;
coinex

مسدود سازی تتر برای ایرانیان ؛ ماجرا چیست و چقدر جدیست؟

اگر از طرفداران ارز‌ دیجیتال باشید حتما رمزارز تتر را می‌شناسید. اخیرا اخباری در راستای مسدود سازی تتر برای ایرانیان شنیده می‌شود. برای اطلاع از جزئیات با ما باشید.

در چند هفته گذشته وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار شیوه‌نامه‌ای از کسب و کار‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال خواست تا با نظارت بیشتر از دور زدن تحریم‌ها جلو گیری شود.

تمام نگرانی‌ها در رابطه با خطر مسدود شدن سرمایه‌های ایران در صرافی‌ها و کیف پول‌های خارجی افزایش یافته که ابتدا این موضوع را در یک گزارش و با استفاده از نظر کارشناسان به طور کامل بررسی شده است. در ادامه این نوشتار قصد داریم به جزئیات بیشتر اخبار مسدود سازی تتر برای ایرانیان بپردازیم. با ما همراه باشید تا مطلع شوید این قضیه تا چه حد جدی است.

مسدود سازی تتر برای ایرانیان

از چند هفته گذشته که خبر مسدود شدن سرمایه ایرانی‌ها در صرافی‌ها و کیف پول‌های خارجی افزایش یافته نگرانی‌های کاربران ارزدیجیتال چند برابر شده است.

مدتی است که نهاد‌های نظارتی سراسر جهان به دنبال کنترل بیشتر فعالیت‌های مربوط به حوزه ارز دیجیتال هستند و قصد دارند با قانون‌گذاری و نظارت بیشتر مانع سوءاستفاده از ارزهای دیجیتال در جرایم مالی، پولشویی، حملات باج‌افزاری و مواردی از این دست شوند.

از این رو در ادامه این نوشتار قصد داریم به جزئیات بیشتر مسدود سازی تتر برای ایرانیان بپردزایم. در ادامه با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021

بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021

رمزارز تتر برای ایرانیان مسدود می شود؟

مسدود سازی تتر برای ایرانیان
رمزارز تتر برای ایرانیان مسدود می شود ؟ / مسدود سازی تتر برای ایرانیان

همانطور که کمی قبل گفتیم مدتی است نظارت بر حوزه ارز دیجیتال بیشتر شده و نهاد‌های نظارتی تصمیم بر کنترل بیشتر دارند. برای نمونه کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) که یک نهاد بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی و جرایم مالی است، در این مدت طی یک گزارش خبری اعلام کرد قصد دارد در ۲۸ اکتبر (۶ آبان) یک دستورالعمل جدید منتشر کند که حاوی دستوراتی مربوط به ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های فعال در این حوزه است.

هنوز به طور رسمی جزئیات این دستورات مشخص نیست. اما در اخبار به دست رسیده گفته شده است که کارگروه ویژه اقدام مالی انتظار دارد کشورها و بخش خصوصی در سریع‌ترین زمان ممکن استانداردهای این نهاد را در ارتباط با ارزهای دیجیتال بپذیرند و مطابق با آن عمل کنند.

همچنین لازم به ذکر از وزارت خزانه داری آمریکا نیز در چند هفته گذشته از طریق دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا همان اوفک (OFAC) شیوه‌نامه‌ای را ویژه کسب‌وکارهای فعال در حوزه ارز دیجیتال منتشر کرد که به‌طور خلاصه در آن گفته شده بود پلتفرم‌های فعال در این حوزه باید از ارائه خدمات به کشورها تحت‌تحریم خودداری کنند.

دفتر کنترل سرمایه داری یا همان اوفک در شیئه نامه خود این گونه گفته است که:

شرکت‌های آمریکایی فعال در صنعت ارز دیجیتال موظف‌اند موقعیت مکانی دقیق و واقعی کاربران خود را رهگیری کنند و اگر به موردی برخوردند که در آن شخصی از کشورهای تحریم‌شده به پلتفرم آنها مراجعه کرده بود، نسبت به مسدود‌سازی آن آدرس آی‌پی (IP) اقدام کنند.

حال با وجود این شیوه نامه و تحریم بودن ایران از سوی کشور آمریکا، فعالیت گران ایرانی در پلتفرم‌های بین‌المللی خصوصاً صرافی‌های متمرکز آمریکایی، از مدت‌ها قبل با خطراتی مواجه بوده است.

با این وجود منتشر شدن این شیوه نامه از سوی وزارت خزانه‌ داری آمریکا و تصمیم گرفتن کارگروه ویژه اقدام مالی به انتشار یک دستورالعمل جداگانه در روزهای آتی، سبب شده است تا معامله‌گران ایرانی بیش از پیش نگران بلوکه‌شدن دارایی‌هایی خود در پلتفرم‌های خارجی ارز دیجیتال شوند.

به همین علات کارشناسان به طور کلی معتقدند که نگهداری بلند مدت سرمایه در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، جدا از مسائل مربوط به تحریم‌ها که اخیرا نسبت به گذشته جدی‌تر گرفته شده و با خطرات امنیتی متعددی مواجه است و همواره توصیه می‌کنند که برای نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال از کیف پول‌های غیرامانی (non-custodial) شخصی استفاده شود تا بتوان خطرات احتمالی را به حداقل رساند.

همچنین باید گفت طبق عقیده کارشناسان ساختار غیر متمرکز شبکه‌ ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم مانع از دسترسی اشخاص به سرمایه کاربران در کیف پول‌های غیرامانی می‌شود. اما اکثر کاربران نگرانی‌های زیادی در رابطه با تتر دارند. برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است نگهداری این استیبل کوین در کیف پول‌های شخصی هم با خطراتی همراه باشد.

همانطور که می‌دانید تتر یک ارز دیجیتال باثبات متمرکز است که این به این معناست که یک سازمان متمرکز آن را عرضه و مدیریت می‌کند. با توجه به این که تتر برخلاف ارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم غیر متمرکز نیست و گردانندگانش تا حدودی توانایی کنترل آن را دارند، معامله‌گران ایرانی هم از همان ابتدا نسبت به این استیبل کوین کمی بدبین بوده‌اند.

با وجود این اخبار به دست رسیده هنوز مسدود سازی تتر برای ایرانیان مشخص نیست و تنها کاری که کاربران ارز دیجیتال می‌توانند انجام دهند نگهداری بلند مدت ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021

پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030

آیا مسدود سازی تتر برای ایرانیان حقیقت دارد؟

مسدود سازی تتر برای ایرانیان
مسدود سازی تتر برای ایرانیان /  رمزارز تتر برای ایرانیان مسدود می شود ؟

در قرارداد هوشمند تتر که بستر شبکه اتریوم عرضه شده کد منبع یا همان «Source Code» وجود دارد که نشان دهنده تابعی به‌نام «addBlackList» بوده که با استفاده از آن می‌توان آدرس‌های مشخصی را بلوکه و به لیست سیاه اضافه کرد.

از این رو توسعه دهندگان تتر از همان ابتدا امکانی را پیش‌بینی کرده بودند تا بتوانند در صورت نیاز آدرس‌های مشخصی را مسدود کنند. همچنین باید گفت که امکان بلوکه کردن یکی آدرس برای تمام شبکه‌هایی که از این توکن استفاده می‌کنند وجود دارد و تابعی مشابه آن چه در کد منبع قرارداد هوشمند اتریوم آمده است، در سایر شبکه‌ها از جمله ترون هم وجود دارد.

همچنین باید گفت برای تتر فرقی نمی‌کند که دارایی خود را در کیف پول شخصی ذخیره کنید و یا صرافی چرا که این شرکت می‌تواند هر آدرسی را مسدود کند و برایشان هیچ کدام فرقی ندارد.

و در نهایت باید گفت فارغ از امانی یا غیر امانی بودن یک کیف پول، تتر توانایی مسدود کردن توکن‌های USDT موجود در آن را دارد و آنظور که وب سایت Dune Analytics نشان می‌دهد، تاکنون از میان میلیون‌ها آدرس منحصربه‌فرد اتریومی که تتر نگهداری می‌کنند، ۵۴۰ آدرس که در جرایم سایبری مشارکت داشته‌اند توسط توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال مسدود شده است.

حال با این وجود مسئله دیگری مطرح می‌شود که ایا تتر توانایی تشخیص موقعیت مکانی هر آدرس را دارد یا خیر؟ در جواب این سوال باید گفت اگر تتر بخواهد آدرس‌های مربوط به یک کشور خاص را به‌طور کامل مسدود کند، باید ابزاری در اختیار داشته باشد که بتواند با غربالگری جغرافیایی کاربران، موقعیت مکانی واقعی هر آدرس را مشخص کند.

همچنین گفتی است که شرکت سایفرتریس (CipherTrace) که در زمینه تحلیل داده‌های درون‌زنجیره‌ای و رهگیری تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، ابزاری را طراحی کرده است که می‌تواند تاریخچه آدرس آی‌پی‌های (IP) مرتبط با یک کیف پول را شناسایی کند و در نهایت به این موضوع پی ببرد که آیا یک کیف پول با آدرس‌های مربوط به یک کشور خاص در ارتباط بوده است یا خیر.

با این وجود ابزار سایفرتریس به‌واسطه امکانات ویژه‌ای که در اختیار پلتفرم‌های ارز دیجیتال قرار می‌دهد، تاکنون توسط برخی از کسب‌وکارهای فعال در این حوزه، از جمله صرافی بایننس مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین اگر مسئولان تتر بخواهند موقعیت مکانی دقیق و واقعی هر آدرس را شناسایی کنند، می‌توانند به سراغ راهکارهایی مانند ابزار شرکت سایفرتریس بروند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021 

پیش بینی قیمت ترون در سال 2021

آیا مسدود سازی تتر برای ایرانیان به وقوع می‌پیوندد؟

مسدود سازی تتر برای ایرانیان
مسدود سازی تتر برای ایرانیان / مسدود شدن تتر برای ایرانی ها

در پاسخ این سوال باید گفت تا به امروز تلاشی برای مسدود شدن تتر برای ایرانی ها نشده و تمام مواردی که توسعه‌دهندگان این استیبل کوین مسدود کرده‌اند متهم به مشارکت در جرایم مالی و سایبری بوده‌اند.

حال این که تتر در ادامه آدرس‌های مربوط به معامله‌گران کشور‌های تحت‌تحریم را مسدود می‌کند یا خیر، اول از همه به تصمیم دستگاه‌های نظارتی سراسر جهان، به ویژه آمریکا و پس از آن به نظر خود گردانندگان این استیبل کوین بستگی دارد.

از این رو کارشناسان تتر دو دیدگاه متفاوت دارند که آن را درباره برخورد تتر با معامله‌گران کشورهای تحت‌تحریم مطرح کرده‌اند.

بیشتر کارشناسان معتقدند تا به این لحظه عرضه کنندگات تتر اگر بخواهند دارایی سرمایه‌گذاران خرد چند کشور خاص مانند ایران را مسدود کنند؛ چراکه این کار از ابعاد امنیتی و اقتصادی می‌تواند فاجعه‌ به بار بیاورد و همچنین از نظر فنی اینکه دقیقاً فقط آدرس‌های ایرانی‌ها مسدود شود و شهروندان کشورهای دیگر را تحت‌تأثیر قرار ندهد، بسیار مشکل به نظر می‌رسد.

همچنین علاوه بر تمام این موارد، تاکنون از میان میلیون‌ها آدرس اتریومی که تتر نگهداری می‌کند تنها 516 آدرس مسدود شده است که آن‌ها هم مربوط به جرایم بزرگ سایبری هستند. در نهایت کارشناسان با استناد به همین موضوع، مسدودشدن آدرس‌های مربوط به معامله‌گران ایرانی را چندان محتمل نمی‌دانند.

به علاوه، از نگاهی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که خطر درباره استیبل کوین‌های متمرکز مانند تتر کاملاً جدی است و به سرمایه‌گذاران توصیه کرده‌اند که استیبل کوین‌های غیرمتمرکزی مانند دای (DAI) را جایگزین نمونه‌های متمرکز کنند.

پس با این وجود خطر بلوکه شدن سرمایه ایرانی توسط تتر موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم در چند سال اخیر بارها در رابطه با این موضوه بحث شده است.

با این حال از آنجا که اخیراً فشار دستگاه‌های نظارتی بیش از پیش احساس می‌شود و پلتفرم‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال هم به ابزارهای لازم برای رهگیری موقعیت مکانی کیف پول‌ها دسترسی دارند، نگرانی معامله‌گران ایرانی بیشتر از قبل شده است.

به‌عقیده بیشتر کارشناسان نمی‌توان با قطعیت درباره خطر مسدودشدن سرمایه معامله‌گران ایرانی توسط تتر اظهارنظر کرد، چراکه همه چیز در ادامه به نظر دستگاه‌های نظراتی، از جمله FATF و عرضه‌کنندگان این استیبل کوین بستگی دارد؛ اما اگر گردانندگان تتر در آینده مجبور شوند آدرس‌های مربوط به یک یا چند کشور خاص را مسدود کنند، توانایی انجام این کار را دارند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص مسدود سازی تتر برای ایرانیان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر