;
coinex

رفرش ریت چیست (Refresh Rate) و نمایشگرهای 60 و 120 هرتزی چه ویژگی‌هایی دارند؟

منظور از رفرش ریت چیست ؟ تکراتو قصد دارد در این مطلب به بررسی این موضوع بپردازد. اگر مایل هستید در مورد نمایشگر 60 هرتزی و نمایشگر 120 هرتزی بیشتر بدانید و با تفاوت 60 هرتز و 120 هرتز آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

گوشی‌های هوشمند امروزی همگی دارای قابلیت‌ها و توانایی‌های بالایی هستند و سازندگان آنها در حال رقابت با هم هستند. اما یکی از قابلیت‌های پرسروصدایی که چند سالی است در برخی گوشی‌ها دیده می‌شود و نظر بسیاری از کاربران را نیز به خود جلب کرده است، نمایشگرهای دارای رفرش ریت (Refresh Rate) بالاست؛ اما منظور از رفرش ریت چیست ؟

اینکه گوشی‌ها دارای نمایشگر با نرخ رفرش ریت بالا باشند، چه مزایایی دارد؟ نقش رفرش ریت در عملکرد نمایشگر چیست و چرا باید نمایشگر دارای نرخ تازه‌سازی بالا باشد؟

در ادامه به صورت کامل در مورد اینکه رفرش ریت چیست و چرا مهم است صحبت شده است. همچنین تفاوت 60 هرتز و 120 هرتز نیز بررسی شده است. اگر کنجکاو هستید که در مورد رفرش ریت 60 هرتز و رفرش ریت 120 هرتز نیز اطلاعات لازم را به دست آورید، این مطلب را از دست ندهید.

رفرش ریت چیست ؟ (Refresh Rate)

در این بخش قصد داریم به سوال رفرش ریت چیست پاسخ دهیم. البته سوالات دیگری نیز در مورد نمایشگر 60 هرتزی و نمایشگر 120 هرتزی و همچنین تفاوت 60 هرتز و 120 هرتز مطرح است که آنها نیز در ادامه مورد برررسی قرار خواهند گرفت.

رفرش ریت گوشی یا تلویزیون به شما نشان می‌دهد که محتوای در حال نمایش در آن نمایشگر با چه سرعتی به روز رسانی می‌شود. رفرش ریت در اصل به سرعت جایگزینی فریم‌های قدیمی با فریم‌های جدید در یک ثانیه اشاره می‌کند.

از آنجا که حرکت فریم‌ها باعث شکل‌گیری یک تصویر متحرک در نمایشگر می‌شود، نرخ نوسازی صفحه می‌تواند تعداد فریم‌هایی که در یک ثانیه نمایش داده می‌شوند را مشخص کند.

رفرش ریت چیست
رفرش ریت چیست

در کل نرخ تازه‌سازی به تعداد دفعاتی که تصویر یک نمایشگر در هر ثانیه می‌تواند تغییر کند، گفته می‌شود و با واحد هرتز سنجیده می‌شود. هرچقدر نرخ رفرش بالاتر باشد، شاهد تصویر روان‌تر و نرم‌تری خواهیم بود.

به عنوان مثال اگر رفرش ریت تلویزیون شما 60 هرتز باشد یعنی پنل آن در هر ثانیه 60 بار بروزرسانی می‌شود. یا اگر رفرش ریت مانیتور 90 هرتز باشد یعنی در هر ثانیه 90 بار محتوای آن به روزرسانی می‌شود. در نتیجه یک تلویزیون با رفرش ریت بالا مانند 120 هرتز، در هر ثانیه 2 برابر بیشتر از یک تلویزیون با نرخ تازه سازی 60 هرتز بروزرسانی می‌شود.

نکته مهم دیگری که لازم است اینجا به آن اشاره کرد Latency است. با افزایش رفرش ریت مانیتور، Latency یا مدت زمانی که طول می‌کشد تا محتوا از پردازنده به پیکسل‌ها برسد نیز کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که پیکسل‌ها طی فواصل زمانی کوتاه‌تری بروز رسانی می‌شوند.

برای مثال یک نمایشگر 60 هرتزی طی مدت زمان 16.6 میلی ‌ثانیه آپدیت می‌شود، در حالی که این زمان برای یک نمایشگر 120 هرتزی تنها 8.3 میلی ثانیه است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ شیائومی

بهترین گوشی گیمینگ تا 15 میلیون تومان

در حال حاضر حداقل نرخ رفرش نمایشگر گوشی‌های موجود در بازار 60 هرتز است؛ یعنی تصویر در این نمایشگرها می‌تواند در هر ثانیه ۶۰ بار تغییر کند و به‌روز شود.

البته ۶۰ هرتز نرخ رفرش استانداری محسوب می‌شود و تا مدتی پیش تنها گوشی‌های دارای نمایشگر 60 هرتزی در بازار موجود بودند؛ اما در حال حاضر می‌توانید گوشی‌های دارای نمایشگر ۹۰ یا نمایشگر 120 هرتزی یا حتی ۱۴۴ هرتزی را نیز به‌راحتی در بازار ببینید.

به عبارت دیگر، نرخ نوسازی بالای یک نمایشگر به ذهن ما کمک می‌کند تا تصاویر را با جزییات بیشتری درک کند. اما نکته اینجاست که درک تصاویر در انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال برخی افراد می‌توانند به راحتی تفاوت 60 هرتز و 120 هرتز را درک کنند.

رفرش ریت چیست

این در حالی است که عده زیادی قابلیت درک این موضوع را ندارند. این مشکل در زمان مقایسه تصاویر خروجی مانیتورهای ۱۲۰ هرتز و ۲۴۰ هرتز بیشتر خود را نشان خواهد داد.

به صورت کلی، میزان رفرش ریت مانیتور یکی از عوامل نسبتا مهم در خرید یک نمایشگر و مخصوصا مانیتور گیمینگ مناسب است. اگر شما علاقه فراوانی به بازی‌های کامپیوتری دارید، با استفاده از مانیتورهایی با نرخ نوسازی بالا، متوجه حرکت سریع عناصر مختلف بازی خواهید شد.

اما اگر قصد دارید از سیستم خود تنها برای سرچ کردن در اینترنت و یا استریم آنلاین فیلم استفاده کنید، نرخ نوسازی از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی گیمینگ تا 10 میلیون تومان

بهترین گوشی های گیمینگ سامسونگ

بررسی تفاوت رفرش ریت با فریم ریت

برخی افراد نرخ رفرش و فریم ریت (Frame Rate) را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت دارند. نرخ رفرش به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که تصاویر در حال نمایش در نمایشگر می‌توانند تغییر کنند و به‌روز شوند؛ اما فریم‌ریت به تعداد فریم‌ها یا تصاویری گفته می‌شود که در هر ثانیه می‌تواند به نمایشگر منتقل شود.

البته برای نمایش روان تصاویر باید نرخ رفرش و فریم ریت کاملا با هم هماهنگ باشند و به ‌اصطلاح با یکدیگر سینک باشند؛ مخصوصاً در زمان اجرای بازی. در صورتی‌که بازی با فریم‌ریت بسیار بالایی اجرا شود، اما نرخ رفرش نمایشگر با آن هماهنگ نباشد (یا بالعکس)، تصویر روانی را نخواهیم دید و این موضوع می‌تواند برای گیمرها بسیار آزاردهنده باشد؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم هرچقدر نرخ رفرش بالاتر باشد، عملکرد نمایشگر گوشی بهتر خواهد بود.

نمایشگرهای 60 هرتزی و نمایشگرهای 120 هرتزی چه ویژگی‌هایی دارند؟

رفرش ریت چیست

بسیاری از تولیدکنندگان نمایشگرهای نسل جدید سعی دارند به مشتریان خود القا کنند که افزایش نرخ بروزرسانی در این محصولات از 60 هرتز به 120 هرتز، تفاوت عمده‌ای را در نحوه نمایش تصاویر در آن‌ها ایجاد می‌کند. در حالی که این افزایش نرخ بروزرسانی تقریباً بهبود خاصی در کیفیت تصاویر نمایش داده شده ایجاد نمی‌کند.

یک نمایشگر 60 هرتزی دارای رفرش ریت 60 هرتز است یعنی پنل آن در هر ثانیه 60 بار بروزرسانی می‌شود. رفرش ریت گوشی یا تلویزیون به شما نشان می‌دهد که محتوای در حال نمایش در نمایشگر آن با چه سرعتی به روز رسانی می‌شود. لازم به ذکر است که یک نمایشگر 60 هرتزی در مدت زمان 16.6 میلی ‌ثانیه آپدیت می‌شود.

به بیانی ساده‌تر باید گفت که بهبود وضعیت نمایش تصاویر در نمایشگرها تنها به رفرش ریت آن‌ها وابسته نیست و باید عوامل بیشتری را در این بین موثر بدانیم. بسیاری از افراد متوجه این تفاوت در نرخ تازه سازی نیز نخواهند شد و از دیدگاه آنها تفاوتی در نمایش تصویر توسط یک نمایشگر 60 هرتزی و نمایشگر 120 هرتزی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین هدست گیمینگ 2021

بهترین سیستم گیمینگ ارزان قیمت

در مقابل نمایشگر 120 هرتزی دارای رفرش ریت 120 هرتز هستند. یعنی در این نمایشگرها در هر ثانیه 2 برابر بیشتر از یک تلویزیون با نرخ تازه سازی 60 هرتز بروزرسانی انجام می‌شود و این بروزرسانی برای یک نمایشگر 120 هرتزی تنها 8.3 میلی ثانیه طول می‌کشد.

در زمینه دقت رنگ، یک نمایشگر قدیمی ۶۰ هرتز می‌تواند بهتر از نمایشگر ۱۲۰ هرتز به نظر برسد. این موضوع به‌خصوص در زمان مقایسه نمایشگرهای رده ‌بالا ۶۰ هرتز با نمایشگرهای ارزان قیمت ۱۲۰ هرتز بیشتر خود را نشان می‌دهد.

رفرش ریت چیست

کیفیت کلی نمایشگر قطعاً در مقایسه با نمایش روان‌تر عناصر رابط کاربری اهمیت بیشتری دارد. علاوه بر این، صرف اینکه یک نمایشگر از رفرش ریت ۱۲۰ یا بالاتر پشتیبانی می‌کند، به معنای این نیست که اکثریت محتواها و اپلیکیشن‌ها از این قابلیت نهایت استفاده را می‌برند.

نکته‌ای که بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت این است که متأسفانه، نرخ نوسازی بالا در گوشی‌های هوشمند باعث کاهش عمر باتری می‌شود. گوشی‌های جدید که از نمایشگرهایی کارآمد بهره‌مند‌ هستند، عمر باتری مناسبی ارائه می‌دهند و این را مدیون نرخ نوسازی تطبیقی 90 هرتز و 120 هرتز هستند؛ اما با این حال، در مقایسه با پنل‌های 60 هرتز، عملکرد باتری را کند می‌کند.

اکثر گوشی‌ها رفرش ریت 60 هرتز دارند اما به هر حال رفرش ریت 120 هرتز برگ برنده‌ای است که وجود آن در یک گوشی می‌تواند به درصد محبوبیت آن به شدت اضافه کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ میان رده

بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2021

بررسی تاثیر رفرش ریت بالا روی عملکرد نمایشگرها

کار کردن با نمایشگری که دارای نرخ رفرش بالاتر از ۶۰ هرتز باشد، لذت بیشتری دارد. زمانی که نمایشگر در حالت ۹۰، ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز باشد، عملکردی کاملا روان دارد و با سرعتی باورنکردنی به لمس کاربر واکنش نشان می‌دهد.

البته دستگاه‌های دارای چنین نمایشگرهایی باید پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی پرقدرتی داشته باشند تا بتوانند به‌سرعت لمس نمایشگر در نقاط مختلف و مدت‌ زمان لمس‌ها را تشخیص و به آن‌ها واکنش نشان دهند؛ در غیر این صورت نرخ رفرش بالاتر نه‌تنها لذت‌بخش نخواهد بود، بلکه می‌تواند کار با نمایشگر را عذاب‌آور کند.

در ضمن گوشی باید دارای قابلیت نرخ رفرش متغیر باشد تا نرخ رفرش متناسب با محتوای در حال نمایش در گوشی افزایش یا کاهش یابد و نگرانی کاربران در مورد مصرف بالای باتری گوشی هم کمتر شود. علاوه بر این، نوع تراشه مورد استفاده، میزان رم و موارد دیگر نیز می‌توانند عملکرد نمایشگر و تجربه استفاده از آن را تحت تاثیر قرار دهند.

رفرش ریت چیست

بنابراین برخورداری از نرخ رفرش بالا و پشتیبانی از قابلیت نرخ رفرش متغیر مزیت بسیار خوبی برای نمایشگر گوشی‌ها به شمار می‌رود؛ اما در حال حاضر وجود این دو قابلیت در نمایشگرهای گوشی چندان هم ضروری نیست و سایر عوامل مذکور بیشتر می‌توانند کیفیت نمایشگر و تجربه استفاده از آن را تحت تاثیر قرار دهند.

در حال حاضر نمایشگر ۶۰ هرتز هم کاملا می‌تواند انتظارات شما را در هنگام بازی یا تماشای فیلم یا اسکرول سریع برآورده کند و افزایش نرخ تنها تا حدودی باعث بهبود عملکرد نمایشگر می‌شود. از سوی دیگر اکثر بازی‌ها روی نرخ رفرش ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند و تنها تعداد معدودی از بازی‌ها از نمایشگر ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند.

در این مطلب به بررسی موضوع رفرش ریت چیست پرداختیم. همچنین تفاوت 60 هرتز و 120 هرتز را نیز متوجه شدیم. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری هستید این مطلب می‌تواند برای درک بهتر به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد رفرش ریت چیست ؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر