;
coinex

سند تحول رمزارزش ها ؛ گفت و گو با عباس آشتیانی

تغییرات سند جدید رمزارش‌ها که ارائه شده بود با انتقاد بخش خصوصی مواجه شد. در ادامه برای اطلاع از جزئیات سند تحول رمزارزش ها با تکراتو همراه باشید.

بسیاری از متخصصان حوزه دارایی های دیجیتال بر این امر تاکید دارند که حوزه رمزارز ها به دلیل ذات غیرقابل دستورمندی که دارد نمی‌تواند به صورت کامل قانون پذیر و رگولاتوری شود.

اما در هر صورت دولت ها برای حفظ امنیت کاربران و حفظ حقوق دولتمندی خود می‌خواهند این حوزه را تا حد ممکن قانونمند کنند. مدیر عامل انجمن بلاکچین از چگونگی انجام این قانون گذاری به نحو احسن می‌گوید. در ادامه به بررسی سند تحول رمزارزش‌ ها می‌پردازیم.برای اطلاع از جزئیات بیشتر با تکراتو همراه باشید.

بررسی سند تحول رمزارزش‌ ها

انجمن بلاکچین اولین انجمن علمی و پژوهشی در حوزه بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال است. این انجمن، اقتصاد دیجیتال را فرصتی برای رشد می‌داند. به اعتقاد انجمن بلاکچین حوزه رمزارزها باید با هوشمندی درخور رگولاتوری شود. در ادامه قصد داریم به بررسی سند تحول رمزارزش‌ ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

عباس آشتیانی: رگولاتوری باید با ظرافت انجام بگیرد

انجمن به صورت رسمی اعتقاد دارد که حوزه بلاکچین و دارایی های دیجیتال یک فرصت بسیار بزرگ است برای مفهومی به نام اقتصاد دیجیتال که در حال حاضر این مفهوم توانسته است خودش را در رشد اقتصادی کشور ها جا بیاندازد. عباس آشتیانی در خصوص بررسی سند تحول رمزارزش‌ ها ادامه داد:

اعتقاد ما بر این است که این حوزه قابلیت تنظیم گری دارد و سندی که وجود دارد ذاتا بر اساس تنظیم گری است و از این جهت جای خوش حالی است که این حوزه قابلیت تنظیم‌گری دارد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که تنظیم گری این حوزه باید با ظرافت و دقت انجام شود. دغدغه هایی از سمت حاکمیت و کسب‌وکارها وجود دارد که باید توامان یکدیگر با یکدیرگر بررسی شود.

قانون گذاری این حوزه باید با دقت زیادی انجام شود چرا که این حوزه دستور پذیر نیست و در صورت اعمال برخی از الزامات یا رویکرد مجوز نگارانه سنتی می تواند منجر به خروج سرمایه های دیجیتال از کسب و کار های ایرانی یشود و آسیب هایی را وارد کند که جبران پذیر نباشد.

مدیر عامل انجمن بلاکچین
مدیر عامل انجمن بلاکچین

تنظیم گری این حوزه صفر و یکی نیست

پیش نویس مشاهده شده فی‌نفسه برای اینکه صحه بر تنظیم گری  این حوزه گذاشت بسیار مثبت بوده است، ولی متن اولیه ایرادات بسیار داشت که انجمن بلاکچین سعی کرد پیشنهاد هایی را ارائه کند و در این حین اصلاحاتی را نیز بر طرح وارد کند برخی از پیشنهادات و اصلاحات اعمال شدند و برخی دیگر اعمال نشدند.

تمام نکات کارشناسی شده ای که ما به عنوان یک متن ارائه دادیم اگر پیاده شود، تنظیم گری این حوزه به بهترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت. انجمن بلاکچین اعتقاد دارد که تنظیم گری این حوزه صفر و یکی نیست و با رویکرد مدیریت ریسک امکان پذیر است.

باید ستاد تنظیم‌گری نوین این حوزه به وجود آید

یک ستاد یا یک بخشی باید به عنوان قلب روش نوین تنظیم گری در این حوزه وجود داشته باشد این ستاد حتما باید ترکیبی از کارشناسان دولتی و تشکل های بخش خصوصی باشد.

زیرا که سرعت تغییرات در این حوزه بسیار زیاد است و حتی مفاهیمی می توانند وجود بیایند که در گذشته وجود نداشتند در رابطه با این مفاهیم می توانم ان اف تی و یا متاورس و دیفای را مثال بزنم که موضوعیت های جدید را تایید می کنند.

لذا قلب این حوزه باید در جایی قرار بگیرد که در عملکرد خود چابکی داشته باشد و مفاهیم تازه و نوآورانه بدون اینکه بخواهند مسیری طولانی و سلب مجوز را طی کنند بتوانتد به الزامات مربوطه ارجاع داده شوند از همین رو اعضای تصمیم ساز باید از اعضای دولتی و تشکل های خصوصی تشکیل شود و اهمیت بسیار دارد در غیر این صورت ما راه گذشته را خواهیم رفت.

آشتیانی در ادامه درباره لزوم تنظیم گری دارایی های دیجیتال گفت

طبیعتا هر حاکمیتی نگرانی هایی درباره کاهش جرایم و حفظ حقوق حاکمیتی و دولتی خود دارد و این موضوع در تمام دنیا برای حوزه بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال مورد مناقشه است.

با یک معماری دقیق که ما در پیشنهادات خود ارایه کردیم هر دو طرف خصوصی و دولتی می‌توانند به خواسته های خود برسند به این معنی که دولت می‌تواند به خواسته کاهش جرم برسد و در عین حال هم موجودی های افراد در خطر برچسب زنی‌های دارایی های دیجیتال قرار نگیرد.

 

دارایی دیجیتال

برخورد رگولاتوری متریک با دارایی‌های دیجیتال باعث نابودی فرصت‌های اقتصادی خواهد شد

اگر مکانیسم مشارکت شفاف تر باشد و حاکمیت به این نتیجه برسد که بخش خصوصی لزوما برای رسیدن به اهداف مالی خود به دنبال ارائه پیشنهادات خود نیست، تعامل بهتری بین دولت و بخش خصوصی شکل خواهد گرفت در این صورت به جریان رگولاتوری بسیار کمک خواهد کرد و ما را با اقتصاد دیجیتال همگن خواهد ساخت.

اقتصاد دیجیتال در مقابل اقتصاد سنتی اقتصادی است بدون مرز، با سرعت تغییر بسیار بالا و سرعت پذیرش بسیار بالا. با برخورد های قبلی و با رگولاتوری متریک قطعا نمی‌توانیم در این حوزه شاهد پیشرفت باشیم و تنها با برخورد های قهری فرصت های طلایی رشد را خواهیم سوزاند. آشتیانی در آخر تاکید بیشتر در خصوص سند تحول رمزارزش ها گفت:

در کل ما از وجود سندی که به طور کامل تمام ابعاد حوزه بلاکچین و رمز ارز را پوشش دهد بسیار استقبال می‌کنیم. ما اعتقاد قوی داریم که حضور تشکل های بخش خصوصی در حوزه علمی و صنفی در کنار کارشناسان دولتی در روند تصمیم گیری بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص سند تحول رمزارزش ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر