;
coinex

مدیر عامل صرافی اکسیر: متولی شدن محسن رضایی در حوزه رمزارزها را به فال نیک می‌گیریم

احسان قاضی زاده، مدیر عامل صرافی اکسیر در طی مصاحبه‌ای که با تکراتو داشت اعلام کردمتولی شدن محسن رضایی در حوزه رمز ارز ها را به فال نیک می‌گیرد زیرا تخصص رضایی در زمینه اقتصاد می‌تواند در حوزه رمزارزها کمک کننده باشد. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

احسان قاضی زاده مدیر صرافی اکسیر در طی مصاحبه ای با تکراتو نظر خود را درباره متولی بودن محسن رضایی در حوزه مدیریت رمز ارزها بیان کرد و گفت:

متولی شدن محسن رضایی را به فال نیک می‌گیریم چرا که تخصص ایشان در زمینه اقتصاد به حوزه رمز ارز ها کمک خواهد کرد.

از طرفی دیگر یک ماه پس از متولی شدن محسن رضایی طرحی از سوی کارگروه رمزارزها به هیات وزیران پیشنهاد شد که مفاد آن از نظر برخی فعالان، محدود کننده حوزه رمز ارز ها است. از سوی دیگر نیز در چند روز گذشته با واکنش اژه‌ای رئیس قوه قضائیه روبرو بوده‌ایم که از بانک مرکزی خواسته بود به رگولاتوری رمزارزها سرعت بیشتری ببخشد که با ارایه این طرح همزمانی داشت.

تکلیف رمز ارز ها چیست؟

در طی مصاحبه ای که با احسان قاضی زاده مدیر عامل صرافی اکسیر داشتیم نظرات او را به عنوان یک فعال حوزه رمز ارز پرسیدیم. قانون گذاری‌ها و مسائل حقوقی رمز ارزها تکلیف مشخصی ندارند و این بلاتکلیفی بر روی کسب کار‌های دیجیتال تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. در این مصاحبه سوالاتی در خصوص قانون‌گذاری های حوزه رمز ارز با توجه به متولی شدن محسن رضایی، مطرح شده است و قاضی زاده نظرات خود را اعلام کرده است. در ادامه این مصاحبه با تکراتو همراه باشید.

آیا قانون گذاری حوزه‌ای که دیسنترالایزد است توسط دولت منطقی است؟

فناوری بلاکچین یا دفتر کل توزیع شده، مثل هر فناوری دیگری از قواعد موجود در دنیای فناوری تبعیت می‌کند. فناوری هیچ گونه حد و مرزی و هیچ رگولاتوریی را برای خود تصور نمی‌کند، به این معنا که روز اولی که مبتکران فناوریی را ابداع می‌کنند، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند بحث رگولاتوری است زیرا آنها اساسا انسان‌های خلاقی هستند که می‌خواهند یک فناوری جدید را برای بهبود وضعیت فعلی بشر خلق کنند.

اما اتفاقی که می‌افتد این است که ما در دنیای مدنی زندگی می‌کنیم که دارای قوانین مدنی است و هر فناوری که برای استفاده مردم ابداع می‌شود نباید در تعارض با این قوانین باشد، به همین خاطر دولت‌ها و حاکمیت‌ها مجبور هستند تا فناوری‌ها را قانونمند کنند. چیزی که ما به عنوان فعالان این حوزه انتظار داریم یک رگولاتوری هوشمند و چارچوب محور است.

اتفاقا در بحث بلاکچین و دفتر کل توزیع شده یا DLT این هوشمندی باید بیشتر محسوس باشد و توسط حاکمیت به خدمت گرفته شود. دقیقا به خاطر همین ذات دیسنترالایزد بودن و به دلیل اینکه در فناوری رمزارزها یا بلاکچین به طور عام ما رقبایی داریم که این رقبا لزوما داخل جغرافیای ایران نیستند و خیلی راحت می‌توانند کاربران ایرانی را جذب خودشان کنند حاکمیت باید متوجه قانون گذاری این حوزه باشد.

آیا قانون گذاری حوزه‌ای که دیسنترالایزد است توسط دولت منطقی است؟

حتی بحث هایی مثل رمز پول بانک مرکزی نیز اکنون می‌تواند رقبایی داشته باشد، کافیست یک شرکت با دایره‌ای از مخاطبین خود توکنی را به وجود بیاورد که حتی برای رمز پول یا رمز ارز بانک مرکزی هم رقیب باشد. لذا به طور کلی تعارض بین فناوری و قانون گذاری وجود دارد اما این به این معنا نیست که حاکمیت‌ها برای فناوری رگولاتوری نکنند.

آیا سکوت بانک مرکزی تاکنون و اظهار نظر اژه‌ای مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید به روند قانون گذاری رمز ارز ها سرعت ببخشد، با همزمانی ارائه طرح دولت درباره رمز ارزش ها تناسبی دارد؟

سکوت بانک مرکزی و تذکرات حاکمیت به بانک مرکزی مساله جدیدی نیست. در سال‌های گذشته ما شاهد مطالبات دولت و مجلس در خصوص رگولاتوری این حوزه از بانک مرکزی بوده‌ایم اما در ظاهر از سوی بانک مرکزی شاهد فعالیت خاصی نبوده‌ایم به جز آن بیانیه‌ای که شرکت شاپرک در اسفند ماه سال 99 منتشر کرد و متاسفانه با بدسلیقگی حوزه رمز ارز را در کنار قمار و فروش وی پی ان گذاشتند و مسائل ناخوشایندی که در طی این بیانیه شاهد آنها بودیم، اظهار نظر خاص دیگری صورت نگرفته است.

من برای سکوت بانک مرکزی دلیل خاصی پیدا نمی‌کنم، اما اگر خوشبین باشیم یکی از دلایل اینکه بانک مرکزی نخواسته یا نتوانسته که مساله رگوله مردن رمز ارز ها را به دوش بکشد، به خاطر چند وجهی بودن این فناوری و همچنین تعریف نامشخصی است که از رمز ارز ها ارائه می‌شود، به این معنی که مشخص نشده است که آیا رمز ارز ها ارز هستند؟، آیا یک دارایی هستند؟ آیا از یک توکن خاصی نمایندگی می‌کنند؟ نگاهمان باید به رمز ارز های رایج جهانی چگونه باشد؟ رمز ارز های ملی و جهانی چیست، تمام این سوالات و شبهات نشان از چند وجهی بودن مساله رمز ارزش ها است و موضوع را برای یانک مرکزی مشکل کرده است.

از طرفی دیگر هم شاید مدل رگولاتوری سنتیی که در ذهن بانک مرکزی است این روند را کند می کند. شاید اگر نگاهی چهارچوب محور تر داشته باشند و هر نهادی بیاید و ریسک های یک قسمت از این فناوری را پوشش دهد، شاید اسن مسئله راحت تر قانونمند شود.

با توجه به متولی شدن محسن رضایی در حوزه رمز ارز ها و نگرش اقتصادی ایشان، شاهد چه تاثیراتی در حوزه رمز ارز ها خواهیم بود؟

اعتقاد ما این است که جنبه اقتصادی رمز ارز ها از جنبه فناوری آنها نفوذ بیشتری دارد و این اتفاق بسیار خوبی است که فرد یا مجموعه‌ای از حوزه اقتصاد، متولی یا تصمیم گیرنده درباره رمز ارز ها باشند. ما متولی شدن آقای محسن رضایی را به فال نیک می‌گیریم زیرا تخصص ایشان در زمینه اقتصاد است و این بسیار خوب است که چنین افرادی متولی و پل ارتباطی بین کسب و کار ها و بخش خصوصی و حاکمیت باشند.

ما امیدوار هستیم که این اتفاق در زمینه اکوسیستم نیز بیافتد که هم از لحاظ اقتصادی دارای اقتصاد با ثباتی باشیم، هم از  جهان عقب نمانیم و همچنین موقعیت منطقه ای خود را در بحث بلاکچین ها به رقبا واگذار نکنیم و دغدغه های حاکمیتی نیز بتوانند در حد نیاز پوشش داده شوند.

اگر تعلل ها در زمینه قانون گذاری ادامه پیدا کند ضرر اصلی را کسب و کار های حوزه رمز ارز خواهند دید

قطعا فضای خاکستریی که از نبود رگولاتوری حاصل می شود به نفع کسانی است که می خواهند به صورت غیر قانونی در این حوزه فعالیت کنند و متاسفانه باعث لطمه خوردن به بدنه اقتصاد کشور خواهند شد. همچنین بزرگ ترین متضرران این وضعیت کسب و کار هایی هستند که می خواهند به صورت شفاف و قانونی کار کنند و جذب نیرو و سرمایه داشته باشند.

نظر شما در خصوص متولی شدن محسن رضایی در حوزه رمزارزها چیست؟ آیا شما نیز این اتفاق را به فال نیک می‌گیرید یا دیدگاه متفاوتی دارید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر