;
coinex

پردازنده اینتل Alder Lake ؛ هر آنچه از سی پی یو آلدر لیک باید بدانیم

سرانجام پس از انتظارات فراوان برای عرضه نسل دوازدهم پردازنده اینتل Alder Lake امروز معرفی شدند. این نسل از تراشه ها بسیار قدرتمند و رده بالا هستند.

پس از مدت‌ها انتظار برای رونمایی از جدیدترین نسل پردازنده‌های قدرتمند اینتل، به تازگی این کمپانی از دوازدهمین نسل خود با نام آلدرلیک و معماری هیبریدی پرده برداشته است.

کمپانی اینتل بالاخره از نسل دوازدهم پردازنده‌های مرکزی خود با نام آلدر لیک رونمایی کرده است و این در حالی است که پرچمدار این خانواده Core i9 12900K است. این پردازنده با قدرت بالایی که دارد، بهترین پردازنده برای گیمینگ به حساب می‌آید و اینتل نیز مدعی چنین امری است. در ادامه همراه ما باشید تا با نسل جدید این تراشه آشنا شویم.

پردازنده اینتل Alder Lake

ژانویه سال جاری بود که اینتل از ساخت و توسعه پردازنده‌های جدید آلدر لیک خود خبر داد و اکنون به رونمایی این محصول پرداخت و جزئیات دقیق و کامل آنها را منتشر کرد. پردازنده آلدر لیک با لیتوگرافی 10 نانومتری یا همان معماری اینتل 7 از راه خواهند رسید.

مطابق انتظارات، این پردازنده هیبریدی است و سطح بالاترین پردازنده موجود آن Core i9 12900k است. این پردازنده از 16 هسته قدرتمند برای پردازش بهره می‌برد. از مجموع 16 هسته این تراشه، 8 هسته از نوع P و 8 هسته از نوع E و کم مصرف‌اند.

بالاترین هسته این پردازنده چیزی حدود 5.2 گیگاهرتز فرکانس دارد و از قابلیت توربو بوست مکس اینتل 3.0 برخوردار است. طبق ادعای اینتل، این سری از پردازنده‌ها نسبت به نسخه قبلی خود، 19 درصد عملکرد بهتری دارند.

از دیگر پردازنده‌های این مجموعه می‌توان به مدل قدرتمندِ Core i7 12700k اشاره کرد که 10 هسته و 16 رشته دارد. 6 هسته این تراشه قدرتمند و برای پردازش‌های سنگین و 4 هسته آن کم مصرف برای اجرای برنامه‌های سبک‌تر است.

پردازنده اینتل Alder Lake

در ادامه قصد داریم به انواع پردازنده‌های این نسل بپردازیم و مشخصات و جزئیات هر یک را برای شما شرح دهیم:

  • Core i9 12900K: این پردازنده همان‌طور که گفتیم رده بالاترین نوع پردازنده‌های نسل دوازدهمی است و از 16 هسته و 24 رشته ساخته شده است. حافظه کش L3 این تراشه 30 مگابایت است و قرار است با قیمت 589 دلار و گرافیک یو اچ دی گرافیک 770 روانه بازار شود.
  • Core i9 12900KF: این پردازنده نیز از 16 هسته قدرتمند و کم مصرف تشکیل شده و 24 رشته دارد. حافظه کش L3 این تراشه نیز 30 مگابایت و قیمت آن 564 دلار خواهد بود.
  • Core i7 12700K: پردازنده بعدی این کمپانی i7 است و از 12 هسته 4/8 ساخته شده است. به لحاظ رشته، 20 رشته دارد و از کارت گرافیک یو اچ دی گرافیک 750 بهره می‌برد. قیمت آن نیز 409 دلار است.
  • نوع دیگر پردازنده‌های آلدر لیک، Core i7 12600KF است. 12 هسته وظیفه پردازش‌های سنگین و سبک را بر عهده دارند و 384 دلار قیمت نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
  • Core i5 12600K: رده پایین ترین نوع پردازنده در این مجموعه است که از متشکل از 10 هسته و 16 رشته خواهد بود. از کارت گرافیک یو اچ دی 750 بهره می‌برد و برچسب قیمتی 289 دلار را دارد.
  • آخرین عضو از این خانواده نیز Core i5 12600KF است. تنها تفاوت این پردازنده با همتای خود در قیمت و نوع کارت گرافیک آن است. قیمت آن نیز 263 دلار می‌باشد.

طبق اطلاعات منتشر شده، در ساخت و توسعه این تراشه‌های پیشرفته، از فناوری سطح بالایی کمک گرفته شده است. کاربرانی که تمایل به استفاده از این پردازنده‌ها دارند، می‌بایست ابتدا مادربورد جدیدی با تراشه Z690 تهیه نمایند. همچنین اینتل از سوکت ال جی ای جدیدی استفاده نموده و برای آن نیازمند یه خنک کننده جدید هم دارید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص پردازنده اینتل Alder Lake چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |