد، محمدتقی بانکی، بیژن نامدار زنگنه، حبیب الله بیطرف، پرویز فتاح، مجید نامجو، حمید چیت چیان و وزیر فعلی نیرو، رضا اردکانیان را نامبرد. رضا اردکانیان دیپلمات و سیاستمدار ایرانی که دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است از سوی حسن روحانی به این سمت منصوب شد.

بیوگرافی علی اکبر محرابیان
سوابق تحصیلی علی اکبر محرابیان / بیوگرافی علی اکبر محرابیان

پس از ذکر توضیحاتی پیرامون رضا اردکانیان، بیوگرافی علی اکبر مجرابیان وزیر نیرو پیشنهادی را بررسی خواهیم کرد و به این پرسش که علی اکبر محرابیان کیست ؟ پاسخ خواهیم داد.

اردکانیان از سال 1368 به وزارت نیرو رفت و تا سال 1370 معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی وزیر نیرو بود و نیز از سال 1377 تا 1380 به عنوان قائم مقام وزیر نیرو فعالیت نمود. تا اینکه در 7 آبان ماه 1396 به عنوان وزیر نیرو آغاز به کار کرد.

این روزها مسئله برق و قطعی های مکرر آن به قدری مهم شده که غالب مردم درباره اوضاع نابسامان آن، انتقادات فراوانی را متوجه وزارت نیرو دانسته اند و خواستار رفع مشکلات موجود شده اند. باتوجه به حساسیت هایی که در این وزارتخانه وجود دارد باید دید پس از اردکانیان که این اواخر عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است، وزیر بعدی چه کسی خواهد بود و چه برنامه هایی خواهد داشت!

وزارت نیرو نه تنها در حوزه برق و تامین آن بلکه در بخش های دیگری نیز مانند آب، آب و فاضلاب و نیز انرژی های تجدیدپذیر بر عهده دارد که نباید از آنها غافل ماند. مخصوصا بحث آب های زیرزمینی و کمبود آب آشامیدنی در برخی مناطق کشور که وزارت نیرو باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد.

در بخش آب اجرای طرح های ذخیره سازی، تامین و انتقال آب برای مصارف خانگی، کشاورزی، عمومی، تجاری و صنعتی و کنترل و بهره برداری از منابع آب های سطحی و زیرزمینی از جمله اهداف مهم وزارت نیرو می باشد. در بخش آب و فاضلاب اجرای طرح های آبرسانی، تصفیه و توزیع آب شهری و روستایی و نیز انتقال و تصفیه پساب های صنعتی، شهری و روستایی از اهداف کلان این وزارتخانه است.

بیوگرافی علی اکبر محرابیان
علی اکبر محرابیان کیست ؟ / بیوگرافی علی اکبر محرابیان

در حوزه حساس برق، وظایف و اهداف وزارت نیرو شامل: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و توسعه طرح‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی برق در شهرها و روستاهای سراسر کشور، بررسی و تدوین پیشنهادهای لازم در زمینه راهبردها، سیاست‌ها، برنامه‌ها، قوانین و آیین‌نامه‌های صنعت برق و تعرفه‌های بهای مصرف و اشتراک برق به‌طور سالیانه جهت ارائه به دولت و مجلس واجرای آنها، برنامه‌ریزی جهت انجام طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با فعالیت شرکت و هماهنگی و برنامه‌ریزی آموزشی به منظور ارتقاء سطح علمی کارکنان صنعت برق کشور، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ایجاد زمینه‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های تولید و انتقال برق در سراسر کشور، عضویت در کمیته و کنوانسیون‌های جهانی انرژی و کسب و تبادل اطلاعات لازم به منظور استاندارد کردن و ارتقاء فعالیت‌های صنعت برق کشور، هدفمند کردن میزان مصرف برق و یارانه‌ها برابر استانداردهای جهانی، سیاست گزاری، نظارت و هماهنگی بین شرکت‌های زیرمجموعه به منظور اجرای به موقع طرح‌های برق در راستای پیشبرد اهداف کلان صنعت برق کشور می باشد. اما در ادامه با ما باشید تا به بیوگرافی علی اکبر محرابیان بپردازیم

بیوگرافی علی اکبر محرابیان

در ادامه به بیوگرافی علی اکبر مجرابیان ؛ سوابق اجرایی و نیز سوابق تحصیلی علی اکبر محرابیان خواهیم پرداخت تا با این چهره آشنا شویم.

علی اکبر محرابیان کیست ؟ علی اکبر محرابیان متولد 1348 شهرستان خوانسار است. سوابق تحصیلی علی اکیر محرابیان مدرک کارشناسی در رشته مهدسی عمران از دانشگاه علم و صنعت و نیز کارشناسی ارشد در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه تهران است.

همچنین وی مشغول به تحصیل در مقطع دکترای اقتصاد از واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می باشد و ظاهرا تنها ارتباط وی با سمت احتمالی اش در وزارت نیرو، همان رساله دکتری اش است با موضوع «اثرات آزادسازی تعرفه برق بر رشد اقتصادی و رفاه خانوار با رویکرد اقتصاد مقاومتی». از ایشان هیچگونه فعالیت تالیفی اعم از کتاب و مقاله پیدا نشده و صرفا بخشی از سخنرانی هایش را در قالب مقاله در برخی از سایت ها منتشر نموده اند.

گفته می شود وی خواهرزاده محمود احمدی نژاد است که البته این خبر از سوی احمدی نژاد تکذیب شده است. تا اینجای مقاله بیوگرافی علی اکبر مجرابیان فهمیدیم که علی اکبر محرابیان کیست ؟ حال در ادامه قصد داریم سوابق اجرایی علی اکبر محرابیان را بررسی نماییم.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی احسان خاندوزی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر اقتصاد

سوابق اجرایی و بیوگرافی علی اکبر محرابیان

محرابیان در سال 1386 و پس از برکناری علیرضا طهماسبی، سرپرست و بعد از آن وزیر صنایع و معادن شد. دکتر احمدی نژاد هنگام دفاع از محرابیان در مجلس گفته بود:

بنده با مهندس محرابیان در دانشگاه علم و صنعت آشنا شدم. ایشان از جوان‌های بسیار با استعداد، مسلط به علوم روز و اطلاعات روز دنیا در بخش‌های گوناگون و یک مدیر جدی و توانمند است که اگر مورد اعتماد شما قرار گیرد، جوان‌ترین عضو کابینه خواهد بود.

در سال 1388 وارد کابینه دو محمود احمدی نژاد شد و تا سال 1390 که وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی ادغام شد، در این سمت انجام وظیفه می کرد. محرابیان در دولت نهم مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد طرح های ویژه بود و لایحه سازماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودروسازی و صنایع جانبی را در قالب تبصره 13 قانون بودجه طراحی نمود.

پس از آن به ریاست ستاد تبصره 13 منصوب شد و در کنار آن نماینده ویژه محمود احمدی نژاد در این ستاد بود. عضویت در شورای عالی فنی کشور از دیگر سوابق اجرایی علی اکبر محرابیان است. محرابیان از جمله کسانی است که در حمایت از صنعت داخلی در قالب تبصره 13 در حوزه‌های مختلف صنعت‌، اعم از خودروسازی و صنایع جانبی پیشقدم شد.

از دیگر سوابق اجرایی علی اکبر محرابیان می توان به نماینده ویژه رئیس جمهور در کارگروه مسکن کشور، معاون بزرگترین شرکت تولید کننده صنایع چوب کشور، مشاور شهردار تهران، عضو هیئت مدیره شرکت شهروند وابسته به شهرداری تهران، رئیس مؤسسه عمران استان اردبیل، مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه استان اردبیل مؤسس و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری استان اردبیل اشاره نمود.

بیوگرافی علی اکبر محرابیان
سوابق تحصیلی علی اکبر محرابیان / بیوگرافی علی اکبر محرابیان

انتخاب محرابیان از سوی دکتر ابراهیم رئیسی وزارت نیرویی ها را متعجب کرد و انتقاداتی را متوجه محرابیان نمود. با وجود مدیران باسابقه و پرکاری که در این وزارتخانه مشغول به کار هستند، انتخاب فردی از بیرون و تقریبا غیرمتخصص که لااقل مدرک تحصیلی چندان مرتبطی نیز در این خصوص ندارد از شگفتی های لیست پیشنهادی آیت الله رئیسی بود که با انتقادات بعضا تندی رو به رو شد.

محرابیان که پیش تر توسط محمد مخبر به سمت ریاست مرکز عمران ستاد اجرایی فرمان امام منصوب شده بود حالا به نظر می رسد با پیگیری های محمد مخبر که معاون اول کابینه دکتر رئیسی شده است، در آخرین روزها به جای عباس علی آبادی در لیست وزرای پیشنهادی راهی بهارستان شده است.

از نکات مثبتی که برای علی اکبر محرابیان درنظر گرفته می شود این است که در دوره تصدی به وزارت صنایع و معادن، ظرفیت فولاد خام کشور با افزایش دوبرابری مواجه شد. همچنین تولید کلینکر و سیمان در دوره وزارت وی با رشد 66 درصدی رو به رو بوده که درمجموع این موارد از ویژگی های مثبت دوره وی محسوب می شود. در زمان وی واگذاری های زیادی در راستای سیاست های اصل 44 قانون اساسی صورت گرفت و بورس از رشد خوبی برخوردار شد.

در آذرماه 1388 و پس از سه ماه تصدی وزارت صنایع و معادن، درخواست استیضاح محرابیان اعلام شد. وی به اتهام عدم حمایت از تولید و تعطیلی صنایع کشور، نبود برنامه و استراتژی مناسب در وزارتخانه و ارئه آمارهای نادرست و خویشاوندسالاری استیضاح شد. یکی از حواشی ایجاد شده برای محرابیان این بود که می گفتند وی با ایجاد حلقه ای دائمی و غیرقابل تغییر و عدم استفاده از مهره های باتجربه و باندبازی باعث کاهش کارآمدی وزارت صنایع و معادن شده است و سرانجام مجلس با توضیحاتی که محرابیان ارائه داد به اقناع رسید.

از انتقادات مهمی که متوجه محرابیان شده، عدم تجربه در سمت های برقی و آبی است و عده ای خاطرنشان کرده اند جای محرابیان در وزارت نیرو نیست. او در دورانی که به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در دولت نهم مشغول به فعالیت بود، با پروژه‌های جنجالی و پر حاشیه‌ای مثل «تونل کوهرنگ ۳» نام خود را در میان مدافعان اجرای پروژه‌های انتقال آب در قالب طرح «مهر ماندگار» ثبت کرد. او از مدافعان انتقال آب به مرکز ایران بود و با توجه به ایجاد صنایع سنگین در شهر‌های مرکزی و کویری موجب شد تا پروژه‌های انتقال آب با شدت و سرعت بیشتری پیگیری شود.

بیشتر بخوانید:

فهرست وزرای دولت رئیسی رسما اعلام شد

کابینه دولت ابراهیم رئیسی ؛ کاربران توییتر چه می گویند؟

بیوگرافی علی اکبر محرابیان

از آنجایی که مسئله آب و برق این روزها تبدیل به معضلی جدی شده است، به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی از کنار سابقه محرابیان به راحتی عبور نکند و سخت گیری های بیشتری درباره این وزارتخانه اعمال نماید.

از دیگر نکات مهم پیرامون بیوگرافی علی اکبر مجرابیان ، ارتباط وی با عبدالرضا داوری از باران احمدی نژاد، مشایی و بقایی است. محرابیان در سال ۸۹ مدیرعاملی صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران را به عبدالرضا داوری می‌دهد و داوری نیز به پاس این خدمت در همان سال کتابی با عنوان “محراب تولید” برایش نوشته و منتشر می‌کند.

این کتاب درخصوص فعالیت های محرابیان در زمان تصدی گری اش در وزارت صنایع و معادن بوده و چکیده ای شامل رویکردها و دیدگاه های وی در مورد توسعه صنعت و معدن است. داوری که در زمان خاتمی اصلاح طلب بود با آمدن احمدی نژاد به اصول گرایی رسید در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی مبدل به فرد اپوزیسیونی شد که در مقابل یاران قدیمی اش قرار گرفت. به نظر می رسد دوستی دیرینه محرابیان با داوری نیز تمام شده باشد.

گرچه محرابیان از وزرای باسابقه کابینه پیشنهادی دکتر رئیسی محسوب می شود اما به دو دلیل مهم عده ای با حضور وی در سمت وزیر نیرو مخالفت کرده اند. یکی از آن دلایل عدم تخصص در حوزه وزارت مورد بحث و دلیل دیگر پروژه انتقال آب خوزستان به فلات مرکزی ایران است که با واکنش های تندی مواجه شده است.

شواهد نشان می دهند که محرابیان درحال حاضر برنامه مدون و دقیقی در خصوص مسائل حساس برق و آب ندارد و از طرفی برای تدوین چنین برنامه ای نیز فرصت و زمان کافی ندارد. درخصوص گزینش وی به هنوان وزیر پیشنهادی نیرو کمتر کسی فکر می کرد که محرابیان انتخاب شود.

وزارت نیرو در حال حاضر در شرایط بحرانی و حساسی است و فردی را می طلبد که متخصص، متعهد و کاردان باشد. شاید محرابیان بتواند با دریافت رای اعتماد از مجلسی ها و تصدی وزارت نیرو، گرهی از مشکلات فعلی که نتیجه عملکرد اردکانیان است باز کند، اما عدم تخصص می تواند مشکلات زیادی برای او ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بیوگرافی علی اکبر محرابیان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر