;
coinex

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب [35 فیلم برتر]

اگر به بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب علاقه دارید در این مطلب با تکراتو همراه باشید زیرا قصد داریم بهترین آنها را به شما معرفی کنیم. بهترین فیلم های کمدی قبل از انقلاب نیز برای علاقه مندان به سبک کمدی معرفی شده‌اند.

سینمای قبل از انقلاب آثار خوب و خوش ‌ساخت بسیاری دارد که بیشتر محصول دهه 40 و دهه 50 هستند و اکثر کارگردانان بزرگ سینمای ایران نیز کار خود را از همین سال‌ها آغاز کردند. فیلم‌های درخشانی در لیست فیلمهای ایرانی قبل از انقلاب قرار دارند که در ادامه بررسی تعدادی از بهترین‌ها پرداخته‌ایم.

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب


در ادامه تعدادی از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب معرفی شده‌اند.

درشکه چی

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: نصرت کریمی

در فیلم «درشکه چی» داستان خانواده‌ای با تعصبات و باورها و خرافاتشان را دنبال می‌کنیم که نمونه‌ای کامل و رئال از عامه مردم جامعه ارائه می‌دهد. خرافه‌ها و باورها و درحین حال، مردسالاری‌هایی که مانع ازدواج دو جوان می‌شود. ساختار فیلم، نوع پرداخت شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها به نوعی است که آن را کاملا از اکثر فیلم‌های هم عصر خود متمایز می‌کند.

سلطان قلب‌ها

  •     سال تولید : ۱۳۴۷
  •     کارگردان: محمدعلی فردین

سلطان قلب‌ها یکی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب است. فیلمی ایرانی به کارگردانی محمدعلی فردین در سال ۱۳۴۷ است. فردین فیلم‌نامه این کار را نوشته‌است. عارف خواننده این فیلم است. از این فیلم به عنوان یکی از مشهورترین فیلم‌های سینمای ایران یاد می‌شود.

زوج جوانی در جریان حادثه‌ای هر کدام با این تصور که همسرش درگذشته، سال‌ها دور از هم زندگی می‌کنند. مرد خواننده معروفی می‌شود و زن در حادثه‌ای بینایی خود را از دست می‌دهد. سال‌ها بعد مرد اتفاقاً با دخترکی روبرو می‌شود و بی‌آنکه بداند دختر چه رابطه‌ای با او دارد سبب معالجه مادر دختر و همسر خود می‌شود. سلطان قلب‌ها از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است.

طوقی

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: علی حاتمی

داستان فیلم سنت را به زیبایی به خرافه پیوند زده و با ازدواج سنتی سید مصطفی آغاز می‌شود؛ در حالی که خواهرزاده‌اش به تازگی کبوتری طوقی را گرفته که از نظر بی بی آنها شوم و بد یمن است. از اینجای داستان به بعد هیچ چیز سرجای خودش نیست. سید مرتضی که برای آوردن عروس دایی‌اش به شیراز رفته، عاشق او می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند. در حالی که دایی او، که منتظر عروسش است، از جریان بی‌خبر است و به خاطر خیانت، قصد جان خواهرزاده‌اش را دارد و ادامه داستان.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های خانوادگی جهان

بهترین فیلم های بیوگرافی

هفده روز به اعدام

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: هوشنگ کاووسی
  • سال تولید: ۱۳۳۵

داستان فیلم برخلاف اکثر فیلم‌های قبل از انقلاب، جنایی است و با قتل یک زن آغاز می‌شود. مخاطب به همراه پلیس و همسر مقتول تا انتهای فیلم به دنبال ردپایی از قاتل می‌گردد و همچنین انگیزه قتل او. در این میان چند شاهد نیز وجود دارند که پای آنها نیز به دادگاه باز می‌شود و البته با تهدید‌های جانی از سوی قاتل مواجه می‌شوند.

گنج قارون

  • سال تولید: ۱۳۴۴
  • کارگردان: سیامک یاسمی

قارون فیلمی ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ ساخته شد. این فیلم ساخته سیامک یاسمی است و محمدعلی فردین، فروزان و تقی ظهوری از بازیگران اصلی این فیلم هستند. داستان این فیلم در رابطه با فردی ثروتمند بنام قارون با بازی آرمان است که به دلیل اشتباهات گذشته خود را به دام یأس و ناامیدی انداخته‌است.

در زمان خودکشی در اصفهان، بدست علی با بازی فردین و حسن با بازی تقی ظهوری نجات می‌یابد و از آن پس دنیا برایش رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد. این فیلم نخستین فیلم سینمای ایران بود که به فروش میلیونی (یک میلیون تومان) رسید. فیلم گنج قارون یکی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب است. گنج قارون از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است.

سوته دلان

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • سال تولید: 1356
  • کارگردان: علی حاتمی

فیلم سوته دلان که از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است با لحنی شاعرانه زندگی عشقی سه برادر را روایت می‌کند. مجید، برادر کوچک‌تر، معلول ذهنی است و عاشق یک روسپی به نام اقدس می‌شود که توسط برادر بزرگترش، حبیب، استخدام شده ‌است تا او را سرگرم کند. مجید حقیقت حرفه اقدس را نمی‌داند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 1400

بهترین فیلم های کمدی ایرانی 1400

گاو

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • سال تولید: 1348
  • کارگردان: داریوش مهرجویی

مش حسن صاحب تنها گاو در یک روستای دورافتاده و متروک است. او با گاو مثل فرزند خودش رفتار می‌کند. وقتی او در ده نیست، گاوش می‌میرد. اهالی روستا با دانستن رابطه بین مش حسن و گاوش، جنازه گاو را با عجله از بین می‌برند. وقتی مش حسن برمی‌گردد، به او می‌گویند که گاو فرار کرده ‌است. مشت حسن که از نظر روانی ویران شده ‌است، تمام وقت خود را در طویله، یونجه می‌خورد و آرام آرام باور می‌کند که گاو است.

فیلم گاو که برگرفته از رمانی از نویسنده ایرانی غلامحسین ساعدی است، از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است.

شطرنج باد

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: رضا اصلانی
  • سال تولید: ۱۳۵۵

فیلم با مرگ خانم بزرگ یک خانواده اشرافی آغاز می‌شود. بعد از مرگ او وارثش زنی جوان و فلج است و همین امر باعث بروز تنش بین سایر اعضای خانواده و همچنین خدمتکاران خانه می‌شود. این ماجرا به زد و خورد و حتی قتل منجر می‌شود و پای پلیس را به خانه باز می‌کند و تحقیقات پلیس نیز باعث رو شدن تبانی‌های پشت پرده می‌شود. این فیلم یکی از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است.

خانه سیاه است

  • سال تولید: 1341
  • کارگردان: فروغ فرخزاد

این فیلم مستند که از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است، به دنبال دیدار فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان در منطقه بابا باغی تبریز تولید شد. این فیلم داستانی مستند و غم‌انگیز از زندگی جذامیان این منطقه است. این مستند در سایت Sound & Sight در میان 50 مستند برتر تاریخ به رتبه نوزدهم رسید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022

فیلم طبیعت بی جان

  • سال تولید: 1354
  • کارگردان: سهراب شهید ثالث

در این فیلم که از بهترین فیلم های قدیمی ایران است می‌بینیم که برای بیش از سه دهه، محمد سرداری که اکنون سالخورده است به عنوان نگهبان گذرگاه در یک ایستگاه قطار متروک کار کرده ‌است. در طول سال‌ها، محمد کار زیادی برای کم کردن تنهایی و کسالت ذاتی کارش انجام نداده ‌است. در همین حال، در زندگی خانوادگی او نیز زندگی به همین ترتیب بدون هیچ ماجرا و اتفاقی ادامه دارد. همسر محمد نیز به خصوص از وقتی که پسرشان برای پیوستن به ارتش آن‌ها را ترک کرد، شب و روزش را به خیاطی می‌گذراند. با گذشت زمان، محمد به طور مکانیکی به انجام وظایف خود ادامه می‌دهد.

دایره مینا

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • سال تولید: 1353
  • کارگردن: داریوش مهرجویی

اقتباس داریوش مهرجویی از قصه «آشغالدونی» نوشته غلامحسین ساعدی به یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌هایش تبدیل شد. «دایره‌مینا» با موضوع خرید و فروش خون از همان ابتدا واکنش‌هایی از سوی نظام‌پزشکی در پی داشت و بعد از کلی، اما و اگر فیلمنامه تصویب شد و مهرجویی سال ۵۳ آن را کارگردانی کرد.

عده‌ای موافق نمایش آن بودند و عده‌ای هم مخالف. این جریان سه یا چهار سال طول کشید تا اینکه سرانجام با نمایش فیلم موافقت کردند. دایره مینا که یکی از بهترین فیلم های قدیمی ایران است با تأخیری چهارساله، سرانجام رنگ پرده را به خود دید.

در امتداد شب

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: پرویز صیاد
  • سال تولید: ۱۳۵۶

فیلم «در امتداد شب» از بهترین فیلم های عاشقانه قبل انقلاب است. بازیگران به‌نام سینمای آن دوران همچون سعید کنگرانی، گوگوش، جهانگیر فروهر و ناصر ممدوح در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان برخلاف اکثر فیلم‌های فارسی، پایان خوشی ندارد و حرفی تازه برای مخاطبان داشت و از این رو توانست یکی از پولسازترین فیلم‌ های سینمای ایران  شود.

داستان فیلم با سبک مدرنی که تازه وارد زندگی افراد شده ‌بود، درآمیخته است. فضایی که بازیگر و خواننده مشهور، نارضایتی‌ خود را از زندگی شخصی ابراز می‌کند و دل در گرو عشق یکی از طرفدارانش می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک جهان

بهترین فیلم های اکشن جهان

تنگسیر

  • سال تولید: 1352
  • کارگردان: امیر نادری

این فیلم که از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است، بر اساس رمانی به همین نام اثر صادق چوبک ساخته شده‌ است. داستان در مورد مردی ستم‌دیده است که قصد انتقام گرفتن دارد. الهام کارگردان امیر نادری برای ساخت این فیلم یکی از قهرمانان دوران کودکی او، زار محمد افسانه‌ای بود که یک تنه علیه چهار کلاهبردار مبارزه کرد و به طور گسترده‌ای باعث تحریک احساسات مردم علیه استبداد شد.

سرایدار

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: خسرو هریتاش
  • سال تولید: ۱۳۵۵

قهرمان دردمند داستان این فلم پسر یک سرایدار است، از طبقه تهی دست و زحمتکش جامعه. تلاش برای بهتر شدن زندگی ثمری در بر ندارد، چرا که همه اعضای خانواده به نوعی درگیر فقر و مصائب جامعه‌اند و فکرشان به جایی غیر از خلاف و دزدی نمی‌رسد که آن‌هم سرانجام خوشی برایشان ندارد و باز هم همه اعضای این خانواده را بیش از پیش درگیر مشکلات ناشی از آن می‌کند.

خشت و آیینه

  • سال تولید: 1344
  • کارگردان: ابراهیم گلستان

این فیلم از بهترین فیلم های قدیمی ایران است. هاشم راننده تاکسی است که یک شب پس از سوار کردن یک زن جوان، نوزادی را در صندلی عقب ماشین خود پیدا می‌کند. او و دوست دخترش تاجی سعی می‌کنند با این کودک ناخواسته کنار بیایند. هاشم اصرار دارد که از شر کودک خلاص شود، تاجی نیز می‌خواهد او را نگه دارد. در پایان، هاشم از دست هر دو خلاص می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی ایرانی 1400

بهترین فیلم های کمدی جهان

قیصر

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • سال تولید: 1348
  • کارگردان: مسعود کیمیایی

فیلم «قیصر» که از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است در اولین پلانش بیننده را متعجب و شوکه می‌کند. داستان فیلم با خودکشی آغاز می‌شود و قهرمان‌های فیلم یکی پس از دیگری وارد قصه می‌شوند و اتفاق را از زبان اطرافیان می‌فهمند؛ که نقل آن هم خود حکایتی دارد. قهرمان داستان، قیصر، در انتخاب راه درست، بین اخلاقیات و سنت دچار تردید شده است تا اینکه تفکر اسطوره ساز کیمیایی قد علم می‌کند و یکی از ماندگارترین نقش‌های سینمای ایران را خلق می‌کند.

سازدهنی

  • سال تولید: 1352
  • کارگردان: امیر نادری

داستان این فیلم ایرانی قدیمی وقتی آغاز می‌شود که پسر جوانی یک سازدهنی را به عنوان هدیه از خارج از کشور دریافت می‌کند. دوستانش که مجذوب این ساز شده‌اند، او را رهبر گروه خود قرار می‌دهند و برای اینکه بتوانند سازدهنی را در دست بگیرند و یا حتی چند نت را درآن بدمند با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در این گروه بیشتر از همه، امیرو، برای نزدیک شدن به سازدهنی و صاحب آن تلاش می‌کند.

در بین فیلم های قدیمی قبل از انقلاب کمتر فیلمی با این قدرت این بی رحمی را که بخشی از دوران کودکی کودکان محروم است، به تصویر کشیده ‌است و توانسته از بهترین فیلم های قدیمی ایران باشد.

صبح روز چهارم

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: کامران شیردل

فیلم «صبح روز چهارم» درامی تلخ و اجتماعی است که قهرمانش را می‌توان زاده جامعه و زمانه آن روزها قلمداد کرد. داستان ضد قهرمانی را به بیننده نشان می‌دهد که حتی برای بهبود شرایط زندگی تلاش نمی‌کند و تصور می‌کند می‌تواند بدون سختی و تنها از راه بزن بهادر بودن روزگارش را بگذراند. این فیلم از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

بهترین فیلم و سریال های تینیجری

مسافر

  • سال تولید: 1353
  • کارگردان: عباس کیارستمی

داستان فیلم مسافر که از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب محسوب می‌شود از این قرار است که پسر بچه‌ای دبستانی که والدینش او را نادیده گرفته‌اند، دروغ می‌گوید، تقلب می‌کند و می‌دزدد تا پول کافی جمع کند و با اتوبوس به شهر بزرگی که تیم فوتبال محبوبش در آن مسابقه دارد، برود و بازی را از نزدیک ببیند.

شب نشینی در جهنم

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: ساموئل خاچیکیان و موشق سروری
  • سال تولید: ۱۳۳۵

قهرمان این فیلم که یکی از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است پیرمردی ثروتمند و درعین حال بی‌وجدان به نام «حاجی جبار» است که به چیزی جز ثروت بیشتر فکر نمی‌کند و حاضر می‌شود در ازای پول، دختر خود را به عقد پیرمردی در بیاورد. او شبی خواب جهنم و عذاب‌های آن را می‌بیند و از فردای آن روز تصمیم می‌گیرد انسان دیگری شود. این فیلم یکی از بهترین فیلم های کمدی قبل از انقلاب است.

جنوب شهر

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: فرح غفاری
  • سال تولید: ۱۳۳۷

«جنوب شهر» به‌عنوان یکی از اولین کوشش‌های جدی برای ساختن فیلمی متفاوت در سینمای ایران از دوم آذر ۱۳۳۷ روی پرده سینما‌ها آمد. جنوب‌شهر چند روزی روی پرده بود. جنوب شهر، اما زمان زیادی بر پرده دوام نیاورد و توقیف شد. علت توقیف فیلم ظاهرا تصویری بود که غفاری از جنوب شهر ارائه می‌داد، اما مشکل بزرگ‌تر حواشی‌ای بود که عده‌ای علیه غفاری آفریدند. اینکه او گرایش توده‌ای دارد و فیلمش با ایده‌های چپ‌گرایانه ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

رگبار

  • سال تولید: 1351
  • کارگردان: بهرام بیضایی

داستان این عنوان از بهترین فیلم های قدیمی ایران از این قرار است که معلمی تحصیل‌کرده و فروتن برای شغل جدیدش به شهری جدید می‌رود. او در محیطی که تعهدات و مشکلات اجتماعی غالباً مانعی بین مردم و رویاهایشان است، عاشق یک زن جوان سخت‌کوش ولی فقیر می‌شود. او از مادر پیرش پرستاری می‌کند و برادر کوچکش را نیز بزرگ می‌کند. فیلم رگبار که از بهترین فیلم های عاشقانه قبل انقلاب است، اولین فیلم سینمایی بهرام بیضایی و نمونه بارز موج جدید سینمای ایران بود.

گوزن‌ها

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • سال تولید: ۱۳۵۳
  • کارگردان: مسعود کیمیایی

قهرمان‌های داستان فیلم «گوزن‌ها» دو جوان هستند. دو دوست دوران کودکی، یکی «قدرت» که فراری و درگیر مشکل سیاسی است و «رسول»، غرق در اعتیاد و انحطاط اجتماعی، که دیدار مجددشان باعث بیداری رسول می‌شود و وجدان او را برای انتقام از باعث و بانیان سرخوردگی و اعتیاد بیدار می‌کند. گرچه سرانجام داستان تلخ است و دنیای قصه همانقدر سیاه باقی می‌ماند که در ابتدا بود، اما لبخند رضایت را بر لب‌های مخاطب می‌نشاند؛ این فیلم از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است.

آرامش در حضور دیگران

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • سال تولید: ۱۳۴۹
  • کارگردان: ناصر تقوایی

داستان این فیلم را می‌توان در یک خط اینگونه تعریف کرد که سرهنگی بازنشسته، بعد از مرگ همسر خود تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرد. اما شخصیت سرهنگ، دو دختر او که هر دو شاغل و دور از پدر زندگی می‌کنند و همسر دوم که جوان است و زیبا، هر کدام حکایتی مجزا و شنیدنی دارند.

داستان افرادی که به ظاهر اعضای یک خانواده‌اند؛ اما آنقدر از دغدغه‌های هم بی‌خبر هستند که گویا هیچ وقت یکدیگر را نمی‌شناختند.

تنگنا

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • سال تولید: ۱۳۵۲
  • کارگردان: امیر نادری

امیر نادری در ابتدای فیلم «تنگنا»، دومین ساخته‌ خود، این جمله را با بیننده به اشتراک گذاشته است: «دیوار تنگنا را دست بلند حادثه می‌سازد و حادثه، چیزی جز اراده انسان نیست. انسان، که سلول دیوارهای زندان تنگ خویش است.»

فیلمی درام اجتماعی با بازی سعید راد. فیلمی که نقش اول آن را یک ضد قهرمان ایفا می‌کند و بیننده را تا انتها همراه خود و سرنوشتش نگه می‌دارد. این فیلم از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین انیمیشن های 2021

کندو

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: فریدون گله
  • سال تولید: ۱۳۴۷

کندو فیلمی با هنرمندی بهروز وثوقی، داود رشیدی، جلال پیشواییان و رضا کرم‌رضایی است. فیلم «کندو» قهرمان داستان خود را هنگام خروج از زندان به مخاطب معرفی می‌کند؛ زمانی که قرار است به میان مردم باز گردد و زندگی عادی را آغاز کند. اما همین مردم و جامعه، حتی دوست دوران زندان، شرایط را برایش به مراتب سخت‌تر می‌کنند و او را تا مرز نابودی و انحطاط پیش می‌برند.

کلاغ

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: بهرام بیضایی
  • سال تولید: ۱۳۵۵

حسین پرورش نقش اول این فیلم را در کنار پروانه معصومی و منوچهر فرید به عهده دارد. داستان از آگهی درباره دختری گمشده در روزنامه آغاز می‌شود و با کند و کاو قهرمان، متوجه می‌شویم که آگهی مربوط به سی سال پیش است. این اتفاق نه‌تنها از جاذبه داستان کم نکرده، بلکه لایه‌های داستان را بیشتر می‌کند و کشف حقیقت را سخت‌تر.

ذبیح

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: متوسلانی
  • سال تولید: ۱۳۵۴

فیلم «ذبیح» برداشتی آزاد از زندگی شخصی به نام ذبیح درشکه‌چی است. قهرمان داستان باز هم بهروز وثوقی است که در کنار زنده‌یاد جمشید مشایخی، عنایت بخشی، پروین سلیمانی و مرتضی احمدی ایفای نقش کرده است. حکایت ذبیح، حکایت قهرمانی است که به جبر زمانه ضد قهرمان می‌شود، شخصی که به دلیل فداکاری به زندان می‌افتد و بعد از سال‌ها که تازه رنگ آزادی را می‌بیند این ناملایمات جامعه و آدم‌های اطراف او هستند که نمی‌گذارند شهروندی عادی باشد.

شازده احتجاب

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: بهمن فرمان‌آرا
  • سال تولید: ۱۳۵۳

داستان «شازده احتجاب» که از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است درباره آخرین شاهزاده قاجار است که با همسر خود در خانه‌ای مجلل زندگی می‌کند، روزهای کودکی تا پیری و تنهایی را با خود مرور می‌کند و هرازگاهی خبر مرگ یکی از اقوامش به او می‌رسد. نویسنده داستان گذر ایران از سنت به مدرنیته را در قالب خاطرات این شاهزاده تنها و تحقیر شده مرور می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2022

بهترین فیلم های اکشن 2022

دختر لر

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: اردشیر ایرانی
  • سال تولید: ۱۳۱۲

فیلم «دختر لر» در سال ۱۳۱۲ در بمبئی جلوی دوربین رفت. این فیلم بعد از اکران در سینما دیده‌بان خیابان لاله زار، به نام دو قهرمان داستان خود یعنی جعفر و گلنار، نیز بین مردم شناخته می‌شد. داستان فیلم کمی عاشقانه و کمی ماجراجویی است، یا همان داستان پریان که نمونه‌ آن در فیلم‌های بعد سینمای ایران زیاد تکرار شد. دیدن این فیلم که در آن شاگرد قهوه‌خانه عاشق دختری ثروتمند می‌شود و او را از شر مزاحمان خلاص می‌کند، خالی از لطف نیست. این فیلم یکی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل انقلاب است.

حسن کچل

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: علی حاتمی
  • سال تولید: ۱۳۴۸

حاتمی در اولین ساخته خود، داستانی را انتخاب کرد که ریشه در باورها و خرافات جامعه داشت و درحین حال تلاش کرد فرهنگ مردم آن روزها را اندکی ارتقاء دهد؛ رسالتی که تا پایان دوران درخشان کاری‌اش ادامه‌دار بود. در داستان پردازی بی‌نقص فیلم، شاهد عاشقانه‌ای از جنس افسانه‌های کهن هستیم که در آن قهرمان داستان برای رسیدن به معشوقه خود، جانش را فدا می‌کند و با دیو می‌جنگد و انتهای داستان نیز به خوشی تمام می‌شود. فیلم حسن کچل یکی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل انقلاب است.

آبی و رابی

  • سال تولید: 1309
  • کارگردان: اوانس اوگانیانس

فیلم سینمای «آبی و رابی» ز بهترین فیلم های کمدی قبل از انقلاب است این فیلم داستان دو مرد بامزه را تعریف می‌کند که در موقعیت‌های مختلف و غیرمنتظره‌ای قرار می‌گیرند و هرکدام از این موقعیت‌ها، یکی از اهرم‌های کمیک فیلم است. حنه‌هایی مانند پرواز مرغ در رستوران، یا پهن و کوتاه شدن کاراکترها از جمله فانتزی‌های جالب فیلم است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2022

بهترین فیلم های 2021

حاجی آقا آکتور سینما

  • سال ساخت: 1312
  • کارگردان: اوانس اوگانیانس

این فیلم درباره کارگردانی است که در پی موضوعی خاص برای ساخت فیلمش می‌گردد که به‌واسطه دو جوان که علاقه‌مند به کار سینما هستند با شخصی به نام حاجی‌آقا آشنا می‌شود. مردی که از مخالفین سرسخت هنر سینما و نمایش است. کارگردان از او دعوت می‌کند تا به مؤسسه فیلمسازی بیاید. حاجی‌آقا که از دزدیده شدن ساعتش پریشان است، اکت‌های جالبی به نمایش می‌گذارد و به‌واسطه آشنایی با محیط سینما نظرش راجع به هنرهای نمایشی تغییر می‌کند. این فیلم نیز از بهترین فیلم های کمدی قبل از انقلاب است.

فرار از تله

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

  • کارگردان: جلال مقدم
  • سال تولید: ۱۳۵۰

این فیلم را می‌توان در لیست بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب قرار داد. فرار از تله هم از سینمای وسترن آمریکایی و هم از سینمای روشنفکری ژاپن الهام گرفته شده است؛  اما حال و هوایی ایرانی دارد و با مخاطب سینمای ایران ارتباط برقرار می‌کند. بهروز وثوقی و داود رشیدی دو بازیگر اصلی و دو قهرمان این داستان هستند.

محور اصلی فیلم دلدادگی است و تلاش قهرمان داستان برای رسیدن به عشق زندگی‌اش. اما خلاف تنها راه پیش روی قهرمان است و به دنبال آن تعقیب و گریز با خلافکاران و درعین حال فکر رسیدن به دختری که منتظرش مانده است. این فیلم از بهترین فیلم های عاشقانه قبل انقلاب است.

حاکم یکروزه

  • سال ساخت: 1331
  • کارگردان: محمدجعفر خطیبی نوری

«حاکم یک روزه» درباره مهاجرت از روستا به شهر و در مذمت زشتی‌ها و پلیدی‌های شهر است که روستاییان ساده را در خود می‌بلعد. این فیلم درباره یک روستایی ساده‌دل است که به شهر می‌آید و مردم آنجا به دلیل شباهتش به حاکم شهر، او را با حاکم اشتباه می‌گیرند. حاکم شهر در شکار گم شده و این باعث می‌شود مرد روستایی برای مدت کوتاهی امکان حاکم شدن و نشستن بر صندلی حاکم را پیدا می‌کند.

در این مطلب به معرفی و بررسی بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب پرداختیم. همچنین تعدادی از بهترین فیلم های کمدی قبل از انقلاب نیز معرفی شدند. هر کدام از شما می‌توانید به سلیقه خود یکی از فیلم‌ها را انتخاب کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد بهترین فیلم های ایرانی قبل از انقلاب چیست؟ لفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (23 نظر)

    سلام. ی فیلم سینمایی قبل انقلابی بود. چهارتا خواهر یا پنج تا خواهر بودن که خواهر آخری ی خواستگار داشت. پدر دخترا به خواستگارش گفته بود تا خواهرای بزرگتر ازدواج نکنن دختر کوچکتر رو شوهر نمی دم. بعد اون خواستگار ه میره برا دختر بزرگا خواستگار پیدا میکنه بعد همه خواهرا توی یک شب ازدواج میکنن. کسی میدونه اسم این فیلم چیه؟؟

    پاسخ

    فاسد تویی که ذهنت فقط اینا رو میبینه
    مرتجع عقب مونده

    پاسخ

    سلام یه فیلم قدیمی در مورد نادر قبل از سال 50 میدونید اسمش چیه برای پدر بزرگم می‌خوام

    پاسخ

    امام علی علیه السلام فرموده اند که چند چیز است که غیر از خدا کسی از ان خبر ندارد و انسان باید به خدا پناه بر از این پنج چیز
    یکی از انها این است که چه کسی به بهشت میرود و چه کسی به جهنم میرود.
    وای بر شما که دیگران را قضاوت میکنید.من نمیدانم شما به بهشت میروید یا جهنم اما از خدا میخواهم شما را از اعمال شنیع یعنی خشم و نفرت و تهمت و قضاوت و درنده خویی نجات دهد بلکه استغفار کنید و رستگار شوید قضاوت اعمال دیگران را به ترازوی عدل پروردگار بسپارید.قلبتان را ارام کنید و حتی به حال گنه کاران دعای خیر کنید.شاید من در جهنم باشم و شما در بهشت.برای من هم دعا کنید

    پاسخ

    در تمام این فیلم ها مشکلات زمان قبل از انقلاب دیده میشه ولی اونقدر نبودند که نیاز به انقلاب داشته باشه متاسفانه عده ای از تغییر حکومت ایران اهداف افراطی مذهبی داشتند و متاسفانه مردم به هوای یه حکومت جدید خوب ازشون دنباله روی کردند و الان فهمیده اند که سراب بوده

    پاسخ

    میدونم شما شرم و حیا نداری برای همین به نظرت این فیلم ها مشکلی نداشته
    یا اینکه کوری
    برای همین درباره وضعیت فجیع و خجالت آور غیر اخلاقی و غیرانسانی این فیلم ها حرفی ندارم چون بحثش بی فایده است
    ولی خوبه تو همین فیلم های ساخته شده توسط پالانی ملعون:
    مشکل فقر و فساد و بدبختی و بی پولی و گرانی و….. در زمان پالانی دیده می‌شود

    پاسخ

    من *** به مرکز صحبت های شمابااین نظرت

    پاسخ

    آخه گاگول اگه مشکل دارن و و انقدر شهوت رانی که تحریک میشی چرا میای که نگاشون کنی احمق خان برو به عباداتت برس اگه راست میگی و اینا بد هستن و تظاهر به عابد و زاهد بودن میکنی اینجا چکار میکنی این مغز شماس که هرزس

    پاسخ

    عزیز حق ترین حرف که تا به حال شنیدم رو گفتی
    ولی بازم یه عده با تصویر اینکه روشن فکرن و میفهمند بازم مخالفن

    پاسخ

    زر مفت و الکی و با ریاکاری ادای آدمای پاک و مومن و درمیارن اگر مثلا اینا بد هستن اینجا چکار میکنین

    پاسخ

    فیلم داشاکول و فراموش کردن که بگن …
    واقعا انسانیت و شرف یادش بخیر

    ناموس برای همه معنا داشت ولی الان اکثر آدما فکر خراب کردن زندگی دیگر انن وازبدبختی دیگری لذت میبرن

    پاسخ

    به یاد دوران طلایی ایران پهلوی
    به یاد دوران طلایی ، شکوفایی ها، شوق ها، حس ها، آزادی ها، حرمت ها و برکت ها
    به یاد دوران روزهای آفتابی و آسمان های آبی
    به یاد دوران قلب های پاک و صاف
    به یاد دوران انسانیت ها و شرف ها و راستی و درستی ها
    که همه و همه و همه را از ما دزدیدند.
    و داغ حسرتش را بر قلب هایمان گذاشتند.
    به امید روزگاران خوب

    پاسخ

    اگه دوره طلایی بود پس چرا انقلاب کردن!!!
    من سرخوشی با هیچ حکومتی و حناحی ندارم، اما دوران پعلوی هم انچنان طلایی نبود

    پاسخ

    آخه تو اونجا بودی
    به گفته دیگران میگی تو دیگه کی هستی.
    به نظر من، تجربیات من در هر جا باشی پول داشته باشی همه چی داری من اَوَلا این نظرو نداشتم ولی اونقدر ماجرا دیدم که به این نتیجه رسیدم.

    پاسخ

    بله نمیشه گفت در تاریخ ایران بهترین بود
    ولی حداقل از این وضیعت کثافت بهتر بود
    بعضی از افراد گمان میزنند که فیلم های آن دوران جوانان را به مسائل ناپسند و زشت میکشید
    اما مطما باش به اندازه الان وضعیت جوانان بد نبود

    پاسخ

    عالییییییییی.

    پاسخ

    چرا بدون حتی بررسی خود حرف همون شاه نوکر
    حرف می زنی اون خودش از گرونی هم گفته و اون خارش که دیگه نگو فساداون گون شون و نوکری پا لیسی و بخشش بخش هایی از ایران ازجمله بحرین که با یه تشر انگلیس داد رفت
    اگر ایرانی اصیل هم باشی این را نمی گوییی

    پاسخ

    حرف مفت

    پاسخ

    بهترین فیلم

    پاسخ

    فیلم های ساخته شده زمان رژیم فاسد پهلوی :
    1 – مستهجن و نمایش زنان…..نیمه برهنه
    2 – رواج فساد و فحشا و تباهی و خیانت
    3 – حجم وسیعی از کلیشه و بی بند و باری
    4 – کیفیت بسیار پایین و بد
    اکثر بازیگران این فیلم های آلوده سیاه هم تا حالا مرده اند و الان در آتش جهنم شنا دارند بخاطر اینکه اینکه عده ای از جوانان پاک سالم رو با این فیلم های زشت به راه انحراف و کفر و فساد آوردند

    پاسخ

    چرا یه فیلم از زنده یاد ناصرملک مطیعی یا بیک ایمانوردی تو لیست نبود

    پاسخ

    خیلی احمقانه نظر دادین

    پاسخ

    اگر بد هستن چرا اومدی نگاه کنی هاااا امثال شما رو هم دیدیدم هرزه های شهوت ران با دیدن یک تای موی سر زنا تحریک میشید

    پاسخ