;
coinex

معضل کمبود گاز در زمستان 1400 ؛ تابستانی بدون برق، زمستانی بدون گاز!

با وجود اینکه دومین ذخایر بزرگ گاز را در جهان داریم، حال خبر رسیده که بعد از یک تابستان بدون برق احتمال جدی شدن معضل کمبود گاز در زمستان 1400 وجود دارد.

طبق گفته جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، ۲۵ درصدی ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌نسبت سال ۱۳۹۹ کم شده است و «امسال در فصل سرما، روزی تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم.»

معضل کمبود گاز در زمستان 1400 ؛ تابستانی بدون برق، زمستانی بدون گاز!

با توجه به‌ این کمبود احتمالا بهد از یک تابستانِ با کمبود شدید برق، باید در انتظار یک زمستانِ با قطعی گاز باشیم اما واقعا چرا؟ به گفته وزیر نفت، از دو ماه قبل صادرات فرآورده‌های نفتی کاهش و با این وجود کمبود تولید گاز در کشور با کاهش صادرات و حتی تولیدِ نفت در کشور نیز قابل حل نیست

با وجود اینکه ایران رتبه سوم در تولید گاز را دارد اما به خاطر مصرف بالای داخلی در رتبه نوزدهم صادرات گاز در جهان است و این در حالی است که‌ ایران بزرگ‌ترین «ابرقدرت انرژی» در جهان است.

در واقع ایران مغازه‌ای است که نمی‌تواند با کالاهای مغازه‌اش، حتی شکم خود و خانواده‌اش را سیر کند. اما چرا؟ یکی از موارد به این مربوط است که میادین نفت و گاز، در اثر برداشت منابع، دچار افت بازدهی شده و به تدریج، فقط، با فناوری‌های جدید وسرمایه زیاد، می‌توان سطح پیشین تولیدات در این میادین را حفظ نمود که تامین آن در توان ایران با توجه به تحریم‌ها و کسری بودجه نیست.

واقعیت آن است که میادین نفت و گاز ایران وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند و برای حفظ سطح تولید کنونی، نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند که با توجه به ۳۵۰۰ میلیارد کل نقدینگی کشور، این عمل دور از ذهن است.

در واقع ایران باید این اعتبار را در طی سال‌های پیش تامین می‌نمود تا به این وضع نیفتاد که بخاطر مشکلات و نبود آینده نگری این سرمایه تهیه نشد. اکنون نیز جز یک راه حل ترسناک راه دیگری وجود ندارد و آن هم رفتن نیروگاه‌ها به سمت مصرف بیشتر نفت کوره (یا همان «مازوت») است که منجر به افزایش آلودگی هوا بیشتر در زمستان می‌شود که این روش در جهان ممنوع است.

نکته عجیب دیگر اینکه ایران یکی از ۱۵ تولیدکننده بزرگ الکتریسیته در جهان و یک «ابر قدرت انرژی» (Energy superpower) است که در کنار کشور‌هایی مثل روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا، کانادا و ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد. اما چرا با این وجود در تابستان برق ندارد و در زمستان گاز؟

نکته اول اینکه ایران بالاترین میزان «شدت مصرف انرژی» (Energy intensity) را در جهان دارد ، اما از طرف دیگر به ازای مصرف هر واحد انرژی، کمترین میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) را تولید می‌کند و حتی طبق گزارش «آژانس بین‌المللی انرژی» ایران فقط حدود ۴۷ درصد از کل یارانه مختص مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان را در ۲۰۱۹ میلادی پرداخت کرده است.

در واقع به طور کلی عواملی مثل کاهش سرمایه‌گذاری برای حفظ سطح تولید انرژی؛ ریخت‌وپاش شدید و رو به افزایش در مصرف از عوامل اصلی کمبود انرژی است که در نهایت منجر به خاموشی در تابستان و سرما در زمستان می‌گردد که نیازمند تدبیر جهت جلوگیری از آن‌ها است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص معضل کمبود گاز در زمستان 1400 چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر