;
coinex

آپگرید تپ روت بیت کوین (Taproot) چیست و چه تغییراتی ایجاد می‌کند؟

آپگرید تپ روت بیت کوین (Taproot) چیست و چه تغییراتی ایجاد می‌کند؟ با ما در سایت تکراتو همراه باشید تا به این سوالات جواب دهیم. تا انتها ما را همراهی کنید.

به گزارش دیکریپت، بعد از به‌روزرسانی سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) که منجر به هارد فورک شبکه‌ی بیت کوین شد، تپ روت مهم‌ترین به‌روزرسانی معرفی شده است. این به‌روزرسانی آن‌چنان بحث‌برانگیز نیست؛ اما بررسی تغییراتی که در بزرگ‌ترین شبکه‌ی بلاک چین جهان اعمال می‌کند، ارزشمند است.

در ادامه به سوال آپگرید تپ روت بیت کوین (Taproot) چیست پاسخ خواهیم داد.

آپگرید تپ روت بیت کوین (Taproot) چیست و چه تغییراتی ایجاد می‌کند؟

هر فرد آشنا با دنیای رمز رمز ارزها، نسبت به اهمیت و دغدغه‌ی حفظ حریم خصوصی، بالا بردن مقیاس‌پذیری و بهبود سطح امنیت (برای جلوگیری از حملات سایبری) آگاهی دارد. اگرچه بیت کوین اولین و محبوب‌ترین رمز ارز دنیا است، اما از نظر معیارهای نام برده، ضعف‌های اساسی دارد. تپ روت می‌خواهید این مشکلات را تسکین بدهد.

بیت کوین در طول تاریخچه دوازده ساله‌اش، پستی و بلندی‌های زیادی را کرده است. با وجود فشارهای فراوان، اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده دنیا ثابت کرد شبیه لنگری برای سرپا نگه داشتن دنیای کریپتوکارنسی عمل می‌کند. با وجود رخ دادن اتفاقاتی نظیر هک صرافی مت‌گوکس (Mt.Gox) در اولین سال‌های ظهور بیت کوین یا ایجاد چند هارد فورک مخصوصا بیت کوین کش، بیت کوین سرپا ایستاد و مارکت کپ آن حتی برای مدتی کوتاه، تا بالای 1 تریلیون دلار نیز صعود کرد! این‌ها، از قدرت بیت کوین خبر می‌دهند، اما همچنان نمی‌توان از مشکلات اساسی آن چشم‌پوشی کرد. با حل این ایرادات به وسیله آپگریدهایی نظیر تپ روت اولین رمز ارز دنیا پرقدرت‌تر از همیشه به جلو حرکت خواهد کرد.

یکی از دغدغه‌های کاربران این شبکه پولی، حریم خصوصی است. اگرچه می‌توان به صورت ناشناس در اینجا فعالیت کرد، اما به خاطر عمومی بودن بلاک چین، هر فردی با دسترسی به اینترنت، قادر به مشاهده تمام تراکنش‌ها و همچنین موجودی کیف پول ارز دیجیتال همه کاربران خواهد بود. برای عده‌ای، این یک نگرانی است. تصور کنید به صورت ناشناس و بدون ارائه مدارک هویتی به شرکت یا سازمانی خاص، یک والت رمز ارزی برای خود ساخته‌اید. وقتی آدرس آن را (برای دریافت پول) در اختیار دیگران قرار می‌دهید، آن‌ها می‌توانند موجوی‌تان را مشاهده کنند.

آپدیت تپ روت (Taproot) چه زمان در شبکه بیت کوین اجرایی می‌شود؟

نخستین مرتبه، در ژانویه سال 2018 (دی 1396)، گرک ماکسول (Greg Maxwell) به عنوان یکی از توسعه‌دهندگان نرم افزار بیت کوین کور (BitCoin Core) پروپوژال تپ روت را ارائه کرد. تا اکتبر سال 2020 (آبان 1399)، با تلاش پیتر وویل (Pieter Wuille) این آپگرید با کتابخانه بیت کوین کور در گیت‌هاب ادغام شده بود. اما برای استقرار کامل آن، نودهای شبکه باید قوانین اجماع جدید مربوط به TapRoot را قبول کنند. بسته به نحوه توافق گره‌ها، فعال‌سازی نهایی ممکن است ماه‌ها زمان ببرد.

در روز 13 ژوئن 2021 (23 خرداد 1400) مشخص شد عمده ماینرها (که 90 درصد هش ریت شبکه را در اختیار دارند) با سافت فورک تپ روت (Taproot) موافقت کرده‌اند. بر اساس توافق آن‌ها، این آپگرید تقریبا 23 آبان ماه امسال در شبکه بیت کوین اجرایی خواهد شد. تمامی استخرهای معتبر و شناخته شده، آمادگی خود را برای قبول سافت فورک تپ روت اعلام کرده‌اند. در این بین، اسلاش پول (Slush Pool) طی استخراج بلاک شماره 687,285، به اولین استخری تبدیل شد که از به‌روزرسانی TapRoot اعلام حمایت کرد.

علاوه بر آن انت‌پول (AntPool) و اف2پول (F2Pool) نیز که بیشترین میزان هش ریت نتورک را در اختیار دارند، از تپ روت حمایت کرده‌اند. به گفته پیتر وویل، توسعه‌دهنده بیت کوین کور (Bitcoin Core)، بر اساس BIP341، زمانی که بیش از 90 درصد از قدرت هش شبکه با تپروت موافقت کنند، این بروزرسانی در بلاک شماره 709,632 در تاریخ احتمالی 14 نوامبر (23 آبان 1400) اجرایی خواهد شد.

تپروت (Taproot) چیست؟

پس از فهمیدن اینکه آپگرید تپ روت بیت کوین (Taproot) چیست حال به سراغ خود تپ روت میرویم. سافت فورک تپ روت اسکریپت‌های بیت کوین را به منظور افزایش حریم خصوصی و بهبود دیگر عوامل مرتبط با تراکنش‌های پیچیده، تغییر می‌دهد. تراکنش‌های شبکه Bitcoin ممکن است با استفاده از امکانات مختلفی مانند قفل زمانی (Timelock)، چند امضایی (Multi-Signature) و… پیچیده‌تر شوند.

بدون Taproot هر کسی می‌تواند تراکنش‌هایی که از این امکانات پیچیده استفاده می‌کنند و نیاز به ایجاد چندین تراکنش دارند را تشخیص دهد. اما پس از اعمال این به‌روزرسانی، امکان «پوشاندن» تمام قسمت‌های متغیر یک تراکنش بیت کوین (مانند امکاناتی که در بالا به آنان اشاره کردیم) به‌وجود می‌آید. بنابراین حتی اگر تراکنش‌ها از این ویژگی‌ها استفاده کنند، در بلاک چین عمومی تنها یک تراکنش عادی نشان داده خواهد شد. این یک پیروزی مهم برای طرفداران بهبود حریم خصوصی در شبکه Bitcoin محسوب می‌شود.

بروزرسانی تپروت در واقع مخفی کردن فرآیند اجرا شدن یک اسکریپت بیت کوین را امکان پذیر می‌کند. برای مثال، خرج کردن رمز ارز BTC با استفاده Taproot باعث می‌شود فرق بین تراکنش انجام شده در شبکه لایتنینگ، تراکنش همتا‌به‌همتا و یک قرارداد هوشمند پیچیده، غیر قابل تشخیص باشد. هر کسی بخواهد یکی از این تراکنش‌ها را بررسی کند، چیزی جز یک تراکنش همتا‌به‌همتا نخواهد دید. البته لازم به ذکر است که آدرس والت‌های ارسال کننده اولیه و دریافت کننده نهایی همچنان برای عموم قابل مشاهده خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

نظر شما درباره نوشتار ( آپگرید تپ روت بیت کوین (Taproot) چیست ) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های تکراتو با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر