;
coinex

اپل تراشه M1 Pro را با 16 هسته گرافیکی رونمایی کرد

چندی پیش متوجه شدیم اپل تراشه M1 Pro را با 16 هسته گرافیکی رونمایی کرده است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با تکراتو همراه باشید.

در چند هفته گذشته شایعات بسیار زیادی در رابطه با نسخه‌های قوی‌تر از پردازنده M1 پخش شده بود. امروز اخباری به دست رسید که به این شایعات پایان داد.

طبق اخبار به دست رسیده کمپانی اپل از دو نسخه جدید خود یعنی پردازنده‌ی M1 Pro و M1 Max را رونمایی کرده است. این پردازنده‌ها در مدل‌های مختلف مک‌بوک پرو مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با تکراتو همراه باشید.

تراشه M1 Pro

چندی پیش متوجه شدیم اپل از پردازنده‌ی جدید M1 Pro با ۷۰ درصد سرعت بیشتر در CPU و دو برابر قدرت پردازش گرافیکی بیشتر نسبت به ام وان معرفی کرده است. همانطور که کمی قبل گفتیم کاربرد این پردازنده‌ها در مدل‌های مختلف مک بوک پرو است.

درست سال گذشته بود که نسخه اولیه تراشه M1 که بر پایه‌ی معماری آرم بود رونمایی شد و کمی بعد این پردازنده در مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و همچنین کامپیوترهای رومیزی iMac ۲۰۱۱ و تبلت آیپد پرو ام‌وان مورد استفاده قرار گرفت.

امروز اما اپل نسخه‌‌هایی بزرگ‌تر و قوی‌تر از ام‌وان را با نام M1 Pro و M1 Max رونمایی کرد. پردازنده‌ی ام‌وان خود به‌اندازه‌ی کافی خیره‌کننده و قدرتمند ظاهر شده بود اما اپل در نسخه‌ی پرو پهنای باند حافظه را افزایش داده و قدرت پردازش گرافیکی را نیز تا دو برابر بهبود داده است.

پردازنده M1 یکی از بهترین و پر قدرت‌ترین پردازنده‌ها بوده که عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده است. اما با وجود این که این پردازنده‌ی M1 قدرت کافی برای بسیاری از کاربران را ارائه می‌کرد اما برای کامپیوترهای میان‌رده مناسب بود.

اپل تراشه M1 Pro را با 16 هسته گرافیکی رونمایی کرد
پردازنده ام وان / پردازنده M1 Pro یا اینتل / پردازنده M1 Pro اپل / تراشه M1 Pro / تراشه M1 Max / پردازنده M1 Max / پردزانده M1 Pro

حالا اپل با معرفی M1 Pro لپ‌تاپ‌های رده‌ بالا را هدف قرار داده است و این پردازنده قرار است در MacBook Pro و iMac و Mac Miniهای جدید که احتمالا مورد استفاده‌ی گرافیست‌ها و برنامه‌نویس‌ها و دیگر کاربرانی که نیاز به قدرت پردازشی بیشتر دارند، قرار خواهد گرفت.

طبق گفته‌های کمپانی اپل دو پردازنده‌ی 5نانومتری M1 Pro و M1 Max قدرت پردازشی بسیار بالاتری نسبت به M1 خواهد داشت و بخش CPU از تراشه‌ی M1 Pro نسبت به M1 بیش از ۷۰ درصد و قدرت پردازشی آن نسبت به نسل دو برابر شده است.

همچنین لازم به ذکر است تعداد هسته‌های CPU در M1 Pro به ۱۰ هسته و در GPU (پردازنده‌ی گرافیکی) به ۱۶ هسته افزایش یافته و پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای گرافیکی این تراشه ۲٫۰۴۸ واحد اجرای دستورها دارد. با این حساب می‌توان گفت معماری پایه‌ای تمامی مدل‌های ام وان یکسان است.

اما تراشه‌ی جدید اپل همچنین از میزان حافظه‌ی بسیار بیشتری پشتیبانی می‌کند و حالا ابزارهای مجهز به این پردازنده می‌توانند تا ۳۲ گیابایت حافظه‌ی RAM داشته باشند. پهنای باند حافظه نیز بهبود چشم‌گیری داشته و حالا می‌تواند به سرعت انتقال اطلاعات تا ۲۰۰ گیابایت در ثانیه برسد. همچنین تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در تراشه‌ی M1 Pro دو برابر M1 است و دارای ۳۳.۷ میلیارد ترانزیستور است.

همچنین لازم به ذکر است M1 Max دارای پهنای باند حافظه‌ی ۴۰۰ گیگابایت در ثانیه بوده و از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی یا GPU این تراشه نیز ۳۲ هسته دارد و می‌تواند 4/096 واحد پردازش عملیات دارد. پردازنده‌ی گرافیکی M1 Max تا ۴ برابر سریع‌تر از M1 عمل خواهد کرد.

کمی قبل گفتیم معماری تمامی مدل‌ها همانند ام وان است، در پیروی این حرف باید گفت که ام وان پرو قوی‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر اپل نیست اما کمپانی جاه‌طلبی خود را با معرفی نسخه‌ای قوی‌تر با نام M1 Max ادامه داد. این پردازنده نیز از 10 هسته در CPU بهره می‌برد که 8 هسته‌ی آن قدرتمند و ۲ هسته‌ی آن کم‌مصرف و کم‌توان‌تر هستند.

با این وجود می‌توان پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max را یکی از بهترین و پرقدرت‌ترین محصولات این کمپانی معرفی کرد که در آینده‌ مخاطبان بسیار زیادی را مجذوب خود می‌کند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص تراشه M1 Pro را با 16 هسته گرافیکی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر