;
coinex

فاصله تلسکوپ جیمز وب از زمین را به طور زنده رصد کنید

در این نوشتار از تکراتو به شما پیشنهاد میدهیم که فاصله تلسکوپ جیمز وب از زمین را به طور زنده رصد کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی از این تلسکوپ به دست آورید.

تلسکوپ جیمز وب بر روی چهار زمینه اصلی تمرکز خواهد کرد؛ نخست یافتن منشاء نخستین پرتو نور کیهان، نحوه تشکیل کهکشان‌ها در کیهان اولیه، تولد ستارگان، منظومه‌های پیش سیاره‌ای و در انتها منشاء حیات در سیارات.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بوسیله موشک آریان ۵ (Ariane 5) در گویان فرانسه (در آمریکای جنوبی، نه در اروپا) پرتاب خواهد شد و طی 30 روز میلیون‌ها مایل پرواز خواهد کرد تا به خانه ابدی خودش، در یک نقطه لاگرانژی، برسد. نقطه لاگرانژی محلی بین دو جرم بزرگ آسمانی، در اینجا زمین و خورشید، است که نیروی جاذبه دو جسم یکدیگر را خنثی می‌کنند. این نقاط محلی مناسب برای تلسکوپ‌های فضایی هستند. جیمز وب در نقطه لاگرانژی L2، جایی در ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین، مستقر خواهد شد. سابق بر این نیز دو تلسکوپ فضایی هارشل و پلانک نیز به این نقطه اعزام شده بودند.

تلسکوپ جیمز وب (James Webb Space Telescope یا اختصارا JWST) یک رصدخانه مادون قرمز (فرو سرخ) در مدار خواهد بود که اکتشافات تلسکوپ فضایی هابل، نیای ارزشمند خود، را با تکمیل طول موج طولانی‌تر و حساسیت بسیار بهبود یافته ادامه و تکمیل خواهد کرد.

همچنین قبل‌تر فیلم لحظه پرتاب تلسکوپ جیمز وبرا در تکراتو برایتان قرار داده‌ایم.

تلسکوپ جیمز وب

انتظارات بر این است این تلسکوپ ۸.۸ میلیارد دلاری نیز مانند نیای خود، تلسکوپ هابل، بتواند تصاویری حیرت‌آور از اجرام آسمانی به ثبت برسانند، تعداد سرسام‌آوری سیاره فراخورشیدی کشف کند (که شاید برخی از آنها زیست‌پذیر باشند و ما را به وجد آورد) و درک ما را از نحوه شکل گیری کیهان با شواهد جدیدی بسط دهد.

خوشبختانه ستاره شناسان کماکان از وجود تلسکوپ فضایی هابل بهره می‌برند، حتی این امکان وجود دارد که در سال اول ماموریت جیمز وب، این دو تلسکوپ همزمان با هم همکاری داشته باشند. یکی از وظایف تلسکوپ جیمز وب بررسی آن دسته از سیارات فراخورشیدی است که توسط تلسکوپ فضایی کپلر یافته شده بودند. همچنین مواردی که در آینده توسط تلسکوپ های زمینی رصد خواهند شد توسط جیمز وب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب در مداری به فاصلۀ ۱.۵ میلیون کیلومتر دورتر از زمین مستقر خواهد شد که تقریبا ۴ برابر دورتر از فاصلۀ زمین تا ماه است. برخلاف هابل که برترین تلسکوپ فضایی امروزی است و به دور سیارۀ زمین می­‌چرخد، تلسکوپ جیمز وب در مداری به دور خورشید خواهد گشت. این سازه بزرگترین، قدرتمندترین و پیچیده‌ترین تلسکوپ فضایی خواهد بود که بشر تاکنون اقدام به ساخت و ارسال آن به ماورای اتمسفر زمین کرده است.

فاصله تلسکوپ جیمز وب از زمین

برای دیدن فاصله، دما، لوکیشن کنونی، سرعت و… تلسکوپ فضایی جیمز وب میتوانید از لینک زیر و سایت جیمز وب استفاده کنید.

سایت جیمز وب ناسا

 

بیشتر بخوانید:

 

نظر شما درباره تلسکوپ جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های تکراتو با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر